Als er alleen een koelkast en een lampje staat kan dit prima op 1,5mm. Zou je een hele huisgroep erop gooien grote oven of wasmachine etc etc dan is 2,5 aan te raden. Maar een koelkast gaat niet beter werken als je nu gewoon draad gebruikt.
Als je het geheel met dun speaker draad aangesloten zou hebben dan zou je verschil kunnen merken. Maar dan was de draad inmiddels wel gesmolten denk ik zo.
Snoer-/kabeldikte 220V
Re: Snoer-/kabeldikte 220V
Sorry Niels83Niels83 schreef: ↑wo 30 mei 2018 17:30Als er alleen een koelkast en een lampje staat kan dit prima op 1,5mm. Zou je een hele huisgroep erop gooien grote oven of wasmachine etc etc dan is 2,5 aan te raden. Maar een koelkast gaat niet beter werken als je nu gewoon draad gebruikt.
Als je het geheel met dun speaker draad aangesloten zou hebben dan zou je verschil kunnen merken. Maar dan was de draad inmiddels wel gesmolten denk ik zo.
Deze bewering is wat mank..
Speakerdraad of 1,5 mm2 kan best aan de 230 Volt kant..daar is de stroom laag. ( alhoewel speakerdraad niet voor 230 volt gebruikt moet worden)
Maar de KK 12 volt kant.... kan niet dik genoeg zijn... daar is de stroom hoog..
Ondertussen de draaddikte in dit draadje al zovaak besproken, TS begrijpt al dat er misschien iets anders loos is...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Snoer-/kabeldikte 220V
Is er iets loos dan?
Dat kan ik niet uit de vraag opmaken.
Wel is het zo, dat je een absorbtie koelkast zoals in de meeste caravans absoluut niet kan vergelijken met een compressor koelkast.
Die gebruikt ca 5 keer minder energie en koelt veel sneller en beter.
Dat kan ik niet uit de vraag opmaken.
Wel is het zo, dat je een absorbtie koelkast zoals in de meeste caravans absoluut niet kan vergelijken met een compressor koelkast.
Die gebruikt ca 5 keer minder energie en koelt veel sneller en beter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Snoer-/kabeldikte 220V
Niet echt neeJan van Vijven schreef:Komen er ook water gekoelde regel en schakel toestanden in? Vind ik altijd weer mooi om te zien.
Dit is een “gewone” verdeelkast met alleen afgaande groepen.
Het enige elektronische wat er in komt zijn kWh meters.
Water in groepenkast gaat niet goedkomen (is tegen de regels)
Als we iets van koeling in een regelpaneel nodig hebben wordt dat een specifieke airco van de fabrikant van de behuizing.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Snoer-/kabeldikte 220V
Op gas geeft hetzelfde resultaat, terwijl ik juist dacht dat dat het beste zou koelen, niet dus.Hobby Linka schreef: ↑wo 30 mei 2018 16:59Vervelend. Probeer eens op gas of heb je dat al geprobeerd. Anders misschien ijsblokjes in de super kopen en deze in het vriesvak stoppen. Hielp vroeger ook toen in Spanje de spanning te laag was voor de koelkast. (180 volt i.p.v. 220)
Vriezen doet ie goed en we leggen 's ochtends maar elementen in het koelgedeelte. Toch loopt de temperatuur in de loop van de dag op boven de 10gr, heel vervelend. Thuis maar eens naar de dealer en de boel laten doormeten, geen zin om de boel zelf uit te bouwen.
In mijn andere caravan die mijn dochter nu heeft, nooit problemen gehad, terwijl die koelkast inmiddels 18 jaar oud is, dat is een Dometic, de huidige en Thetford.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
- Frank Volvo
- Berichten: 208
- Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
- Locatie: Bij Nijmegen
Re: Snoer-/kabeldikte 220V
Op een ander forum staat dit: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8442142
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h