Koelkast over accu van caravan of auto

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door eMKa » di 10 apr 2018 09:28

Nu mijn nieuwe auto geleverd is, met een trekhaak "af fabriek", en we deze voor de caravan hebben gehad blijf ik toch met vragen zitten.
Om de inleiding kort te houden hebben we inmiddels de fase al gehad dat de caravan oplichte als een kerstboom na het aansluiten, de bedrading van de caravan is gecontroleerd en de 13-polige bedrading van de auto is aangepast.
Nu lijkt in ieder geval de verplichte verlichting goed te werken, maar met een werkende koelkast tijdens het rijden heb ik nog geen ervaring.
Wel zo lekker als we eind juli naar de warmere landen reizen.

Na enige tests is dit de situatie:
1) koelkast op 220/230 werkt uiteraard goed op de 'stekker' stand.
2) Caravan van 220/230 gehaald, auto ervoor met draaiende motor, koelkast op accu stand en de grote 'aan/uit' knop (Hobby) 2x ingedrukt. Koelkast werkt nu ook
3) Dezelfde situatie als (2) maar dan auto uit en/of 13 polig niet aangesloten. Koelkast werkt nu ook!

Met al mijn kennis van elektra (weinig) vermoed ik dat de koelkast echt over de accu van de caravan loopt en niet over die van de auto. Of heb ik de/een schakelaar niet goed gezet?
Daarmee loop ik waarschijnlijk een risico dat de mover op plaats bestemming niet bruikbaar is, maar heeft het bijvoorbeeld ook effect op de auto accu als we onderweg stoppen?
Om dit goed te regelen vermoed ik dat er geen constant stroom draad (met eigen zekering) loopt over de 13 polige stekker, kan dat kloppen?

Veel vragen, sorry daarvoor.
Ik probeer duidelijk te krijgen of ik terug moet naar de auto dealer en wat ik daar aan zou moeten geven.

Marcel

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Daphne » di 10 apr 2018 09:38

RE.gif

Ik denk dat jij de koelkastverlichting ziet branden. Dat de koelkastverlichting werkt wil niet zeggen dat de koelkast ook koelt. De koelkast haalt nooit stroom van de caravanaccu, dat zou ook niet lang duren mrgreen.gif . De verlichting in de koelkast doet het altijd, als de andere verlichting binnen in de caravan ook werkt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Ab » di 10 apr 2018 09:58

Marcel, een koelkast kan een accu in anderhalf uur leeg trekken.
Caravans hebben meestal (lang niet altijd, afhankelijk van merk) de koelkast op Pool 10.
Als het goed is levert die alleen stroom als de motor loopt.
De 12 volt moet dus vanaf de auto komen.
De caravan accu moet niet op de koelkast.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door FWalraven » di 10 apr 2018 10:39

Haal de accu van de caravan los en kijk of met draaiende motor de koelkast nog werkt.
Zo ja dan zal vermoedelijk ook de accu in de caravan worden bijgeladen tijdens de rit.


Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Jan van Vijven » di 10 apr 2018 10:57

Dat je koelkast werkt op de auto accu geloof ik wel, maar dat je caravan accu dan ook opgeladen zou worden is niet vanzelfsprekend. Staat meestal los van elkaar.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Ab » di 10 apr 2018 12:15

Sterker...dat werkt niet of bijna niet.
Tenzij er een booster geplaatst wordt om de laadspanning op te krikken.
De spanning van de draad op pool 10 zakt met ingeschakelde koelkast vaak een stuk onder de 12 volt.
Dan wordt er ook niks geladen.

