Accu advies gevraagd
Re: Accu advies gevraagd
maaruh ..waar is het warme bad, laadruimte voor de quad en waterbed ? ga big or go home ..
om gewicht te besparen kan je ook accu + generator doen (je hebt stille generators)
in computerland hebben ze UPS (Uninteruppted Power Supply) dit zijn accu's die de tijd tussen "tekort" en generator activeren overbruggen aan dergelijke techniek moet je denken.. alleen wanneer jij de accu "gebruikt" moet die 2.0KVA in werking treden .. (autmatische start motor)
In de USA hebben ze deze techniek al lang, vraag me niet hoe het heet maar bestaat wel..
volgens camper site schijnt kipkor/honda generator stil te zijn ..
voordeel is dat je mover ook van deze techniek gebruik kan maken (stroom voorziening.) of het gewicht bespaard .. hmmm ..
om gewicht te besparen kan je ook accu + generator doen (je hebt stille generators)
in computerland hebben ze UPS (Uninteruppted Power Supply) dit zijn accu's die de tijd tussen "tekort" en generator activeren overbruggen aan dergelijke techniek moet je denken.. alleen wanneer jij de accu "gebruikt" moet die 2.0KVA in werking treden .. (autmatische start motor)
In de USA hebben ze deze techniek al lang, vraag me niet hoe het heet maar bestaat wel..
volgens camper site schijnt kipkor/honda generator stil te zijn ..
voordeel is dat je mover ook van deze techniek gebruik kan maken (stroom voorziening.) of het gewicht bespaard .. hmmm ..
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden
Re: Accu advies gevraagd
Dan zou ik liever kiezen voor een EFOY.
Niet goedkoop. Maar wel onhoorbaar.
Dat UPS gelijke systeem heeft TS al aan boord.
Niet goedkoop. Maar wel onhoorbaar.
Dat UPS gelijke systeem heeft TS al aan boord.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu advies gevraagd
Valt me wel beetje op Ab, iemand vraagt "hoe plak ik een lekke band" en jij geeft als reactie "hamer" ..
Zelf heb ik wel een dyslectie maaruh ,.. als je meedenkt met de TS --> de https://www.efoy-comfort.com/nl/technische-gegevens geeft aan max 210W
de ts geeft aan enige luxe aan boord te hebben. dan ga je het niet met een efoy redden. sterker nog 125W koelkast + wat verlichting en je gsm en die efoy zegt doe het zelf maar .. en dan staat de TS daar met een nespresso,vaatwasser en ... die niet werken.
Afgezien daarvan de "UPS" gelijke systeem
https://www.bostools.nl/aggregaten/inbo ... at-2.5-kva weegt even veel als 1 accu :) maar levert wel 2000W tot 2500W
leesvoer https://www.nkc.nl/advies/techniek/stro ... ?fromsso=1
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Accu advies gevraagd
Re:
De toon maakt de...ach laat ook maar :-(
Als je op de camping de buren te vriend wil houden neem dan geen aggregaat.....en al zeker geen 3000 rpm geval!
De toon maakt de...ach laat ook maar :-(
Als je op de camping de buren te vriend wil houden neem dan geen aggregaat.....en al zeker geen 3000 rpm geval!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Accu advies gevraagd
Wij wegen schoon aan de haak 2320 kg.
Zonder boodschappen en kleding.
Al met al hebben we nog wel een paar kg over.
We mogen 2500 kg wegen.
Re: Accu advies gevraagd
Je maakt een meedenkfout...vso1 schreef: ↑ma 18 jun 2018 00:55Valt me wel beetje op Ab, iemand vraagt "hoe plak ik een lekke band" en jij geeft als reactie "hamer" ..
Zelf heb ik wel een dyslectie maaruh ,.. als je meedenkt met de TS --> de https://www.efoy-comfort.com/nl/technische-gegevens geeft aan max 210W
de ts geeft aan enige luxe aan boord te hebben. dan ga je het niet met een efoy redden. sterker nog 125W koelkast + wat verlichting en je gsm en die efoy zegt doe het zelf maar.
De 125 W koelkast ga je niet op elektra gebruiken als je krap in de stroom zit of vrij van een paal staat.
Alle andere apparaten staan niet 24 uur per etmaal aan.
Een Efoy kan 2 grote accu's makkelijk laden per etmaal.
Daarmee heb je stroom zat voor een paar bakkies koffie en een uurtje vaatwasser.
En de rest .
De vraag was echter meer hoe gewicht te besparen dan hoe accu's te laden.
