7-polig koelkast experimentje (deel II)

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door Joppnl » zo 20 mei 2018 23:01

Ik zie dat ik het eerste berichtje in 2016 geplaatst heb (viewtopic.php?f=76&t=30762) kortom...tijd om de zaak nu eens (eindelijk) in te bouwen..... scratch.gif

In t kort: caravan, 7 polige stekker met constante stroomdraad: koelkast blijft aan tijdens een pauze (en ik ken mezelf...ik ga óf vergeten de koelkast uit te zetten óf weer vergeten aan te doen...dus...iets 'slims' maken).

Nou zijn er diverse kant-en-klaar oplossingen bij de caravanhandel verkrijgbaar maar ik vind t leuk om m.b.v. onze Ali en Ebay vrienden zelf iets in elkaar te knutselen.

Deze week de caravan opgehaald en de schakeling als eerste test even tijdelijk aangesloten.

Afbeelding

De zwarte 'knobbel' links op het kastje is het schakelrelais dat de koelkast aan/uit zet.....
(200 Ampère...zwaar overkill voor een koelkast maar goed...)

De rode draad die rechts op de print van de omvormer zit gaat naar het relais toe, normaal zit hier de koelkast op, nu dus het relais en de andere pool van het relais zit nu verbonden met de koelkast....alles met amp-stekkertjes net zoals het origineel dat mocht de elektronica het toch een keer tijdens de vakantie begeven (t blijft ten slotte Chinees mrgreen.gif ) het eenvoudig in de originele staat terug te brengen is.

Met de gele knop kan je o.a. de diverse spanningen selecteren (inschakel/uitschakel) die je vervolgens met de groene knop kan wijzigen, t mooie is dat dit printje op de -tiende volt nauwkeurig in te stellen is.

De inschakelspanning staat op 13.1 Volt: Als ik de automotor start dan is de gemeten spanning 13,5 volt --> relais trekt aan en koelkast gaat aan.

Door de spanningsval over alle contacten en de draad bij het amperage dat de koelkast trekt (al snel een ampere of 10) zakt de spanning in tot net boven de 11 volt, ongeveer 11.3.

De uitschakelspanning heb ik op 11.0V gezet: auto uit --> koelkast blijft aan en de spanning zakt vrij snel van 11.3 naar onder de 11.0 Volt --> koelkast uit.

De spanning ''veert' nu in onbelaste toestand terug naar 13.0 Volt, net onder de inschakelspanning dus.

Nou zou het ook niet zo heel erg zijn als de koelkast nog een keer aan gaat om dat meteen weer uit te gaan maar goed, op deze manier werkt t prima.

Dit is een fotootje vh binnenwerk: het display heb ik uit het voetje van de print gehaald, een rij gaatjes in het dekseltje geboord en het display bovenop het doosje met hot-glue vastgelijmd, de pennetjes vh display draad-voor-draad weer met de print verbonden en met hot-glue tegen t lostrillen alles vastgezet

Afbeelding

En zo ziet het er in de kledingkast bij de omvormer uit als alles is gemonteerd:

Afbeelding

Motor aan : koelkast aan!! haphop.gif

Afbeelding

(en gelukkig...ook weer uit.... thumbup.gif )

Voor de volledigheid:
link naar het gebruikte printje:
https://tinyurl.com/ya48qr5j (slechts als voorbeeld, er zijn meerdere aanbieders)

link naar relais : https://tinyurl.com/y872bfxo (zelfde verhaal)

En nu op vakantie!! (nou ja..over 3 weekjes dan....)!
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door vso1 » zo 20 mei 2018 23:15

RE.gif netjes gedaan hoor.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door RichTrip » ma 21 mei 2018 00:18

Laat Chris het maar niet lezen.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door Chris » ma 21 mei 2018 07:50

Tuurlijk heeft Chris het gelezen.. :lol: :lol:
Gadgets hebben altijd mijn volle aandacht en bewondering.

Dus.. ook gelijk een vraag over het 200 A relais.
Datzelfde relais gebruik ik voor mijn mover, ( met sleutelschakelaar op afstand bedienbaar) en zag nogal wat vonkvorming op de schakelaar tijdens inschakelen.
Blusdiode overheen gezet ( 1N4004) en daarmee was de zaak opgelost.
Relais is nogal een dikke weet je.. ja dat weet je ook.. :lol:
Heb jij ook zoiets bedacht??

Moet trouwens een hele klus zijn geweest om die display van de print af te halen en bedraad in het lasdoosdekseltje te knutslen.
Wel leuk zo'n spanningsdetectie op die manier gebruiken.
Slimme dingen kan je daarmee maken hoor.

BTW.. mijn hutje is in 13 polig uitgevoerd.. daarmee is alles al verklaard voor TS
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door Techn » ma 21 mei 2018 08:52

Je zou eens moeten kijken wat 4x4 jeeps gebruiken voor hun lier.

Dat is niet dit luciferdoosje hoor

200A


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door Joppnl » ma 21 mei 2018 09:11

Blusdiode......ja...moet er inderdaad nog even over heen.

Het 'luciferdoosje' ( :lol: ) wordt aangestuurd door een relais op het printplaatje en ik denk dat om het inbranden van de contacten daar te voorkomen een diode over de spoel wel nodig is...ga ik nog doen, bedankt voor de reminder!

Sja...200A...geen idee...misschien 1-malig en dat ie daarna vast gebrand zit? mrgreen.gif

Ach...ook al kan ie maar 1/10 van deze stroom aan dan nog is het dubbel zo veel als dat wat nodig is om de koelkast te schakelen....we zullen zien, tijd zal t leren!
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door Techn » ma 21 mei 2018 09:39

Inderdaad!!!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door scooterandre » ma 21 mei 2018 10:20

Ha, die Joppnl,

Je schakeling ziet er strak uit en jij hebt het begrepen wat betreft een blusdiode die over een spoel geplaatst moet worden (en niet over het contact).
Het contact van het 200A relais zelf hoeft niet te worden beschermd, daar de belasting niet inductief is.

