gasfles vullen met lpg

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
dekkerharderwijk

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door dekkerharderwijk » do 22 okt 2009 20:59

mensen het is zover

ik heb mijn adaptor klaar
koste me wel wat zweetdruppels met het solderen ik dacht dat ik het wel kon (ben overgens loodgieter geweest)
maar het koste me wat moeite om de soldering netjes gaslekvrij te krijgen maar het is me gelukt

ik ga mijn gasfles vullen en hem eerst uitproberen op de verwarming in de schuur gaat dat deze winter goed ga ik het volgend seizoen ook in de caravan gebruiken

jullie horen over mijn lpg ervaringen (hahaha0

mensen bedankt voor de reacties ik heb veel aan jullie tips en opmerkingen gehad

gr ronald

LekensMark
Berichten: 1033
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door LekensMark » do 22 okt 2009 21:10

Ben ik blij dat je geen buurman bent exclaim.gif
Trouwens hier in België kan je enkel lpg tanken aan bemande tankstations met een erkende en goedgekeurde gasinstalatie, de pompbediende ziet daar op toe en met een gasfles moet je heus niet afkomen.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Blondi

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Blondi » do 22 okt 2009 21:32

Re: gasfles vullen met lpg
door LekensMark » do 22 okt 2009 21:10

Ben ik blij dat je geen buurman bent
Trouwens hier in België kan je enkel lpg tanken aan bemande tankstations met een erkende en goedgekeurde gasinstalatie, de pompbediende ziet daar op toe en met een gasfles moet je heus niet afkomen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
beste lekensmark
Ik moet u toch tegen spreken hoor,het tankstation 1km vanbij ons daar wordt regelmating gewone gesflessen gevuld met lpg, en ik woon ook in belgie hoor.

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Cheers » vr 23 okt 2009 00:21

LekensMark schreef:Ben ik blij dat je geen buurman bent exclaim.gif
Jammer dat je niet naast me woont, want dan kon ik je nog eens exact uitleggen dat LPG gewoon een mengsel van propaan en butaan is en dat een vulling van 80% absoluut geen gevaar oplevert. Als je maar weet wat je doet, maar dat geldt voor veel zaken... Het verhaal over dat LPG 'gevaarlijk' is en 'vette branders' geeft is puur bedoeld om mensen bang te maken en ze vervolgens meer geld uit de zak te kloppen. Tjonge, ik betaalde eerst 22,50 per vulling en nu 5,00 euro. Ja, dat is 17,50 winst per vulling. Hoeveel gasflessen kun je vullen per uur?
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

LekensMark
Berichten: 1033
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door LekensMark » vr 23 okt 2009 21:14

Blondi schreef:Re: gasfles vullen met lpg
door LekensMark » do 22 okt 2009 21:10

Ben ik blij dat je geen buurman bent
Trouwens hier in België kan je enkel lpg tanken aan bemande tankstations met een erkende en goedgekeurde gasinstalatie, de pompbediende ziet daar op toe en met een gasfles moet je heus niet afkomen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
beste lekensmark
Ik moet u toch tegen spreken hoor,het tankstation 1km vanbij ons daar wordt regelmating gewone gesflessen gevuld met lpg, en ik woon ook in belgie hoor.
Tja, tot hij controle krijgt.
Beste geval mag de uitbater flink in de buidel tasten om de boete te betalen, in het slechtste geval word zijn vergunning ingetrokken en mag hij zijn zaak sluiten.
Ach ja, ieder zijn ding.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Thecaravanfreak

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Thecaravanfreak » za 24 okt 2009 00:27

tja,

een heel leuk verhaal allemaal maar ga dan niet zitten klagen als straks je kachel het niet meer doet,je kookplaat niet werkt en mocht je de koelkast ook nog op gas gaan gebruiken deze ook als magnetron in plaats van koelkast werkt want wat in de kampeerzaken wordt verkocht is geen lpg,wordt geen lpg en zal het ook nooit zijn.

lpg is vochtiger en tast op de duur je sproeiers aan en is het uiteindelijk nog duurder dan eens in de zoveel tijd je gasfles omruilen voor een ander gevuld en wel

Thecaravanfreak

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Thecaravanfreak » za 24 okt 2009 00:34

