elektra caravan (sprite)

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

elektra caravan (sprite)

Bericht door vso1 » zo 27 mei 2018 22:17

nu dat we onze sprite 450 super hebben, en ik gekeken heb hoe/wat de elektra zit viel me het volgende op
"weinig" stopcontacten namelijk 2 in de keuken. en de vorige eigenaar heeft een verlengkabel van de keuken naar de treinzit doorgetrokken (losse kabel zoveel mogelijk weggewerkt.

zoiezo wil ik een stopcontact ergens achter de caravan, en aan de tentkant monteren beide onderzijde caravan zodat ik minimaal ga zitten rotzooien met verlengkabels
maar waar zou ik nog meer stopcontacten "kunnen" plaatsen scratch.gif
Ook lijkt het me handig om een paar 12v aansluitingen te maken (eigenlijk USB maar omdat die techniek harder gaat dan 12v lijkt het me handiger 230-->12v-->5v (usb)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: elektra caravan (sprite)

Bericht door apejoekie » ma 28 mei 2018 07:10

Ik heb in de keuken een extra stopcontact in daar vakje naast de keukenkastjes. Zitten 2 USB stopcontacten aan de rand.

Boven de ramen aan de voorzijde heb ik 2x een dubbel stopcontact en in dat vak boven de kachel, waar de receiver voor de schotel zat, heb ik een groot stekkerblok.

In de voortent een inbouwdoos in de caravanwand.

Wil nog een dubbele spatwaterdichte in de disselbak.

Maar je hebt helemaal gelijk, Sprite is/was niet ruim bemeten in de stopcontacten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: elektra caravan (sprite)

Bericht door JanPunne » ma 28 mei 2018 08:23

RE.gif
In onze Sprite zaten standaard 5 aansluitingen in het leefgedeelte, en we hebben er eentje in de badkamer bij laten plaatsen.
2 boven de kachel, 1 boven het aanrecht en 2 aan de disselzijde en nu dus ook eentje bij de wastafel.
Die standaard 5 vonden we meer dan voldoende, die extra in de badkamer is handig o.a. voor het opladen van de electr. tandenborstel.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: elektra caravan (sprite)

Bericht door vso1 » ma 28 mei 2018 18:24

USB stopcontacten vind ik beetje zonde van geld/moeite van het inbouwen, 12v of 230 is praktischer.
USB omzetters gebruiken geloof ik standaard wat stroom en dus is dat een extra (minimaal verbruik) waar je rekening mee dient te houden, lastig als je "kantje boort" zit van je max verbruik.
Het is ook zonde omdat deze USB stopcontacten 1A of 2A max zijn, en tablets of nieuwere apparaten gaan al richting de 3A
USB-C zit al op 60/70W

voor de rest dit was een beetje wat ik zoek/zocht aan antwoorden wat handige locatie(s) zijn.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: elektra caravan (sprite)

Bericht door dennisb » ma 28 mei 2018 19:57

Dacht ook eerst dat het zonde was. Toen kwam ik erachter dat een stopcontact helemaal niet aangesloten zat, maar wel 12V in de buurt zat. Toen een dubbel USB wcd erin geplaatst(totaal 4,3A). Vind het helemaal geweldig nu we de eigen opladers niet meer mee hoeven te zeulen.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: elektra caravan (sprite)

Bericht door vso1 » ma 28 mei 2018 20:20

RE.gif
230v naar usb omvormers --> meezeulen moet je altijd, overgens begrijp me niet verkeerd als je USB in wilt bouwen keur ik het niet af. Alleen zelf zou ik het niet doen.

Laptop's (als je die meeneemt), wifi routers (extenders) bevatten standaard al USB poorten.
in je auto zit vaak 1 a 2 voorin maar voor je kids achterin heb je snel 1 of 2 nodig zodat ze zich kunnen vermaken. (12v naar usb)

usb powerbanks zijn ook ideaal als verlichtings bronnen met usb lampjes .. ik heb ze op "kabel" met magnetische voet, buigbaar en gewoon paar LEDs op een printplaatje. Die powerbanks zijn ook met lamp, speaker ingebouwd (fm radio) en doen het uren ..

Enige fijne van USB in de muur is dat je niet een lelijke puist op een ongemakkelijke plek hoeft te plaatsen. hoewel ze redelijk fragiel zijn.
nog niet over de prijs van die USB muur dingen gesproken.

USB omvormers kunnen erg heet worden (lees brand gevaarlijk) en dan is het wel erg fijn dat je hem naar buiten kan gooien/uit kan pluggen.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: elektra caravan (sprite)

Bericht door Chris » ma 28 mei 2018 20:22

En dan... kids mee...
Mij ene "kids" heeft al 5 USB punten nodig om al de gadgets te laden.
Dus.. ik heb een "Melkkoe gekocht bij Aliexpress, samen met 5 hele korte USB kabeltjes, te kort om voor iets anders te gebruiken, dus ze blijven bij de koe.
In mijn hutje zitten div. WCD's en eentje daarvan is nu de "laadplaats".
Erg handig, op een plankie bij de rondzit, 5 dingen met USB bij elkaar en laden maar.....

Elders in de hut zitten standaard 4 USB laders, voor pa en ma's mobieltje's..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”