Schaudt omvormer

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Loekl
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 29 sep 2017 13:31

Schaudt omvormer

Bericht door Loekl » za 28 apr 2018 17:36

Hallo allen,
We hebben een nieuwe Tabbert Pep 490 td gekocht, nu vraag ik me af of ik ongestraft 12 volt kan afpakken, m’n meter geeft 15 volt aan ! Waarschijnlijk n foute meting ( betreft een schaudt cvs 402 zonder lader, ), kan ik iedere willekeurige vrije + en - pakken. Gewoon voetjes aanknijpen.
Gr loek

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt omvormer

Bericht door Chris » za 28 apr 2018 17:42

Hoi..
Kan in principe wel maar je moet even opletten welke KREIS je gebruikt.
Er worden b.v. voor de buitenlamp en de KK verlichting verschillende Kreis ( groepen) gebruikt.
Je hebt vermoedelijk een Schaudt aansluitschema bij de papieren zitten, enige studie en vergelijk maakt al snel duidelijk wat waarvoor gebruikt wordt.
Deze omvormer... de mijne.. is gelijk..alleen anders aangesloten natuurlijk, andere caravan.
Let op de benaming PU of PS2 enzo.. dan wordt het wel duidelijk
Schaudt.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Schaudt omvormer

Bericht door zilvergrijs » zo 29 apr 2018 01:25

Wij hebben net de 480 TD Finest edition. Onafhankelijk stroom laten installeren door de dealer. Is relatief eenvoudig; je kunt vanaf de accu, gezekerd in de + met 15A, naar de Schaudt. Daar moet je rechts aansluiting 9 en 13 loskoppelen. - van origineel gaat samen met die van de accu naar de oorspronkelijke 13 - van de Schaudt. De + van de accu gaat naar een scheidingsrelais, de oorspronkelijke + van de Schaudt (9) ook. Vanaf het scheidingsrelais gaat de + nu weer naar de 9 van de Schaudt.
Bij mij -en gelet op praktisch identiek model bij jou waarschijnlijk ook- staat de X30 accu onder het bed aan koelkastzijde, de leiding naar de Schaudt loopt onder de caravan door.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Schaudt omvormer

Bericht door zilvergrijs » zo 29 apr 2018 01:30

Hallo Loekl, excuus zie nu dat ik je bericht verkeerd heb gelezen. Je vraag kan ik niet beantwoorden, mijn antwoord ging over 12V leveren van de Accu naar de caravan (autark).
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt omvormer

Bericht door Chris » zo 29 apr 2018 09:46

RE.gif

Vraagje Zilvergrijs..
Weet jij het juiste typenr. van jou Schaudt?
Er bestaan een paar versie's die in mogelijkheden net iets afwijken van elkaar.
Als ik dat eerder had geweten had ik er eentje met solar en autark mogelijkheden laten installeren.
Dat kan nu ook natuurlijk, maar dan komt er wat losse relais etc. bij.
In een had mooier geweest.... ( achteraf bedacht natuurlijk) weenie.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Schaudt omvormer

Bericht door zilvergrijs » zo 29 apr 2018 19:39

hallo Chris, de boel staat nu ingepakt.. naar mijn idee ook de 402. ik zal het komende week even nakijken, mocht het anders zijn dan laat ik dat even weten.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt omvormer

Bericht door Chris » zo 29 apr 2018 19:46

Prima..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Schaudt omvormer

Bericht door zilvergrijs » ma 14 mei 2018 18:43

Chris, het is de CSV 402 9050054X. Groet vanuit een zeker niet warm en zonnig Zuid-midden Spanje.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt omvormer

Bericht door Chris » ma 14 mei 2018 22:05

RE.gif

Thanx... dezelfde Schaudt dus als bij mij.
En idd.. met een scheidingsrelais kan je de accu koppelen.
Ondertussen heb ik al begrepen dat we "gelukkig" niet een ingewikkelder versie hebben met ingebouwde Autark.
Die schijnt net iets anders te werken... alles werkt dan op de accu en de Schaudt laadt de accu eigenlijk constant.
Kan je ongemerkt de accu helemaal leegtrekken als de spanning weg zou vallen...zonder dat je het merkt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Bramder

Re: Schaudt omvormer

Bericht door Bramder » za 19 jun 2021 11:24

Mijn caravan is uitgerust met een Autark installatie. De omvormer lader is een Schaudt CSV 409A.
De bijgeleverde accu is aan vervanging toe en ik wilde dat doen met een powerextreme X30.
Op internet waren veel soms tegenstrijdige berichten te vinden over het al dan niet laden van die accu via de Schaudt.

De power extreme accu's zijn met een eigen 220V lader uitgevoerd.

Informatie van de Powerextreme leverancier.
Als de Schaudt lader een keuze schakelaar heeft voor het type accu dan kan op de stand "Gel batterij" de power extreme accu probleemloos
worden opgeladen. De 220 volt lader moet gelijkertijd worden wordt aangesloten, want de daarin aanwezige laad balancer is nodig voor de juiste
wijze van laden eenmaal op de camping op 220 aangesloten.

Installatie en controle door de leverancier lijkt me een aanbeveling waard.

Misschien niet helemaal een antwoord op een gestelde vraag maar wel een gerelateerd probleem.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt omvormer

Bericht door Chris » za 19 jun 2021 11:42

[re.gif]

hoi Bramder...

Je reageert op een topic uit 2018.... het zal wel opgelost zijn inmiddels.... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”