Cheers schreef:
LekensMark schreef:Ben ik blij dat je geen buurman bent exclaim.gif
Jammer dat je niet naast me woont, want dan kon ik je nog eens exact uitleggen dat LPG gewoon een mengsel van propaan en butaan is en dat een vulling van 80% absoluut geen gevaar oplevert. Als je maar weet wat je doet, maar dat geldt voor veel zaken... Het verhaal over dat LPG 'gevaarlijk' is en 'vette branders' geeft is puur bedoeld om mensen bang te maken en ze vervolgens meer geld uit de zak te kloppen. Tjonge, ik betaalde eerst 22,50 per vulling en nu 5,00 euro. Ja, dat is 17,50 winst per vulling. Hoeveel gasflessen kun je vullen per uur?
beste cheers,

tientallen caravans per week,meerdere per maand,jaar en ga zo maar verder zie je daadwerkelijk het verschil tussen mensen die lpg gebruiken en mensen die een"normaal" gas gebruiken!!

.......................maar ja,dat is tijd!!!

@dri

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door @dri » za 24 okt 2009 00:56

Ga je ons nog verblijden met wat het verschil (tussen die mensen?) dan is?
Hoe je dit kan voorkomen, is het slecht of wat er aan te doen valt?
Kan je een schatting geven van de aantallen wie wat gebruikt?

dekkerharderwijk

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door dekkerharderwijk » za 24 okt 2009 09:22

ff vraagje tussendoor

als lpg zo vochtig schijnt te zijn hoe kan het dan dat auto`s er probleemloos op kunnen rijden
die moeten dan toch ook een keer last krijgen van aangetaste sproeier/gasverdamper of weet ik wat dan ook

gr ronald

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Fred N » za 24 okt 2009 09:44

Voor de duidelijkheid alle gassen zijn gecomprimeerd tot vloeistof verdicht gas anders is het niet te transporteren.
Als je de fles schud hoor je het klotsen.
En als er water in zou zitten is dat toch geen probleem door de hitte zou dit meteen zichtbaar verdampen.
Of zie jij stoom als je een brander aan zet :lol:

Noot
LPG heeft een lage viscositeit brandt zonder afvalstoffen tot H2O en CO2 > vervuilen hierdoor geen leidingen en/of ketelbranders
Laatst gewijzigd door Fred N op zo 25 okt 2009 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Ascona

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ascona » za 24 okt 2009 10:00

wij gebruiken al ruim 20 jaar lpg in de caravan,zowel met de kachel als het kookstel geen problemen (nu al 15 jaar met dezelfde caravan Hobby 610 TFM 1994)
Maaaarrr. een kennis van ons doet het ook,met een 97er hobby 495 UB en die heeft andere branders als wij in het kokstel en die heeft dus wel problemen,branders vervuild ,slechte vlam,na schoonmaken weer ok,nu op propaan bij de kampeerboer geen problemen.
Het hoeft dus geen problemen te geven maar kan dus wel.

heuvelman60

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door heuvelman60 » za 24 okt 2009 10:11

Ab schreef:Ze hebben mij kortgeleden ook gewoon uitbetaald... :D :D
Ik moet even opmerken, dat we allemaal LPG in onze flessen hebben, niemand uitgezonderd.

LPG = Liquid Propane Gas= Vloeibaar Propaan Gas.
Butaan hoort hier ook bij.
Autogas ook.

Voor recreatieve toepassing, wordt het bestanddeel butaan er uit gehaald, uit praktische overwegingen, butaan gaat niet over in gasvorm als het koud is.
Onderlinge prijsverschillen zijn een accijns kwestie.

Om op de vraag terug te komen, Het maakt qua veiligheid dus ook helemaal niks uit wat er in je fles zit. Autogas of propaan/butaan.
Het gevaar schuilt in onoordeelkundig vullen van de fles, er zit geen 80 % vlotter en klep in, dus teveel erin is niet denkbeeldig.
Als dit net als bij offciele vulstations gebeurt op gewicht, is er niks aan de hand.

