Primus verwarming maakt herrie

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Jurgeno

Primus verwarming maakt herrie

Bericht door Jurgeno » ma 1 feb 2010 10:43

Hoi,

Mijn Beyerland is uitgerust met een primus 2490 verwarmingssysteem. Dit systeem lijkt prima te werken, maar maakt herrie. Geen storingslampjes, de caravan wordt keurig warm. De 'ketel' maakt een geluid wat lijkt op de pomp van een caravankraan... Ik ben hiermee naar een dealer gegaan, die zegt dat er niets aan de hand is. Wat zijn jullie ervaringen? Is het normaal dat zo'n verwarmingssysteem herrie maakt?

Groet,
Jurgen

pd0bao

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door pd0bao » ma 1 feb 2010 10:48

Jurgen , geloof het of niet maar sluit even een volle gasfles aan ! Heb zelf die primus in een Solifer gehad geeft een seintje als gasfles bijna leeg is Succes, hoor nog van je .Groet Jaap

Jurgeno

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door Jurgeno » ma 1 feb 2010 10:52

Jaap, dank voor je reactie. De gasfles was gloednieuw en vol. Lijkt me dus niet de oorzaak van het probleem?

pd0bao

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door pd0bao » ma 1 feb 2010 10:59

Jurgeno nee dan is dat hier niet het geval maar had echt gekund, dan maar verder zoeken : vloeistofpeil goed ? Had caravan
dealer ook geen suggestie of moest je er maar mee leren leven zoals de medische stand dat wel eens zegt.Groet Jaap

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door TouranDriver455ts » ma 1 feb 2010 11:04

Zit er ringverwarming in de caravan ? Dan staat misschien de schakelaar van de air-mix aan. Kan ook zijn dat er stof op de ventilator zit waardoor er onbalans ontstaat. Even de schakelaar op de hoogste stand zetten en de ventilator een paar minuten voluit laten draaien.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Jurgeno

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door Jurgeno » ma 1 feb 2010 11:05

Vloeistofpeil is en was goed. Volgens de dealer moest ik er inderdaad maar mee leren leven, technisch was alles in orde, en dit systeem zou volgens hem altijd wat geluid maken. Maar ergens kan ik niet geloven dat het normaal is om wakker te liggen van de verwarming scratch.gif

Jurgeno

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door Jurgeno » ma 1 feb 2010 11:06

golfopaburstner455ts schreef:Zit er ringverwarming in de caravan ? Dan staat misschien de schakelaar van de air-mix aan. Kan ook zijn dat er stof op de ventilator zit waardoor er onbalans ontstaat. Even de schakelaar op de hoogste stand zetten en de ventilator een paar minuten voluit laten draaien.
Zit alleen vloeistofverwarming in, kan dus ook geen ventilator aansturen

pd0bao

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door pd0bao » ma 1 feb 2010 11:18

Antwoord op jouw laatste vraag : NEE het is absoluut niet normaal dat er zo.n lawaai bestaat bij deze installatie ,krijgt de waterpomp-onder belasting-wel de volle 12 a 13 Volt ter beschikking ? Hij heeft bij jou vanaf het begin deze storing gehad begrijp ik uit je bericht. Is de vorige eigenaar bekend zodat je hem e.e.a. kunt vragen? Gr. Jaap

Jurgeno

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door Jurgeno » ma 1 feb 2010 11:20

Het probleem doet zich inderdaad vanaf het begin voor. Ik heb helaas geen gegevens van de vorige eigenaar; ik heb de caravan bij een caravanbedrijf gekocht.

pd0bao

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door pd0bao » ma 1 feb 2010 19:46

Jurgen, onder hoofdstuk Gas vind je onder Primus nog heel wat technische gegevens zoals bv de gasdruk die 10x zo hoog moet zijn dan de gebruikelijke 50 mBar dus 500 mBar. Dit wordt bij verwisselen vaak fout gedaan. Succes , Jaap

Solifer

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door Solifer » do 22 apr 2010 13:57

Idd. mBar moet hoog zijn voor de primus. Als dit niet het geval is, dan kun je het volgende doen.
Pomp checken. Deze zit achter de primus verborgen, een vuistgroot zwart geval.
Je kunt 'm loskoppelen (even de stekkertjes loshalen) van de primus en dan de kachel weer aanzetten.
Rammelt/piept het nog dan dan kunnen de branders vol zitten. De hele kachel loshalen en schoonmaken.
Een hele toer, maar zeker de moeite waard. Een nieuwe kachel kost een flinke duit.

