Veiligheidscertificaat

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12830
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Trina » wo 2 apr 2014 18:20

RE.gif
Wie geeft opdracht voor deze keuring?
Ik neem aan de campingbeheerder.
Die moet je vragen hoehet zit.


Als ik google op Check'D lees ik weinig van ze, maar vind wel een bericht dat ze op 22-01-2013 failliet zijn gegaan. weenie.gif

Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door PD5wve » di 20 mei 2014 08:26

Ik heb in de vorige setting van chek'd monteurs opgeleid. Nooit er voor betaald gekregen firma list en bedrog.
Naar mijn weten is er in de wet niet een verplichting alleen is het natuurlijk wel verstandig om alles goed voor elkaar te hebben.
Ik heb even op de site gekeken van kvrn ik vind het er nogal vaag uitzien. Me dunkt dat deze bedrijven aardig de vinger in de pap hebben.
Maar kan me vergissen. Maar ik heb nergens kunnen vinden of dit een wettelijke eis is.

Ik heb er een naar smaakje bij. Maar dat is misschien door eerdere aanvaring met het bedrijf
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door graaf » wo 21 mei 2014 01:00

@ L.S.

De norm voor de gasdichtheid van leidingen en apparatuur (de kraan daarvan) van caravans is gelijk aan die van woonhuisinstallaties. De meting gebeurd op exact dezelfde wijze als die van huisinstallaties, een en ander conform norm NEN 1078 en werkbladen NPR 3378.
Kijk maar: https://www.youtube.com/watch?v=bOIT1qr4oVw (zie vanaf 1,25 min.) Vooraf wordt een pulsdruk te geven tot, ik meen, maximum 25 Ato. Als er ergens een zwakke verbinding is, dan begeeft die het terstond.
Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Volvodriver

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Volvodriver » wo 21 mei 2014 10:06

RE.gif
Daar gaat het volgens mij niet om.
Het gaat hier om het verplicht stellen van een keuring door een al dan niet malafide keuringsinstantie. Die via de Recron of de campingeigenaar is ingehuurd.

Charliefox

Re: Veiligheidscertificaat

Bericht door Charliefox » do 14 mei 2015 15:07

Even 'n klein schopje omhoog voor dit topic. Wij staan al een aantal jaren op één van de campings van de KDC (Kennemer Duincampings). Ook daar hebben ze sinds zo'n 8 jaar een 3-jaarlijkse veiligheidskeuring ingevoerd. In het begin was het nog een beetje in en rond de caravan heen lopen door vrijwilligers van de camping, vaak zelf campeerders. Totale willekeur.

Later werden daar commerciele externe bedrijven voor ingehuurd. Probleem is dat die naast verschillende tarieven (op zich geen man overboord) ook verschillende keuringsnormen hanteren. Als je technisch doorvraagt weten ze niet goed wat ze moeten antwoorden, merkte ik. Nu ben ik natuurlijk op zich niet tegen een veiligheidskeuring, maar het moet niet rieken naar belangenverstrengeling.

Dat is het ihgv de KDC m.i. nu wel, omdat de artikelen die opeens verplicht aanwezig moeten zijn, ook te koop zijn in de kampwinkels van de KDC. En wat mij betreft zijn die normen, die op 2 A4tjes staan, veel te strikt. Ik noem:

1. Als er een gaskachel is of gaskoelkast moet er miv dit jaar aanwezig zijn een (goedgekeurde) brandblusser, koolmonoxidemelder, rookmelder en brandblusdeken. Als je geen gaskachel of gaskoelkast hebt, maar wél kookt op gas of elektra, dan hoeven die 4 dingen er weer niet te zijn (?).

2. Gasslang mag niet ouder zijn dan 2 jaar. En dit terwijl de fabrikant garandeert tot 5 jaar. Op de gasslangen aangeschaft in 2015 staat ook dat ze tot 2020 gegarandeerd zijn.

3. idem met de drukregelaar. Was dat voorheen 5 jaar geldt nu opeens een maximale termijn van 3 jaar. En dat terwijl de fabrikant 10 jaar voorschrijft!

4. Elektra toevoerkabel van de campingelektrapaal naar de groepenkast van de caravan moet opeens uit neopreen bestaan. Notabene was het vorige keer (3 jaar terug) nog grijze grondkabel (xmvk). Die hebben we ook, voldoet prima en ligt boven de grond. Ondergronds mag sowieso niet bij de KDC en moet dan bovendien een ymvk kabel zijn.

In ieder geval, weer gedoe en kosten om niks.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”