Vlamindicater voor koelkast.

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Fredkadet

Vlamindicater voor koelkast.

Bericht door Fredkadet » wo 20 jul 2011 21:29

Wie kan mij informatie geven over het verkrijgen van een adaptor,
die tussen de spoel en thermokoppel van de koelkast wordt gemonteerd.
Het geheel werkt via de spoel die milivolts levert en via de plus gaat deze naar
een meter die uitslaat als de waakvlam van de koelkast brand.
Waarom ik dit vraag is het volgende als je onderweg bij een camping
aankomt(france) en je naar een plaats moet zoeken en je dan de koelkast aan
wilt steken is meestal het kijkglas beslagen,en koelkast vol en je niets kan zien.
Electrolux en Alde gebruiken dit systeem.
graag hoor ik een reactie.

gr Fred.

pd0bao

Re: Vlamindicater voor koelkast.

Bericht door pd0bao » wo 20 jul 2011 22:10

Fred, dit ding is gewoon te koop bij Electrolux oftewel Dometic als los accessoire. Heeft een groen/rood vlak en je ziet dus idd dat de waakvlam brandt. Gr.Jaap.

pd0bao

Re: Vlamindicater voor koelkast.

Bericht door pd0bao » di 26 jul 2011 14:25

Fredkadet nog even ter toelichting ik heb een jaar of 2 terug nog geinformeerd op de CaravanJaarbeurs of het ding nog bestond
Dat was idd het geval al wordt hij tegenwoordig vaak ingebouwd,vermoedelijk in vooral de duurdere modellen.Hij werkt op de (kleine)spanning opgewekt door een bi(=2)metalen in een waakvlam te verhitten zoals bij een absorptie kk gebeurt.Omdat het idd maar om een spanninkje gaat van,dacht ik ,200 mV zal de "meter"van het zeer hoogohmige type zijn om de werking mbt de gasklep niet nadelig te beinvloeden.Waait de vlam uit of dooft die door gasgebrek dan valt spanning weg en duikt meter in het rode vlak terwijl gasklep dicht gaat.Prijs weet ik niet meer,maar valt telefonisch op te vragen, Jaap.

Fredkadet

Re: Vlamindicater voor koelkast.

Bericht door Fredkadet » wo 27 jul 2011 22:05

Hallo Jaap dit is mij allemaal wel bekend het gaat in dit geval om de adaptor deze zit namelijk tussen de thermokoppel en het spoeltje.
Wanneer de waakvlam brandt zal hierdoor een klein stroompje gaan in onbelaste waarde is dit ongeveer 35/40 ml volt,in belaste waarde
is dit bij een goede thermokoppel +- 19 ml volt.
Ik heb deze adaptor zelf wel gehad maar bij inruil huidige caravan vergeten er uit halen.
Ik weet ook bij de duurdere koelkasten het metertje is ingebouwd(Dometic)het metertje heb ik wel.
Heb alleen gehoord dat het wel te koop is maar dan is het in de moderne uitvoering namelijk als
printplaatje.
(ps dat ik dit allemaal weet heeft te maken 35 jaar werken in verwarming en koeling)
OSI inn hengelo zou dit hebben maar is een groothandel in caravan materialen.
gr fredkadet.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”