Monopolist?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Monopolist?

Bericht door rovado » wo 5 jun 2013 18:31

Het lijkt wel dat er een nieuwe monopolist op de gasmarkt komt. Bij 3 kampeerzaken kon ik mijn groene metalen fles alleen maar inruilen tegen een blauwe van Primagas. Wel met bijbetaling van 50-18 euro. Daarna kost de vulling "maar" 17,50 euro.
Bij O te W kon ik de groene wel inruilen tegen een groene, vulling koste 8,95 euro. Gevraagd naar het voordeel va de blauwe zei de man dat zij daar heel veel voordeel bij hebben en dat is het enige. O te W blijft nog jaren groen leveren.
Volgens mij begon C-gaz ook zo. Je koopt eenmalig de fles en dan betaal je daarna alleen maar de vulling, maar die koste uiteindelijk wel 33 euro. Gaat het straks met Primagas net zo als ze de markt hebben?
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18946
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Monopolist?

Bericht door Hobby Linka » do 6 jun 2013 11:23

Rovado,

Zo nieuw is het ook al niet meer. Mijn eerste blauwe fles heb ik in 2010 verkregen. Dus dat is al weer drie jaar geleden. Het voordeel van de blauwe fles is dat je hem kan omruilen voor een nieuwe zonder dat je kosten moet betalen voor het verschil in jaartal. Inmiddels heb ik zelf een officiele LPG gastank dus doe veel langer met een blauwe / groene gasfles.

Je kunt altijd een groene gasfles zelf laten vullen bij een locale gashandelaar, ik weet dat er zelfs handelaren zijn die ook gewoon een blauwe fles navullen ook al mag dit niet van Primagaz. Nu weet ik waar je woont en heb ik even via google gekeken. Daar kwam een gashandelaar te voorschijn in je woonplaats. Bel eens hoeveel het kost om een fles te laten vullen. Misschien nog wel goedkoper dan bij O te W.De link stuur ik wel via pb.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

mr-leo

Re: Monopolist?

Bericht door mr-leo » do 6 jun 2013 11:38

Je hoeft bij die blauwe fles geen keuringsjaren te betalen, echter het gas is wel twee keer zo duur. Als je jaren met een gasfles doet ben je goedkoper uit, als je elk jaar een nieuwe moet veel duurder. Nieuwe groene flessen zijn ook nog gewoon te koop bij de Vrijbuiter!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Monopolist?

Bericht door Micky » do 6 jun 2013 16:20

RE.gif

Ik had wel bergepen dat de groene er echt uitgaan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Monopolist?

Bericht door rovado » do 6 jun 2013 18:38

RE.gif
Volgens mij, en zo heb ik dat ook begrepen, is dat nu juist de "wens" van Primagas en sturen zij daar op aan. En het ergste vind ik nog dat er kampeerhops zijn die zich door hun laten (mis)leiden omdat ze er zelf ook meer aan over houden.
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Monopolist?

Bericht door Micky » do 6 jun 2013 20:31

RE.gif de groene is toch van dezelfde leverancier/bedrijf?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Monopolist?

Bericht door HansHobby » do 6 jun 2013 20:51

RE.gif

Niet allemaal, zo levert De Wit groene flessen van Jewa gas. :)

Edit:
Uiteraard blijft de groene gasfles gewoon in ons assortiment. Slechts één leverancier vervangt zijn groene gasfles voor een eigen ontworpen blauwe gasfles.
De Wit Schijndel blijft de bekendste gasfles van Nederland gewoon uit voorraad ruilen en leveren!
thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Heiden545

Re: Monopolist?

Bericht door Heiden545 » vr 7 jun 2013 07:07

Waarom zou je überhaupt nog die stalen flessen gebruiken. Je kan ook de flessen van BP gebruiken, een stuk lichter en
je kan ze op veel plekken omruilen.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Monopolist?

Bericht door HansHobby » vr 7 jun 2013 08:33

RE.gif

Kun je die ook bij laten vullen bij een neutraal vulstation ?
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

flipper77
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 5 jun 2013 19:33
Locatie: Herten

Re: Monopolist?

Bericht door flipper77 » wo 14 aug 2013 19:38

Zijn we hier niet een beetje in ons eigen voordeel aan het praten...

Gas prijzen gaan met de tijd in prijs omhoog, niet omlaag, daar zal marktwerking (lees "concurrentie") niets aan veranderen. Kosten van distributie gaan ook alleen maar omhoog (werknemers willen toch elk jaar salaris verhoging, geld inflatie, vraag en aanbod).

Neem als voorbeeld de drankenindustrie...
Het is dat ze met statiegeld flessen moeten werken, maar als ze een keuze hebben en ze zijn er ook mee bezig, zullen ze naar wegwerp flessen terugkeren, daar die een goedkopere manier van distributie zijn (geen emballage distributie kosten meer). De nieuwe (goedkopere wegwerp flessen) zijn een kosten factor in de kostprijs welke gewoon berekend zal worden per fles, echter is dit een veel goedkopere oplossing voor deze bedrijfstak.
Nieuwe of bestaande spelers moeten om te groeien investeren. Indien banken dit niet mee kunnen of willen spelen, zul je aternatieven meten bedenken. Een alternatie is dat de gebruiker een statiegeld moet afgeven, en deze is hoger, echter in het geval van gasflessen de oplossing om de investering te kunnen financieren. Dat ondernemers geld willen verdienen, is toch van nature normaal, en je krijgt er een fatsoenlijke gas fles voor terug. Dat we dan wat meer moeten betalen voor de vulling is toch een kleine prijs die we voor dit gemak terug krijgen. Ik ben zelf beroepshalve dagelijks met gas bezig, en het is nog altijd gevaargoed. Iemand die zelf van mening is een gas fles te moeten hervullen omdat dit goedkooer zou zijn, is gevaarlijk bezig en niet goed bij zijn hoofd. Wat bespaar je... Maar welke risico's neem je... Een hobbyist die het zelf wel even doet, ook al lijkt hij verstand van zaken te hebben doet iets waarvoor hij niet is geschoold, hij doet dit uit zelf aangeleerde ervaring. De sores die je kunt krijgen bij flessen die niet goed zijn gevuld wil ik niet hebben en dan spreek ik alleen nog maar over de materiele schade... Ik wil niet op mijn geweten hebben dat door mijn "besparings drang" ik mijn gezin in gevaar zou kunnen brengen. Maar als dit mensen nog steeds niet tegen zal houden het alsnog te doen, kan ik alleen maar toewensen dat ze nooit een ongeluk met de fles zullen krijgen, en die paar extra euro's die het dan meer moet kosten... Prima.
VW Touareg 3.0 TDI | Hobby 545 KMF | Truma XT mover | Truma bankairco

Plaats reactie

Terug naar “Gas”