Stekkerdoos naast dissel
Stekkerdoos naast dissel
Ik zie de laatste tijd steeds maar caravans met naast de dissel een doos waar de 13 polige aansluitkabel vanaf de auto heengaat. Waarvoor dient die doos?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Stekkerdoos naast dissel
Deze doos wordt standaard gemonteerd bij een Truma mover. Door de stekker in de doos te steken, wordt de mover geactiveerd. Een tweede functie kan zijn om met de moveraccu zgn. Autark te kunnen staan, dus zonder 230V aansluiting.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Stekkerdoos naast dissel
RE.gif
Je moet dit wel mooi vinden.
Zo niet, kunt je de aansluiting ook in de caravan (laten) aanbrengen.
Je moet dit wel mooi vinden.
Zo niet, kunt je de aansluiting ook in de caravan (laten) aanbrengen.
-
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Stekkerdoos naast dissel
Wij hebben zelfs 2 extra stekkerdozen.
De eerste is zo ook voor de Truma mover. Hier wordt idd. de mover geactiveerd. Bij onze vorige Kip caravans hadden we dit ook. Is een soort van beveiliging. Mover werkt alleen als de stekkerverbinding tot stand is gekomen.
De andere stekkerdoos is soort van by-pass. Hiermee kunnen we de boordspanning via de accu activeren. Vind het zelf ook een vreemde oplossing, maar het werkt.
De eerste is zo ook voor de Truma mover. Hier wordt idd. de mover geactiveerd. Bij onze vorige Kip caravans hadden we dit ook. Is een soort van beveiliging. Mover werkt alleen als de stekkerverbinding tot stand is gekomen.
De andere stekkerdoos is soort van by-pass. Hiermee kunnen we de boordspanning via de accu activeren. Vind het zelf ook een vreemde oplossing, maar het werkt.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Stekkerdoos naast dissel
Om die reden hebben wij deze stekkerdoos niet terwijl we wel een Truma mover hebben
Dit moet je wel expliciet aangeven voor de montage.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Stekkerdoos naast dissel
Ook dit Autark kan anders; middels een klein schakelaartje in de caravan (zoals bij ons) of zelfs volledig automatisch.Henri Berends schreef: ↑di 10 jul 2018 07:00De andere stekkerdoos is soort van by-pass. Hiermee kunnen we de boordspanning via de accu activeren. Vind het zelf ook een vreemde oplossing, maar het werkt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Stekkerdoos naast dissel
Je schrijft: "een doos waar de 13 polige aansluitkabel vanaf de auto heengaat". Vanaf de auto heb ik niet eerder gezien, wel vanaf de doos naar de caravan. In dat geval is het, net als bij ons voor de Truma mover.
Zie foto, bedoel je dit?
Zie foto, bedoel je dit?
Re: Stekkerdoos naast dissel
@PremPremiumDiscovery schreef: ↑di 10 jul 2018 07:29Om die reden hebben wij deze stekkerdoos niet terwijl we wel een Truma mover hebben
Dit moet je wel expliciet aangeven voor de montage.
Hoe heb je dit dan opgelost?
Ergens een schakelaar op het contact gezet of met een hoofdschakelaar grwerkt?
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Stekkerdoos naast dissel
RE.gif
Mbv de stekkerdoos en stekker wordt gewoon een verbinding tussen 2 draadjes gemaakt. In plaats van deze stekkerdoos zit er een klein tuimelschakelaartje in de caravan die dezelfde funktie heeft.
Dit heeft de dealer op mijn verzoek zo gedaan.
In het schema van de Truma kun je snel zien welke 2 contacten dit betreft.
Ik heb bij de mover geen hoofdschakelaar. Deze kan overigens ook de funktie van de stekkerdoos of schakelaartje niet vervangen omdat altijd apart de verbinding tussen de 2 schakelcontactjes gemaakt moet worden (en deze na inschakelen slechts tijdelijk actief blijft waarna je dit moet herhalen).
