Grote (oranje) vlam koelkast

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
vleugelen

Grote (oranje) vlam koelkast

Bericht door vleugelen » zo 11 aug 2013 19:46

Hallo,

Ik heb een probleem bij het overschakelen op gas bij mijn electrolux koelkast.

De caravan is van 1993 en heeft nooit op gas gedraaid. Ik heb alles geprobeerd om de koelkast op te krijgen maar niets hielp. Het probleem lag wel degelijk aan de gastoevoer. Ik kreeg een goede ontsteking maar geen gas. Ik heb de brander er even uitgehaald en gecontroleerd op vuil, deze was perfect proper. Daarna heb ik alles los gehaald en heb ik proberen te blazen door de gasleiding. Dit ging helemaal niet, ook al stonden alle kranen open (ook de bediening vooraan hield ik ingedrukt. Toen ik elke leiding had losgehaald ontdekte ik in het kleine leidinkje net voor de bedieningsknop vooraan een soort van filter (net een sigaretten filter) ik heb die er uit gehaald en toen kon ik er wel door blazen. Daarna heb ik deze terug op zijn plaats gestoken.

Wanneer ik nu de koelkast probeer aan te steken op gas, is er door het venstertje een grote gele vlam te zien. Ik krijg geen klein blauw vlammetje.

Weet iemand wat er mis kan zijn?

Is het de filter die dan toch mogelijk niet perfect op zijn plaats zit?
Is het het kleine sproeiertje in de brander die niet vast genoeg zit?
Is het iets anders?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38609
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Grote (oranje) vlam koelkast

Bericht door Micky » wo 14 aug 2013 20:45

geel betekend (te)weinig zuurstof, dus zoek het in de aanvoer van (verse)verbrandingslucht.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

houtworm

Re: Grote (oranje) vlam koelkast

Bericht door houtworm » wo 14 aug 2013 22:54

Geel kan ook betekenen te weinig druk om genoeg "Lucht" mee te kunnen trekken.
Werkt je gaspit en verwarming goed, dus met een blauwe vlam?
Neen? Probleem met je ontspanner (zit wel de juiste op?).
Ja? Probleem aan de kk.
Zijn de roosters in je vloer schoon? Want van daar komt normaal je lucht binnen voor de verbranding.
Is je sproeier schoon? Als je daar stof ingeblazen hebt kan dit een oorzaak zijn.

Maar als leek zou ik van de gasinstallatie afblijven en dit aan vaklui overlaten, het zou niet de eerste caravan zijn die na een "klus" aan de gasleidingen in de flik is gevlogen.

Ab
Moderator
Berichten: 26748
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Grote (oranje) vlam koelkast

Bericht door Ab » wo 14 aug 2013 22:58

Mee eens.
Afblijven als je geen verstand hebt van gas, even een goede beurt laten geven door een deskundige is verstandiger.
Geen overbodige luxe na 20 jaar.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38609
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Grote (oranje) vlam koelkast

Bericht door Micky » wo 14 aug 2013 23:17

als ik het goed gelezen heb, gaat het hier om de waakvlam, die hoeft geen lucht mee te trekken, als het gaat om de volledige brander, dan heb ik het verkeerd begrepen en klopt hetgeen hierboven vermeld uiteraard
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26748
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Grote (oranje) vlam koelkast

Bericht door Ab » wo 14 aug 2013 23:29

De gasvlam in een absorbtiekoelkast is weinig of niks groter dan een waakvlammetje. (als bijv in een kachel)
Sterker, er zit niet eens een waakvlam in, als de koelkast uitgaat, moet altijd weer opnieuw ontstoken worden.
Hetzij (bij oudere koelkasten) met een piëzo ontsteker, hetzij met een automaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

houtworm

Re: Grote (oranje) vlam koelkast

Bericht door houtworm » do 15 aug 2013 13:38

RE.gif
hier is niets aan toe te voegen, een absorptie-koelkast is geen "bulex" of gaskachel en heeft geen waakvlam.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38609
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Grote (oranje) vlam koelkast

Bericht door Micky » do 15 aug 2013 13:57

RE.gif

Mijn fout dan :oops: ik gebruik hem op gas en heb hem altijd als waakvlam gezien, wellis waar uit dezelfde openingetjes waar het gas voor het koelen ook uit komt, nooit bij stil gestaan dat dat niet onder de term "waakvlam" valt.
Ik bedoelde dus idd de allerlaagste stand, maar hij zal dan idd al veel meer lucht/zuurstof nodig hebben dan een echt waakvlammetje.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: Grote (oranje) vlam koelkast

Bericht door pd0bao40 » do 15 aug 2013 17:26

Inderdaad is er niet meer dan dat ene vlammetje, niet dus zoals bij geysers en kachels die een "branderbed" hebben dat af en toe ontstoken moet worden.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”