Apparatuur op 30 en 50 mbar.

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Constructam73

Apparatuur op 30 en 50 mbar.

Bericht door Constructam73 » ma 21 nov 2011 00:08

Hallo,

Ik ben een caravan aan het restaureren. Ik pluk daarvoor wat onderdelen bij elkaar die hier en daar bij elkaar scharrel. In de caravan heb ik een kachel ingebouwd welke uit een andere caravan komt met een gasinstallatie op 50 mbar. Het fornuis in mijn caravan is echter 30 mbar. Ik heb geprobeerd om het geheel te monteren met een reduceerventiel van 50 mbar. Dan functioneert het fornuis echter niet goed... Kan ik een tweede reduceerventiel van 30 mbar voor het fornuis plaatsen zodat ik daar wel 30 mbar heb of kan ik beter de sproeier in het fornuis vervangen voor een kleiner exemplaar?

Wie weet raad?

Gr,

Jaap

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Appartuur op 30 en 50 mbar.

Bericht door Micky » ma 21 nov 2011 19:25

als je de hoogste (50 mbar) eerst plaatst op de fles, met een leiding naar de kachel, dan kun je vanaf deze leiding aftappen (middels T stuk) en na de aftakking de 30mb plaatsen en deze leiding dan weer naar het fornuis.
zo zit het bij mij origineel alleen 500 mbar voor de Primus verwarming en 50 mbar voor de rest van de caravan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Apparatuur op 30 en 50 mbar.

Bericht door JPGeetje » ma 21 nov 2011 21:25

@TS Heb je ook al eens bij de fabrikanten van de verbruikers geinformeerd of je een van de toestellen (ik denk dan aan het 50mbar toestel omdat in NL de standaard 30mbar is) niet om kunt bouwen. Vaak is dat alleen een kwestie van een andere sproeier die je er zo in kunt draaien.

@Micky weet je zeker dat het reduceerventiel wel goed gaat werken als de primaire druk zo weinig verschilt met de secundaire? Bij het voorbeeld dat jij noemt is die druk 10 keer zo hoog.


Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Apparatuur op 30 en 50 mbar.

Bericht door Micky » ma 21 nov 2011 22:03

@jpgeetje, ik zou eigenlijk niet weten waarom niet, hij reduceert de druk die binnenkomt tot de ingestelde waarde (in dit geval 20mbar minder), zou me echt verbazen als dat niet werkt, toestel aanpassen kan natuurlijk ook.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Apparatuur op 30 en 50 mbar.

Bericht door JPGeetje » ma 21 nov 2011 22:15

RE.gif
Ik ook niet. sintscratch.gif
De stelligheid waarmee jij e.e.a. beweert suggereert echter dat jij dit proefondervindelijk wel hebt vastgesteld, wat nu dus niet zo blijkt te zijn.
Feit blijft dat een reduceerventiel gemaakt is voor grotere drukverschillen.
Ik wil daar niet mee gezegd hebben dat het niet werkt maar durf ook geen eed te doen op het omgekeerde.
Ik weet wel uit ervaring dat een gasfles die "leeg"is (de gasvlam gaat tenminste uit) na het verwijderen van het reduceerventiel toch nog wat gas blijkt te bevatten.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Apparatuur op 30 en 50 mbar.

Bericht door Micky » di 22 nov 2011 08:44

RE.gif

beste Jan, dat heb ik wel proefondervindelijk ondervonden, maar dan met een van 50 en 500, dat de druk 10 keer zo hoog is is waar, maar de algemene druk waar wij het over hebben is in beide gevallen zo laag. als je de technische werking van een drukregelaar kent, zul je weten dat een drukregelaar altijd openstaat als er geen druk op de leiding staat, dus 30 na de 50 aansluiten betekend dat er 50mbar binnen komt in de 2de regelaar (is de druk lager dan 30, dan blijft de regelaar continu open staan en kan het gas onbeperkt doorstromen), dit stroomt door tot in de ruimte onder het membraan door de gasdruk die 50mbar is en dus hoger dan de ingestelde waarde van de 30mbar regelaar zal het membraan, de veer erboven indrukken (deze veer is namelijk ingesteld/ geproduceerd voor 30mbar) en zo de de gastoevoer sluiten, de toevoer wordt weer geopend als de druk onder het membraan ver genoeg daalt, het membraan danst dus heel de tijd op en neer als er gas gevraagd wordt, met dit dansen opent en sluit het klepje continu heel snel en daardoor krijg je de gevraagde druk.

bij de 50mbar is de tegendruk van de veer iets hoger, waardoor hij pas sluit bij 50mbar. Daarom kun je ze ook niet anderom monteren, als je eerst 30 zou plaatsen en daarna 50, komt er na de 50 gewoon 30mbar uit de leiding.

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Apparatuur op 30 en 50 mbar.

Bericht door JPGeetje » di 22 nov 2011 10:20

RE.gif
Bedankt voor de mooi geëlustreerde uitleg van de werking van het reduceerventiel. sintduim.gif
Wat ik wil aangeven: ook een reduceerventiel werkt met tolleranties. Ik weet niet in hoeverre deze bij geringe drukverschillen de werking kan beinvloeden.
Hoe het ook zij, als het niet blijkt te werken zal er geen gas stromen en onstaan er geen gevaarlijke situaties. En dat is toch het belangrijkste als je met gas gaat "experimenteren".

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

pd0bao

Re: Apparatuur op 30 en 50 mbar.

Bericht door pd0bao » di 22 nov 2011 13:06

Jaap,Jan & Micky Gemaess der europaischen Richtlinie EN 1949 ist bei Neuinstallationen von Flussiggasanlagen ein Betriebsdruck von 30 mbar vorgeschrieben.Fur Kunden mit alteren Fahrzeugen bietet Truma den Geraete-Vordruck-Regler VDR 50/30 an. Dieser wird einfach in die bestehende Gasleitung (50mbar)zwischen dem Absperventil und das neu zu versorgende Gasgeraet(30mbar)eingesetzt. Maximaler
Durchfluss :0,8kg/h.Zugelassen fur alle Gasgeraete im Caravanbereich.Hier doet Truma dus of dit een speciaal apparaat is ontworpen om de lage druk van 50 af te regelen op de nog lagere van 30mbar.Kost euro 54,99 Rossel Recreatie Nieuwegein.Een soortgelijk apparaat werd ontwikkeld om de druk op de standleiding op wintersportcampings van 50 op 30mbar te reduceren al denk ik, gezien wat Ab schreef, de campngs daar zelf zorg voor dragen ? Hier vraagt men 34,99 voor.Gr.Jaap.

Constructam73

Re: Apparatuur op 30 en 50 mbar.

Bericht door Constructam73 » wo 23 nov 2011 07:33

Dank wat veel reacties! Super, de illustratie met het tweede reduceerventiel is inderdaad een goeie. Ik ga ook nog even naar de sproeier kijken.

De illustratie deed mij beseffen dat ik dit zelf ook had kunnen bedenken.... In mijn DS wordt de brandstofdruk op dezelfde manier geregeld. In het hydraulisch systeem zitten ook op een aantal plekken dergelijke constructies die de oliedruk eerst reduceren en beheersen van de hydraulische pomp. Daarna zitten er op dezelfde wijze circuitjes die bijvoorbeeld de remmen voorrang geven in het hydraulisch systeem. Remmen is toch prettiger dan licht sturen ;-).

Plaats reactie

Terug naar “Gas”