Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Vandaag ging tijdens de terugrit naar huis opeens het knipperlicht van de caravan moeilijk doen.
En in de auto verscheen een storingsmelding: verlichting aanhanger controleren.
dat was vorig jaar ook een keer en de stekker onder de bumper even los en opnieuw erin was de oplossing.
Dat wilde ik dus weer doen, echter de stekker en de doos waren erg warm.
Stekker even een tijd los gelaten, had toch een uur pauze.
Daarna was de stekker afgekoeld.
Wel de koelkast niet meer aan gezet.
Mijn gedachtengang: iets waar te veel stroom doorheen gaat wordt warm, te warm misschien.
De enige grote stroomvrager was de koelkast.
Daarna bleef de stekker koud. De pinnen waren bij thuiskomst nog wel warm.
Natuurlijk ga ik morgen de stekker loshalen om te kijken of er corrosie is, een draad wat los licht oid.
maar een vraagje aan jullie; waardoor kan een stekker en contactdoos zo warm worden?
Waardoor worden de pennen warm/heet?
Kwestie van corrosie, slecht contact en overgangsweerstand oid?
Graag hoor ik tips/advies.
Ps, de koelkast werkt prima, zowel op gas als op 220 als op 12 volt.
En in de auto verscheen een storingsmelding: verlichting aanhanger controleren.
dat was vorig jaar ook een keer en de stekker onder de bumper even los en opnieuw erin was de oplossing.
Dat wilde ik dus weer doen, echter de stekker en de doos waren erg warm.
Stekker even een tijd los gelaten, had toch een uur pauze.
Daarna was de stekker afgekoeld.
Wel de koelkast niet meer aan gezet.
Mijn gedachtengang: iets waar te veel stroom doorheen gaat wordt warm, te warm misschien.
De enige grote stroomvrager was de koelkast.
Daarna bleef de stekker koud. De pinnen waren bij thuiskomst nog wel warm.
Natuurlijk ga ik morgen de stekker loshalen om te kijken of er corrosie is, een draad wat los licht oid.
maar een vraagje aan jullie; waardoor kan een stekker en contactdoos zo warm worden?
Waardoor worden de pennen warm/heet?
Kwestie van corrosie, slecht contact en overgangsweerstand oid?
Graag hoor ik tips/advies.
Ps, de koelkast werkt prima, zowel op gas als op 220 als op 12 volt.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Het klopt dat er ergens een grote stroom loopt, het is nog geen kortsluiting want dan zou er een zekering uitgeblazen worden.
Omdat het probleem opeens is verschenen, ga ik van slijtage uit. Òf het 12V verarmingselement van de koelkast is de geest aan 't geven, òf de kabels ernaar toe zijn (ergens aan het doorschuren. Er kan ook water in de stekker zijn gekomen. Enfin, het beste meet je de circuits vanaf de caravanstekker door op zoek nar een circuit met een extreem lage weerstand.
Omdat het probleem opeens is verschenen, ga ik van slijtage uit. Òf het 12V verarmingselement van de koelkast is de geest aan 't geven, òf de kabels ernaar toe zijn (ergens aan het doorschuren. Er kan ook water in de stekker zijn gekomen. Enfin, het beste meet je de circuits vanaf de caravanstekker door op zoek nar een circuit met een extreem lage weerstand.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Ben absoluut geen elektro techneut maar volgens mij zit je wel aardig in de buurt met je veronderstelling van slechte contacten.
Een koelkast is dacht ik 120 Watt, da’s 10 ampère toch?
Moet zonder problemen door 2 mm2 gaan en dat zal je draaddikte toch wel zijn?
Zou het ook een slechte massa icm met de weerstand kunnen zijn?
Een koelkast is dacht ik 120 Watt, da’s 10 ampère toch?
Moet zonder problemen door 2 mm2 gaan en dat zal je draaddikte toch wel zijn?
Zou het ook een slechte massa icm met de weerstand kunnen zijn?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Als de steker en doos warm worden, dan is de overgangsweerstand van het contact te hoog. Als hier bijvoorbeeld bij 10A een spanningsval van 2V ontstaat, is het contact met een vermogen van 20W aan het gloeien. Uiteindelijk zal de temperatuur zo hoog worden, dat er iets gaat smelten.
Wel vind ik het vreemd, dat je knipperlicht daar ook de dupe van wordt. Waarschijnlijk delen de koelkast en de verlichting allen dezelfde massa, terwijl deze eigenlijk gescheiden moeten zijn. Indien deze massa-contact overbelast wordt en loslaat, dan kan ik me voorstellen dat er dan ook problemen met de verlichting ontstaan.