Overigens..kijken of de koelkast werkt op 12 volt is niet mogelijk.
Het enige wat je kunt doen is achterop de koelkast de spanning meten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Mstuniek » di 10 apr 2018 12:55

Werken van de koelkast op de caravanaccu geloof ik ook niet in, maar is in ieder geval wel het nakijken waard.
De 12 volt uit de auto zo naar mijn idee als volgt moeten zijn.
- bij stilstaande motor brandt de verlichting in de caravan en werken andere functies ook zoals de verlichting in de koelkast, gewone verlichting en pomp. Maar zou de koelkast niet mogen werken omdat deze draad over het contact zou moeten lopen zodoende wordt de auto accu niet leeg getrokken door de koelkast.
- bij draaiende motor moet alles in de caravan werken en moet ook de koelkast werken.
Daarbij kan er spanningsverlies optreden waardoor de koelkast ook bij draaiende motor niet optimaal koelt.
Van een Ford is bekend dat deze een calcium accu hebben en deze een hogere laadstroom hebben, 14.8 of 14.9 volt als ik het goed heb en daarvan kan ik alleen maar zeggen dat onze koelkast onder het rijden prima koelt.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door FWalraven » di 10 apr 2018 13:05

RE.gif
Volgens mij staat er tot aan de 1e weerstand altijd de laadspanning tov plus en min.
En als die bij pen 10 al 10 volt is?

Alles wat minder is als de laadspanning is verlies over een weerstand en dat verlies wordt toch gemeten over die weerstand of direct na die weerstand tov plus en massa. scratch.gif

Frans

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Daphne » di 10 apr 2018 13:15

Antwoorden niet te moeilijk maken, TS geeft aan weinig kennis te hebben van elektra. knipoog.gif


eMKa schreef:
Met al mijn kennis van elektra (weinig) vermoed ik dat de koelkast echt over de accu van de caravan loopt en niet over die van de auto. Of heb ik de/een schakelaar niet goed gezet?
Daarmee loop ik waarschijnlijk een risico dat de mover op plaats bestemming niet bruikbaar is, maar heeft het bijvoorbeeld ook effect op de auto accu als we onderweg stoppen?
Om dit goed te regelen vermoed ik dat er geen constant stroom draad (met eigen zekering) loopt over de 13 polige stekker, kan dat kloppen?

Veel vragen, sorry daarvoor.
Ik probeer duidelijk te krijgen of ik terug moet naar de auto dealer en wat ik daar aan zou moeten geven.

Marcel
De caravan had je al in bezit, de angst dat de caravankoelkast op de accu van de caravan is aangesloten is onterecht. Dat kan niet ineens gebeuren als je er andere nieuwe auto voor zet.

Je moet er alleen achter zien te komen of de koelkast bij een draaiende motor werkt en stopt wanneer je de motor stopt. Simpele manier om dit te ontdekken (en zonder enige kennis van elektra te hebben) is om met draaiende motor de koelkast aan te zetten en een willekeurige lamp aan te doen. 1 persoon gaat in de caravan staan en de ander zet de motor van de auto uit. Als de lamp feller gaat branden wanneer de motor uit is gezet, betekent het dat de koelkast vanzelf uit gaat. Als dit het geval is, hoef je niet verder te zoeken.
Als dit niet gebeurt, dan moet je verdere testen doen. Maar je kunt beter even van het meest simpele uit gaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door FWalraven » di 10 apr 2018 13:58

TS schrijft:

3) Dezelfde situatie als (2) maar dan auto uit en/of 13 polig niet aangesloten. Koelkast werkt nu ook!

Dan kan het toch niet anders dan dat de koelkast ook op de caravan accu is aangesloten.

Frans

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door NielsP » di 10 apr 2018 14:02

RE.gif

Klopt op zich, maar de vraag daarachter, zoals eerder gesteld, is dan eerder: werkt inderdaad op dat moment de koelkast zèlf of alleen de binnenverlichting daarvan.
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door eMKa » di 10 apr 2018 14:03

Dank voor de antwoorden!
Ik zie inderdaad het koelkastlampje branden en ging er vanuit dat deze het dan ook doet. scratch.gif
De lamptest ga ik z.s.m. proberen te doen, dat is wellicht al een indicatie.

Als ik het goed begrijp moeten er 2 pennen in de autostekker constant stroom krijgen waarvan 1 via contact voor de koelkast (geen koeling bij uitschakelen motor).
Uit de antwoorden te zien zou dit dan pen 10 moeten zijn. In theorie moet dit ook wel zonder caravan te meten zijn?
De caravan staan nl 2 uur rijden bij ons vandaan op een voorseizoen plek.
Ik ben voornamelijk bezig om alles in fasen in orde te krijgen voor juli zodat we veilig en comfortabel naar het zuiden kunnen.

