koelkast warm ipv koud

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
gastjw

Bericht door gastjw » wo 14 mei 2008 23:08

En mijn koelkast zit niet onder een kookplaat, zodat ik dat probleem maar niet heb aangesneden....

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 14 mei 2008 23:27

@ Futura, Kijk e's op marktplaats.
Daar adverteren een paar mensen met gebruikte gereviseerde koelkasten, maar ook met service en reparatie.

Misschien heb je er wat aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

FuturA

Bericht door FuturA » do 15 mei 2008 07:14

Bij mij zit de kookplaat er ook boven.

Bedankt voor de tip Ab, zal eens kijken op MP.

GroeneKlodder

Bericht door GroeneKlodder » zo 20 jul 2008 19:46

Volgens mij hoort een koelkast ten allen tijden warmte af te geven aan de achterkant, het is namelijk een wissel/chemische werking.

Uiteraard zorg je voor de inbouw van een koelkast voor genoeg aan/afvoerlucht mogelijkheden, ik heb dus ook een roostertje onderin en een roostertje bovenin gemaakt (er zat nog niets) en daarnaast de uitlaat.

Naar mijn idee zet een ventilator in je aan/afvoer rooster geheel geen zoden aan de dijk.............

FuturA

Bericht door FuturA » zo 27 jul 2008 20:00

Vandaag bijna de hele dag besteed aan de koelkast in de caravan. Zoals op de vorige pagina van dit topic te lezen deed deze het niet goed meer. Vrijdag de caravan opgehaald, in de nacht ging de temperatuur naar 9 graden, overdag rond de 14. Te veel dus. Komende dinsdag gaan we ermee op vakantie, dus nog even tijd om te knutselen.

Een handige vriend met caravanervaring had kort na onze aanschaf (medio 2006) al eens 2 fans gemonteerd, alleen moesten deze nog steeds aangesloten worden. Vandaag met veel hulp van schoonvader en zwager de koelkast er uit gehaald, ondersteboven gezet en weer ingebouwd, ondertussen de fans aangesloten.

Wat een k*tklus zeg... De 4 schroeven binnenin de koelkast losmaken hielp weinig. Na veel zoeken, klooien en geweld blijken we uiteindelijk de verkeerde volgorde te hebben aangehouden. Eerst moet de kookplaat los, dan het bedieningspaneel en dan kan de koelkast er uit. We hebben gelukkig niets structureel beschadigd.

Alles zit er nu weer in, hoop nu dat de temperatuur laag genoeg komt. Het vriesvakje net gemeten op -5, maar daar weet ik de waarde van voor deze actie niet (niet gemeten). De koelkast zelf gaat erg langzaam omlaag, momenteel staat deze op 24 graden (begon bij 30). Het element aan de achterkant voelt wel koud aan.

Indien het omdraaien niet (voldoende) geholpen heeft, dan weten we na de vakantie hoe hij er relatief snel en eenvoudig uit moet, dan kan ik 'm naar Electrolux / Dometic brengen. Dat is voor mij niet ver weg.

FuturA

Bericht door FuturA » ma 28 jul 2008 09:03

Helaas, na de nacht is de vriezer ongeveer -11 graden (lijkt me goed) en de koelkast 9 graden. Dat is voldoende, maar belooft weinig goeds voor als het straks warmer is...

Wel vreemd dat de koelkast het minder goed doet dan de vriezer, het is maar 1 motor.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 28 jul 2008 09:39

Vriezer -11 lijkt mij ook oke maar de koelkast +9 graden is m.i. te hoog na een nacht koelen?

Misschien een stomme opmerking maar sluit je koelkastdeur wel overal goed af?
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

FuturA

Bericht door FuturA » ma 28 jul 2008 09:45

Daar had ik ook al naar gekeken, maar volgens mij zit die goed. Heb de transportklem er ook op gehad, daarmee gaat 'ie zelfs nog ietsje verder dicht.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 28 jul 2008 11:30

Bij sommige (nieuwere) modellen, kun je het hele vriesvak er uit pakken, hierdoor schijnt de temperatuur in de kooelkast lager te kunnen worden.

Misschien is het een optie, om in dit geval het deurtje (als dat er tenminste is) van het vriesvak eraf te halen.

Koude lucht zakt immers naar beneden.

Ik hoop dat je dit nog leest, ik meen me te herinneren, dat je morgen met vakantie gaat, en misschien helpt het net voldoende om toch over koude drankjes en zo te kunnen beschikken.

