Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heerkoos
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 14:55
Locatie: Middelburg

Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door heerkoos » do 12 apr 2018 11:34

Na 12 jaar trouwe dienst heeft mijn oude loodzuur-accu de geest gegeven. Als vervanging heb ik, door de vele enthousiaste reacties hier, de Optima Yellow Top YT S4.2 55Ah, in combinatie met een Ctek Multi XS 5.0T als lader, gekocht.
In een oud draadje zie viewtopic.php?f=60&t=24650&p=366522&hil ... cu#p366522 legt Ralf uit dat je bij een Delta de oude Lader/omvormer kan laten zitten en dat alleen de stekker er uit moet, de oude lader verzorgt dat de verdere afhandeling van het 12 volt gedeelte.
Bij mij zit de oude lader (en dus ook een contactdoos) aan de kant van het keukenblokje de laadstroom gaat met een kabeltje onder de caravan door naar de andere kant waar de accu en verdere aansluitingen voor de mover zit.
Ik wil eigenlijk de Ctek aansluiten op de kabel die vanaf de oude lader naar de accu loopt. (dit is de witte kabel op de foto) en de aansluiting die er al zit naar de oude lader laten zitten. Is dit een goede opslossing of kan ik toch beter een contactdoos dichter bij de accu aanleggen om problemen te voorkomen.
Bijlagen
draad.jpg
Delta 3900 TZ met Volvo C30 1.8 benzine - 't hoeft niet luxe te zijn als het maar comfortabel is

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door janoniem » do 12 apr 2018 11:47

Ik zie dat er verlengkabels in de handel zijn voor acculaders van 4,5 meter, lijkt me geen probleem dus want ook de aders van die witte kabel zijn dik zat.
De Ctec is wel temperatuur geregeld, de temperatuur in de omgeving van de accu is maatgevend neem ik aan.
Accu bij ventilatie opening en Ctec achter een brandende kachel is misschien niet de meest ideale oplossing.
Maar daar heeft b.v. Chris meer verstand van.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door Chris » do 12 apr 2018 12:55

Ik snap de opstelling/vraag nog niet helemaal.
Zal straks thuis nog eens goed lezen...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door Ab » do 12 apr 2018 13:12

Ik neem aan, dat er op de witte draad 230 volt staat?
Of is dat de oude laaddraad voor de accu.
In het eerste geval kan je bij de accu daar de Ctek op aansluiten. Evt. met een contactdoos en de stekker die al op de Ctek zit.
Als het de draad is waarmee de accu geladen wordt,
zou ik er niet voor kiezen om de laadstroom er doorheen te laten lopen.
Het zal best werken, maar waarschijnlijk heb je een beetje spanningsverlies door de weerstand in de langere draad.
Je hebt dan een (kleine) kans dat de accu niet volledig geladen wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door janoniem » do 12 apr 2018 13:15

RE.gif RE.gif
Na nog eens lezen snap ik de vraag ook niet meer. Eerst gaat de witte kabel naar de accu (als laadstroom neem ik aan) en daarna heeft TS het over het plaatsen van een contactdoos bij de accu (230V neem ik aan).
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
heerkoos
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 14:55
Locatie: Middelburg

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door heerkoos » do 12 apr 2018 13:41

RE.gif en RE.gif en RE.gif
De witte kabel dient in de oude situatie als laadkabel voor de accu en zorgt er tevens voor dat, als er geen 220 op de oude lader staat, de verlichting werkt.
De oude lader werd gevoed door een contactdoos die daar dichtbij zit. Ik wil graag deze contactdoos weer gebruiken om de Ctek te voeden. En als ik het oude draadje van Ralf lees zou ik de laaddraad van de Ctek dan kunnen aansluiten op de laaddraden van de oude voeding. De aansluiting naar de oude lader blijft gewoon zitten om het 12 volt gedeelte van de verlichting te bedienen.
Ik hoop dat dit het een beetje duidelijker maakt. Zoals Janoniem in zijn eerste reactie antwoorde was inderdaad de bedoeling
Delta 3900 TZ met Volvo C30 1.8 benzine - 't hoeft niet luxe te zijn als het maar comfortabel is

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door Ab » do 12 apr 2018 14:01

Ik denk toch, dat je dan een probleem zou kunnen hebben.
De witte kabel is dus laaddraad.
Die zit nu dus op de accu en op de originele lader.
Maar...verzorgd ook de 12 volt als je geen 230 hebt
Dan loopt de stroom dus de andere kant op.
Daar loop je vast. Gekoppeld laten betekent 2 laders op 2 draad Dat wil je niet.
Loskoppelen van de oude lader betekent dat je geen 12 volt meer hebt als zowel de 230 volt en de auto niet aangesloten zijn.
Op zich echter geen probleem.
Wil je toch in noodgevallen of bij wild kamperen 12 volt in de caravan hebben, kan je dat simpel oplossen door vanaf de accu 2 draadjes naar de dissel te leggen.
Daar eenzelfde contactdoos als op de auto te zetten.
Steek je daar de caravanstekker in, dan heb je hetzelfde als wanneer de stekker in de auto zit. 12 volt binnen dus.
Dit is volledig foolproof ook, omdat je nooit de accu van de auto en de caravanaccu tegelijk op 1 circuit kunt hebben.
Uiteraard de plus op 9 (constante stroom) en de min op de daarbij behorende massa zetten , maar dat spreekt voor zich.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door Roland54 » do 12 apr 2018 14:08

