Hoi allemaal, ik heb een vraag over onze elektrische installatie (zie foto)
Ik zie een laadapparaat op 220v, een accu met een hoofdschakelaar en een Truma ding. 2 x een motor aansluiting en 1 x een 12V aansluiting.
Ik wil een extra stopcontact 13 polig op de dissel plaatsen om ook 12V elektra te hebben als er geen elektra aan de paal aanwezig is. Kan ik deze rechtstreeks op de accupolen aansluiten of is het de bedoeling dat ik dat via de Truma omvormer( althans, ik denk dat het dat is) aansluit?
De hoofdschakelaar dient om de mover niet onbedoeld te kunnen bedienen zo vertelde ons de dealer vorig jaar. Is dat niet een beetje overdreven ?
Waarom zijn er twee motor aansluitingen op de Truma aanwezig?
Ik snap de elektra niet van onze Feeling
Ik snap de elektra niet van onze Feeling
[img]http://s32.photobucket.com/user/beezz/media/cropped%20ds%20en%20feeling%2020170723_160855922_iOS_zps1frcfwuv.jpg.html?sort=3&o=0/img]
Avento Mezzano L 1977 ======>>>> FEELING 470
Volvo V70 R AT 290 PK 1998
DS 5 2.0 D
Avento Mezzano L 1977 ======>>>> FEELING 470
Volvo V70 R AT 290 PK 1998
DS 5 2.0 D
Re: Ik snap de elektra niet van onze Feeling
Allereerst zie ik geen foto, dat wordt dus wat lastig.
Maar ik heb het vermoeden dat het hier gaat om een Truma besturingskast voor de mover.
Die bevat aansluitingen voor 2 motoren, een linker en een rechter.
En die hoofdschakelaar verbreekt de verbinding van accu naar besturingskast.
Maar ik heb het vermoeden dat het hier gaat om een Truma besturingskast voor de mover.
Die bevat aansluitingen voor 2 motoren, een linker en een rechter.
En die hoofdschakelaar verbreekt de verbinding van accu naar besturingskast.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Ik snap de elektra niet van onze Feeling
Die Truma omvormer zoals jij het noemt, kan je beter afblijven.
Dat is geen omvormer, maar bevat de elektronica die de motoren van de mover aanstuurt.
Met een ingebouwde zendontvanger voor communicatie met de afstandsbediening.
Dat is geen omvormer, maar bevat de elektronica die de motoren van de mover aanstuurt.
Met een ingebouwde zendontvanger voor communicatie met de afstandsbediening.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ik snap de elektra niet van onze Feeling
De Jaeger contactdoos op de dissel zou je rechtstreeks van spanning kunnen voorzien vanaf de accu.
Sluit de plus van de accu aan op bus 9 en de min op bus 13.
Het lijkt me verstandig nog een zekering in dat circuit op te nemen.
Je foto zag ik zojuist in een album i.p.v. als bijlage.
Sluit de plus van de accu aan op bus 9 en de min op bus 13.
Het lijkt me verstandig nog een zekering in dat circuit op te nemen.
Je foto zag ik zojuist in een album i.p.v. als bijlage.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Ik snap de elektra niet van onze Feeling
Zoals Janoniem schrijft is de eenvoudigste manier daar kun je niets aan fout doen.
Een stevige twee polige kabel van de accu naar de dissel en op de dissel een “vrouwtjes” stopcontact plaatsen en direct op de polen van de accu aansluiten. Is ook direct je stekker beschermt en blijft droog!
Op de camping altijd de stekker van de auto direct in het vrouwtje steken dan werkt alles automatisch, d.w.z: als de 220 volt aangesloten is werkt alles normaal maar bij stroom uitval schakelt alles over op de accu. De koelkast staat meestal op 220 volt dus die zal de accu niet leegtrekken als er omgeschakeld wordt, in dit geval zet je kk even op gas en kan je gewoon door leven
Ik had er ook nog (middels een relais) een klein led lampje op aangesloten zodat ik bij thuiskomst direct zag dat we op de accu draaide, ik wist dan gelijk dat de kk niet werkte en kon deze op gas zetten.
Eigenlijk werkt het nu het zelfde als de aansluiting van een auto, je kiest alleen een andere accu.
Uit jouw verslag begrijp ik dat je er wat moeite mee hebt, jou installatie is heel normaal, gewoon twee kabels op de polen en klaar. Niet gaan prutsen dus!
Een stevige twee polige kabel van de accu naar de dissel en op de dissel een “vrouwtjes” stopcontact plaatsen en direct op de polen van de accu aansluiten. Is ook direct je stekker beschermt en blijft droog!
Op de camping altijd de stekker van de auto direct in het vrouwtje steken dan werkt alles automatisch, d.w.z: als de 220 volt aangesloten is werkt alles normaal maar bij stroom uitval schakelt alles over op de accu. De koelkast staat meestal op 220 volt dus die zal de accu niet leegtrekken als er omgeschakeld wordt, in dit geval zet je kk even op gas en kan je gewoon door leven
Ik had er ook nog (middels een relais) een klein led lampje op aangesloten zodat ik bij thuiskomst direct zag dat we op de accu draaide, ik wist dan gelijk dat de kk niet werkte en kon deze op gas zetten.
Eigenlijk werkt het nu het zelfde als de aansluiting van een auto, je kiest alleen een andere accu.
Uit jouw verslag begrijp ik dat je er wat moeite mee hebt, jou installatie is heel normaal, gewoon twee kabels op de polen en klaar. Niet gaan prutsen dus!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- shanty1959
- Berichten: 238
- Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
- Locatie: Gemeente Tynaarlo
Re: Ik snap de elektra niet van onze Feeling
RE.gif
Inderdaad, als je het nu al niet snapt, niet zelf aan beginnen.
Inderdaad, als je het nu al niet snapt, niet zelf aan beginnen.
Re: Ik snap de elektra niet van onze Feeling
Allemaal hartelijk dank voor de reacties! Ik snap het nu een stuk beter
Ik was in de veronderstelling dat naast de accu en de lader de omvormer zou zitten maar is idd de besturing van de mover.
Ik ga voor de oplossing van Ab met de kabel van de accu naar een contra Jaeger inclusief een zweefzekering. Simpel en betrouwbaar.
Sorry voor mijn “paniekerige” post. Onze ouwe sleurhut was gewoon wat simpeler qua elektra.
Ik was in de veronderstelling dat naast de accu en de lader de omvormer zou zitten maar is idd de besturing van de mover.
Ik ga voor de oplossing van Ab met de kabel van de accu naar een contra Jaeger inclusief een zweefzekering. Simpel en betrouwbaar.
Sorry voor mijn “paniekerige” post. Onze ouwe sleurhut was gewoon wat simpeler qua elektra.
[img]http://s32.photobucket.com/user/beezz/media/cropped%20ds%20en%20feeling%2020170723_160855922_iOS_zps1frcfwuv.jpg.html?sort=3&o=0/img]
Avento Mezzano L 1977 ======>>>> FEELING 470
Volvo V70 R AT 290 PK 1998
DS 5 2.0 D
Avento Mezzano L 1977 ======>>>> FEELING 470
Volvo V70 R AT 290 PK 1998
DS 5 2.0 D