Mvg,
André
Wel vind ik het vreemd, dat je knipperlicht daar ook de dupe van wordt. Waarschijnlijk delen de koelkast en de verlichting allen dezelfde massa, terwijl deze eigenlijk gescheiden moeten zijn. Indien deze massa-contact overbelast wordt en loslaat, dan kan ik me voorstellen dat er dan ook problemen met de verlichting ontstaan.
Mvg,
André
Buien vallen niet.
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
warmworden = teveel stroom over een te dun draadje..
Als jij 230 op een dun draadje zet gaat dat vanzelf smelten.. (gloei draad)
in feite is de bedrading berekend op "verlichting" en niet op een koelkast die 125Watt verbruikt
bij 230v is dat maar 0,6A maar bij 12v zou dat 10A zijn (ze zijn echter gelimiteerd op 2A, 2,2A ? ... gokje)
Bedrading van je auto is wellicht berekend op 1 of 2A continue .. (lampjes trekken niet zoveel ?)
corrosie van contactjes (contact spray gebruiken) zal het niet verbeteren .. maar wellicht beter bij de bron aanpakken en bv een dikkere constante stroomdraad naar je stekkerdoos laten trekken (of beter de koelkast niet gebruiken tijdens de rit)
Als jij 230 op een dun draadje zet gaat dat vanzelf smelten.. (gloei draad)
in feite is de bedrading berekend op "verlichting" en niet op een koelkast die 125Watt verbruikt
bij 230v is dat maar 0,6A maar bij 12v zou dat 10A zijn (ze zijn echter gelimiteerd op 2A, 2,2A ? ... gokje)
Bedrading van je auto is wellicht berekend op 1 of 2A continue .. (lampjes trekken niet zoveel ?)
corrosie van contactjes (contact spray gebruiken) zal het niet verbeteren .. maar wellicht beter bij de bron aanpakken en bv een dikkere constante stroomdraad naar je stekkerdoos laten trekken (of beter de koelkast niet gebruiken tijdens de rit)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Helemaal mee eens. Stekker en doos controleren, contacten opfrissen of evt. vervangen.scooterandre schreef: ↑zo 17 jun 2018 22:46Als de steker en doos warm worden, dan is de overgangsweerstand van het contact te hoog. Als hier bijvoorbeeld bij 10A een spanningsval van 2V ontstaat, is het contact met een vermogen van 20W aan het gloeien. Uiteindelijk zal de temperatuur zo hoog worden, dat er iets gaat smelten.
Wel vind ik het vreemd, dat je knipperlicht daar ook de dupe van wordt. Waarschijnlijk delen de koelkast en de verlichting allen dezelfde massa, terwijl deze eigenlijk gescheiden moeten zijn. Indien deze massa-contact overbelast wordt en loslaat, dan kan ik me voorstellen dat er dan ook problemen met de verlierchting ontstaan.
Mvg,
André
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Als het voorheen in orde was, vermoedelijk niets met dikte van de bedrading te maken. Oplossing zit inderdaad vermoedelijk in het vervangen (of evt opknappen) van de stekkers. Persoonlijk zou ik ze vervangen (mits de kabellengte voldoende is, je zult iets verliezen aan lengte). Ben je er meteen weet voor jaren vanaf.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Dank voor jullie snelle reacties en het meedenken, ik ga er mee aan de slag.
Wat ik niet goed begrijp is over het de geest geven van het 12 V verwarmingselement.
Dan kan die dus opeens veel meer stroom/spanning vragen?
Hoe kan ik dat meten?
Ik heb best wel enige technische kennis, maar geen dagelijkse "verse" know how.
Ik ga eerst met stekker en contactdoos bezig, koelkast bekijken daarna.
Maar mijn vraag is dus kan ik, en hoe, dit mogelijk stukgaan van het 12 V element meten?
Ik heb een goede multimeter, maar geen met een regelbare weerstand zoals bij accu's testen.
Wat ik niet goed begrijp is over het de geest geven van het 12 V verwarmingselement.
Dan kan die dus opeens veel meer stroom/spanning vragen?
Hoe kan ik dat meten?
Ik heb best wel enige technische kennis, maar geen dagelijkse "verse" know how.
Ik ga eerst met stekker en contactdoos bezig, koelkast bekijken daarna.
Maar mijn vraag is dus kan ik, en hoe, dit mogelijk stukgaan van het 12 V element meten?
Ik heb een goede multimeter, maar geen met een regelbare weerstand zoals bij accu's testen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Het 12 volt element kan je eigenlijk niet meten.
Je weet geen weerstand van een nieuwe. Vergelijken gaat dus niet op.