Murphy: Het vriesvak zal minder koud worden... :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

FuturA

Bericht door FuturA » ma 28 jul 2008 11:32

Bedankt voor de tip Ab, ik had ook al een advies gekregen om te zorgen dat het deurtje van de vriezer open blijft staan.

Het is een klepje dat aan de onderkant vast zit. Weet niet of het er af kan.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 28 jul 2008 11:41

Ik denk het wel, het is er tenslotte ook opgekomen. :wink:
Maar ik zal even voor je gaan kijken, bij mij zit ook zo'n klepje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 28 jul 2008 11:48

Als je dezelfde als ik hebt, met een diepvriesdeurtje over de hele breedte is het simpel.

Er zitten aan beide kanten 2 schroefjes in de scharnieren. Helmaal aan de onderzijde.

Vlgs mij kan het deurtje er uit als je aan 1 kant de schroefies eruit draait.

Succes in ieder geval, en goeie reis morgen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

FuturA

Bericht door FuturA » ma 28 jul 2008 12:04

Ik heb de schroefjes gezien Ab. Straks even met het Hoofd Keukenzaken overleggen over wat ze wil, dan haal ik 'm er misschien uit.

Kan verder geen kwaad neem ik aan? Ook niet als het voor 2 weken is?

Edit: deurtje is er uit, is inderdaad simpel.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 28 jul 2008 14:44

Kan geen kwaad nee. Zoals eerder al opgemerkt, bij sommige koelkasten is het gehele vriesvak eenvoudig uitneembaar gemaakt, van fabriekswege.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

FuturA

Bericht door FuturA » ma 28 jul 2008 14:46

OK, gelukkig. Met het vriesvakje open is de temperatuur gedaald van 14 graden naar 9. Het is wel een beetje vreemd weer (weinig zon, benauwd), maar goed.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 28 jul 2008 20:26

Dat gaat de goeie kant op... :wink:

Heb je de ventilatoren nog aangesloten gekregen ?

Er is nog wel iets niet in orde, de temperatuur moet nog veel lager kunnen. Het was dan wel erg warm vandaag (32 graden hier) maar dan nog.

Na de vakantie zou ik 'm toch effe wegbrengen als ik jou was.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

FuturA

Bericht door FuturA » ma 28 jul 2008 22:11

Op het toppunt van de warmte eind van de middag ging de koelkasttemperatuur weer naar 14 graden, ondanks het open vriesvak. Niet goed dus inderdaad. De fans werken, maar kunnen het achterliggende probleem natuurlijk niet oplossen.

Afspraak gemaakt bij Electrolux voor na de vakantie, dan breng ik 'm naar hun toe.
Begreep dat ze ook bij dit soort apparaten aan huis komen (wel voorrijkosten).

FuturA

Bericht door FuturA » za 6 sep 2008 16:03

Na de vakantie (half augustus) de koelkast weer uit de caravan gebouwd. Ging nu makkelijker, maar nog steeds best een boel werk.
Weggebracht naar Electrolux, dat is hier maar een half uurtje vandaan.

Kreeg meteen een prijsindicatie mee, zou 350 euro gaan kosten (aan de hand van mijn eigen klachtomschrijving). Even slikken, maar goed, dan heb ik weer een goede koelkast.

Afgelopen week gebeld, de koelkast is klaar om opgehaald te worden. Mooi. Kosten? 50 euro. Hoeveel...!?
Ding is alleen getest in de klimaatkamer en deed het daar prima. Testrapportje krijg ik er bij, bedrag is uitsluitend voor onderzoekskosten.
Op zich blij met het lagere bedrag, maar toch ook een vervelend gevoel. Straks zit 'ie weer in de caravan en werkt het weer niet.

Het enige dat ik kan bedenken, is dat na het uitbouwen (voor het wegbrengen) de koelkast bijna een hele dag op zijn kant in de kofferbak van de auto heeft gelegen, om over het hobbelige ritje naar Alphen maar te zwijgen. Misschien toch een luchtbel geweest...?

Neet

Bericht door Neet » za 20 sep 2008 08:14

En? zit hij er al in en werkt ie nou wel goed?

FuturA

Bericht door FuturA » za 20 sep 2008 09:08

Ik moet 'm nog ophalen!

En of 'ie goed werkt weet ik pas in de pinkstervakantie... :(
Heb niet echt de mogelijkheid om hier voor de deur uitgebreid te testen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”