Edit: beetje eigen onderzoek kan geen kwaad natuurlijk. Pen 10 klopt inderdaad: https://www.aanhangershop.nl/aansluitsc ... -i-41.html

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door FWalraven » di 10 apr 2018 15:06

Dan is pen 10 dus toch laadkabel caravanaccu/koelkast.?

Bron:
https://www.aanhangershop.nl/aansluitsc ... -i-41.html

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Diny » di 10 apr 2018 15:22

Je hebt een nieuwe Seat en mogelijk heeft de Seatgarage ook de trekhaak met toebehoren gemonteerd.
Sommige garages trekken geen constante stroomdraad naar de accu van de auto, als daar geen opdracht voor is gegeven.
Misschien eerst even bij de garage informeren, tenzij je zeker weet dat het wel is gebeurd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Jan van Vijven » di 10 apr 2018 15:38

FWalraven schreef:TS schrijft:

3) Dezelfde situatie als (2) maar dan auto uit en/of 13 polig niet aangesloten. Koelkast werkt nu ook!

Dan kan het toch niet anders dan dat de koelkast ook op de caravan accu is aangesloten.

Frans
Of alleen het lampje.....ik heb drie caravans gehad waar de accu aangesloten was op het boordnet, verlichting werkte maar de accu werd niet opgeladen door de auto.

Eigenlijk zou het zo moeten zijn:
- tijdens rijden zet je de KK op 12 volt.
- tijdens kamperen staat die op 230 volt.
- als de 230 zekering klapt heb je stroom van de accu maar de koelkast doet niets omdat deze op 230 staat. Als je lang zonder 230 zit moet je KK op gas zetten.

Nogmaals, heeft niets met opladen van de auto te maken.

Mijn huidige PPP laad wel op omdat deze daar standaard voor gebouwd is.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door p_vingerhoets » di 10 apr 2018 17:11

Je kunt gewoon meten in de doos achter je auto ook als er niets achter hangt zouden de constante plus en geschakelde plus voorzien moeten zijn van 12 volt. De geschakelde uiterraard alleen als de motor loopt.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door eMKa » di 10 apr 2018 17:20

Een hoop nuttige info, waarvoor dank!

Ik ben inmiddels langs de dealer gereden en op hun testkast geeft pen 10 inderdaad spanning (alleen) als de motor draait.
Dat gaat dus gelukkig goed. Ik kreeg daar de opmerking dat de koelkast via de auto "koud blijft" en slecht "koud maakt".
Het advies was dus om de caravan voor de reis op temperatuur te brengen via 220/230.

Het lampje van de koelkast brand dus wel via de auto.
Of de koelkast dan ook koelt is de grote vraag.
Mijn vorige auto had deze optie/extra draad niet dus geen referentie wat dat betreft.
Ik ga de lamptest nog doen en wellicht kan ik iemand op de voorseizoen camping kan vinden die de spanning achterop de koelkast kan meten.

Voor de goede orde: opladen van de caravan accu via de auto is niet mijn doel.
Zou leuk zijn als het kan maar als onderweg de plakjes ham en filet american koud blijven dan is mijn vrouw blij.

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Williamr » di 10 apr 2018 18:41

eMKa schreef:
Dat gaat dus gelukkig goed. Ik kreeg daar de opmerking dat de koelkast via de auto "koud blijft" en slecht "koud maakt".
Het advies was dus om de caravan voor de reis op temperatuur te brengen via 220/230.
Werking van sommige koelkasten op 12v kan met hoge temperaturen ook belabberd zijn, ook als je de koelkast voorkoelt op 230V. Voor dat wij weggaan gaat de koelkast een dag van te voren aan, koelkast in de caravan heeft wat tijd nodig om koud te worden.