Dat het verboden is in Nederland, heeft hier ook mee te maken, naast de accijnskwestie. Goedgekeurde flessen met overvulbeveiliging en overdrukventiel mag je ook niet vullen in Nederland.
Je mag je huis (of caravan) niet verwarmen met autogas.
Je kunt wel een grote tank (laten) vullen met bijna hetzelfde produkt, maar dan moet je een hogere prijs betalen.
Euuhhh, wat deze site vaak ook gevaarlijk maakt zijn mensen die dingen typen die niet (helemaal) juist zijn.
Ik werk al een tijdje (zo'n 30 jaar) met gassen, waaronder ook LPG: de L staat niet voor Liquid, maar voor Liquified en de P staat niet voor propaan, maar voor Petroleum. En voor recreatieve doeleinden wordt niet de butaan eruit gehaald, die word er juist voor de LPG toepassing in auto's bijgestopt. LPG als voertuig brandstof wordt tot op de liter nauwkeurig op samenstelling gemengd als de tankwagen wordt geladen die het spul bij de tankstations aflevert.
Dus helaas maakt het uit wat er in je fles zit en belangrijker dat je weet wat er in je fles zit!!!
Maar dat de LPG voor voertuigen in nederland duurder is dan het flessengas is idd een kwestie van accijns.
Daarom mag je er dus niets mee verwarmen en pleeg je een misdrijf als je dat wel doet. De straf als je dus gepakt word is ook niet mals

Ab
Moderator
Berichten: 26703
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » za 24 okt 2009 11:45

Dat het weer bijgemengd wordt, klopt.
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat het tijdens de produktie gescheiden moet worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18282
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door deusjevo » za 24 okt 2009 14:00

Het scheidt zichzelf toch in een distillatiekolom?
Is het kookpunt van propaan niet lager dan dat van butaan en daarom wordt het hoger in de kolom gescheiden?
Ben lichtelijk natuurkundig dummie overigens, maak me wijzer :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26703
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » za 24 okt 2009 19:55

Ja zo ongeveer klopt dat wel ja. Alleen is het wat andersom denk ik, het gas wat vrijkomt bij raffinage van ruwe olie wordt afgevangen. (of afgefakkeld) als je dat onder druk brengt, wordt het vloeibaar.
100 % scheiden is dan nog niet mogelijk. Er zitten in elke samenstelling nog wat andere gassen bij. Wat natuurlijk wel weer te scheiden is.
Een zuiver produkt is ook niet veel vraag naar.
Het kan echter wel, voor bepaalde toepassingen.

Maar dat is allemaal niet zo interessant voor recreatief gebruik.. Als het maar goed brandt. Propaan is dan praktischer als butaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ascona

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ascona » zo 25 okt 2009 01:16

als in de winter mn kachel het niet meer doet zet ik n andere fles erop en pak ik m in april/mei weer en dan stook ik t butaan op .
Das dan weer t gemak dat je 4 flessen hebt
maar zoals ik al zei,niet overal gaat t probleemloos,bij mij gelukkig wel,ik stook veel dus ik ben allang blij.
Ook de skottel wok geval van cadac werkt er perfect op,gelukkig

heuvelman60

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door heuvelman60 » zo 25 okt 2009 08:58

deusjevo schreef:Het scheidt zichzelf toch in een distillatiekolom?
Is het kookpunt van propaan niet lager dan dat van butaan en daarom wordt het hoger in de kolom gescheiden?
Ben lichtelijk natuurkundig dummie overigens, maak me wijzer :wink:
Het scheidt zich idd in een destillatiekolom (maar dan meer fractioneren), distilleren gebeurt ook wel, maar niet op een raffinaderij, maar in een stokerij... blij.gif
Het gas wordt overigens ook gevormd bij de kraakprocessen die bij de diverse raffinaderijen worden toegepast om aan de vraag naar lichtere componenten te voldoen. De gassen worden, onder hogere druk, apart gescheiden in een aparte destillatiekolom ook wel coldbox genoemd omdat het hier om vloeibare gassen gaat en dus koud is ipv erg warm scratch.gif
Een groot deel wordt idd door de raffinaderijen zelf weer opgestookt. En butaan heeft idd een hoger kookpunt dan propaan en dus zal de propaan eerder verdampen en kan zodoende worden afgescheiden.
Het gas wordt zo zuiver mogelijk als gescheiden omdat de geleverde brandstoffen (niet enkel de LPG, maar ook alle bezine- en dieselsoorten) aan een bepaalde samenstelling moeten voldoen. En omdat elk bedrijf zoveel mogelijk wil verdienen, word er dus de goedkoopst mogelijke versie gemengd die net aan de specificaties voldoet haphop.gif
Gepikt van http://www.euro-gas.be:Samenstelling: In België ligt, voor het autogas, de verdeling tussen propaan en butaan in de winter 70/30 en in de zomer 60/40. Noot: In Zweden ligt de verdeling het hele jaar op 96/4. Een hoog gehalte propaan is goed in koudere streken en omgekeerd is een hoog gehalte butaan aan te bevelen in warmere gebieden.
Laatst gewijzigd door heuvelman60 op do 29 okt 2009 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Cheers » ma 26 okt 2009 20:24