Wat betreft het aansluiten/bevestigen van het relais, daar heb ik wel mijn bedenkingen. Kunststof is toch relatief zacht en als deze mettertijd door de constante druk meegeeft, gaat dit loszitten en wordt de verbinding slechter. Daardoor kan de verbinding heet worden, het plastic nog zachter en met een beetje pech kan je koelkast de hitte van je caravan niet meer aan.

Misschien vind je me nu een doemdenker, maar bij ons op het werk (vermogens-electronica in treinen) zou deze oplossing afgekeurd worden.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door WillyL » ma 21 mei 2018 10:31

Display loshalen van een printplaat is relatief eenvoudig maar toch nog gepruts...
Misschien weet je het maar ik geef het mee.
Er bestaan hulpmiddelen om het (overtollig) soldeersel op te zuigen. Dat is een soort spuit die met een veer ingedrukt wordt, dan wordt het ronde mondje tegen het op te zuigen opgewarmde en gesmolten tin gehouden en snel (met een knopje) de zuiger losgelaten. De tin wordt zo weggezogen en het gaatje komt vrij en met wat geluk zit het pootje ook los.
Zo kan je de vele pootjes van een IC losmaken en de IC daarna vrij eenvoudig verwijderen.
De componenten worden ook niet al te warm.


Mooie inbouw trouwens, chapeau C forum4.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door p_vingerhoets » ma 21 mei 2018 10:52

Tja, leuk geknutsel

Al lijkt het me makkelijker om een 13 polige doos en stekker te monteren met constante en geschakelde spanning , maar waarom zou je ook altijd makkelijk doen als het ook moeilijker kan thumbup.gif
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door Chris » ma 21 mei 2018 12:06

Joppnl schreef:
ma 21 mei 2018 09:11
Blusdiode......ja...moet er inderdaad nog even over heen.
Ik bedoel een blusdiode over de spoel van dat 200A relais hoor.
Ter bescherming van het kleine aanstuur relais op je printje.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door VIP » ma 21 mei 2018 12:40

p_vingerhoets schreef:
ma 21 mei 2018 10:52
Tja, leuk geknutsel

Al lijkt het me makkelijker om een 13 polige doos en stekker te monteren met constante en geschakelde spanning , maar waarom zou je ook altijd makkelijk doen als het ook moeilijker kan thumbup.gif
Dat was ook mijn eerste gedachte.......
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door PD » ma 21 mei 2018 12:41

RE.gif
Tsja... sommigen vinden knutselen leuker dan kamperen knipoog.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door VIP » ma 21 mei 2018 13:18

Idd. Het gaat om het rijden en knutselen. blij.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door Chris » ma 21 mei 2018 13:55

RE.gif en RE.gif

Klopt... dat stilzitten op de camping is toch niks...
Zouden ze eens bekeuringen voor moeten gaan uitschrijven..
Man man... dan loopt de staatskas vol.. mrgreen.gif

O... sorry... of topic... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door PD » ma 21 mei 2018 14:04

RE.gif
Was het maar op de camping awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door RichTrip » ma 21 mei 2018 15:33

Kamperen? Dat is toch die ontzettend lange en nare periode dat je verplicht alleen maar naar je caravan mag kijken, zonder er aan te mogen klussen 🤣
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door Chris » ma 21 mei 2018 15:44

RE.gif
O ja... mag jij dat dan niet.... arme sloeber..
Ik heb m'n kluskoffer gewoon bij me hoor.
Zou diep ongelukkig zijn als die thuis moest blijven.
Jammer dat ik pas in juli weer kan klussen...
Zit ik tenminste niet de godganselijke dag naar die hut te loeren... en te bedenken wat ik nog meer kan knutselen.
Dan gaan we gelijk weer aan de slag.
T'ja.. t'is dat de baas me niet loslaat...anders... :lol:
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door RichTrip » ma 21 mei 2018 16:06

Ik heb zeker wel mijn klustasje mee, maar eigenlijk hoop ik die niet te gebruiken, dan is er namelijk iets stuk......al hangt het natuurlijk wel af van wat er precies stuk is ;)
Op vakantie wel veel bezig met de stoffer, bezem en schoonmaakdoekjes om alle zand, gras, tandpastavlekken, etensresten en ander soortgelijk onheil buiten de hut te houden. Onbegrijpelijk hoe snel die troep zich een weg naar binnen weet te banen (een uitgebreide instructie en preek aan de overige gezinsleden ten spijt ).
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: 7-polig koelkast experimentje (deel II)

Bericht door Joppnl » ma 21 mei 2018 16:38

@scooterandre...mmm....klinkt logisch...nooit bij stil gestaan (k vond t wel mooi zitten zo whistle.gif ).
Eigenlijk zou ik dan 2 moertjes op 1 pootje moeten zetten en daar tussen dan de AMP? En dan die 2 moeren strak tegen elkaar in draaien....?
Ben alleen bang dat het schroefdraad-pootje te kort is om er 2 moeren op te plaatsen....nog even over nadenken.

Blusdiode...ja, over het spoelgedeelte van het zware relais...ga ik nog aanpassen als de caravan weer voor de deur staat om voor de vakantie ingepakt te worden.

Bedankt voor t meedenken én de tips allemaal! thumbup.gif

(volgende uitvoering wordt NOG mooier blij.gif ) ( of een 13 polige stekker haphop.gif )
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”