truma airmix

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Ascona

truma airmix

Bericht door Ascona » wo 8 sep 2010 16:45

ik wil volgend voorjaar een airmix in mn caravan bouwen,ik heb een Hobby 610 prestige 1994 met een trumatic 5000 serie kachel,vierkante huif.
Nou staat me er iets van bij dat de airmix in er 2 versies is ,voor het type kachel wat ik heb,en voor het latere type met de ronde huif,en dat die niet uitwisselbaar zijn.
De enige die ik kan vinden is de AXK2,en die is voor kachels vanaf 5/96,wat ik er uit begrijp

EdWo
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:28
Locatie: Apeldoorn

Re: truma airmix

Bericht door EdWo » di 21 sep 2010 13:06

Bedoel je niet een Ultraheat?Volgens mij heeft de Airmix weinig temaken met het type kachel.Een Airmix bestaat uit een tweeweg klep die wordt aangesloten op de ringleiding en of koude lucht van onder de caravan aanzuigt, of warme lucht van de kachel doorlaat.
Volkswagen Sportsvan (geen caravan meer)

Ascona

Re: truma airmix

Bericht door Ascona » di 21 sep 2010 17:50

nee,ik bedoel echt de airmix,de set met die klep erin dat je lucht van onder je caravan kan aanzuigen om je interieur wat te koelen.
De AXK 2 set zoals ik die overal op internet zie staan is volgens de beschrijving voor kachels vanaf 5/96.
Dus ik wil graag weten of er dan nog een andere set is voor oudere kachels,of dat ik gewoon de AXK 2 set kan bestellen en deze evengoed op mijn kachel monteren,eventueel met wat kleine aanpassingen,want op de foto ziet de set er niet anders uit als degene die ik jaren geleden in mn vorige caravan heb gemonteerd,een truma 3002 in een 85er Hobby!

Rob Eriba

Re: truma airmix

Bericht door Rob Eriba » vr 24 sep 2010 23:49

verwacht niet te veel koeling van de airmix. De lucht onder de caravan is wel wat koeler, maar om een behoorlijke luchtstroom te realiseren, zul je wel maximaal moeten laten blazen. Dit is niet echt heel prettig.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: truma airmix

Bericht door RogerS » za 25 sep 2010 10:06

Alle kleine beetjes helpen. Wij hebben de Airmix ook besteld maar voornamelijk als de kachel aan staat dat het snel erg bedompt in de caravan wordt (ja en wij hebben ook voldoende ramen op een ventilatiestand staan.)
Caravanloos. :(

Ascona

Re: truma airmix

Bericht door Ascona » di 28 sep 2010 23:53

ik had in mn vorige hobby,een 495 uit 1989 destijds ook een airmix gebouwd.
Het brengt de binnentemperatuur toch ongeveer 3 graden omlaag,en dat was net genoeg om toch lekker te kunnen slapen.
We zitten toch met warmte altijd buiten,dus laat de blower maar blazen,bij mij (ik sta in nederland op een seizoensplaats) voldeed ie perfect!
daarom wil ik m in mn huidige hobby 610 ook weer hebben.

Ascona

Re: truma airmix

Bericht door Ascona » ma 11 okt 2010 10:25

maar uiteindelijk weet ik nog steeds niet of ik de axk2 nu kan toepassen in mijn caravan.
Ik bestel m wel en ik ga t gewoon proberen.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: truma airmix

Bericht door Ad » ma 11 okt 2010 11:50

Volgens mij kan hij niet in alle caravans toegepast worden, omdat er geen ruimte genoeg achter de kachel is. Bij de caravan die wij op het oog hebben, zit de kachel voor de wielkast, ik denk dat daar dus ook geen ruimte genoeg is.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ascona

Re: truma airmix

Bericht door Ascona » di 12 okt 2010 10:18

de ruimte is er wel,achter mijn kachel kan je zelf makkelijk staan.Dat is het probleem niet.
als er achter de kachel voldoende ruimte is om de motor op de vloer te monteren dan gaat het wel.
Het gaat erom dat mijn caravan van 1994 is,dus de kachel ook,en de enige airmix set die nog te koop is voor kachels vanaf 5e maand 1996 is.
Nou probeer ik er dus achter te komen wat het verschil is en of ie eventueel met wat aanpassingen toch op een ouder model truma te plaatsen is.
Maar ik vrees dat niemand het weet.
Ik ga er dus gewoon eentje bestellen en dan zie ik het wel.

