Deze versie heb ik nog niet gezien en om er zeker van te zijn dat ik geen dingen over het hoofd zie leg ik het hier nog maar even voor. Corrigeer mij als ik iets fout doe of fout zeg. Maar liever geen wijsheden als deze situatie komt nooit voor en je rijdt van camping naar camping dus overbodig. Vraag is, gaat dit werken? Ik wil graag een boordaccu, deze wordt geladen via een acculader (niet op tekening). Standaard levert de accu de spanning maar krijgt het relais spanning omdat er stroom van de paal is wordt er over geschakeld op de voeding. Tweede Gedeelte accu geeft standaard spanning Maar komt er spanning van de auto van de geschakelde plus schakelt het relais over naar de auto spanning ipv de boord accu. Paal en auto spanning is niet wenselijk en wordt ook door deze schakeling opgevangen dus tot zover foolproof. Verder loop ik volgens mij ook geen gevaar dat de boordaccu met de autoaccu een innige relatie begint of in het ernstigste geval als (mede) startaccu gaat staan werken. Relais zijn auto relais 12 volt en op de klus berekend. Ik denk nog niet aan opladen accu via de auto en ook nog niet aan toepassing van zonnepanelen. Wel heb is begrepen dat het toepassen van een booster wenselijk kan zijn maar meten is weten. Meeste bekabeling (in auto en caravan is 4mm2) in de kabel auto-caravan dubbel 2,5mm2, ook de massa.
Boordaccu schakelen 2.0
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Boordaccu schakelen 2.0
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Re: Boordaccu schakelen 2.0
Geen bericht, goed bericht?
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Boordaccu schakelen 2.0
Ik weet niet wat voor hut je hebt en ga er daarom van uit vanuit dat je elektrische installatie redelijk standaard is.
Indien dit zo is heb je deze “idiot proof” installatie eigenlijk al aan boord, indien je aan de paal staat schakelt de auto accu automatisch uit.
Als je nu een kabel van de accu naar de dissel trekt en daar een vrouwtjes stopcontact plaatst, als je dan de stekker van de auto direct na afkoppelen hierin steekt neemt de caravan accu het over van de auto. (Maar de paal heeft ook hier weer voorrang)
Simpeler kan niet en de koelkast trekt geen enkele accu leeg!!
Bovendien staat er zo nooit iets dubbel aangesloten.
Edit:
Je kan allerlei laders (ook zonne energie) separaat op je boord accu zetten hoor, heeft totaal geen invloed op de rest van de installatie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Indien dit zo is heb je deze “idiot proof” installatie eigenlijk al aan boord, indien je aan de paal staat schakelt de auto accu automatisch uit.
Als je nu een kabel van de accu naar de dissel trekt en daar een vrouwtjes stopcontact plaatst, als je dan de stekker van de auto direct na afkoppelen hierin steekt neemt de caravan accu het over van de auto. (Maar de paal heeft ook hier weer voorrang)
Simpeler kan niet en de koelkast trekt geen enkele accu leeg!!
Bovendien staat er zo nooit iets dubbel aangesloten.
Edit:
Je kan allerlei laders (ook zonne energie) separaat op je boord accu zetten hoor, heeft totaal geen invloed op de rest van de installatie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Re: Boordaccu schakelen 2.0
Hoi Jan, bedankt voor je reactie. Om je een idee te geven welke installatie er in mijn caravan aanwezig was hieronder een foto. De laatste bedrading die hier nog zichtbaar is is er ook uitgehaald. Ik heb alles opnieuw opgebouwd inclusief de rijverlichtingsbekabeling. Met een rekenprogrammaatje de kabeldiktes in de gaten gehouden en alles extra en degelijk uitgevoerd. Daarnaast zijn er twee afzonderlijke ringen. Een 12 volt en een 230 volt ring met daaraan de nodige gebruikers. De 12 volt ring is meeraderig uitgevoerd zodat er meerdere functies in één kabel zitten. Denk aan usb contacten, schakelbare verlichting en dimbare led. Waterpomp heeft een apart circuit. Zo ook de voorziening om tzt koelkast of koelbox erop te laten draaien. Alles (soms dubbel) gezekerd en vanaf 230 volt alles achter een aardlekschakelaar. Maar omdat wij vaak overdag op locaties staan waar geen paal aanwezig is, denk aan De Brouwersdam en De Grevelingen wil ik toch mijn 12 volt functies houden en dus vandaar de gedacht aan een boordaccu. Ik heb inderdaad een voeding ingebouwd die 230 laat preveleren boven 12 volt maar die wil ik misschien toch weer vervangen door een andere voeding en daar zit die schakeling niet in. Daar de gedachte naar deze opstelling. A man needs a hobby.. Dat met die stekker in een andere doos vind ik niet zo'n nette oplossing hoewel je hm vaak ziet. Alles "vanzelf" vind ik leuker. We fröbelen rustig verder.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
Re: Boordaccu schakelen 2.0
Het kan heel goed wat jij wilt.
Ik ben zelf ook met iets dergelijks bezig, in een camper, maar eigenlijk net omgekeerd.
De door jou gewenste schakeling zit er al in.
Het is zelfs zo, dat de koelkast automatisch overschakelt
230 heeft voorkeur. Daarna 12 volt vanaf de startaccu.
Bij motor uit en geen 230 schakelt ie op gas, en weer terug naar 230 zodra er spanning is.
Zover niks te klagen.
Wat ik nog wil, is een wisselrelais plaatsen.
Ik heb ook een omvormer 12 v naar 230 van 2000 watt.
Bij geen 230 op het buitenstopkontakt wil ik 230 volt op de gehele installatie, gevoed door de 125 Ah boordaccu.
12 volt is al aanwezig. Ik moet alleen nog iets verzinnen voor de koelkast..ik wil niet dat ie 230 v kiest als er geen stekker in de camper zit, en dan alsnog mij accu leegtrekt.
Zal wel effe moeten wachten..eerst effe vakantie.
Ik ben zelf ook met iets dergelijks bezig, in een camper, maar eigenlijk net omgekeerd.
De door jou gewenste schakeling zit er al in.
Het is zelfs zo, dat de koelkast automatisch overschakelt
230 heeft voorkeur. Daarna 12 volt vanaf de startaccu.
Bij motor uit en geen 230 schakelt ie op gas, en weer terug naar 230 zodra er spanning is.
Zover niks te klagen.
Wat ik nog wil, is een wisselrelais plaatsen.
Ik heb ook een omvormer 12 v naar 230 van 2000 watt.
Bij geen 230 op het buitenstopkontakt wil ik 230 volt op de gehele installatie, gevoed door de 125 Ah boordaccu.
12 volt is al aanwezig. Ik moet alleen nog iets verzinnen voor de koelkast..ik wil niet dat ie 230 v kiest als er geen stekker in de camper zit, en dan alsnog mij accu leegtrekt.
Zal wel effe moeten wachten..eerst effe vakantie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Re: Boordaccu schakelen 2.0
Voor wie zich zorgen maakt, ondertussen is Boppe weer opgebouwd.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.