Thecaravanfreak schreef:
beste cheers,

tientallen caravans per week,meerdere per maand,jaar en ga zo maar verder zie je daadwerkelijk het verschil tussen mensen die lpg gebruiken en mensen die een"normaal" gas gebruiken!!

.......................maar ja,dat is tijd!!!
Verschil zien tussen die mensen? Tijd? Ik snap er niets van...
LPG is niet meer en niet minder dan een mengsel van de 'normale' gassen propaan en butaan. Dus zo abnormaal is LPG niet.
Butaan is een energetisch rijker gas dan propaan, wat wil zeggen dat je meer warmte krijgt uit butaan. Misschien dat daar het 'vettiger' verhaal vandaan komt?
Ik denk dat vervuiling/blokkering van de toevoer van schone lucht (stof, spinnenwebben ed.) meer problemen geeft dan het gebruik van LPG zelf. Door een te rijke vlam krijg je roetvorming en dat doet inderdaad de branders vervuilen. Vocht/water mengt zich niet met propaan/butaan en het blijft op de bodem van de fles liggen. Fles op de kop en even 'ontgassen' fixt het probleem zou ik zeggen. Een spoortje vocht verdampt in de vlam, daar heb je dus geen last van.
Vanuit een mengsel verdampt de propaanfractie eerder/sneller dan de butaanfractie. De druk boven het mengsel zorgt er voor dat de propaanmoleculen sneller aan de vloeistof ontsnappen dan de butaanmoleculen. Er blijft dus meer butaan over. Als je - zoals ik - veel in zuidelijke gebieden kampeert, dan is die butaan ook zo weg.

Al die angstverhalen over LPG zijn puur voor de bescherming van de omzet van de kampeergasboer en om dombo's tegen zichzelf te beschermen, lees: te voorkomen dat ze de fles met meer dan 80% vullen. O ja, ik kan me niet echt schuldig voelen als ik per jaar maar liefst 18 liter LPG verstook, zonder al te veel accijns af te dragen. Ik maak die accijns wel weer goed met m'n dieselverbruik.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

heuvelman60

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door heuvelman60 » ma 26 okt 2009 22:13

Cheers schreef: Verschil zien tussen die mensen? Tijd? Ik snap er niets van...
LPG is niet meer en niet minder dan een mengsel van de 'normale' gassen propaan en butaan. Dus zo abnormaal is LPG niet.
Butaan is een energetisch rijker gas dan propaan, wat wil zeggen dat je meer warmte krijgt uit butaan. Misschien dat daar het 'vettiger' verhaal vandaan komt?
Ik denk dat vervuiling/blokkering van de toevoer van schone lucht (stof, spinnenwebben ed.) meer problemen geeft dan het gebruik van LPG zelf. Door een te rijke vlam krijg je roetvorming en dat doet inderdaad de branders vervuilen. Vocht/water mengt zich niet met propaan/butaan en het blijft op de bodem van de fles liggen. Fles op de kop en even 'ontgassen' fixt het probleem zou ik zeggen. Een spoortje vocht verdampt in de vlam, daar heb je dus geen last van.
Vanuit een mengsel verdampt de propaanfractie eerder/sneller dan de butaanfractie. De druk boven het mengsel zorgt er voor dat de propaanmoleculen sneller aan de vloeistof ontsnappen dan de butaanmoleculen. Er blijft dus meer butaan over. Als je - zoals ik - veel in zuidelijke gebieden kampeert, dan is die butaan ook zo weg.
Roet ontstaat niet door een te rijke vlam, maar door een te (zuurstof) arm mengsel ofwel te weinig toevoer van lucht/zuurstof om het aangeboden gas volledig te verbranden. Hierdoor ontstaat niet alleen roet (koolstof afzetting) maar ook koolmonoxide.
Daarnaast ben ik heel benieuwd waar dan dat water vandaan moet komen dat in het LPG zit. Want daar heb ik nog nooit van gehoord en is volgens mij technisch onmogelijk gezien de processen die het heeft doorlopen voordat het bij de pomp is scratch.gif Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe de doe-het-zelf vakman dekkerharderwijk heeft gecontroleerd dat zijn verbinding gasdicht is en hoe hij aan de pomp gaat controleren of zijn fles niet te vol zit zwaaien.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26703
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » ma 26 okt 2009 22:24

