Snoer-/kabeldikte 220V

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Snoer-/kabeldikte 220V

Bericht door Niels83 » wo 30 mei 2018 17:30

Als er alleen een koelkast en een lampje staat kan dit prima op 1,5mm. Zou je een hele huisgroep erop gooien grote oven of wasmachine etc etc dan is 2,5 aan te raden. Maar een koelkast gaat niet beter werken als je nu gewoon draad gebruikt.

Als je het geheel met dun speaker draad aangesloten zou hebben dan zou je verschil kunnen merken. Maar dan was de draad inmiddels wel gesmolten denk ik zo.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Snoer-/kabeldikte 220V

Bericht door Chris » wo 30 mei 2018 19:18

Niels83 schreef:
wo 30 mei 2018 17:30
Als er alleen een koelkast en een lampje staat kan dit prima op 1,5mm. Zou je een hele huisgroep erop gooien grote oven of wasmachine etc etc dan is 2,5 aan te raden. Maar een koelkast gaat niet beter werken als je nu gewoon draad gebruikt.

Als je het geheel met dun speaker draad aangesloten zou hebben dan zou je verschil kunnen merken. Maar dan was de draad inmiddels wel gesmolten denk ik zo.
Sorry Niels83

Deze bewering is wat mank..
Speakerdraad of 1,5 mm2 kan best aan de 230 Volt kant..daar is de stroom laag. ( alhoewel speakerdraad niet voor 230 volt gebruikt moet worden)
Maar de KK 12 volt kant.... kan niet dik genoeg zijn... daar is de stroom hoog..

Ondertussen de draaddikte in dit draadje :lol: al zovaak besproken, TS begrijpt al dat er misschien iets anders loos is...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Snoer-/kabeldikte 220V

Bericht door Ab » wo 30 mei 2018 19:55

Is er iets loos dan?
Dat kan ik niet uit de vraag opmaken.
Wel is het zo, dat je een absorbtie koelkast zoals in de meeste caravans absoluut niet kan vergelijken met een compressor koelkast.
Die gebruikt ca 5 keer minder energie en koelt veel sneller en beter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Snoer-/kabeldikte 220V

Bericht door Techn » wo 30 mei 2018 21:39

Jan van Vijven schreef:Komen er ook water gekoelde regel en schakel toestanden in? Vind ik altijd weer mooi om te zien.
Niet echt nee
Dit is een “gewone” verdeelkast met alleen afgaande groepen.
Het enige elektronische wat er in komt zijn kWh meters.

Water in groepenkast gaat niet goedkomen (is tegen de regels)

Als we iets van koeling in een regelpaneel nodig hebben wordt dat een specifieke airco van de fabrikant van de behuizing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Snoer-/kabeldikte 220V

Bericht door PMT » wo 30 mei 2018 21:58

Hobby Linka schreef:
wo 30 mei 2018 16:59
Vervelend. Probeer eens op gas of heb je dat al geprobeerd. Anders misschien ijsblokjes in de super kopen en deze in het vriesvak stoppen. Hielp vroeger ook toen in Spanje de spanning te laag was voor de koelkast. (180 volt i.p.v. 220)
Op gas geeft hetzelfde resultaat, terwijl ik juist dacht dat dat het beste zou koelen, niet dus.
Vriezen doet ie goed en we leggen 's ochtends maar elementen in het koelgedeelte. Toch loopt de temperatuur in de loop van de dag op boven de 10gr, heel vervelend. Thuis maar eens naar de dealer en de boel laten doormeten, geen zin om de boel zelf uit te bouwen.
In mijn andere caravan die mijn dochter nu heeft, nooit problemen gehad, terwijl die koelkast inmiddels 18 jaar oud is, dat is een Dometic, de huidige en Thetford.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Snoer-/kabeldikte 220V

Bericht door Frank Volvo » do 31 mei 2018 18:53

Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”