Aanleg vloerverwarming

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Williamr » di 15 mei 2018 08:49

vso1 schreef:
ma 14 mei 2018 00:17
hmmm hoeveel heb je betaald ?
Met alle gootjes, bekabeling en schakelaartje rond de € 230,-
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door vso1 » di 15 mei 2018 22:31

RE.gif

valt ook best mee mooi gedaan overgens
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Chris » di 15 mei 2018 23:07

vso1 schreef:
ma 14 mei 2018 22:55
En dan pc voedingen voor een mover...
Mijn mover is gezekerd met 125 Ampere.......... reken je al??
En dan nog een...zit je weer vast aan een kabel, en dat wilde je nou juist net niet met moveren.... toch?? mrgreen.gif mrgreen.gif
Gelukt: een mover zonder accu !(op dit forum)
Ik neem aan dat je het hele verhaal over deze manier van moveren gelezen hebt?
Incl. de caravan waar het in is gemonteerd.... een lichte Sprite 390 dacht ik.
Wat zou die wegen?? wat zou een event. piekstroom kunnen zijn...
Vele caravans wegen ondertussen "iets" meer.... mag dat..wat wordt dan de piekstroom... ik heb al iets over dik 200 ampere gelezen..
Kan dat ook???
En.. ik wil vrij kunnen moveren... niet aan een lijntje.
En als laatste.. de kosten van dit systeem bij aanschaf wegen zeker niet op tegen een gewone accu.
Je winst zit hooguit in het gewicht.
De bouwer van dit fraais heeft ook gebruik gemaakt van een occasion powersupply, die kostte net zoveel als een accu...

Maar... back on topic. we dwalen af..
Vloerverwarming..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Micky » vr 25 mei 2018 16:41

Netjes William thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Williamr » vr 25 mei 2018 19:19

Na het Pinksterweekend de caravan “zomerklaar” gemaakt. Even de matjes losgekoppeld en opgerold samen met de tapijtset, die komen er in september pas weer in bij een CFW weekend. Was minder dan vijf minuten werk, erg blij mee hoe het in de praktjk werkt.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Hobby Linka » vr 25 mei 2018 19:46

RE.gif

Voorlopig staat er nog geen treffen in september gepland.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

berndh
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door berndh » ma 28 mei 2018 11:24

Geen klok thermostaat ingebouwd die tijd gestuurd de vloer lekker warm maakt? Ik heb alles ook compleet nu en vind je oplossing om de matten op novilon te plakken een goed idee. Was ook op zoek hoe ik dit netjes kan doen. Ik neem aan dat je de novilon naar onder hebt gelegd?

Ik heb echter een stuk tapijt compleet op maakt gemaakt uit 1 stuk en aanvankelijk zat ik te denken om dit onder het tapijt vast te maken. Maar aan de randen zal je toch de draden en de connector op de matten (krimp) gaan hebben. Dat is niet echt fijn als je daarop staat met een blote voet. Dat novilon geeft dan nog een extra dikte en beschermt de echte caravanvloer ook nog voor indrukken.

Groet,
Bernd
Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Williamr » ma 28 mei 2018 17:11

Over een thermostaat met klokfunctie heb ik ook over nagedacht, ik had er nog een liggen. Alleen deze werkt weer met een externe voeler voor de temperatuur. Deze kabel was een een heel stuk dikker tov de draden die aan de vloerverwarmingsmatten zitten. Dan krijg je echt een grote hobbel wat niet lekker loopt. Daarom heb ik toch even gepuzzeld hoe ik de matten heb neergelegd met oog op de bedrading die weggewerkt moest worden.

De matjes heb ik onder de Novilon geplakt en op de Novilon de tapijtset gelegd. Als de tapijtset op de matjes lag was dit een glijbaan.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Chris » ma 28 mei 2018 20:40

RE.gif en RE.gif en RE.gif

Kunnen jullie vandaag niet beter over Airco's babbelen... oef wat is het warm..
En dan lees ik over vloerverwarming... moet er niet aan denken scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Williamr » ma 28 mei 2018 21:18

Vloerverwarming staat hier om een hele mooie temperatuur awhoea.gif
9FB4C674-B01D-4B0B-B6E0-005B37112327.jpeg
9FB4C674-B01D-4B0B-B6E0-005B37112327.jpeg (60.33 KiB) 1311 keer bekeken
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door nitro68 » do 31 mei 2018 13:08

Lekker hoor, vloerverwarming, is standaard in de Noorse caravans.
Als het buiten frisjes wordt dan is de vloerverwarming al voldoende om het behaaglijk te houden.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

berndh
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door berndh » do 31 mei 2018 19:18