Het laatste is niet zo moeilijk..er zit toch een teller op de pomp ? :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Cheers » ma 26 okt 2009 23:07

Een te rijk mengsel ontstaat door OF te veel brandstof OF te weinig zuurstof, da's om het even natuurlijk...
Gewoon tussen de 9 à 10 liter LPG in een compleet lege 5 kg fles pompen en je zit netjes op max. 80% vulling.
Maar goed, voor sommige mensen is het misschien beter als ze dat niet zelf gaan doen...
Zo heb ik ook wel eens mensen bij de garage gezien, die niet weten hoe ze zelf de bandenspanning kunnen controleren :roll:
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

pd0bao

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door pd0bao » wo 28 okt 2009 00:29

Hoewel druk volgens S.I. behoort te worden opgegeven in kPa (kilopascal ) wordt nog steeds een doolhof van eenheden gebruikt daarom hier even een omrekentabel
3 kPa = 0,03 bar = 30 mbar = 30 gr./cm 2 = 300 mm WS ( Wasser Saule dus waterkolom )
Voor 5 kPa in bovengenoemde waarden slechts 3 in 5 wijzigen.
In een propaangasfles kan druk oplopen tot 1700 kPa ( 17 bar ) bij 50* C
in een butaangasfles kan druk oplopen tot 410 kPa ( 4,1bar ) bij 50* C
Een drukregelaar voor alleen butaan mag nooit worden gebruikt voor propaan en is te herkennen aan de B of
aan een opschrift "max. 5 bar ( 5kg /cm 2 )
Formules : Butaan C4 H 10 Propaan C3 H 8 LPG is een menggas heeft geen formule . Bij LPG geen drukregelaar =
ontspanner gebruiken die alleen geschikt is voor butaan ! Zowel voor propaanflessen als LPG geldt een max.persdruk van 30 bar. Tenslotte nog dit : de LPG die bij u wordt aangetroffen heeft u in Duitsland rechtens kunnen tanken. Vr.groeten, Jaap
Laatst gewijzigd door pd0bao op do 29 okt 2009 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Ab
Moderator
Berichten: 26703
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » wo 28 okt 2009 00:57

Jaaaap...
:lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

@dri

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door @dri » wo 28 okt 2009 02:23

Het gebruik van LPG is ook niet verboden in NL maar het vullen wel. (accijns).

3kPa = 30mm WS

pd0bao

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door pd0bao » wo 28 okt 2009 08:45

Ja Dries , het vullen van etc. is verboden, maar het gebruik niet. Ik weet het niet hoor maar ik gaf de tip inzake het "vullen"
in Duitsland maar even om de paniekschoppers van repliek te dienen die het hebben over verkeerscontroles waarbij op gas gelet zou worden ! Heb dat in geen 50 jaar meegemaakt , maar ja wat niet is kan nog komen. Verder ook laten zien dat persdruk van de tanks gelijk is.Eigenlijk vind ik het verbod zelfs contra-produktief : bedoel hier mee dat ik allang die goedgekeurde fles gekocht zou hebben die ,ontegenzeggelijk veiliger is, dat wel, maar wat je tegenhoudt is toch dat het dan nog verboden is die te vullen.In de tachtiger jaren ontwierp de anwb in samenwerking met de Fa. Witte van Moort uit Vriezenveen al een lpg tank speciaal voor de caravan.De angst voor lpg is ontstaan doordat enkele niet nadenkende figuren destijds van de sloop een oude tank haalden en die in (sta)caravans plaatsten. Die hebben dus een standpijp die het'"gas"in vloeibare vorm naar binnen bracht , ja wat er dan gebeurt "dat wil je niet weten"om die stomme uitdrukking maar eens te gebruiken. Gr. Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Gas”