Tijdens de lange reisdagen deden wij een fles water, deze hadden we in de vriezer gelegd, in de koelkast. Dit scheelde ook wat graden. Nu heb ik sinds kort de koelkast tijdens het rijden op gas staan. Wel met enige aanpassingen in de disselbak,
https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... ol-cs.html.
Voor ons werkt dit perfect.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Chris » di 10 apr 2018 19:38

Ja ja..
Koelkasten tijdens het rijden op de geschakelde 12 volt... en goed werkend....
Dat heeft nogal wat voeten in de aarde.
Standaard gaat dat niet vaak heel goed, jammer genoeg.
Gek eigenlijk, al zoveel jaren doen we dit, en nog is het niet perfect uitgedokterd en in onze auto's en caravans standaard gemaakt.
Sommige auto's hebben wel standaard een geschakelde 12 volt, sommige weer niet.
Anderen hebben een dun draadje op pen 10 en sommige weer een flink dikke.
Ook in caravans is het niet uniform, toch veel verschillende uitvoeringen.

Jammer... zou eigenlijk nu eens en voor altijd GOED uitgedokterd en gemaakt moeten worden... STANDAARD.
En dan zowel voor de auto als voor de caravan.... uniformiteit dus, en niet afhankelijk van soorten/merken.

Tja... maar dat is een utopie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door p_vingerhoets » di 10 apr 2018 19:59

Je zou in je caravan nog kunnen controleren of de koelkast daadwerkelijk ook op pen 10 zit

In de verdeeldoos zou op de aansluiting die van pen 10 komt een dikkere draad moeten zitten die naar de koelkast gaat.

Aals caravanfabrikanten nu eens beginnen met het monteren van compressorkoelkasten dan zou het mijns inziens al een stuk beter gaan werken.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Chris » di 10 apr 2018 20:04

RE.gif
Zou idd beter werken,,, maar ook meer geluid.
De compressor moet nu eenmaal draaien bij zo'n ding.... en dat is niet geluidloos.
Kan wel heel stil zijn, maar niet volledig.... zo jammer he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door karelV » di 10 apr 2018 20:25

RE.gif
Was toch laatst hier iemand die een compressorkoelkast had ingebouwd. Speciaal merk en fluisterstil. Was al een caravanmerk mee begonnen dacht ik maar weet niet meer welk merk dat het was.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door Roland54 » di 10 apr 2018 20:52

Bij mijn KIP Grey Line Special is het zo geregeld:

Absorbsie koelkast werkt op of:
- 220-230 volt via stroompaal
- op gas
- Alleen tijdens het rijden op 12 volt, via Battery Guard ter voorkoming van lege startaccu van de auto.

Je kan het testen door vanuit nog niet gekoelde koelkast, de auto aan caravan te koppelen, motor starten, koelkast op 12v aanzetten en dan in vriesvak voelen of de boel koud wordt.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door eMKa » di 10 apr 2018 21:05

Ook nog een handige en al iets verouderde discussie voor dit onderwerp:

https://www.caravantrekker.nl/vragen/vr ... p?id=45045

Naast de lampentest ga ik ook een poging wagen om zelf achter het bovenste rooster te meten en wellicht de 13 polige stekker van de caravan eens open te maken.
Hopelijk wordt dan duidelijk of er een dikkere kabel op pen 10 zit of dat pen 9 is gebruikt bij Hobby.
Wellicht vind ik nog wel ergens op internet een schema waar de kabelkleuren op staan die ik achter het rooster aan moet treffen.
Als het goed is moet er 1 zijn voor constant stroom (lapje in koelkast) en 1 voor stroom via auto contact.

Edit: constant = blauw en via contact = blauw/wit
Laatst gewijzigd door eMKa op di 10 apr 2018 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Koelkast over accu van caravan of auto

Bericht door janoniem » di 10 apr 2018 21:20

eMKa schreef:.....Wellicht vind ik nog wel ergens op internet een schema waar de kabelkleuren op staan die ik achter het rooster aan moet treffen.
Als het goed is moet er 1 zijn voor constant stroom (lapje in koelkast) en 1 voor stroom via auto contact.
Wanneer de kleuren standaard zijn heb je aan onderstaand schema misschien wat....
Jäger_system.jpg
Edit: Kleuren in schema bij 9 en 10 komen inderdaad overeen met jouw aanvulling.
Laatst gewijzigd door janoniem op di 10 apr 2018 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”