Dat antwoord is allang gegeven. De enige oplossing is overgaan van lood naar lithium.
Met een aggregaat toevoegen van 56 kg plus daarbij de benodigde startaccu en verder geneuzel ga je geen gewicht besparen lijkt me.
Met een EFOY toevoegen overigens ook niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu advies gevraagd
Een klein rekensommetje leert dat de Victron accu's vervangen door Power Xtreme X125 accu's een kleine 3000 euro kost en het levert je een besparing op van 46 kilo.
Dat zijn natuurlijk wel dure kilo's......
Dat zijn natuurlijk wel dure kilo's......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Accu advies gevraagd
Klopt ja, is inderdaad aan de prijs, maar daar staat tegenover dat we dan wel een 4x4 mover er onder kunnen zetten wat ook een hoop gemak op levert.
Dan winnen we 12 kg ongeveer.
En dan nog kosten voor truma mover.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Accu advies gevraagd
RE.gif
Wellicht kun je je oude accu's nog verkopen.
Lithium accu's zijn qua aanschaf vrij prijzig, maar zeker gezien de manier waarop jij ze inzet en je (waarschijnlijke) geboortejaar 1982 zal je van deze accu's lang plezier beleven en zullen de lithium-accu's qua verplaatste ampère.uren (laden, ontladen) zelfs goedkoper zijn dan loodaccu's.
Mvg,
André
Wellicht kun je je oude accu's nog verkopen.
Lithium accu's zijn qua aanschaf vrij prijzig, maar zeker gezien de manier waarop jij ze inzet en je (waarschijnlijke) geboortejaar 1982 zal je van deze accu's lang plezier beleven en zullen de lithium-accu's qua verplaatste ampère.uren (laden, ontladen) zelfs goedkoper zijn dan loodaccu's.
Mvg,
André
Buien vallen niet.
Re: Accu advies gevraagd
Nu heb ik me vandaag laten vertellen dat de powerextreme accu 125 x vergelijkbaar is met een loodaccu van 250A.
Dit omdat je deze accu helemaal leeg kan/mag trekken.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Als dat zo is dan is de keus voor mij niet zo moeilijk.
Dit omdat je deze accu helemaal leeg kan/mag trekken.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Als dat zo is dan is de keus voor mij niet zo moeilijk.
Re: Accu advies gevraagd
RE.gif
Nou... zover durf ik niet te gaan hoor.
Een Powerextreme van 125 Ah net zo veel power als een loodaccu van 250Ah..... oef..
Het klopt heel zeker dat de Powerextreme veel verder ontladen kan worden dan een "normale lood of AGM accu".
Je kan hem bijna tot 0 volt leegtrekken zonder schade aan de accu, dat kan bij een AGM accu ( de Victron's) niet.
Maar zoveel meer..... dat durf ik niet te zeggen.
Vergeet daarnaast ook niet dat jou inverter, de Multiplus Compact, wel een uitschakel drempel zal hebben.
Dat is de minimale spanning waarmee hij nog werkt, of eigenlijk wanneer hij uitschakelt.
B.V. de Multiplus zal uitschakelen als hij een accuspanning van 10 volt meet. ( is een geschatte spanning)
Uitschakelen zal hij zeker, dat is een verplichte veiligheid.
Dus het voordeel van de PE dat je tot bijna nul kan ontladen.... valt al voor een deel weg.
En hoe die verhouding van je huidige accu's t.o.v. de Powerextreme zal zijn....dus de grafieken van beide... geen idee.
Zelf denk ik dat je dan met de huidige accu's van totaal 260Ah toch langer of meer kan belasten dan met de PE125 Ah.
Moeilijk... zeker !!
Nou... zover durf ik niet te gaan hoor.
Een Powerextreme van 125 Ah net zo veel power als een loodaccu van 250Ah..... oef..
Het klopt heel zeker dat de Powerextreme veel verder ontladen kan worden dan een "normale lood of AGM accu".
Je kan hem bijna tot 0 volt leegtrekken zonder schade aan de accu, dat kan bij een AGM accu ( de Victron's) niet.
Maar zoveel meer..... dat durf ik niet te zeggen.
Vergeet daarnaast ook niet dat jou inverter, de Multiplus Compact, wel een uitschakel drempel zal hebben.
Dat is de minimale spanning waarmee hij nog werkt, of eigenlijk wanneer hij uitschakelt.
B.V. de Multiplus zal uitschakelen als hij een accuspanning van 10 volt meet. ( is een geschatte spanning)
Uitschakelen zal hij zeker, dat is een verplichte veiligheid.