Hoeveel watt heb je eigenlijk nodig? Ik heb zelf iets van 2.1 m2 berekend met 100w per m2. Dus totaal iets van 200w. Dat klinkt redelijk weinig als je het vergelijkt met de 1200w kachel in de airco die mijn hut ook niet echt warm krijgt, zelfs als ik em op 30 graden instel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Chris » do 31 mei 2018 19:27

RE.gif
Ik was in 2015 met hetzelfde verhaal bezig.
Zie dit topic: viewtopic.php?f=76&t=27612&hilit=vloerv ... 25#p432582

Nu kan ik je vertellen dat je met de vloerverwarming alleen de hut ook niet warm krijgt.
Het is alleen super comfortabel aan je blote pootjes als je uit bed stapt ofzo.
Dus misschien in combinatie met alle andere verwarmingsmogelijkheden, op gas na.. zou je het wat aangenamer kunnen krijgen.

In mijn huidge hutje zit VV af fabriek gemonteerd.
Daar "zweeft" nog een idee in mijn hoofd om er een klok of een thermostaat tussen te maken.
Ik heb nog een paar W1209 thermostaatjes liggen van Aliexpress... zou kunnen dus.
Voeler dan op de grond natuurlijk... en misschien wel in combi met een klok...alles kan toch..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door kok36935 » do 31 mei 2018 19:35

RE.gif Klopt helemaal, maar gevoelsmatig scheelt het toch wel een aantal graden
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Ab » do 31 mei 2018 19:41

Natuurlijk krijg je een caravan niet warm bij temperaturen rond of onder het vriespunt met alleen vloerverwarming.
Mijn ervaring is echter, dat met buitentemperatuur van zo rond de 15 tot 17 graden, de vloerverwarming volstaat om het binnen behaaglijk warm te hebben.
Vooral in voor en naseizoen erg lekker.
Uiteraard in de winter ook, maar dan heb je toch echt wel de gasverwarming er bij nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

berndh
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door berndh » do 31 mei 2018 19:50

Heb idd ook een klok thermostaat er klaar voor liggen. Het is een 230v thermostaat die de geschakelde 42v voeding schakelt.

Heb meerdere stukjes IR mat aan elkaar geknoopt en dus ongeveer 200W aan vloerverwarming.

Nu denk ik maar een klein stukje vinyl kopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Chris » do 31 mei 2018 20:00

RE.gif
Klokkie heb ik ook nog liggen bedenk ik ineens.
Ooit 3 gekocht toen ik m'n boiler thuis geschakeld wilde hebben.
Deze: https://nl.aliexpress.com/item/Din-Rail ... 4c4dPKttNX
Kan 25 ampere hebben.... zal wel genoeg zijn.. :lol: :lol:
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Aanleg vloerverwarming

Bericht door thmeyer » vr 1 jun 2018 22:15

Hier een link over de werking van een geschakelde voeding

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schakelende_voeding
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Aanleg vloerverwarming

Bericht door thmeyer » za 2 jun 2018 10:17

Beste Forumleden,
Ten eerste complimenten voor William, prachtig ingebouwd met mooie, maar ook duidelijke foto’s
Ik heb zelf een caravan met vloerverwarming af fabriek. Deze vloerverwarming bestaat 3 matten (elementen) van totaal 380 watt en de trafo is 48 volt ~. 48 volt ~ is nog een veilige spanning die op deze manier gebruikt mag worden. De vloerverwarming wordt om de hoek van de buitendeur met een dubbelpolige schakelaar geschakeld. Omdat ik lui van aard ben en geen koude voeten wil hebben, heb ik een klik-aan klik-uit schakeling over deze schakelaar gezet en met de afstandsbediening kan van uit mijn bed zo mijn vloerverwarming aan- of uitzetten. Ik heb thuis nog een programmeerbare afstandsbediening ook van klik-aan klik-uit liggen en die zou ik mee kunnen nemen, maar dat gaat mijn te ver, het is maar een idee. Ook gebruik ik die afstandsbediening om mijn TV + satellietontvanger, maar ook mijn Wifi-netwerk om van uit mijn bed uit te zetten, want ik hou niet van allerlei felle ledjes die s ’nachts blijven branden. Een thermostaat heeft geen zin, daar is effect te klein voor. De vloerverwarming is net voldoende om de vloer een behaaglijke temperatuur te geven. Ik ga helemaal mee met de punten die Ad betreffende vloerverwarming aanhaalde. En een eitje op bakken zal dan ook “zonder” thermostaat “niet” lukken.

