Thermokoppel vervangen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » za 12 mar 2011 14:47

Onze trumatic sl5002 heeft een probleem. Het ontsteken gaat uitstekend, ook op de grote brander gaat het prima. Wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is ontstaat er een probleem. De automatische ontsteker gaat dan constant tikken, de waakflam doet het dan niet.

Dus wanneer de grote brander uitgaat en de waakflam het over moet nemen, gaat de waakflam uit. Na het lezen van enige items kom ik tot de conclusie dat het thermokoppel wel eens de boosdoender kan zijn. De lucht aanvoer is goed schoon. Nogmaals bij vol branden branden de branders mooi blauw en goed warm.
Eerste vraag is of mijn conclusie goed is, ik heb al gezien dat reparatie met ingebouwde kachel kan.
Tweede vraag is of een 5002 twee thermokoppels heeft.
Of zou er nog een ander probleem kunnen zijn.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38640
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Micky » zo 13 mar 2011 10:08

nee, volgens mij ligt dat niet aan de thermokoppel, aangezien deze veiligheid er voor dient te zorgen dat dat er alleen gas toevoer is als de kachel daadwerkelijk brand (dus door de waakvlam, ook tijdens het branden van de grote vlam, wordt de thermokoppel verwarmd en geeft zo het signaal naar de kraan dat ie open moet blijven staan), een defecte thermokoppel zou betekenen dat de grote brander ook uitgaat oftewel starten gaat dan wel, maar direct na het loslaten van de knop gaat de kachel weer uit, ik denk eerder aan te weinig gasdruk op het waakvlammetje dat kan ook al door weinig gas in de fles of misschien is het mondje van de waakvlam vervuild.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Ab » zo 13 mar 2011 12:55

Mee eens.
Zover ik weet zit er ook maar 1 thermokoppel in.
Ik vermoed ook vervuiling/verstopping van het waakvlammetje.
De gasdruk blijft altijd gelijk.
Het maakt geen verschil of de fles vol is, of er zitten nog maar 2 druppels vloeibaar gas in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door HansHobby » zo 13 mar 2011 14:42

Ab schreef:Mee eens.
Zover ik weet zit er ook maar 1 thermokoppel in.
Ik vermoed ook vervuiling/verstopping van het waakvlammetje.
De gasdruk blijft altijd gelijk.
Het maakt geen verschil of de fles vol is, of er zitten nog maar 2 druppels vloeibaar gas in.
Behalve bij hele lage temperaturen wil de gastoevoer nog wel eens haperen. Maar ik denk niet dat daar hier sprake van is. Aan het verhaal te horen blaast de grote vlam uiteindelijk de waakvlam uit. Omdat ook de grote vlam de thermokoppel verjhit zal deze blijven branden tot hij op temperatuur is. Kan inderdaad betekenen dat de waakvlam brander vervuild is of dat de waakvlamdruk te laag is. Nu weet ik niet of dit op een truma gasblok te regelen is.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Ab » zo 13 mar 2011 15:07

Kijk e's door het kijkglaasje, of het thermokoppel nog wel volledig door het waakvlammetje aangestraald wordt ?

De gasdruk in een propaanfles is wel temperatuur afhankelijk, maar zelfs bij 30 graden onder nul is de druk altijd nog altijd vele malen hoger dan 30 mbar.
Wel kan de max afgifte lager worden.
Als je dan veel afneemt, kan de gewenste gasafname meer zijn, dan dat het vloeibare propaan kan verdampen.
Dan kan het wel lijken, of de druk minder wordt. Er komt dan minder gas uit dan je wilt.
Bij grote branders (dakdekkersbrander bijv) komt dit veel voor. Zelfs in de zomer kan de fles dan bevriezen . (Een remedie is dan 2 flessen tegelijk aansluiten)

Bij een waakvlammetje zal dit echter nooit voorkomen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » zo 13 mar 2011 16:24

Ik dacht dat door het kijkglaasje idd een gloeiende rode stift te zien was.
De waakvlambrander schoonmaken, is dat een moeilijke klus? Hoe doe ik dat?
Ik bedoel dan simpel door het kijkglaasje te verwijderen en voorzichtig borstelen, of de brander er onder uit halen?
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Ab » zo 13 mar 2011 22:17

Het kijkglaasje kan je beter niet aankomen.
De kans dat je de pakking beschadigd is niet denkbeeldig.