Dus het voordeel van de PE dat je tot bijna nul kan ontladen.... valt al voor een deel weg.
En hoe die verhouding van je huidige accu's t.o.v. de Powerextreme zal zijn....dus de grafieken van beide... geen idee.
Zelf denk ik dat je dan met de huidige accu's van totaal 260Ah toch langer of meer kan belasten dan met de PE125 Ah.
Moeilijk... zeker !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu advies gevraagd
Lithium tot 0V leegtrekken? Lijkt me een slecht plan...
Een LiFePO4 cel heeft een nominale spanning van 3.2V en mag niet onder 2V uitkomen. Vier cellen in serie is nominaal 12,8V en die mag dus niet onder 8V uitkomen om schade aan de cellen te voorkomen. Natuurlijk zal er in de accu's wel een beveiligingscircuit zitten om te voorkomen dat de cellen te ver leegetrokken worden.
Een LiFePO4 cel heeft een nominale spanning van 3.2V en mag niet onder 2V uitkomen. Vier cellen in serie is nominaal 12,8V en die mag dus niet onder 8V uitkomen om schade aan de cellen te voorkomen. Natuurlijk zal er in de accu's wel een beveiligingscircuit zitten om te voorkomen dat de cellen te ver leegetrokken worden.
Re: Accu advies gevraagd
Nagekomen bericht..
Net de (indrukwekkende) specificatie's van de Victron Multiplus compact bekeken....
Het beveiligde ingangs / accuspanning bereik is tussen 9,5 en 17 volt.
Daarnaast denk ik dat er een probleem zal zijn met de Powerextreme 125Ah accu's i.v.m. het laden.
Ik meen n.l. dat de PE een ingebouwde lader heeft, en daar zal de Multiplus moeite mee hebben vrees ik.
Want... de Multiplus is ook direct de lader van de Victron accu's.
Dit is samen een set n.l.... hoort bij elkaar.
( enne... klopt dat je LiFePO4 cel niet onder 2 volt mag laten komen, maar zover komt het niet dus..de Multiplus zal bij 9,5 volt er mee stoppen.
En 4 cellen x 2 volt is 8 volt... allang gekapt die Multiplus...)
Hier zijn de specs van de Multiplus te vinden: http://www.acculadercenter.nl/epages/64 ... 9wQAvD_BwE
Kijk in het manual, de nederlandse, pag. 25.
Net de (indrukwekkende) specificatie's van de Victron Multiplus compact bekeken....
Het beveiligde ingangs / accuspanning bereik is tussen 9,5 en 17 volt.
Daarnaast denk ik dat er een probleem zal zijn met de Powerextreme 125Ah accu's i.v.m. het laden.
Ik meen n.l. dat de PE een ingebouwde lader heeft, en daar zal de Multiplus moeite mee hebben vrees ik.
Want... de Multiplus is ook direct de lader van de Victron accu's.
Dit is samen een set n.l.... hoort bij elkaar.
( enne... klopt dat je LiFePO4 cel niet onder 2 volt mag laten komen, maar zover komt het niet dus..de Multiplus zal bij 9,5 volt er mee stoppen.
En 4 cellen x 2 volt is 8 volt... allang gekapt die Multiplus...)
Hier zijn de specs van de Multiplus te vinden: http://www.acculadercenter.nl/epages/64 ... 9wQAvD_BwE
Kijk in het manual, de nederlandse, pag. 25.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu advies gevraagd
Wat gebeurt er als er 2 laders op 1 batterij aangesloten worden?
Krijgt deze met de hoogste spanning dan voorrang?
Krijgt deze met de hoogste spanning dan voorrang?
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Accu advies gevraagd
RE.gif
Nee nee.. zo werkt het niet.
2 laders moet je niet doen, dat geeft waarschijnlijk een mooi vuurwerkje..
Nee nee.. zo werkt het niet.
2 laders moet je niet doen, dat geeft waarschijnlijk een mooi vuurwerkje..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu advies gevraagd
Inderdaad een serieuze omvormer van Victron. Sowieso maakt Victron erg mooie spullen.
Re: Accu advies gevraagd
RE.gif
Zeker een serieus apparaat.... echt mooi spul.
Wellicht beter om kontakt op de nemen met Victron en hun die vraag voorleggen.
Zeker een serieus apparaat.... echt mooi spul.
