inbouw ultraheat

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
W. Laurs
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

inbouw ultraheat

Bericht door W. Laurs » za 2 jul 2005 11:46

Heeft iemand ervaring met het zelf inbouwen van een ultraheat? Er zit al een 12v. airmix enz achter de kachel onder de hangkast van mijn Dethleffs Beduin.
Ik heb bij een dealer de handleiding mogen inkijken en vind het een tamelijk ingewikkelde zaak met het loskoppelen van gasleidingen enz.
Hartelijk dank voor reakties.
Wil Laurs

bevri

ultraheat inbouwen

Bericht door bevri » za 2 jul 2005 17:09

ik heb vorig voorjaar een ultraheat achter de kachelunit gebouwd.eerst gasleiding onder de vloer losmaken is een snelkoppeling dan schoorsteen en luchtinlaat slangen losmaken ,kachelelement losschroeven dan de ultraheat tegen de alu. achterwand monteren dit is het lastigst, termostaat een plekje geven stekker in de ultraheat en stroom kabel ( 3x2.5 )aansluiten dan alles in omgekeerde volgorde weer monteren koste mij ongeveer twee uurtjes termostaat in de deuropening bij die van de gaskachel geplaatst met orgineel inbouwraampje van Fendt

W. Laurs
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: ultraheat inbouwen

Bericht door W. Laurs » zo 3 jul 2005 21:02

bevri schreef:ik heb vorig voorjaar een ultraheat achter de kachelunit gebouwd.eerst gasleiding onder de vloer losmaken is een snelkoppeling dan schoorsteen en luchtinlaat slangen losmaken ,kachelelement losschroeven dan de ultraheat tegen de alu. achterwand monteren dit is het lastigst, termostaat een plekje geven stekker in de ultraheat en stroom kabel ( 3x2.5 )aansluiten dan alles in omgekeerde volgorde weer monteren koste mij ongeveer twee uurtjes termostaat in de deuropening bij die van de gaskachel geplaatst met orgineel inbouwraampje van Fendt
Hartelijk dank voor de informatie. Ga er nog eens over nadenken.
Wil Laurs.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: ultraheat inbouwen

Bericht door JanW » ma 4 jul 2005 23:12

Wil,

Ook ik heb zelf een UltraHeat in onze caravan ingebouwd -ook hier in een Fendt.

Ik had van te voren ergens gelezen dat het losnemen van de gasleiding in sommige gevallen overbodig was. Daarom heb ik -voordat ik met de klus begon- eens goed zitten/liggen kijken en volgens mij hoefde de gasleiding in onze caravan inderdaad niet losgemaakt te worden. Tijdens de inbouw de proef op de som genomen en inderdaad kon ik alles met een vaste gasleiding demonteren en monteren. Het meeste werk betrof de aanleg van de elektriek. Ik heb in de bestaande groepenkast een extra groep geplaatst waar ik de UltraHeat op heb aangesloten. Ten slotte heb ik, omdat ik toch in de kast aan het fröbelen was, direct ook maar een aardlekschakelaar gemonteerd.
Al met al was ik toch wel een hele middag aan het werk geweest.

Overigens: wij vinden de UltraHeat één van de beste investeringen op caravangebied van de laatste jaren -op de caravan zelf na dan....

Succes!
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Borrac

Bericht door Borrac » di 5 jul 2005 19:08

wat is nou precies een ultra heat? Is dat misschien een extra uitstroom voor in de voortent, vanaf de Truma kachel? Of zit ik er compleet naast? Zelf zijn we nl op zoek om een goede verwarming te krijgen in de voortent, en hebben een tijdje geleden ergens gelezen dat zoiets bestaat. Alleen weet ik de naam niet.
Ben benieuwd

gr rob

W. Laurs
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door W. Laurs » di 5 jul 2005 20:15

borrac schreef:wat is nou precies een ultra heat? Is dat misschien een extra uitstroom voor in de voortent, vanaf de Truma kachel? Of zit ik er compleet naast? Zelf zijn we nl op zoek om een goede verwarming te krijgen in de voortent, en hebben een tijdje geleden ergens gelezen dat zoiets bestaat. Alleen weet ik de naam niet.
Ben benieuwd

gr rob
Truma Ultra Heat is een 230 volt verwarmingsspiraal die achter de caravan gasverwarming geplaatst wordt. Het is dus niets voor de voortent
tenzij je ergens een gat maakt is de wand en warme lucht uit de ringleiding naar buiten wilt blazen.
Daar de ultraheat voor € 199 te koop is en de voordelen duidelijk zijn en door anderen dit extra zeer geprezen werd heb ik om advies gevraagd en, zoals gebruikelijk, ook prompt op dit forum gekregen. Hiervoor hartelijk dank en ik ga er nochmaals over nadenken.
Wil

