Mover tikt, einde accu ?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Mover tikt, einde accu ?

Bericht door EricS » ma 18 jun 2018 13:17

Een jaar of 4 geleden is een nwe accu in de caravan gekomen, alleen gebruikt voor 12V onderweg en de Mover (Reich). De accu werd in winterperiode thuis op zolder 'opgeslagen', echter niet aan een lader oid. Helaas is de accu in de caravan blijven staan in de stalling afgelopen winter...gewoon dom vergeten.

De mover gebruik ik niet vaak, daarom nog niet gemist...maar 2 weken geleden bij weekendje weg toch moveren..helaas, deed niets. Alles deed het op 12V maar de mover deed alleen maar 'tik' (in schakelkast van Reich)

Gister thuis nogmaals geprobeerd, zonder de rollen aan de wielen deed de mover het wel. Zodra de rollen op de wielen gaan ( en dus kracht moet leveren..) stopt het direkt. Vandaag een spanningsmeter er op gezet...13,5 V. Hierna weer mover geprobeerd, wederom niets, direkt een tik te horen. Hierna de rollen weer van de wielen gehaald, kijken of ze 'vrij' het nog wel doen...ook nu niet meer. Direkt de meter er weer op, gezakt naar 13,0 V.

Mijn simpele conclusie is dat de accu niet meer de kracht heeft om de mover aan het werk te zetten...

Dan toch maar een nieuwe accu aanschaffen? ik zie en lees hier veel over de YT 55ah...
accu wilco 1.JPG
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover tikt, einde accu ?

Bericht door Chris » ma 18 jun 2018 15:10

Aan de hand van je verhaal verdenk ik ook de accu.
Maar... laat hem ff testen bij een accubedrijf.
Dan weet je het zeker.
Enne.. ja ik ben groot fan van de Optima YT 4.2 van 55 Ah.
Maar.. er zijn meerdere merken hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Mover tikt, einde accu ?

Bericht door thmeyer » ma 18 jun 2018 15:33

De oorzaak van deze klachten is meestal een defecte cel, je meet een normale spanning, soms brandt de verlichting zelfs normaal. Maar ga je je accu extra belasten dan geeft hij helemaal de geest.
De enig goede en makkelijke accu meting is de spanningsmeting is met “belasting” (Chris heeft zo’n meter)
Een eenvoudige meting is: meten op het moment dat accu ook daadwerkelijk belast wordt!
Advies: Als je de caravan niet gebruikt, altijd 1 pool losmaken, er kunnen altijd nog kleine verbruikers gekoppeld zijn. En deze trekken de accu over een langere periode helemaal leeg.
De Optima – accu is één van de betere accu’s (en de prijs ook) wanneer je (persoonlijke)besluit neem om een Optima-accu te kopen, moet je wel bedenken, dat er een geschikte acculader bij komt. De meeste ingebouwde standaard Laadregelaars halen de 14,7 Volt niet. Het is niet zo dat de Optima-accu kapot gaat, maar hij wordt niet voor de 100,00 % volgens Optima normen maximaal opgeladen.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover tikt, einde accu ?

Bericht door Chris » ma 18 jun 2018 15:47

Ik heb idd een accutester. Mag best gebruikt worden maar ik weet niet of je een beetje in de buurt woont..
Meten is weten als je weet wat je meet mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Mover tikt, einde accu ?

Bericht door EricS » ma 18 jun 2018 16:09

RE.gif
mmm, zoals je ziet, ik woon in Assen, niet echt in de buurt. Maar ik ben regelmatig in Zoetermeer...dan is Hillegom niet ver meer mrgreen.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”