gasleidingen aftesten
gasleidingen aftesten
Zou nog graag voor reis met caravan de gasleidingen van caravan aftesten.
Hoe kan ik dat zelf doen zonder veel kosten?
Hoe kan ik dat zelf doen zonder veel kosten?
Re: gasleidingen aftesten
Zelf doen kan alleen door de gaskraan open te zetten, en alle koppelingen en verbindingen inspuiten met lekzoekspray, of insmeren met zeepsop.
Beter is, onder druk zetten, een dag laten staan, en dan de druk aflezen.
Maar daar heb je wat apparatuur voor nodig.
Officieel mag dat alleen door een bevoegd persoon gebeuren.
Beter is, onder druk zetten, een dag laten staan, en dan de druk aflezen.
Maar daar heb je wat apparatuur voor nodig.
Officieel mag dat alleen door een bevoegd persoon gebeuren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: gasleidingen aftesten
Oei dan stellen wij dat testen nog maar een jaartje uit of 2
Re: gasleidingen aftesten
Daar is ook een koppelingetje voor te koop, die zit bij mij in de dissel direct na de gasfles en drukregelaar aan de wand gemonteerd, het is een langwerpig kijkglaasje half gevuld met een soort olie, gas gaat boven de olie langs, als je alle kranen dicht draait en je kantelt het kijkglaasje dan moet eventuele gas door de olie en zie je belletjes, ideaal en 10 seconden werk.
moet je natuurlijk wel ff zo'n dingetje monteren, hoe het heet weet ik niet, misschien iemand anders?
moet je natuurlijk wel ff zo'n dingetje monteren, hoe het heet weet ik niet, misschien iemand anders?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: gasleidingen aftesten
RE.gif
Bedoelt u manometer?
Heb zo meter al gezien, zit aan de ontspanner, is dat iets?
Bedoelt u manometer?
Heb zo meter al gezien, zit aan de ontspanner, is dat iets?
Re: gasleidingen aftesten
RE.gif
nee, het is geen manometer, tis helemaal geen meter, gewoon een kijkglasje half gevuld met olie.
nee, het is geen manometer, tis helemaal geen meter, gewoon een kijkglasje half gevuld met olie.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: gasleidingen aftesten
Blondi, wellicht is een drukregelaar met manometer een goeie/goedkope oplossing
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Re: gasleidingen aftesten
RE.gif
Daar kan je eigenlijk alleen de inhoud van de gasfles mee zien!
Daar kan je eigenlijk alleen de inhoud van de gasfles mee zien!
Re: gasleidingen aftesten
RE.gif
klikkerdeklik en klikkerdeklik
Heeft u een drukregelaar met manometer, dan kunt u deze test (weliswaar maar met 30 of 50 mbar) ook zelf doen. Sluit daartoe alle gasverbruikers en draai de gaskraan op de gasfles dicht. Lees dan de stand van de manometer af. Wacht een half uur en lees nogmaals de stand van de manometer af. Deze mag niet significant gedaald zijn.
klikkerdeklik en klikkerdeklik
Heeft u een drukregelaar met manometer, dan kunt u deze test (weliswaar maar met 30 of 50 mbar) ook zelf doen. Sluit daartoe alle gasverbruikers en draai de gaskraan op de gasfles dicht. Lees dan de stand van de manometer af. Wacht een half uur en lees nogmaals de stand van de manometer af. Deze mag niet significant gedaald zijn.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Re: gasleidingen aftesten
RE.gif
haha zo kan het ook idd, maar dan rijst bij mij wel de vraag wat significant is, als ie bij mij ook maar iets gedaald zou zijn ben ik al ongelukkig
haha zo kan het ook idd, maar dan rijst bij mij wel de vraag wat significant is, als ie bij mij ook maar iets gedaald zou zijn ben ik al ongelukkig
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: gasleidingen aftesten
@ stoekie
ja dat bedoel ik, dan kan ik af en toe is controle doen en moet ik niet naar dealer voor controle want die € wolven
ja dat bedoel ik, dan kan ik af en toe is controle doen en moet ik niet naar dealer voor controle want die € wolven
Re: gasleidingen aftesten
Maar áls het dan lekt zul je tóch met het sopje aan de gang moeten om te kijken wáár het dan lekt....... óf dan tóch maar beter naar een specialist toe.... die persen natuurlijk met een hogere druk af
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
Re: gasleidingen aftesten
Is idd een doorstroommeter zit permanent in de gasleiding,door draaien loopt het gas door olie. Had zo een ding standaard in een Solifer zitten.Nadeel,zoals reeds opgemerkt er wordt getest bij normale druk,maar beter dan nooit testen. Gr.Jaap
Re: gasleidingen aftesten
RE.gif
Is iets de duur voor mijn € beugel,ik hou het maar op de manometer.
Want de kinderen willen dit jaar naar camping duinerell tikkiebad en naar camping du poulquer dus dan zal mijn €beugel wel iets platter zijn vrees ik
Is iets de duur voor mijn € beugel,ik hou het maar op de manometer.
Want de kinderen willen dit jaar naar camping duinerell tikkiebad en naar camping du poulquer dus dan zal mijn €beugel wel iets platter zijn vrees ik
Re: gasleidingen aftesten
OK, dank je wel, een mens is nooit te oud om te lerenStoekie schreef:RE.gif
klikkerdeklik en klikkerdeklik
Heeft u een drukregelaar met manometer, dan kunt u deze test (weliswaar maar met 30 of 50 mbar) ook zelf doen. Sluit daartoe alle gasverbruikers en draai de gaskraan op de gasfles dicht. Lees dan de stand van de manometer af. Wacht een half uur en lees nogmaals de stand van de manometer af. Deze mag niet significant gedaald zijn.