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: ultraheat inbouwen

Bericht door JanW » di 5 jul 2005 20:30

O ja, Wil,

Gisteren nog vergeten te melden: bij de UltraHeat krijg je -als vanzelfsprekend- de gebruiksaanwijzing, maar óók de inbouwhandleiding van het apparaat.
Deze laatstgenoemde spreekt voor zich: duidelijke instructie en duidelijke afbeeldingen. De afvoerklem naar de schoorsteen kun je overigens zonder speciaal gereedschap los- en vastmaken. Het vastmaken van het klemmetje lukte mij binnen een paar pogingen met behulp van een punttang. Laat je overigens door alle waarschuwingen van Truma niet gek maken: op zowat elke bladzijde van de montagehandleiding staat geschreven dat alleen door de erkende 'Truma Fachhändler' aan de apparatuur gesleuteld mag worden. Dat kan voor gas dan wel zo zijn, maar bij deze klus lijkt me dat ietwat overdreven.

Succes!
JanW

P.S.
Als je een ingescand exemplaar van de inbouwhandleiding wil hebben, moet je dat even melden. Dan scan ik hem in en mail dat aan je door.
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

beebop

Aanschafprijs Ultraheat

Bericht door beebop » zo 25 sep 2005 11:45

Hallo allemaal,

ik zit er erg over na te denken of ik de ultraheat zal aanschaffen, ik ben wel aan het kijken waar hij het goedkoopste is.

Nij Vervat zag ik staan voor 189 euro.

Weet iemand hem goedkoper?

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: Aanschafprijs Ultraheat

Bericht door JanW » zo 25 sep 2005 13:19

@beebop:

€ 189 voor een Ultraheat van Truma lijkt mij op het eerste gezicht helemaal geen gekke prijs (er van uit gaande dat de prijs incl. BTW is en het een compleet apparaat betreft, dus inclusief bedieningspaneel).

De goedkoopste welke ik bij één van de grotere Duitse caravanshops tegen ben gekomen, was reeds € 185,-.

Succes!

JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

W. Laurs
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Ultraheat inbouw

Bericht door W. Laurs » di 1 nov 2005 09:25

Heb vorige week een ultraheat ingebouwd in mijn Dethleffs Beduin 510.
Hartelijk dank voor de info en steun m.n. Jan W. Het ging zonder loskoppelen van de gasleiding. Een paar dagen later staat in de KCK het artikel over inbouw en daar zie in op de foto's dat daar hetzelfde probleem is als wat ik had nl de schoorsteenslang past slecht op de spiraalslang naar het gasverwarnmingsblok. Het wringt en kiert. Ik heb er metaaltape omheen gedraaid maar helemaal tevreden ben ik niet.
Hebben andere doehetzelvers ook dit probleem?
W. Laurs

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Ultraheat inbouw

Bericht door Ad » di 1 nov 2005 10:28

In de KCK van november staat incl. plaatjes hoe je een Ultraheat kunt inbouwen.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Kamilios

handleiding

Bericht door Kamilios » zo 12 nov 2006 18:29

Heeft iemand een handleiding hiervan? Mail naar kamiel@kamilios.be
Ik wil mij ook een UltraHeat aanschaffen maar twijel nog ivm inbouw. Ook een copy van het artikel in KCK nov 05 zou welkom zijn.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » zo 12 nov 2006 23:32

@kamiel: mailtje met zipfile is jouw kant uit.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gysman

Re: inbouw ultraheat

Bericht door Gysman » di 11 mei 2010 16:37

Een schopje van een heel oude post, maar ook ik ben wel geinteresseerd in een handleiding, of liever nog, in het artikel uit de KCK. Mijn caravanbedrijf wil voor mij de Ultraheat inbouwen voor 360 eu (inclusief ultraheat dus) maar als ik bovenstaande zo lees is zelf inbouwen wel te doen. Thx alvast: gnijeholt apestaartje gmail.com

Gebruikersavatar
Teddybeer
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 27 sep 2006 19:48
Locatie: Dopheide

Re: inbouw ultraheat

Bericht door Teddybeer » di 11 mei 2010 19:43

Hier is een linkje naar de inbouwhandleiding: http://www.truma.com/_anweisungen/Truma ... _72200.pdf . Ik heb hem gisteren zelf ook ingebouwd, is goed te doen. Maar als je het niet aandurft, is 360 euro m.i. niet te duur voor het inbouwen inclusief de Ultra Heat.
Goed goan,

Teddybeer (Hans)

Mitsubishi Outlander sport 2.0 invite plus met een Eriba Troll 554 GT , tot 09-2010
Vanaf 09-2010 een Camper Adria Coral S 670 SL supreme edition.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: inbouw ultraheat

Bericht door Stoekie » di 11 mei 2010 20:20

Er loopt nog een draadje over het inbouwen van een ultraheat ---> klik hier
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Plaats reactie

Terug naar “Gas”