Aan de onderkant van de kachel (onder de caravan) zit een beschermkap. Als je die verwijderd, kijk je tegen de brander aan.
Je ziet dan 2 injectiebuizen, waar het gas met lucht gemengd wordt. De kleinste is van de waakvlam.
Er zitten 2 "sproeiers" , je kunt die doorprikken met een speld, en schoonblazen.
Het injectiekanaal kan je schoonraggen met een stukje koperdraad, wat je een paar cm afstript, en van de draadjes kan je dan een raggertje maken.

Kijk anders ook even op: http://members.chello.nl/a.galen4/index.htm
Ga dan naar hoofstuk de kachel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » ma 14 mar 2011 10:27

Dank voor je reactie en deze site, ab.
Daar kan ik wel mee aan de slag het komend weekend.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » ma 21 mar 2011 09:26

Ik ben dit weekend bezig gegaan met de gaskachel. Maar eerst er voor gaan liggen(letterlijk) om een goeie analyse te maken.
Dus oa kijken of ik zie dat de waakvlam uitgeblazen wordt, en zo ka wanneer dan. Omdat ik niet daglijks met gaskachels werk weet ik da dan een goeie analyse de helft van de oplossing is.
En ja hoor, ik moet mijn vraag nuanceren/scherper stellen:

Het ontsteken en aangaan van d evlammen is niks mis mee, gaat heel erg goed. Wanneer de hoofdbrander uit gaat, en over gaat op de waakvlam, krijg je het getik van de ontstekingsautomaat. Tot zover had ik dit al aangegeven. Doch na het met mijn ogen voor de kachel liggen(zonder ommanteling) zag ik dat de waakvlam wel blijft branden!!!! Alleen de ontstekingsautomaat blijft tikken. Ik kan niet zien of hij ook vonken blijft geven bij de brander. Dit laatste ben ik niet zeker over en hoor ook graag jullie technische mening daarover.
Maar er is dus een ander probleem; hoofdbrander en waakvlam blijven branden, EN de ontstekingsautomaat blijft tikken zoals bij het opstarten van de kachel. En dit gebeurd iedere keer wanneer de hoofdbrander uit gaat. Niet zodra deze lager gaat branden, echt alleen maar wanneer deze uitgaat en alleen de waakvlam blijft branden. Ik zie het thermokoppel rood gloeiend zijn.
Ik heb gezorgd dat een van de draadjes naar de automaat goed goed massa maakt met he rame. Dus het schroefje schoon geschuurd en ontroest, samen met het klemmetje waar de draadjes onder vast zitten.
Moet de ontstekingsautomaat ook vast aan het frame zitten?????
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

sprite1

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door sprite1 » ma 21 mar 2011 09:34

heb je al eens een nieuwe battery geprobeerd, dit wil soms ook wel helpen scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Ab » ma 21 mar 2011 09:42

Die automaat geeft bij elke tik een hoge spanning af (10.000 volt af zo) wat de vonk veroorzaakt.
Uiteraard moet er dan een goede massa zijn, evenals dat de stroomvoerende draad bijzonder goed geisoleerd moet zijn.
De vonk zal ie wel geven, anders zou immers je kachel niet branden.

Bij het opstarten van de kachel, moet je ook de draaiknop iets naar beneden drukken.
Komt die wel goed terug ?
Trek 'm anders (de stang) eens iets omhoog, misschien houdt het tikken dan op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » ma 21 mar 2011 13:46

Ab,
Hij geeft idd een hele goede vonk, en de batterijen zijn nieuw. het punt is dat het tikken pas begint wanneer de grote brander uit gaat en de waakvlam aan blijft.
Ik heb de batterijen even verwijderd en de waakvlam blijft dan gewoon branden, die heeft dus geen vonk nodig. De automaat gaat dus volkomen onnodig vonken, of eigenlijk tikken want ik heb geen vonken kunnen zien door het glaasje. Bij het ontsteken om de kachel aan te doen zie ik duidelijke vonken overspringen via het glaasje. Het ontsteken gaat dus erg goed.
Ab, volgens mij komt de bedieningsstang, met knop, goed omhoog en gaat die ook soepel door de kunstof ring van de kap.
hebben jullie een idee wat dat blijven tikken is en hoe ik dat kan stoppen.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

sprite1

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door sprite1 » ma 21 mar 2011 14:00

als van mijn kachel ( onstekingsautomaat) de battery leeg is, gaat de kachel uit, als ik de battery er uit haal als de kachel brand ook, dit is een beveiliging,ik denk dat je daar de oorzaak moet zoeken, als de kachel blijft branden zonder battery in de automaat. suc6.