Wel zal je een heel lage weerstand meten... dat klopt ook... maar hoe laag??
Je weet geen weerstand van een nieuwe. Vergelijken gaat dus niet op.
Wel zal je een heel lage weerstand meten... dat klopt ook... maar hoe laag??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
RE.gif Als het opgenomen vermogen op 12V bekend is, kun je een redelijke slag slaan naar de weerstandswaarde lijkt me.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Beste allemaal,
Je kan de weerstand van het verwarmingelement van de caravan gewoon meten.
Er zit geen thermostaat tussen en met een ingeschakelde 12 volt stand gewoon op de aansluit-connector
(van de Jaeger of Multicon-West) punt 10 (+12 volt) en punt 11 of 13( - min) de weerstand meten.
Theoretisch is dat ± 1.2 Ω (Ohm) en daar komt nog een beetje kabel bij, van de plug naar het verwarmingselement, schakelaar en terug !!!!
P=U x I P= J2 x R P= 120 watt I = 10 Ampère R = 120 : 100 = 1,2 Ω
Opmerking:
Rechtstreeks op het element meten is wel de beste methode, maar niet de gemakkelijkste !!!!
,
Zie bijlage:
Je kan de weerstand van het verwarmingelement van de caravan gewoon meten.
Er zit geen thermostaat tussen en met een ingeschakelde 12 volt stand gewoon op de aansluit-connector
(van de Jaeger of Multicon-West) punt 10 (+12 volt) en punt 11 of 13( - min) de weerstand meten.
Theoretisch is dat ± 1.2 Ω (Ohm) en daar komt nog een beetje kabel bij, van de plug naar het verwarmingselement, schakelaar en terug !!!!
P=U x I P= J2 x R P= 120 watt I = 10 Ampère R = 120 : 100 = 1,2 Ω
Opmerking:
Rechtstreeks op het element meten is wel de beste methode, maar niet de gemakkelijkste !!!!
,
Zie bijlage:
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Het is bijna onmogelijk dat een verwarmingselement ineens meer stroom gaat vragen.
Er zit alleen maar een simpele gloeidraad in.
(ongeveer)
Er zit alleen maar een simpele gloeidraad in.
(ongeveer)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Hoi,
Ik ben met de bovenste schrijvers eens,
Het verwarmingselement kan niet zomaar meer stroom gebruiken.
Als alleen de stekker “heet” wordt en de kabel niet, dan moet het bijna de stekker(aansluiting) zijn.
Oorzaak wat je zelf al zeg: grote overgangsweerstand door slecht contact en of oxidatie.
Oplossing is: aansluitingen goed schoonmaken en in slechtste geval een compleet aansluitsetje van goede kwaliteit kopen en dat weer op nieuw aansluiten.
Opmerking:
Doordat alle (-) min aansluitingen toch uiteindelijk aan elkaar geknoopt zijn, kan de rest van de verlichting + 12 volt-gebruikers van de caravan hierdoor beïnvloed worden.
Ik ben met de bovenste schrijvers eens,
Het verwarmingselement kan niet zomaar meer stroom gebruiken.
Als alleen de stekker “heet” wordt en de kabel niet, dan moet het bijna de stekker(aansluiting) zijn.
Oorzaak wat je zelf al zeg: grote overgangsweerstand door slecht contact en of oxidatie.
Oplossing is: aansluitingen goed schoonmaken en in slechtste geval een compleet aansluitsetje van goede kwaliteit kopen en dat weer op nieuw aansluiten.
Opmerking:
Doordat alle (-) min aansluitingen toch uiteindelijk aan elkaar geknoopt zijn, kan de rest van de verlichting + 12 volt-gebruikers van de caravan hierdoor beïnvloed worden.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma 11 dec 2017 18:33
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
meten op plek voor en na de stekker met voltmeter. dan meet je de spanningsval over de stekker, deze zal normaal vrijwel 0 zijn. bij hoge overgangsweerstand zal er een spanningsval meetbaar zijn.
heb het een keer gehad met verlichtingsschakelaar van een eend, daar kwam de rook vanaf door een hoge overgangsweerstand.
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
heb het een keer gehad met verlichtingsschakelaar van een eend, daar kwam de rook vanaf door een hoge overgangsweerstand.
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Opgelost!!
De stekker van de caravan was inderdaad de boosdoener.
Geen mooie glimmende stukjes koperdraad meer, ook niet onder de plastiek ommanteling!
Maar een zwart laagje er omheen.
De schroeven om de draden los te draaien waren allemaal zo verroest dat er geen meer los ging.
Tussen de pennen zat ook roest/corrosie. Op het eerste gezicht ook van pen naar pen.
Dus inderdaad de kabel ingekort tot ik weer koperdraad zag.
Was met name op 13, 1, 4 en 5. Dus de massa constant stroom koelkast 12 Volt, en knipperlicht
links en rechts, en kentekenplaat verlichting.
De foutmeldingen die ik las op het display in de auto waren:
rechter knipperlicht aanhanger controleren(32), en rechter knipperlicht aanhanger controleren(31),
en kentekenplaat verlichting defect.
Slimme auto hebben we
En ben ik even blij dat we een weekend weg waren voor onze lange vakantie!
En om de een of andere reden onderweg tijdens een pauze de stekker ging voelen!
De stekker van de caravan was inderdaad de boosdoener.
Geen mooie glimmende stukjes koperdraad meer, ook niet onder de plastiek ommanteling!
Maar een zwart laagje er omheen.
De schroeven om de draden los te draaien waren allemaal zo verroest dat er geen meer los ging.
Tussen de pennen zat ook roest/corrosie. Op het eerste gezicht ook van pen naar pen.
Dus inderdaad de kabel ingekort tot ik weer koperdraad zag.
Was met name op 13, 1, 4 en 5. Dus de massa constant stroom koelkast 12 Volt, en knipperlicht
links en rechts, en kentekenplaat verlichting.
De foutmeldingen die ik las op het display in de auto waren:
rechter knipperlicht aanhanger controleren(32), en rechter knipperlicht aanhanger controleren(31),
en kentekenplaat verlichting defect.
Slimme auto hebben we
En ben ik even blij dat we een weekend weg waren voor onze lange vakantie!
En om de een of andere reden onderweg tijdens een pauze de stekker ging voelen!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
RE.gif
kijk, spijkers met koppen
nu kun je er weer vele jaren tegen
kijk, spijkers met koppen
nu kun je er weer vele jaren tegen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Nu je toch bezig bent..
Je zou op de vrije pool 12 een extra plusdraad voor de koelkast kunnen zetten.
Koppelen met 10.
Als je nu achter de koelkast 12 volt of meer meet, is dat niet nodig.
Maar .meestal blijft er van de 14 volt maar 10 volt over.
Je zou op de vrije pool 12 een extra plusdraad voor de koelkast kunnen zetten.
Koppelen met 10.
Als je nu achter de koelkast 12 volt of meer meet, is dat niet nodig.
Maar .meestal blijft er van de 14 volt maar 10 volt over.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Prachtig om te lezen hoe je het heb opgelost.
Perfect gedetailleerd omschreven.
Op deze manier leren wij hier ook weer van.
Groeten Theo
Perfect gedetailleerd omschreven.
Op deze manier leren wij hier ook weer van.
Groeten Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
mbt weerstandwaardevan het verwarmingselement.... goed berekend.
voor wie er meer over wil lezen...https://avento.weebly.com/koelkast.html
voor wie er meer over wil lezen...https://avento.weebly.com/koelkast.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Bedankt Erik,
Ik weet nu waar ik de 12 volt van mijn koelkast in de caravan kan vinden.
Bij de schakelaar wist ik dat wel, maar die van de 12 volt verwarmingselement in de het keukenkastje niet!
viewtopic.php?f=60&t=35566
Groeten Theo
Ik weet nu waar ik de 12 volt van mijn koelkast in de caravan kan vinden.
Bij de schakelaar wist ik dat wel, maar die van de 12 volt verwarmingselement in de het keukenkastje niet!
viewtopic.php?f=60&t=35566
Groeten Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Als je nu een nieuwe stekker aanzet deze vol baggeren met siliconen vet, geen kit.
Gaan je vers gestripte draden in je stekker nooit meer corroderen.
Kun je ook met de contactdoos van de auto doen.
Gaan je vers gestripte draden in je stekker nooit meer corroderen.
Kun je ook met de contactdoos van de auto doen.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Warm wordende stekker en stekkerdoos.
Zomaar een extra draad aansluiten gaat niet steeds.
Ik hoopte dat te kunnen doen om een camera aan te sluiten. Jammer, de autozijde heeft alle contacten, behalve dat van die vrije, daar zit geen koperen mofje in.
Misschien is het wel afzonderlijk te kopen maar ik ga er een moeite voor doen.
Ik hoopte dat te kunnen doen om een camera aan te sluiten. Jammer, de autozijde heeft alle contacten, behalve dat van die vrije, daar zit geen koperen mofje in.
Misschien is het wel afzonderlijk te kopen maar ik ga er een moeite voor doen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)