Thermokoppel vervangen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » ma 2 mei 2011 20:45

Dank voor je duidelijke reactie, jaap. Het afsluiten van het thermokoppel blijft dus in orde wanneer ik de batterijen met een extra schakelaar uitschakel. Mooi, wanneer er niks anders op zit dan de oplossing met het extra schakelaartje maar. Ik heb geen zin om veel geld uit te gaan geven voor onzekere oplossing. Een ontstekingsunit kost een 70 euro, dat valt nog wel mee. Ik zal echter een compleet gasregelding(wie weet het betere woord?) moeten kopen wanneer de ontstekingsunit nog goed is. En die was duur werd me verzekerd.
Dan maar effe langs de Gamma/Praxix etx voor een stukje draad en een schakelaar.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Technichien » do 5 mei 2011 09:17

Schoorsteen schoon? Branderaanvoerlucht zoals het hoort? Branderhuis demonteren en controleren of alles in goede staat is, -vergaan branderbed- etc.
Afstand ontsteekelektrode, thermokoppelpunt correct instellen.
Succes
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » do 5 mei 2011 09:57

Technichien, het rijtje wat jij terecht noemt is gebeurd.
Dat zijn de dingen die nu gebeurd zijn, en het vonken blijft.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Technichien » do 5 mei 2011 21:41

Ja, wat nu.........................???????????????????
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » ma 9 mei 2011 08:58

Dan maar effe langs de Gamma/Praxix etx voor een stukje draad en een schakelaar.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door HansHobby » ma 9 mei 2011 11:20

Ab schreef:Je moet dan wel een goede multimeter hebben. :wink:
Volgens mij is het iets van 25 mV.
Bij welke temperatuur ? :wink: Een thermokoppel doormeten heeft weinig zin. Of hij doet het, of hij doet het niet. In dat laatste geval gewoon een kwestie van vervangen. Veiligheid voor alles.

Maar om even terug te komen op je constante tikken. Ik ben er met mijn achtergrond als cv monteur eens ingedoken. Even een paar dingen op een rijtje...

* Hij begint te tikken als de hoofvlam uitgaat en als alleen de waakvlam brand.
* De waakvlam blijft branden als je de batterijen er uit haalt. (dus thermokoppel is goed)

Het klinkt als een ionistatie probleem. Ik zal je niet lastig vallen over deze materie aangezien hij in een Truma niet voorkomt. Maar het bracht mij wel bij het volgende. De ontsteker gaat automatisch tikken op stand 1 t/m 10 als de ontsteekautomaat geen vlam ziet. Dus ook als de knop niet ingedrukt!

Dus als de knop op stand 0 staat zou hij moeten stoppen. Is dat niet het geval weet je gewoon 100% zeker dat de ontsteekautomaat kapot is. Tikt hij op stand 0 niet meer maar op de rest wel ziet hij dus geen vlam. Dan zijn er twee mogelijkheden. A) Er is daadwerkelijk geen waakvlam. B) Er is wel een waakvlam.

Aangezien je wel een waakvlam hebt en hij deze niet ziet is of de gasdruk van de waakvlam te laag, of de automaat kapot. Ik denk persoonlijk het laatste. Ik zou hem in ieder geval vervangen.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » ma 9 mei 2011 11:43

hanshobby,
Dank voor je duidelijke reactie en analyse!!!.
Misschien toch nog maar eens proberen met zo'n automaat. Is eigenlijk veel netter en makkelijker dan een extra schakelaar inbouwen.
Eerst eens kijken of ik een gebruikte op de kop kan tikken.
Dit weekend was ik van plna een en ander mooi in te bouwen, maar de zon zette me op een stoel voor de caravan mrgreen.gif mrgreen.gif
Wel lekker bruin geworden dus, maar de kachel is niks aan gebeurd, volgend weekend weer proberen mrgreen.gif
Geliijk ook maar even buis kopen voor de ringverwarming die ik ook aan het aanleggen ben.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door HansHobby » ma 9 mei 2011 12:39

HansHobby schreef: Aangezien je wel een waakvlam hebt en hij deze niet ziet is of de gasdruk van de waakvlam te laag, of de automaat kapot. Ik denk persoonlijk het laatste. Ik zou hem in ieder geval vervangen.

Hmmmm. Na nog eens gegoogled te hebben bleek iemand met hetzelfde probleem een te lage gasdruk van de fles na de caravan te hebben door een kapotte gasdrukregelaar op de gasfles. Na deze te vervangen te hebben bleek ook het constante tikken over te zijn.

Zoals ik al in bovenstaande quote opperde kan ook bij jou de gasdruk te laag zijn. Je hebt dan wel een waakvlam maar die wordt niet gezien. Zij het door een te lage temperatuur zij het omdat hij te laag is.

Mischien toch eerst je gasdrukregelaar na kijken, die is altijd goedkoper dan een ontsteekatomaat. :lol:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » ma 9 mei 2011 13:57

De gasdruk regelaar heb ik gelijk al vervangen. Maar die heeft wel de hele winter gewoon buiten gestaan, zou dat slecht geweest kunnen zijn?
De kachel is voor 30 mb, en de regelaar ook. Ik ga er vanuit dat een nieuwe wel goed is.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » do 12 mei 2011 11:49

En weer iets uitgesloten, EN nog geen echte oplossing.
Ik heb een nieuwe vonkautomaat gebruikt . En het vonken wanneer de waakvlam gaat branden blijft.
Nu ben ik echt uitgezocht, en zet een stekkertje ertussen.
probleem opgelost!
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door HansHobby » do 12 mei 2011 13:52

Ik had dan toch nog eens naar de gasdrukregelaar gekeken. Nieuw wil niet altijd zeggen goed. :wink:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Plaats reactie

Terug naar “Gas”