Verwarming start niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Verhasselt Roussard

Verwarming start niet

Bericht door Verhasselt Roussard » vr 15 apr 2011 00:17

In mijn caravan staat een Trumatic S3002 P, dus 'drukontsteking' zonder batterij. Je hoort het gas sissen, je ziet het vonkje, maar het ding wil niet starten.
Rooster onderaan is proper, er is gas en vonk, maar de boel wil niet branden.
Wat kan dat zijn?

pd0bao

Re: Verwarming start niet

Bericht door pd0bao » vr 15 apr 2011 07:57

Goedenmorgen, mss heel simpel dit : gasleiding hele tijd niet gebruikt ,is dan gevuld met lucht, zelf zet ik als ik kk wil aanzetten de gaspitten open en probeer dat te onsteken. Kortom de lucht moet vervangen worden door gas. Het "gas"dat je hoort sissen zou dus lucht kunnen zijn.Dus even wat geduld oefenen kan tot resultaat leiden. Gr.Jaap

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18979
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verwarming start niet

Bericht door Hobby Linka » vr 15 apr 2011 09:12

Om de meeste lucht uit de leiding te halen kan je ook eerst het gasstel even laten branden. Als deze constant blijft branden kan je nogmaals proberen de kachel aan te steken.

Ook de "automatische" kachels starten niet meteen als de caravan uit de stalling komt.

Succes.


André
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Knaus440
Berichten: 3727
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Verwarming start niet

Bericht door Knaus440 » vr 15 apr 2011 10:34

De laatste reactie is ook mijn tip. Wij steken ook altijd eerst het gasstel aan voor we met de kachel en de geyser bezig gaan. Zowel in de stacaravan als in de toercaravan helpt dit echt. De stacaravan heeft automatische ontsteking en onze Knaus heeft ook een Trumatic S3002 P.
Vooral dat even wachten tot het gasstel mooi constant brand is van belang. Kan soms best een minuutje duren is mijn ervaring.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

pd0bao

Re: Verwarming start niet

Bericht door pd0bao » vr 15 apr 2011 11:19

Nou dat is 3x dezelfde reactie ,dus scheepsrecht, zal dus de waarheid wel zijn ? Of niet natuurlijk,gr.Jaap

Knaus440
Berichten: 3727
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Verwarming start niet

Bericht door Knaus440 » vr 15 apr 2011 17:20

Jaap,
Nee hoor, gewoon drie gebruikers ervaringen :wink:
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Verhasselt Roussard

Re: Verwarming start niet

Bericht door Verhasselt Roussard » vr 15 apr 2011 18:23

Dank voor de reacties maar ... dat is het dus niet. Fornuis brandt perfect, koelkast werkt goed op gas. Alleen die ver... verwarming doet het niet. Ik vrees dat ik naar een onderhoudsdienst moet.
Groetjes
Mil

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Verwarming start niet

Bericht door Stoekie » vr 15 apr 2011 18:26

Staat de (hoofd)kraan van de gaskachel open?

Vaak zitten er wel 3 (hoofd)kraantjes in een caravan.... eentje voor het fornuis.... eentje voor de koelkast en eentje voor de gaskachel....
Kan zomaar zijn dat die van de gaskachel (nog) dicht staat.

[Edit:...... oeps....te snel gereageerd....... je hoort het gas sissen dus dat zal het wel niet zijn scratch.gif]
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

bavinka81
Berichten: 124
Lid geworden op: di 5 apr 2011 10:24
Locatie: Middenmeer

Re: Verwarming start niet

Bericht door bavinka81 » vr 15 apr 2011 20:54

Ik neem aan dat je de knop (met temp.standen) wel lang genoeg ingedrukt houd toch!?

Waarschijnlijk overbodig maar zie mezlef nog zitten na de aanschaf van onze caravan!
Beyerland 460 Vitesse FB met Volvo S60 2.5T

Willem H

Re: Verwarming start niet

Bericht door Willem H » vr 15 apr 2011 22:36

Heb je de temperatuur daaiknop wel goed staan,hij kan ook bij teveel gas de vonk uitblazen.

Verhasselt Roussard

Re: Verwarming start niet

Bericht door Verhasselt Roussard » di 3 mei 2011 09:12

Alles geprobeerd. Het wil niet lukken. Dan maar naar de dealer. Toch bedankt voor de tips.
Mil

Verhasselt Roussard

Re: Verwarming start niet

Bericht door Verhasselt Roussard » wo 11 mei 2011 00:35

Dealer heeft de kachel gedemonteerd, schoongemaakt en doorgeblazen met perslucht. Eén druk op de knop en de zaak brandt, met een mooie blauwe waakvlam. Jammer van het warme weer ...

Gilbert

Re: Verwarming start niet

Bericht door Gilbert » wo 11 mei 2011 06:09

denkelijk staat de onstekingskaars welke de vonk naar de waakvlam spuitstuk moet overbrengen , iets te ver van het spuitstuk weg, dit kan je eenvoudig controleren, door zelf de vlam te ontsteken, met een lucifer of een aanmaakaansteker. Opgelet, niet direct na het proberen van aanmaken met de piezo, want dan kan de kachel gevuld zijn met gas, dus eerst even de kachel open zetten dat alle gas weg is uit het huis, en dan pas van start gaan, ook kan bij montage na onderhoud of herstelling, een of ander vuiltje tussen de twee schiet.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”