Mbv de stekkerdoos en stekker wordt gewoon een verbinding tussen 2 draadjes gemaakt. In plaats van deze stekkerdoos zit er een klein tuimelschakelaartje in de caravan die dezelfde funktie heeft.
Dit heeft de dealer op mijn verzoek zo gedaan.
In het schema van de Truma kun je snel zien welke 2 contacten dit betreft.
Ik heb bij de mover geen hoofdschakelaar. Deze kan overigens ook de funktie van de stekkerdoos of schakelaartje niet vervangen omdat altijd apart de verbinding tussen de 2 schakelcontactjes gemaakt moet worden (en deze na inschakelen slechts tijdelijk actief blijft waarna je dit moet herhalen).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Stekkerdoos naast dissel
Klopt deze bedoel ik. Vaak zit de stekker er overigens in. Dacht dat het de kabel vanaf de auto was. Dan heb ik dat fout gezien.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Stekkerdoos naast dissel
@TS,
En de stekker er in laten is niet slim.
De besturing unit van de Truma staat dan al die tijd onder spanning, gebruikt dus ook stroom en werkt warmte op.
Allemaal nadelig - de installateur - mijn geval Ralf - heeft dat duidelijk gezegd klaar met moveren - stekker eruit.
mvg Jaap van Duijn.
En de stekker er in laten is niet slim.
De besturing unit van de Truma staat dan al die tijd onder spanning, gebruikt dus ook stroom en werkt warmte op.
Allemaal nadelig - de installateur - mijn geval Ralf - heeft dat duidelijk gezegd klaar met moveren - stekker eruit.
mvg Jaap van Duijn.
Re: Stekkerdoos naast dissel
Ik had dit eerst ook automatisch maar vond het niet handig.PremiumDiscovery schreef: ↑di 10 jul 2018 07:46Ook dit Autark kan anders; middels een klein schakelaartje in de caravan (zoals bij ons) of zelfs volledig automatisch.Henri Berends schreef: ↑di 10 jul 2018 07:00De andere stekkerdoos is soort van by-pass. Hiermee kunnen we de boordspanning via de accu activeren. Vind het zelf ook een vreemde oplossing, maar het werkt.
Een kraantje kan dan bijv. per ongeluk open staan waardoor de waterpomp stuk gaat.
Nu met schakelaar waarmee ik zelf bepaal wanneer ik de 12V boordspanning wil activeren.
Re: Stekkerdoos naast dissel
Bij ons is af fabriek de mover accu direct ook boordaccu. Bij Kip werkt dit standaard zo, ook bij de versies zonder CERS.
Zolang de accu er in zit is het 12V net altijd actief. Dus als we stroomloos kamperen is het simpelweg zaak om de koelkast op gas aan te zetten en verder hoef ik nergens aan te denken.
Zolang de accu er in zit is het 12V net altijd actief. Dus als we stroomloos kamperen is het simpelweg zaak om de koelkast op gas aan te zetten en verder hoef ik nergens aan te denken.
-
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Stekkerdoos naast dissel
Voorheen altijd Kip gehad. En ik was dus niets anders gewend.meeder schreef: ↑di 10 jul 2018 15:38Bij ons is af fabriek de mover accu direct ook boordaccu. Bij Kip werkt dit standaard zo, ook bij de versies zonder CERS.
Zolang de accu er in zit is het 12V net altijd actief. Dus als we stroomloos kamperen is het simpelweg zaak om de koelkast op gas aan te zetten en verder hoef ik nergens aan te denken.
Niet stilgestaan dat dit een 'uitzondering' was.
Bij Eriba was dit dus niet zo. Dat viel eigenlijk wel effe tegen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Stekkerdoos naast dissel
Een foto van mijn installatie.
Rechts de 12V- schakelaar en onder het EP- scherm de schakelaar voor de mover.
Hierin moet een rode sleutel een kwart slag gedraaid worden om de mover in te schakelen.
Rechts de 12V- schakelaar en onder het EP- scherm de schakelaar voor de mover.
Hierin moet een rode sleutel een kwart slag gedraaid worden om de mover in te schakelen.