Wellicht beter om kontakt op de nemen met Victron en hun die vraag voorleggen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu advies gevraagd
Kijk daar hebben we aan. Bedankt
Victron heeft ook speciale accu s. Maar daar winnen we te weinig kg mee. Dacht 200A accu van hun weegt al gauw 40 kg. Ik ga eens contact met hun opnemen.
Victron heeft ook speciale accu s. Maar daar winnen we te weinig kg mee. Dacht 200A accu van hun weegt al gauw 40 kg. Ik ga eens contact met hun opnemen.
Re: Accu advies gevraagd
Ik lees in de specificaties van de Victron : Geschikt voor het laden van alle soorten accu's.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu advies gevraagd
RE.gif
Dat heb ik ook gelezen.
Echter de instellingen van de Multiplus zijn nogal complex.
Dus "zomaar" iets veranderen....let op....
Dat heb ik ook gelezen.
Echter de instellingen van de Multiplus zijn nogal complex.
Dus "zomaar" iets veranderen....let op....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu advies gevraagd
In de handleiding hebben ze het specifiek over Gel en AGM. Ik heb het vermoeden dat ze met alle type accu's op alle lood-zuur accu's doelen (nat, gel of AGM).
Nou is de basis laadcyclus van een Lithium cel niet veel anders dan die van een lood-zuur cel. De spanning en stroom is natuurlijk anders maar het zijn beide CC-CV cycli.
Nou is de basis laadcyclus van een Lithium cel niet veel anders dan die van een lood-zuur cel. De spanning en stroom is natuurlijk anders maar het zijn beide CC-CV cycli.
Re: Accu advies gevraagd
Het kan gewoon. De laadspanning wordt bij lithium accu's iets hoger.
Met 1 accu zou je ook kunnen volstaan in dit geval.
1 x PE 125 ..stroom zat. Net zoveel als nu met 2 loodaccu's
Met 1 accu zou je ook kunnen volstaan in dit geval.
1 x PE 125 ..stroom zat. Net zoveel als nu met 2 loodaccu's
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu advies gevraagd
Nog wat specs.
Kan 100 A laadstroom hebben, dus dat gaat ook goed.
Kan 100 A laadstroom hebben, dus dat gaat ook goed.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu advies gevraagd
RE.gif
Deze bewering klopt, omdat de PE veel verder ontladen kan worden dan een "gewone" accu.
Echter... de Victron omvormer stopt op de drempel van 9,5 volt.
Dan is een lood accu wel ongeveer leeg, de PE heeft dan echter nog zat power...die mag tot 8 volt ontladen worden.. MAAR...
De Victron is er op 9,5 volt ermee gestopt... durf ik niet te beweren dat de PE dat dus 2x zolang volhoud tot die drempel.
Aan de andere kant..... hoe vaak zal TS dit enorme vermogen volledig nodig hebben???
Edit..
Ik zie nu in Ab's tabel zelfs 9 volt staan... scheelt positief.
p.s... Wel een heel interessant topic trouwens..
Deze bewering klopt, omdat de PE veel verder ontladen kan worden dan een "gewone" accu.
Echter... de Victron omvormer stopt op de drempel van 9,5 volt.
Dan is een lood accu wel ongeveer leeg, de PE heeft dan echter nog zat power...die mag tot 8 volt ontladen worden.. MAAR...
De Victron is er op 9,5 volt ermee gestopt... durf ik niet te beweren dat de PE dat dus 2x zolang volhoud tot die drempel.
Aan de andere kant..... hoe vaak zal TS dit enorme vermogen volledig nodig hebben???
Edit..
Ik zie nu in Ab's tabel zelfs 9 volt staan... scheelt positief.
p.s... Wel een heel interessant topic trouwens..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu advies gevraagd
Het valt me trouwens op dat de interne weerstand van de PE niet extreem laag is.
Ze geven 20 milliohm...
Goede AGM's zijn lager, mijne zijn 3,06 en 2,7 milliohm, maar het kan nog lager.
Dus de zelfontlading scheelt iets... bijna onmeetbaar evenwel.
Gewone ouwerwetse accu's hebben een nog veel hogere int. weerstand en dus veel grotere zelfontlading hoor...
Weer iets nieuws geleerd... wist ik niet.
Ze geven 20 milliohm...
Goede AGM's zijn lager, mijne zijn 3,06 en 2,7 milliohm, maar het kan nog lager.
Dus de zelfontlading scheelt iets... bijna onmeetbaar evenwel.
Gewone ouwerwetse accu's hebben een nog veel hogere int. weerstand en dus veel grotere zelfontlading hoor...
Weer iets nieuws geleerd... wist ik niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.