Re: gasleidingen aftesten
Hoe controleerd u de gasleidingen; doet u dat zelf of laat u dat 1keer per jaar controle dealer of misschien op een ander manier???
Of misschien wel;bij mij is alles in orde en dat zal zo wel blijven
Ik ben daar echt benieuwt naar hoe de forumleden daar mee omgaan?
Of misschien wel;bij mij is alles in orde en dat zal zo wel blijven
Ik ben daar echt benieuwt naar hoe de forumleden daar mee omgaan?
Re: gasleidingen aftesten
De eigenaar van de caravanstalling heeft een pompje en doet dat op verzoek.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: gasleidingen aftesten
Elke 2 jaar met de beurt wordt dat gedaan, en tussentijds doe ik het zoals hierboven vermeldBlondi schreef:Hoe controleerd u de gasleidingen; doet u dat zelf of laat u dat 1keer per jaar controle dealer of misschien op een ander manier???
Of misschien wel;bij mij is alles in orde en dat zal zo wel blijven
Ik ben daar echt benieuwt naar hoe de forumleden daar mee omgaan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: gasleidingen aftesten
In de wereld van de statistiek ligt de significantiegrens standaard op 5%. Afwijkingen boven die waarde zijn dus significant.micky schreef:RE.gif
haha zo kan het ook idd, maar dan rijst bij mij wel de vraag wat significant is, als ie bij mij ook maar iets gedaald zou zijn ben ik al ongelukkig
Hou er bij gas in gasvormige toestand rekening mee dat temperatuur een behoorlijke invloed heeft op de druk. Vandaar dat er enige marge moet worden genomen lijkt mij.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: gasleidingen aftesten
Uiteraard maar als ik zo een duur aparaat koop en er is een lek dan zal ik ook naar de dealer moeten vrees ik.Stoekie schreef:Maar áls het dan lekt zul je tóch met het sopje aan de gang moeten om te kijken wáár het dan lekt....... óf dan tóch maar beter naar een specialist toe.... die persen natuurlijk met een hogere druk af
ik denk zelfs dat die lekken met gas zelden voor komen
Re: gasleidingen aftesten
Als je de manometer na een half uurtje controleerd en je zorgt dat je caravan al die tijd in de zelfde omstandigheid staat. (dus half uur schaduw, zon of binnen) Dan is de manometer echt betrouwbaar hoor. Officieel dien je overigens af te persen met de apparaten er aan. Want ook de knoppen van bijvoorbeeld je gaskomfoor kunnen lekken. Kijk wel uit met de druk als je met drukverhogende apparatuur gaat werken. Ga vooral niet hoger dan 50 millibar. De kans dat je je gasblok van de kachel kapot drukt is groot als je hoger gaat. Alleen het leiding werk mag je een drukstoot geven van 125 millibar. Dat kan geen kwaad.JPGeetje schreef:In de wereld van de statistiek ligt de significantiegrens standaard op 5%. Afwijkingen boven die waarde zijn dus significant.micky schreef:RE.gif
haha zo kan het ook idd, maar dan rijst bij mij wel de vraag wat significant is, als ie bij mij ook maar iets gedaald zou zijn ben ik al ongelukkig
Hou er bij gas in gasvormige toestand rekening mee dat temperatuur een behoorlijke invloed heeft op de druk. Vandaar dat er enige marge moet worden genomen lijkt mij.
Groetjes,
Jan
Zelf heb ik mijn installatie afgeperst met een Euroindex toen ik de caravan kocht. Eerst met de kranen dicht, daarna met de kranen open. Alles zo dicht als een huis.
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)
Re: gasleidingen aftesten
RE.gif
Denk ook dat de manometer perfect is voor mij,want voor elk gastoestel zit een afsluiter, dus kan ik als er een gastoestel lekt per toestel controle doen en zien welk toestel er lekt.
Denk ook dat de manometer perfect is voor mij,want voor elk gastoestel zit een afsluiter, dus kan ik als er een gastoestel lekt per toestel controle doen en zien welk toestel er lekt.
Re: gasleidingen aftesten
Hans, is het niet zo, dat de installatie normaal gesproken met 150 mbar wordt afgeperst ?HansHobby schreef:[ Ga vooral niet hoger dan 50 millibar. De kans dat je je gasblok van de kachel kapot drukt is groot als je hoger gaat. Alleen het leiding werk mag je een drukstoot geven van 125 millibar. Dat kan geen kwaad.
Zelf heb ik mijn installatie afgeperst met een Euroindex toen ik de caravan kocht. Eerst met de kranen dicht, daarna met de kranen open. Alles zo dicht als een huis.
Dat is tenminste wat ik opmaak uit de links van Stoekie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: gasleidingen aftesten
Dat zal bij mij wel meevallen, mijn kachel werkt op 500MbarHansHobby schreef:[. Kijk wel uit met de druk als je met drukverhogende apparatuur gaat werken. Ga vooral niet hoger dan 50 millibar. De kans dat je je gasblok van de kachel kapot drukt is groot als je hoger gaat. Alleen het leiding werk mag je een drukstoot geven van 125 millibar. Dat kan geen kwaad.
Laatst gewijzigd door Ab op za 12 feb 2011 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De quote aangepast.
Reden: De quote aangepast.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB