Accu advies gevraagd
Accu advies gevraagd
Beste mede kampeerders,
Graag jullie advies voor de beste oplossing voor het volgende.
Wij hebben aan boord van de caravan 2 accu s.
Deze gebruiken we als boordaccu. Deze accu s springen dus ook bij als we aan de stroom staan maar meer verbruiken als het aantal AMP. Wat er geleverd wordt.
Nu zijn we op zoek om deze accu s eventueel te vervangen door versies die veel lichter zijn maar wel voldoen om onder de zelfde omstandigheden het zelfde te presteren.
De gedachte erachter is om de kg s die we er mee winnen kunnen, om te zetten in een 4x4 mover.
Deze accu s zitten er nu in.
Graag jullie advies.
Graag jullie advies voor de beste oplossing voor het volgende.
Wij hebben aan boord van de caravan 2 accu s.
Deze gebruiken we als boordaccu. Deze accu s springen dus ook bij als we aan de stroom staan maar meer verbruiken als het aantal AMP. Wat er geleverd wordt.
Nu zijn we op zoek om deze accu s eventueel te vervangen door versies die veel lichter zijn maar wel voldoen om onder de zelfde omstandigheden het zelfde te presteren.
De gedachte erachter is om de kg s die we er mee winnen kunnen, om te zetten in een 4x4 mover.
Deze accu s zitten er nu in.
Graag jullie advies.
Re: Accu advies gevraagd
Eigenlijk moet je weten wat je verwacht te gaan gebruiken aan energie uit de accu's. Misschien zijn de twee accu's nu al wel overkill of heb je deze capaciteit echt nodig. Het is moeilijk om het op afstand te bepalen.
Re: Accu advies gevraagd
Lithium accu's, zijn veel lichter qua gewicht maar zwaarder voor je bankrekening.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Accu advies gevraagd
Ik heb zelf zitten denken aan power extreme accu s maar weet niet hoe de ervaring hier mee is.
Op zich gebruiken we soms met pieken redelijk wat stroom. Vaatwasser en nespresso en waterkoker en boiler.
Dan springen de accu s vaak bij.
Op zich gebruiken we soms met pieken redelijk wat stroom. Vaatwasser en nespresso en waterkoker en boiler.
Dan springen de accu s vaak bij.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18819
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Accu advies gevraagd
RE.gif
Iedereen mag natuurlijk op zijn eigen manier kamperen. Je hebt het over piekmomenten waarbij de accu's bijspringen. En je wilt het gewicht van de accu's verminderen. Waarschijnlijk om het gewicht van de caravan te verlagen. Maar een vaatwasser? Natuurlijk jullie eigen keuze, gemak dient de mens. Als die eruit gaat scheelt het al gewicht en kan je misschien met één accu voortuit.
Ik ben bang dat je met al die meerdere gebruikers die ook nog eens gelijk pieken gewoon twee dikke accu's nodig hebt.
Iedereen mag natuurlijk op zijn eigen manier kamperen. Je hebt het over piekmomenten waarbij de accu's bijspringen. En je wilt het gewicht van de accu's verminderen. Waarschijnlijk om het gewicht van de caravan te verlagen. Maar een vaatwasser? Natuurlijk jullie eigen keuze, gemak dient de mens. Als die eruit gaat scheelt het al gewicht en kan je misschien met één accu voortuit.
Ik ben bang dat je met al die meerdere gebruikers die ook nog eens gelijk pieken gewoon twee dikke accu's nodig hebt.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Accu advies gevraagd
Ja dat is mogelijkheid. Maar die mag er echt niet uit.
Gaat erover we hebben nu een p1 mover welke we willen vervangen door een 4x4 mover.
Om deze extra kg s op te vangen willen we, als het mogelijk is lichtere accu s erin plaatsen zonder in te boeten op capaciteit.
Gaat erover we hebben nu een p1 mover welke we willen vervangen door een 4x4 mover.
Om deze extra kg s op te vangen willen we, als het mogelijk is lichtere accu s erin plaatsen zonder in te boeten op capaciteit.
Re: Accu advies gevraagd
Even een snelle inventarisatie gedaan..
Je hebt dus 2 accu's van 12 volt... 130Ah, samen dus 260Ah in de caravan staan????
Dat is WEL HEEL HEEL HEEL VEEL....
Ook nog eens 38 KG per stuk, dus 76 KG aan accu's !!
Om dit enorme vermogen in lichtgewicht accu's om te zetten zal je ook een enorm vermogen kwijt zijn.
Ik weet het niet zo, maar etterlijke duizenden euro's zullen eerst komen.
Een kerncentrale zal goedkoper zijn vrees ik dan.
De eerder Power extreme accu die je noemde is in de grootste uitvoering 30Ah... dan heb je er omgerekend dan een stuk of 8-9 van nodig om aan hetzelfde vermogen te komen.... ( zouden er ook 7 kunnen zijn, je kan deze accu;'s verder ontladen)
Kostenpost daarvoor is dan ook snel uit te rekenen..
Direct vraag ik me ook af of dit niet veel te veel is....... wie heeft zoiets bedacht, nog nooit gehoord.
Wel van mensen die ook een joekel van een accu meezeulden, en dan hadden we het over 100 Ah, of nog iets meer...
Maar 260Ah....nog nooit gehoord, de eerste keer nu.
Ik zou eens uit gaan rekenen wat je werkelijk nodig hebt aan vermogen.
Dit lijkt mij n.l. zeer extreem, zelfs een Jumbojet heeft niet zoveel accupower aan boord.
Je hebt dus 2 accu's van 12 volt... 130Ah, samen dus 260Ah in de caravan staan????
Dat is WEL HEEL HEEL HEEL VEEL....
Ook nog eens 38 KG per stuk, dus 76 KG aan accu's !!
Om dit enorme vermogen in lichtgewicht accu's om te zetten zal je ook een enorm vermogen kwijt zijn.
Ik weet het niet zo, maar etterlijke duizenden euro's zullen eerst komen.
Een kerncentrale zal goedkoper zijn vrees ik dan.
De eerder Power extreme accu die je noemde is in de grootste uitvoering 30Ah... dan heb je er omgerekend dan een stuk of 8-9 van nodig om aan hetzelfde vermogen te komen.... ( zouden er ook 7 kunnen zijn, je kan deze accu;'s verder ontladen)
Kostenpost daarvoor is dan ook snel uit te rekenen..
Direct vraag ik me ook af of dit niet veel te veel is....... wie heeft zoiets bedacht, nog nooit gehoord.
Wel van mensen die ook een joekel van een accu meezeulden, en dan hadden we het over 100 Ah, of nog iets meer...
Maar 260Ah....nog nooit gehoord, de eerste keer nu.
Ik zou eens uit gaan rekenen wat je werkelijk nodig hebt aan vermogen.
Dit lijkt mij n.l. zeer extreem, zelfs een Jumbojet heeft niet zoveel accupower aan boord.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 17 jun 2018 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu advies gevraagd
Als het budget het toelaat zou ik gaan voor Lithium accu's. Dan heb je een veel lager gewicht en een hoge capaciteit.
Re: Accu advies gevraagd
je gebruikt een vaatwasser, waterkoker, etc.
Gebruik je dan een zware omvormer van 12v naar 230v. of werkt alles op 12v?
Gebruik je dan een zware omvormer van 12v naar 230v. of werkt alles op 12v?
Laatst gewijzigd door Roland54 op zo 17 jun 2018 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18819
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Accu advies gevraagd
Hoeft ook niet. Maar misschien even bij gebruik opletten. Niet zoveel piekgebruikers te gelijk aan. Scheelt in het gebruik.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Accu advies gevraagd
Waar ik ook nog over zit te mijmeren...
Je zegt dat de accu's vaak bijspringen op piekmomenten..
Als de "paal" het niet aankan..( 230VAC)
En dan noem je de verbruikers... volgens mij ook allemaal 230Volt AC apparaten.
De Accu's leveren 12V DC... dus er moet ook nog een hele flinke inverter aanwezig zijn om van die 12VDC 230VAC te maken.
Allemachies.... dat is nogal wat.
Je zegt dat de accu's vaak bijspringen op piekmomenten..
Als de "paal" het niet aankan..( 230VAC)
En dan noem je de verbruikers... volgens mij ook allemaal 230Volt AC apparaten.
De Accu's leveren 12V DC... dus er moet ook nog een hele flinke inverter aanwezig zijn om van die 12VDC 230VAC te maken.
