Electrolux RM270 koelkast wordt niet koud genoeg

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
daviddh
Berichten: 22
Lid geworden op: do 12 apr 2018 13:27
Locatie: Noord-Holland

Electrolux RM270 koelkast wordt niet koud genoeg

Bericht door daviddh » ma 4 jun 2018 17:30

In onze Burstner van circa 1992 zit een Electrolux RM270 koelkast die niet koud genoeg wordt. Ik heb hem gisteren aangezet (op 220v) en er een glas water met een thermometer ingezet. Vanochtend was hij afgekoeld tot 8 graden en vandaag blijft hij op 9 a 10 graden staan (bewolkt weer, geen zon op de caravan).

De draaiknop had ik eerst op stand 3 staan, maar verplaatsen naar 4 of 5 heeft (na een aantal uur) geen resultaat. Een koelelement in het vriesvak bevriest wel (enigszins). De temperatuur van de koelribben aan de achterzijde komt niet boven de circa 40 graden.

Drie uur geleden heb ik het klepje van de vriezer verwijderd. Als het goed begrijp, koelt hij via de vriezer de koelkast. Dus door het deurtje te verwijderen hoopte ik mee 'capaciteit' te creëren. Maar ook nu wordt hij niet koeler dan 10 graden.

Aan de achterkant heb ik al ventilators geplaatst.

Ik vraag mij af of de koelkast wel de juiste temperatuur meet. Ik krijg de indruk dat hij namelijk wel kan koelen, maar simpelweg een te hoge temperatuur aanhoudt. Klinkt dit logisch?

Heeft iemand ideeën hoe ik dit kan verhelpen?
Bürstner 1992

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Electrolux RM270 koelkast wordt niet koud genoeg

Bericht door dennisb » ma 4 jun 2018 17:38

Beste David,

Ik begrijp dat je een goed werkende koelkast wilt hebben. Bier moet koud blijven namelijk haphop.gif
Je geeft al aan dat je ventilators geinstalleerd hebt achter de koelkast. Deze moeten het element op een bepaalde temperatuur houden om maximaal te kunnen koelen, maar probeer nu eens de koelkast zonder dat de ventilatoren aan staan. Onlangs heb ik op de camping geen ventilatoren aangehad en koelde de koelkast stukken beter. De ventilatoren zijn ook een hulpmiddel mocht je met 30graden op een camping staan, niet perse voor altijd. De ammonia in je systeem moet wel kunnen verdampen ( geloof dat Chris zijn koeling op 60C heeft staan) Daaronder zullen de ventilatoren niet aangaan.

Probeer ook een een groter volume aan vocht in je koelkast te zetten om te koelen. Dit maakt een buffer voor het openen van je koeling.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

daviddh
Berichten: 22
Lid geworden op: do 12 apr 2018 13:27
Locatie: Noord-Holland

Re: Electrolux RM270 koelkast wordt niet koud genoeg

Bericht door daviddh » ma 4 jun 2018 17:52

Bedankt voor je reactie Dennis. De ventilators heb ik via een regelaar aangesloten, en moeten pas inschakelen als de koelribben 50 graden worden (en dat zijn ze, voor zover ik gezien heb, nog niet geweest). En de deur van de koelkast heb ik dichtgelaten. Ik gebruik een vleesthermometer met een sensor aan een snoer (sensor in het glas in de koelkast, display op het aanrecht).
Bürstner 1992

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Electrolux RM270 koelkast wordt niet koud genoeg

Bericht door Chris » ma 4 jun 2018 20:55

Ik heb idd mijn fannetjes electronisch geschakeld.
Die gaan "AAN" als de koelribben zo'n 55-60 graden worden.
Maar ook weer "UIT" als de zaak terug is op 35-40 graden.
Je moet de koelribben dus niet koud willen hebben, dan werkt de ammonia niet meer.


Ook heb ik nog wel eens een andere tip gelezen.
Weet niet of dat voor jou KK ook geldt..
Maar het volgende:
De koelribben IN de KK zitten op een element geschroefd.
Die verbinding moet thermisch perfect zijn, anders verlies je heel veel capactiteit.
Nu las ik een tijdje geleden dat iemand de thermische pasta die tussen ribben en element zit had vernieuwd met verbluffend resultaat.
Diezelfde pasta is die witte zooi die je in elektronica techniek ( processors/koellichaam) gebruikt als er componenten op koellichamen worden gemonteerd.
Dit soort spul dus: https://www.allekabels.nl/computers/koe ... XgEALw_wcB

Ik weet niet of het bij jou van toepassing is, maar het zou kunnen....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Electrolux RM270 koelkast wordt niet koud genoeg

Bericht door WillyL » ma 4 jun 2018 22:43

RE.gif het zou idd best kunnen dat de pasta achter de koelribben opgedroogd is.
Zijn caravan is volgens het onderschrift van 1992, dat is niet van de jongste en indien de Kk nog nooit vernieuwd is...

Er is ergens de joetjoep filmpje over het vervangen, misschien is het zelfs vermeld op dit prachtige forum.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

daviddh
Berichten: 22
Lid geworden op: do 12 apr 2018 13:27
Locatie: Noord-Holland

Re: Electrolux RM270 koelkast wordt niet koud genoeg

Bericht door daviddh » di 5 jun 2018 07:57

Dank je Chris. Ik heb jouw beschrijving elders gebruikt als handleiding. Op de W1209 heb ik dus een inschakel- en uitschakeltemperatuur staan. Maar op de W1209 lees ik dus ook dat de koelribben achterop de KK eigenlijk niet warmer dan circa 39 graden worden. (En de ventilators dus niet aan gaan.)

Bedankt voor de tip over de geleidingspasta. Ik zal kijken of ik die kan vervangen.
Bürstner 1992

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”