Vergeten de kraan dicht te doen

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Cor Traveller

Vergeten de kraan dicht te doen

Bericht door Cor Traveller » di 20 apr 2010 20:14

Hallo forum leden,

Wij hebben een probleem, onze gasstel doet 't niet meer .(Cramer gastoestel met glasplaten een voor de gastoestel en een voor de wasbak)
En in het midden een kraan die je links of rechts kan zetten (moet zetten anders gaat de glas plaat niet dicht) stom.gif
Bij aankoppelen van de caravan is de kraan gaan lopen vergeten om dicht zetten (12 volt) precies in de gastoestel zeker 3cm water ,
gastoestel schoongemaakt en de gasleiding nagekeken (dus los gemaakt om te kijken of er water is ingelopen)
de gastoestel laten drogen.
Zijn wij naar de camping in gelderland reden. (vrijdag)
Zaterdag wilden wij de gastoestel aan steken om eten te koken wat we ook probeerde gaspitten wilde niet aan gaan.
Alles nagekeken ,kachel doet het ,gas genoeg ,aan de buiten zijde van de caravan roosters verwijderd en gasleiding los gekoppeld
en daar stroom gas uit ,wat kan er kapot zijn ??? scratch.gif

Cor

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vergeten de kraan dicht te doen

Bericht door Ab » di 20 apr 2010 20:38

Stroomt er wel gas uit bij de pitten ?
Als er nog water in de leiding zit, komt er ook geen gas meer uit. Daar is de gasdruk veel te laag voor, om het water er uit te blazen.

De oplossing: gaskraan open, alle losse branderdelen eraf halen aan de bovenkant, of loskoppelen bij de kraan in het keukenkastje. (beter !) De slang bij de drukregelaar loshalen, en met ca 1,5 of 2 bar doorblazen.

Daarna zou ie het gewoon weer moeten doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Cor Traveller

Re: Vergeten de kraan dicht te doen

Bericht door Cor Traveller » di 20 apr 2010 21:11

Goede avond Ab,

Nee er komt geen gas uit de pitten !! (de gaskachel doet 't wel zelfde hoofd gasleiding )
Ik wil aanstaande zaterdag er aan beginnen, eerst een speciale kleine schroevendraaier halen (zes kant tork)
dan kan ik de pitten er af halen en schoon blazen (via de gasleiding keuken kasje)

Cor

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vergeten de kraan dicht te doen

Bericht door Ab » di 20 apr 2010 21:18

Kan je de moer bij de afsluitkraan in de keukenkast niet losdraaien? Dan heb je die torx ook niet nodig.
Is makkelijker denk ik, en beter.
Het water wat er boven zit, loopt er dan vanzelf uit, de rest kan je er dan uitblazen zonder dat het in de brander komt. (vanaf de drukregelaarslang)

Edit: Nu ik er over nadenk: in de rest van de leiding zit geen water , anders zou je kachel ook niet werken ! :wink:

Dan wordt het: Gaskraan van de pit open, afsluitkraantje in de keukenkast dicht, en aan de kant van de pit losdraaien.
Het water loopt er dan van zelf uit.

Sorry, soms duurt het effe.. :lol: :lol:

Oh, nog een tip: Het is linkse draad. Maar dat wist je waarschijnlijk al. Het is ook te zien aan de moer. Er staan dan kerfjes/kleine gleufjes in. Dat geeft aan dat het linkse draad is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Nick

Re: Vergeten de kraan dicht te doen

Bericht door Nick » wo 21 apr 2010 11:06

Reden te meer om een aan/uit schakelaartje in de 12V pompleiding te plaatsen. Indien nodig de 12V erafschakelen, is ook wel zo goed tijdens het rijden daar de kraan soms spontaan iets open kan gaan door bobbels in de weg en zodoende tijdens het rijden de gehele vulling van je watertank de caravan in laat lopen.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vergeten de kraan dicht te doen

Bericht door Ab » wo 21 apr 2010 15:07

Het laatste lijkt me erg onwaarschijnlijk. Dat de kraan vanzelf opengaat bedoel ik.
En ook schakelaartjes zijn nu net van die dingen om te vergeten.. :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Cor Traveller

Re: Vergeten de kraan dicht te doen

Bericht door Cor Traveller » wo 21 apr 2010 18:12

Dinsdag middag heb ik de de lucht rooster (buiten caravan 2x roosters ) er af gehaald er lopen twee
gasleidingen langs een van de koel kast en een v/d gasstel .
Van de gasstel gasleiding los gemaakt (koppeling) kwam geen water uit ,de gas aangezet en loopt gewoon door
tot zo ver hebben wij de gasleidingen gecontroleerd het andere stuk gasleiding loop naar de gasstel en daar kan ik
niet bij.
Daar ga ik zaterdag aan beginnen ,eerst de gaspitten losmaken en daarna de rooster verwijderen een slang
aansluiten naar buiten toe.
En binnen de knoppen v/d gasstel open zetten .(want daar moet dan water in zitten)
Nick nieuwe gasstellen hebben een goot van gasstel naar de wasbak lopen .

Cor

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Vergeten de kraan dicht te doen

Bericht door JPGeetje » wo 21 apr 2010 23:13

@Cor Traveller,

Wellicht een overbodige vraag; je drukt de kraanknop toch wel in als je hem opent om het gas aan te steken? Door hem in te drukken overbrug je het thermokoppel dat de gastoevoer afsluit als er geen vlam is.

Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Nick

Re: Vergeten de kraan dicht te doen

Bericht door Nick » do 22 apr 2010 08:46

Ab schreef:Het laatste lijkt me erg onwaarschijnlijk. Dat de kraan vanzelf opengaat bedoel ik.
:lol: :lol:
Heb het tot mijn schade meegemaakt, het schakelmoment van de microswitch was zodanig klein dat de pomp heel snel werd ingeschakeld en de hele watertank voorraad over de caravanvloer werd verspreid.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”