Even terugkomen op de voeding van de vloerverwarming:

De fabrikant van mijn vloerverwarming heeft gekozen voor een ouderwetse trafo met een spanning van 48 volt ~ omdat deze veilig is, zonder toeters en bellen, maar wel 8 tot 10 Ampère is. Gebruik je een lagere spanning b.v. 12 volt (hoeft geen gelijkspanning te zijn) dan wordt de stroom wel 4 keer zo hoog bij hetzelfde vermogen. En bij deze vermogens heb je echt wel koeling nodig. Zelf zou ik voor de schakelde voeding kiezen, maar je heb geen gestabiliseerde gelijkspanning nodig en je zit altijd aan die koeling vast. Kan je het geluid van die ventilator minimale zere, dan is zeker een voeding van “Ali” een optie. Zal zeker in prijs en gewicht schelen.

Opmerking van het bovenstaande:

Punten, opmerkingen en ideeën zijn voor mijn rekening. Iedereen kan hierdoor weer betere ideeën door krijgen. Ik sta hier helemaal open voor !!
Dus zijn er op- of aanmerkingen, dan hoor ik dat graag.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Aanleg vloerverwarming

Bericht door thmeyer » za 2 jun 2018 10:20

Beste Forumleden,
Ten eerste complimenten voor William, prachtig ingebouwd met mooie, maar ook duidelijke foto’s
Ik heb zelf een caravan met vloerverwarming af fabriek. Deze vloerverwarming bestaat 3 matten (elementen) van totaal 380 watt en de trafo is 48 volt ~. 48 volt ~ is nog een veilige spanning die op deze manier gebruikt mag worden. De vloerverwarming wordt om de hoek van de buitendeur met een dubbelpolige schakelaar geschakeld. Omdat ik lui van aard ben en geen koude voeten wil hebben, heb ik een klik-aan klik-uit schakeling over deze schakelaar gezet en met de afstandsbediening kan van uit mijn bed zo mijn vloerverwarming aan- of uitzetten. Ik heb thuis nog een programmeerbare afstandsbediening ook van klik-aan klik-uit liggen en die zou ik mee kunnen nemen, maar dat gaat mijn te ver, het is maar een idee. Ook gebruik ik die afstandsbediening om mijn TV + satellietontvanger, maar ook mijn Wifi-netwerk om van uit mijn bed uit te zetten, want ik hou niet van allerlei felle ledjes die s ’nachts blijven branden. Een thermostaat heeft geen zin, daar is effect te klein voor. De vloerverwarming is net voldoende om de vloer een behaaglijke temperatuur te geven. Ik ga helemaal mee met de punten die Ad betreffende vloerverwarming aanhaalde. En een eitje op bakken zal dan ook “zonder” thermostaat “niet” lukken.

Even terugkomen op de voeding van de vloerverwarming:

De fabrikant van mijn vloerverwarming heeft gekozen voor een ouderwetse trafo met een spanning van 48 volt ~ omdat deze veilig is, zonder toeters en bellen, maar wel 8 tot 10 Ampère is. Gebruik je een lagere spanning b.v. 12 volt (hoeft geen gelijkspanning te zijn) dan wordt de stroom wel 4 keer zo hoog bij hetzelfde vermogen. En bij deze vermogens heb je echt wel koeling nodig. Zelf zou ik voor de schakelde voeding kiezen, maar je heb geen gestabiliseerde gelijkspanning nodig en je zit altijd aan die koeling vast. Kan je het geluid van die ventilator minimale zere, dan is zeker een voeding van “Ali” een optie. Zal zeker in prijs en gewicht schelen.

Opmerking van het bovenstaande:

Punten, opmerkingen en ideeën zijn voor mijn rekening. Iedereen kan hierdoor weer betere ideeën door krijgen. Ik sta hier helemaal open voor !!
Dus zijn er op- of aanmerkingen, dan hoor ik dat graag.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Thunder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 21 nov 2008 16:35
Locatie: Friesland

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Thunder » vr 5 okt 2018 12:06

Ik heb 3 foliematten gekocht (150x50) die met elkaar verbonden zijn d.m.v. de stroomdraden.
Heb eerst dunne folie (die je b.v. onder laminaat gebruikt) op de vloer gelegd, daarover de foliematten en daarover vloerbedekking.
Aan de vloermatten zit een zwart kastje/transformator, die alleen maar aan of uit kan door middel van het insteken van de stekker in het stopcontact.
Op deze manier hebben we lekkere warme voetjes.
Alleen mijn vraag is, is het veilig genoeg deze de gehele nacht aan te laten staan?
Heerlijk voor als je s'nachts er uit moet, maar ons hondje zal het ook lekker vinden knipoog.gif

Grt Bart
LMC 490 K 1998 en een Hyundai Tucson 2.0 2WD 2007 als trekker.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aanleg vloerverwarming

Bericht door Chris » vr 5 okt 2018 12:57

Hoi Bart.

Meet eens hoe warm de vloermatten en de trafo wordt.
Als de mat ong. 30 graden wordt, en de trafo handwarm maximaal, kan je het aan laten..
Heter??
Dan zou ik dat niet doen....brandgevaar...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”