tjeno

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door tjeno » zo 27 mar 2011 16:47

Klinkt als massa probleem van je vonkautomaat,1 van de twee draden die naar je vonkautomaat lopen ligt als goed is aan frame van kchel vate doormiddel van schroef kijk eens of deze goed zit evt schoonmaken.Je kachel heeft maar 1 thermokoppel zit in een v/d branders andere brander zit je vonker dit even ter zake maar zoek het maar in massa

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » zo 27 mar 2011 17:45

Die schroef heb ik idd los gehad en schoongemaakt, ontroest. Was nog niet voldoende, ga komende week verder zoeken.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » do 28 apr 2011 12:07

Ik heb er weer eens met mijn neus(en ogen :wink: ) voor gelegen en gekeken. Het tikken en vonken blijft ook na de bedrading loste hebben gehad en de schroef ontroest. Waar kan nog meer een massaprobleem zitten die de automatische vonker an doet slaan wanneer de grote brander uitgaat en de waakvlam gaat branden?
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Lukie Luuk
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 3 nov 2008 21:13

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Lukie Luuk » do 28 apr 2011 22:14

Vervangen van de elektrische onsteker en het probleem is op gelost.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » vr 29 apr 2011 09:24

Eh, wat bedoel je met elektrische ontsteker???????
Is dat het blokje waar ook de batterijen inzitten?
Wat bedoel je en waar zit dat ding?

is dat door te meten, opdat ik niet veel ga vervangen om er dan achter te komen dat het laatste wat ik gedaan heb de oplossing was?
(Ik heb een goede multimeter)
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » vr 29 apr 2011 21:36

Vandaag maar eens gaan kijken bij een caravandealer die een opengewerkte trumatic 3002 heeft staan in de showroom. Heerlijk de bedrading kunnen zien lopen en een loss ontstekersunit gezien. Ook waar overal bedrading loopt. En van internet een handleiding, en tekeningen, vervangen van de ontstekingsunit gehaald. Daar zie ik nog veel meer schroefjes en boutjes op staan. Morgen gaan we weer naar de stacaravan en zal ik er weer eens onder duiken. Lukie, dank voor de term elektrische onsteker die je introduceerde. Hiermee vond ik op een duitstalig forum deze tekeningen en handleiding van trumastics 5002 vanaf 1990. En dus ook de zoekterm(ZAS) die ik nodig had voor de trumatic site.
Soms is het gewoon handig dat je de juiste term of omschrijving hebt.

Ik weet inmiddels wel weer waarom ik liever niet bij deze dealer kom. Ik wordt redelijk vanuit de hoogte behandeld, als of alleen zij de technische know how hebben en mogen werken aan een caravan. Ik vraag waar mogelijke massa problemen zich voor kunnen doen en wat ik door kan meten voor ik een nieuwe ontstekingsautomaat moet/ga bestellen. het enige antwoord wat ik dan krijg is dat ze een gekochte onstekingsautomaat niet terugnemen. Daar heb ik niet om gevraagd, ik wil graag weten wat ik door moet meten om te testen of deze nog goed is en waar de massapunten zitten. Ze hebben immers een opengewerkte kachel staan waar ik de punten kan zien of even samen zoeken.
Ik kreeg dus ook de indruk dat een dergelijke automaat een paar honderd euro zou kosten. Echter via internet, truma,( of de andere caravangarage) heb ik voor 70 euro een complete unit met bedrading! Tja, waar praat je dan eigenlijk over.