Rammelt/piept het niet meer, dan weet je dat het aan de pomp ligt. LET WEL, niet te lang de kachel aanzetten zonder dat de pomp aan staat...
Een 2e handse pomp kun je bij de diverse 'handelaartjes' wel verkrijgen. Allicht 1 hier op het forum, of anders bij een 'Solifer' freak.
Nieuwe pomp kost wat meer. De vraag is of jouw primus een nieuwe wel waard is.

Suc6!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door WillyL » do 22 apr 2010 23:04

In verband met de gasdruk. Een gewone onstspanner is inderdaad niet goed en kan een klikkend lawaai veroorzaken. Ik had een speciale primusdrukregelaar op de gasfles en iets verder op de leiding een aftakking naar de 'normale' gebruikers (vuur, koelkast) met nog eens de 'gewone' regelaar. Jij zou ook zulk een opstelling moeten hebben denk ik.

Aangezien de verwarming toch goed warmt zou het inderdaad de pomp kunnen zijn. Het pompmotorhuis kan uitgebouwd worden zonder het water af te laten. De pompmotor en pompschoepen zijn immers niet rechtstreeks 'gekoppeld' via een as maar wel via een magneet! Misschien zit de as inderdaad los.

Mijn installatie was fluisterstil - alleen 's nachts stoorde het soms een beetje voor lawaaigevoelige slapers.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Jurgeno

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door Jurgeno » di 29 jun 2010 22:09

Ik heb de caravan inmiddels weer voor de deur. Er zit in ieder geval een verkeerde gasdrukregelaar op. Deze gaan we dus vervangen. Hopelijk lost dit het probleem op. Wordt vervolgd! Iedereen bedankt voor het meedenken.

pd0bao

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door pd0bao » wo 30 jun 2010 01:05

Ja Jurgen nu komt het aan op vasthoudendheid van jouw kant : men zal je diets proberen te maken dat 500 mBar regelaars
helemaal niet bestaan," nooit van gehoord mijnheer moet echt 30 of 50 mBar zijn "etc.etc. Maar jij bent de klant en weet het wel zeker ! Wel zijn er genoeg zaken die hem niet in voorraad hebben cq houden. Eventueel bestellen ze hem dan maar of je gaat naar de volgende zaak.Van te voren bellen kan ook zinvol zijn natuurlijk. In ieder geval laat je niet afschepen met een 30/50 mBar geval. Succes, Jaap.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door Micky » di 4 jan 2011 21:47

Jurgeno schreef:Ik heb de caravan inmiddels weer voor de deur. Er zit in ieder geval een verkeerde gasdrukregelaar op. Deze gaan we dus vervangen. Hopelijk lost dit het probleem op. Wordt vervolgd! Iedereen bedankt voor het meedenken.
weet je hier al meer over? bij mij hadden ze afgelopen voorjaar de drukregelaar ook vervangen en ze belden me dat de caravan klaar was alleen het probleem van de primus was nog niet opgelost, probleem? was mijn vraag, er is geen probleem, die werkt perfect.... ohw nou bij ons gaat hij na een half uur op rood (storing). na mijn vraag of er iets aan de gasleiding was gedaan kwam de opmerking van de nieuwe druk regelaar, na mijn verzoek de originele maar weer te monteren was het probleem opgelost.
er zit dus nu nog een oude druk regelaar op en die wil ik vervangen door een nieuwe.

over jouw probleem, de primus mag geen lawaai maken alleen een licht gesuis op de achtergrond als je met je hoofd bij de dissel ligt en een plofje als ie aanslaat op gas, op stroom hoor je helemaal niets.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jurgeno

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door Jurgeno » di 2 aug 2011 17:29

Nog een (hele late) uitkomst: de caravan staat weer voor de deur na een Bovag beurt. De gasdrukregelaar is vervangen voor het juiste exemplaar. Ik hoor de verwarming nu ontsteken en vervolgens blijft het systeem aan (zonder storingen of herrie). Alleen als ik de disselbak open hoor ik een hele zachte zoem. Uit de 'uitlaat' komt warme lucht. Alles lijkt het nu dus goed te doen, alleen de daadwerkelijke opwarming moeten we nog eens testen (dat gaat met dit weer wat lastiger :lol: )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Primus verwarming maakt herrie

Bericht door Micky » wo 3 aug 2011 10:08

RE.gif

ik heb een aantal maanden geleden ook al een nieuwe druk regeleaar gekocht, de oude ligt in de caravan voor het geval dat..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Gas”