Allemachies.... dat is nogal wat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu advies gevraagd
RE.gif
Precies. Dat vraag ik mij ook af.
Precies. Dat vraag ik mij ook af.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Accu advies gevraagd
@johan1982
Wat voor inverter heb je in de caravan zitten om 12V naar 230V om te zetten?
Wat voor inverter heb je in de caravan zitten om 12V naar 230V om te zetten?
Re: Accu advies gevraagd
In campers heb je dit ook. 200aH en meer aan batterijen
Misschien daar eens vragen.
Je zal daar wel ervaringsdeskundigen vinden
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Misschien daar eens vragen.
Je zal daar wel ervaringsdeskundigen vinden
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Accu advies gevraagd
We hebben deze erin zitten. Ja we weten dat het misschien extreem is
Maar we hebben er heel veel gemak van.
Maar we hebben er heel veel gemak van.
Re: Accu advies gevraagd
Met dit soort accu's kan je beter deze specifieke informatie bij de leverancier vragen.
Die zal het misschien weten, of aan de fabrikant kunnen vragen.
Zulke accu's zijn dermate extreem, daar moet je geen enkel risico mee nemen.
Als je zekerheid wilt...
Die zal het misschien weten, of aan de fabrikant kunnen vragen.
Zulke accu's zijn dermate extreem, daar moet je geen enkel risico mee nemen.
Als je zekerheid wilt...
Laatst gewijzigd door Chris op zo 17 jun 2018 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu advies gevraagd
De inverteer heeft dus piek vermogen van 4000 w.
Re: Accu advies gevraagd
RE.gif
Dat dacht ik al.
Mooi systeem
Dat dacht ik al.
Mooi systeem
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Accu advies gevraagd
RE.gif
Ik begrijp al dat dit een zeer zeldzame situatie is.
Zulke vermogens heb ik nog niet eerder meegemaakt of gehoord dat men dit in caravans beschikbaar heeft.
260Ah aan accupower aan boord nu....
Met 2x 125 Ah Powerextreme zal dat nog effectiever zijn.
Die mogen en kunnen verder ontladen worden.
Ik begrijp al dat dit een zeer zeldzame situatie is.
Zulke vermogens heb ik nog niet eerder meegemaakt of gehoord dat men dit in caravans beschikbaar heeft.
260Ah aan accupower aan boord nu....
Met 2x 125 Ah Powerextreme zal dat nog effectiever zijn.
Die mogen en kunnen verder ontladen worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu advies gevraagd
Ik vraag mij af of het Victron laadsysteem geschikt is voor Lithium accu's?
Zal je eerst naar moeten informeren.
Zal je eerst naar moeten informeren.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Accu advies gevraagd
Ja daar zat ik ook aan te denken. Als de inverter er mee kan handelen hebben we hetzelfde en veel kg gewonnen.Chris schreef: ↑zo 17 jun 2018 21:42RE.gif
Ik begrijp al dat dit een zeer zeldzame situatie is.
Zulke vermogens heb ik nog niet eerder meegemaakt of gehoord dat men dit in caravans beschikbaar heeft.
260Ah aan accupower aan boord nu....
Met 2x 125 Ah Powerextreme zal dat nog effectiever zijn.
Die mogen en kunnen verder ontladen worden.
Re: Accu advies gevraagd
Die 4x4 mover zal ook extra batterij nodig hebben.
Moet je dan nog extra aH hebben om dit te compenseren?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Moet je dan nog extra aH hebben om dit te compenseren?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Accu advies gevraagd
Victron heeft zelf ook Lithium accu's in het assortiment. De multiplus zal dan ook voor deze accu's geschikt zijn, nadat er een aantal instellingen (laadspanning ed) veranderd zijn.
Buien vallen niet.
Re: Accu advies gevraagd
Beste Johan,
Even een hele andere vraag , waar je misschien ook nog een beetje rekening mee moet houden!
Wat is jouw laadvermogen van je caravan.?
Zo te horen ga je er met een paar kilootjes flink overheen
Mvg
Stef
Even een hele andere vraag , waar je misschien ook nog een beetje rekening mee moet houden!
Wat is jouw laadvermogen van je caravan.?
Zo te horen ga je er met een paar kilootjes flink overheen
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"