Wanneer ik klaar ben met de kachel laat ik het gasleidingnet afpersen en controlerendoor het caravanbedrijf. Die komen daarvoor dus langs bij de stacaravan! Ik sleutel niet alleen omdat dat me geld bespaart, nee het is ook mijn hobby!
Kijk, ik ben geen caravanmonteur, maar wel een sleutelaar/hobbyist. Recent een groot heki dakluik ingebouwd, in onze camper het complete dak vervangen en nieuwe gasleiding en gaskachel aangelegd, en zo nog veel meer. De onderdelen koop ik het liefst bij een caravanbedrijf, niet via internet. Ik kan dan ook een advies vragen immers.
Gelukkig hebben we ook een ander caravan bedrijf in de stad, daar kan ik wel advies vragen. Maar die heeft weer geen opengewerkt model staan. Dus even doorbijten.
Zo even zeuren over ervaringen met een caravandealer. Morgen maar aan de slag, dat is toch gewoon het leukst.
Gelukkig in de buurt van onze stacaravan(Zeist) een leuk bedrijf gevonden met veel kennis van zaken en advies. Daar koop ik dan ook graag onderdelen.
Dat een trapje dan 2 of 5 euro duurder is dan bij de grootgrutter neem ik graag op de koop toe.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » ma 2 mei 2011 10:06

Even dit draadje weer echt actief maken; ik heb de bedrading van onze SL 5002 na gelopen en doorgemeten. Op alle punt waar het nodig is is er massa verbinding. Dus van de unit naar de massa, maar ook van de unit waar de gaskraanbediening zit (met aansluitng van die grote koperen voeler en bedrading). En dan houd het voor mij even op, want na het schoonmaken van deze punten blijft de kachel vonken geven wanneer de hoofdbrander uit gaat en de waakvlam gaat branden.
iemand nog een suggestie??
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

pd0bao

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door pd0bao » ma 2 mei 2011 11:20

Ja misschien staat ergens in de schema,s hoe groot de gelijkspanning moet zijn opgewekt in het thermokoppel ? Zo ja dan is te contrleren of die spanning gehaald wordt. NB Er is een forumlid die dat gegeven uit het hoofd weet , weet alleen zijn naam niet meer. Gr.Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Ab » ma 2 mei 2011 13:32

Je moet dan wel een goede multimeter hebben. :wink:
Volgens mij is het iets van 25 mV.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door pd0bao » ma 2 mei 2011 13:37

Dat is die "Fluke"dan ook en anders dat metertje ,bij jou standaard gemonteerd ,met groen/rood vlak Ab. Ook als los accessoire verkrijgbaar. Gr.Jaap.

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door Knaus440 » ma 2 mei 2011 19:35

Laat mij nu ooit eens zo'n Fluke meter aangeschaft hebben haphop.gif thumbup.gif
Heb jaren een metertje van de Gamma oid gekocht. En soms jaarlijks omdat ze stuk gingen, de pennen afbraken, etc ect.
Die Fluke heb ik nu al enkele jaren thumbup.gif
Ik ga eind van de week er een paar dagen heen voor nog wat andere klussen.
wanneer ik er niet uitkomt ga ik er misschien wel een schakelaartje tussenzetten die de batterijen uitschakeld, en dus ook het vonken/tikken bij waakvlam. Maar eerst echte oplossingen proberen.
Via een schema inmiddels gezien dat alleen de "vonken" de batterijen gebruiken. Ik kon niet zien/vinden dat het thermokoppel ook stroom zou gebruiken. Klopt dit eigenlijk. Wanneer alleen d e"vonken"batterijen gebruiken is uitschakelen met een extra knop geen punt. wanneer ook het thermokoppel stroom nodig heeft om af te sluiten wanneer de waakvlam uitwaait, is het misschien beter van niet om uit te schakelen.
Tips????

Danks voor de reacties en de tips trouwens, heerlijk zo'n technisch forum! aflower.gif aflower.gif
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

pd0bao

Re: Thermokoppel vervangen?

Bericht door pd0bao » ma 2 mei 2011 19:57

Neen integendeel Johan een thermokoppel heeft geen "stroom" nodig maar wekt zelf een spanning(kje) op. Een Bi-metaal (dus 2 verschillende metalen)in de brandende vlam produceren een spanning er gaat dan een stroom lopen die de gaskraan openhoudt zolang de vlam brandt. Waait die uit of stopt door gas -tekort dan volgt sluiting van de gaskraan. Veiligheid dus in de caravan. Gr,Jaap.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”