Ascona

Re: truma airmix

Bericht door Ascona » di 5 apr 2011 18:50

uiteindelijk nog niet besteld maar er wel achter gekomen dat ik de AXK 1 moet hebben.
Die past 100% op mijn kachel.
Heb nu een adresje die m nog kan leveren dus die gaan we ff bestellen!!

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: truma airmix

Bericht door Stoekie » za 9 apr 2011 18:30

Off-topic berichten zijn verwijderd.

On-topic blijven graag:
Ascona schreef:ik wil volgend voorjaar een airmix in mn caravan bouwen,ik heb een Hobby 610 prestige 1994 met een trumatic 5000 serie kachel,vierkante huif.
Nou staat me er iets van bij dat de airmix in er 2 versies is ,voor het type kachel wat ik heb,en voor het latere type met de ronde huif,en dat die niet uitwisselbaar zijn.
De enige die ik kan vinden is de AXK2,en die is voor kachels vanaf 5/96,wat ik er uit begrijp
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Ascona

Re: truma airmix

Bericht door Ascona » ma 18 apr 2011 18:36

Nou,het is voor mekaar haphop.gif
De AXK1 set is binnen en zat er met een uurtje in,paste perfect.
Laat het warme weer nu maar komen!

robhymer

Re: truma airmix

Bericht door robhymer » wo 29 jun 2011 16:12

Ascona schreef:Nou,het is voor mekaar haphop.gif
De AXK1 set is binnen en zat er met een uurtje in,paste perfect.
Laat het warme weer nu maar komen!
Ik overweeg ook een Airmix in te bouwen. Op welk punt achter de kachel moet je die inbouwen? En moet je dan ook een gat in de vloer zagen? Zijn er nog beperkingen? Hoe duidelijk zijn trouwens de instructies.

Alvast bedankt.

Blondi

Re: truma airmix

Bericht door Blondi » vr 1 jul 2011 09:03

Ascona schreef:Nou,het is voor mekaar haphop.gif
De AXK1 set is binnen en zat er met een uurtje in,paste perfect.
Laat het warme weer nu maar komen!
Aangezien de airmix nu geplaatst is.
Ik heb de airmix nu ook eens getest met thermometer om de koeling in de caravan te meten met de warme dagen van laatstleden.
Dus ik laat de zon zo veel mogelijk in de caravan komen de thermometer gaf 35 graden aan, na enkele uren airmix aan was het 37 graden schrik.gif
Dus al het voor de koeling is weenie.gif , vergeet het dan maar whistle.gif
En dan spreek ik nog niet over het lawaai van de ventilator airmix.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: truma airmix

Bericht door Ad » vr 1 jul 2011 11:23

RE.gif
Je moet hem ook niet overdag gebruiken. Wij gebruiken hem 's avonds als de buitentemperatuur lager is geworden als de temperatuur in de caravan. Je krijgt met een airmix in de caravan dan een snellere daling van de temperatuur. Uiteraard koelt hij niet en wordt de temperatuur nooit lager dan de buitentemperatuur. Afgelopen vakantie hebben wij hem diverse malen gebruikt, tot volle tevredenheid.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Blondi

Re: truma airmix

Bericht door Blondi » vr 1 jul 2011 11:50

RE.gif
Dan kan u even goed de ramen s'avonds tegen elkaar open zetten sneller resultaat

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: truma airmix

Bericht door Ad » vr 1 jul 2011 12:33

RE.gif
Nee, want je zuigt lucht van onder de caravan vandaan, en daar is het al gauw een paar grden koeler.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

sprite1

Re: truma airmix

Bericht door sprite1 » vr 1 jul 2011 13:24

zo net trug uit oostenrijk en was erg blij met mn truma airmix. ok t is geen airco maar wel erg prettig om een koelere luchtstroom te hebben van onder de caravan, en aangezien warme lucht naar boven wil mrgreen.gif gaat die er dus vanzelf uit via de(het) dakluik(en).
blij.gif ik was er dus blij mee, en de (herrie) valt best mee, ff op stand 5 voor t slapen gaan en dan op stand 2, hoor je niet, ik tenminste niet mrgreen.gif .

Plaats reactie

Terug naar “Gas”