Een witte kabel (wordt oorspronkelijk voor 230v doeleinde gebruikt) die als laadkabeltje fungeert, lijkt mij erg verwarrend en vind dat ook niet fraai.
Ik zou deze vervangen voor een zwart/rode draad van minimaal 2,5 mm2, daar er maximaal 5 ampère laadstroom doorheen kan gaat.
De Ctek Multi XS 5.0T heeft geen 12v voedingsfunctie. Is dus uitsluitend acculader!
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door Ab » do 12 apr 2018 14:44

Die hele draad kan vervallen toch ?
Een 230 stopkontakt in de buurt van de accu en klaar.
Evt. nog een draadje naar de dissel..maar hoeft niet.
Ik heb zelf een losse draad met 2 krokodillen klemmetjes met aan de andere kant een stekker waar de caravanstekker in past.
Voor nood..al 2 jaar niet meer gebruikt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
heerkoos
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 14:55
Locatie: Middelburg

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door heerkoos » do 12 apr 2018 17:26

RE.gif
Ab, Ik ben afgegaan op een oud bericht van Ralf, volgens mij toch wel de moverspecialist en hij zegt in het aangehaalde bericht het volgende:
zit een beetje te lezen en zie dat iedereen niet precies wat er nu wel of niet aanwezig is in de caravan .
het is heel simpel .
accu er in ,220 volt stekker van de aanwezige lader eruit . een iets zwaardere ctek pakken dan de 5.0
deze aansluiten op de accu samen met de draden die er al zitten van de standaard lader en de stekker van de ctek in het stop contact steken . klaar .
dan blijft alles zoals het is hoef je niks uit te bouwen en niks technisch te ondernemen . De oude omvormer cq lader blijft zitten die zorgt namelijk ook voor de nodige aansturingen en zekeringen . Door de 220 stekker uit het stopcontact te halen zorg je dat de aanwezige lader niet meer werkt . en door de ctek je accu te laten laden zorg je ervoor dat je altijd stroom hebt .je kan ook alles zo laten de accu er inzetten en een paar keer per jaar je accu tot 14,8 volt laden .dit is nog makkelijker

Even verderop nog de toelichting:
jawel als er geen accu instaat dan is het de omvormer als er een accu inkomt dan word het de lader .
dus ipv lader accu lader systeem word het lader accu systeem . alle verlichting in de delta is 12 volt .het systeem ziet niet of de caravan op 220 staat of niet . alleen accu of geen accu ,dus als je deze voed met een andere lader dan ziet hij het verschil niet
Dus eigenlijk gaat de hele vraag er om of een lange laadkabel schadelijk is voor het laden van de Optima. Natuurlijk kan ik een contactdoos bij de accu installeren, maar als mijn oplossing werkt scheelt me dat weer een hoop werk.
En Roland54 heeft helemaal gelijk dat zo'n draad eigenlijk niet echt fraai is. Hij is een jaar of 15 door de dealer zo geïnstalleerd en heeft altijd naar volle tevredenheid gewerkt en je ziet er niets van.
Delta 3900 TZ met Volvo C30 1.8 benzine - 't hoeft niet luxe te zijn als het maar comfortabel is

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door Ab » do 12 apr 2018 17:38

Ja..maar gaat het over dezelfde caravan?
De meeste caravans hebben standaard geen acculader.
Wel een omvormer. Dat is wat anders.
En Ralf schrijft ook, net als ik, dat je moet zorgen dat je oude lader niet meer werkt.
2 laders op 1 Accu is niet aan te raden.
Edit..
Oh, excuus ik zie dat je ook een Delta hebt. Niet goed gelezen.
Het feit blijft dat je de lader uit moet schakelen of stekker eruit.
In dit geval zou ik zeker kiezen voor een extra 230 stopcontact bij de accu.
Dan kan je de rest laten zoals het nu is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
heerkoos
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 14:55
Locatie: Middelburg

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door heerkoos » za 14 apr 2018 10:45

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik er toch maar een stopcontact bij ga plaatsen in de buurt van de accu.
Ik wil niet het risico lopen dat er net te weinig laadstroom overblijf op de Optima volledig te vullen.
De rest kan dan zo blijven, uiteraard wel, zoals ik ook al in het begin had gezegd, de stekker van de oude lader uit het stopcontact halen.
Delta 3900 TZ met Volvo C30 1.8 benzine - 't hoeft niet luxe te zijn als het maar comfortabel is

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door iemand » za 14 apr 2018 12:24

dat lijkt mij ook een goede oplossing thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiten Ctek met lange laaddraad

Bericht door Chris » za 14 apr 2018 12:52

@ TS..

Je zal over een lange draad op 12 volt bij de laadstroom van de Ctek.... 5 Amp. max. niet zoveel spanningsverlies hebben.
Maar met een stopkontakkie bijbouwen vlak bij de accu/lader hou je het wel veel overzichtelijker.
Het was ook wat lastig te begrijpen in het begin, ik zag een vinyl kabel met bruin en blauw, en dat is voor 230 Volt de juiste kleuren.
En bij jou was dat in gebruik voor de 12 volt... ipv rood en zwart... leverde verwarring op.

Succes met een nieuwe WCD..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”