Buiten 220/230

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tramlijn16
Berichten: 228
Lid geworden op: di 14 mei 2013 19:39
Locatie: Almere

Buiten 220/230

Bericht door Tramlijn16 » ma 21 mei 2018 15:24

De 220 aansluiting van de caravan zit naast de deur, plaats ik hier een haakse CEE stekker met 220 punt zit deze erg in de loop(kleine caravan).
Nu het idee om de kabel naar de disselbak te brengen hier op de een of andere manier te splitsen korte kabbel met cee naar de caravan en 3 voudige spatwaterdicht stopcontact met snoer voor in de voortent.

Wie heeft er ideeen en/of voorbeelden om dit veilig te doen eventueel met zekering en aardlek voor het deel in de voortent
Renault scenic 2L met Chateau Chiara 400 + voortent (Brand Ostara)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Buiten 220/230

Bericht door Chris » ma 21 mei 2018 15:36

Je zal zelf ook wel bedacht hebben om in de Disselbak een CEE doos te maken.
Daar zou je dan een opbouwdoos voor kunnen nemen.
Zoiets: https://www.klusspullen.nl/a/224844/ind ... 4bEALw_wcB
Dan neem je de kabel die nu naar de huidige CEE doos gaat, verlengt die met b.v. Wagoklemmen, en sluit die aan op de nieuwe CEE doos in de disselbak.
De oude CEE doos laat je vervallen, of vervangt die voor een normaal 230 volt inbouw doos met klep, zit je nog met die doos vlak bij de deur, maar wel veel kleiner.
Anders.. ik heb in mijn disselbak een dubbele spatwaterdichte WCD RA gemaakt, ook achter de zekering/aardlek automaat van de caravan.
Daarvandaan kan je dan met een kabel naar de voortent en heb je alles achter de beveiligingen.
Voor kabel aan de CEE doos zou ik 3x 2,5 mm2 gebruiken, voor een WCD RA kan je ook 3x 1,5mm2 gebruiken.
Alle kabel kan netjes in 25 mm plakkoker weggewerkt worden.

Voorwaarde is natuurlijk dat je bedenkt dat er ook gas in de disselbak zit.
Ventilatie is dus heel belangrijk... en geen stekkers erin of eruit trekken als de gasfles open staat.

Bij mij ziet het er zo uit:
.
Aansluitkastje en WCD.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Tramlijn16
Berichten: 228
Lid geworden op: di 14 mei 2013 19:39
Locatie: Almere

Re: Buiten 220/230

Bericht door Tramlijn16 » ma 21 mei 2018 15:59

RE.gif
Thnx ga morgen bij de betreffende caravan ff kijken hoe alles exact zit, hoorde net dat het kipje ook geen aardlek heeft en het waterpompje op een brommende travo loopt die lijkt op een voeding van een 27mc bakkie.
Aan gesloten op een batterijhuis voor die batterijen met van die veertjes op de bovenkant.

#fijneenbroerdie1oudekipkoopt.
Renault scenic 2L met Chateau Chiara 400 + voortent (Brand Ostara)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Buiten 220/230

Bericht door Chris » ma 21 mei 2018 17:49

Tramlijn16 schreef:
ma 21 mei 2018 15:59
RE.gif

#fijneenbroerdie1oudekipkoopt.
Hahahaha... ik voel hem al aankomen.
Jij... de grote caravanexpert...mag als waarzegger aan de gang. mrgreen.gif

Pompje op een LED voeding van Ali.. en de rest... laten voor wat het is.
Als er nog geen aardlek inzit is het hutje ook niet echt nieuw... lekker zo laten denk ik dan.
Je doet dan investeringen die niet bij de aanschafprijs matchen vermoed ik.
Een brommende voeding.. ik vermoed een bejaarde brommende voeding... misschien voor een slim ding als b.v. een LED voeding vervangen.
Die kosten geen mallemoer en werken perfect.
Kijk eens op die voeding ( in de Kip) hoeveel ampere die "verzet", dan stuur ik wel een link van een LED voeding..
De duurste die ik daarvoor gebruikt hebt was wel 18 euro.. en dat was er eentje... jeemig..wat een knots..25 ampere geloof ik.
Ondertussen tuffen er al diverse hutjes rond met een "nieuwe" LED 12 volt voeding, tot volle tevredenheid.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”