Massadraden onderling verbinden verstandig?
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Massadraden onderling verbinden verstandig?
Als stille meelezer heb ik nu toch eindelijk zelf een vraag. Ik ben de caravan aan het omzetten van 7-polig naar 13-polig multicon West. Nu zitten er in de kabel drie massa draden en ik heb hierbij de volgende gedachte. Is het verstandig om deze drie massa draden onderling te verbinden met de gedacht hoe meer massa punten hoe beter? Of zie ik hierbij iets belangrijks over het hoofd. De massadraden zijn 2,5 mm2 maar als ik die verbind verhoog ik op deze manier de diameter en verlaag ik de weerstand van de stroom op de "terugweg". Graag uw reactie.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
je idee is prima....
en je hebt het mooi verwoord en geaccentueerd
en je hebt het mooi verwoord en geaccentueerd
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
ik zou ze gewoon aansluiten op de stekker waar ze horen, zo ook in de caravan, na het aansluitblok in de caravan worden ze doorgaans gesplitst, ook al heeft de 7 polige er maar 1 bijv. dus koelkast en de rest wordt na binnenkomst in de caravan gescheiden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
Ik denk ook dat er geen enkel probleem is hoor.
Hoe dikker de massa, hoe beter de massa dus...
Blijft wel dat er altijd ergens de zwakste schakel zal zijn, maar dat is niet meer de caravansteker.
Hoe dikker de massa, hoe beter de massa dus...
Blijft wel dat er altijd ergens de zwakste schakel zal zijn, maar dat is niet meer de caravansteker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
Ik begrijp nog niet waar je die massa draden in elkaar wilt draaien. Aan stekker zijde lijkt me lastig worden, die dikte krijg je niet in een pen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
RE.gif
Bij mijn caravan zitten de massadraden bij elkaar in de lasdoos waar de buitenkabel vanaf de auto bij de binnen bedrading van de caravan komt. Dit is standaard af fabriek.
Bij mijn caravan zitten de massadraden bij elkaar in de lasdoos waar de buitenkabel vanaf de auto bij de binnen bedrading van de caravan komt. Dit is standaard af fabriek.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
Het idee om de massadraden te koppelen is niet slecht.
Het heeft echter alleen zin als deze draden ook ( 2 draden) op de koelkast komen.
Dan heeft het echter nog steeds geen zin..
Want in de stroomkring zit dan nog steeds maar 1 plusdraad.
Echter..er is nog een Pool over in de 13 p. stekker.
Als je daar ook een plusdraad opzet, en die ook aansluit op de koelkast, heb je dus 2 x 2.5 mm2 op de volledige stroomkring. Zowel op de plus als ook de min.
Uiteraard moet de 2e draad ook volledig doorgetrokken worden naar de auto-accu.
Dus niet alleen naar het relais in plus10.
Dit verhaal roep ik overigens al jaren..
Het werkt ook goed.
Ook omdat een 4 of 6 mm2 ( wat je eigenlijk zou moeten hebben op de koelkast) stomweg niet past in een Jaeger.
Wat wel kan, is met 1 dikke draad van voor uit de auto-accu (tenzij de accu achterin zit zoals bij BMW bijv.) naar het 13 polige aansluitpunt, en net daarvoor splitsen met 1x 2.5mm2 op Pool 10 en 12.
Dit kan je dan in de bestaande draad ook zo aansluiten. Mits er ook 13 draden inzitten.
Dat is niet altijd het geval.
Maar een nieuw stukje 13 aderig kost de kop ook niet, en is makkelijk aansluiten.
De kleuren van de draden zijn gestandaardiseerd.
Het heeft echter alleen zin als deze draden ook ( 2 draden) op de koelkast komen.
Dan heeft het echter nog steeds geen zin..
Want in de stroomkring zit dan nog steeds maar 1 plusdraad.
Echter..er is nog een Pool over in de 13 p. stekker.
Als je daar ook een plusdraad opzet, en die ook aansluit op de koelkast, heb je dus 2 x 2.5 mm2 op de volledige stroomkring. Zowel op de plus als ook de min.
Uiteraard moet de 2e draad ook volledig doorgetrokken worden naar de auto-accu.
Dus niet alleen naar het relais in plus10.
Dit verhaal roep ik overigens al jaren..
Het werkt ook goed.
Ook omdat een 4 of 6 mm2 ( wat je eigenlijk zou moeten hebben op de koelkast) stomweg niet past in een Jaeger.
Wat wel kan, is met 1 dikke draad van voor uit de auto-accu (tenzij de accu achterin zit zoals bij BMW bijv.) naar het 13 polige aansluitpunt, en net daarvoor splitsen met 1x 2.5mm2 op Pool 10 en 12.
Dit kan je dan in de bestaande draad ook zo aansluiten. Mits er ook 13 draden inzitten.
Dat is niet altijd het geval.
Maar een nieuw stukje 13 aderig kost de kop ook niet, en is makkelijk aansluiten.
De kleuren van de draden zijn gestandaardiseerd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
In de auto zijn de massapunten ook altijd gekoppeld.
Dit om storingen te voorkomen.
Ik zou dat in het blok onder de caravan doen, meer ruimte als in de stekker.
Eric
Dit om storingen te voorkomen.
Ik zou dat in het blok onder de caravan doen, meer ruimte als in de stekker.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
Uiteraard.
Maar nogmaals..het heeft alleen zin als je het gaat gebruiken voor de koelkast.
Voor de rijverlichting is 1 draad zat.
Voor de constante stroom op 9 ook.
De geschakelde voeding op 10 voor de koelkast is altijd te dun. Als je gaat meten is 2 of 3 volt spanningsverlies onder belasting heel normaal.
Deze draden dubbelen is dus niet onverstandig.
Maar nogmaals..het heeft alleen zin als je het gaat gebruiken voor de koelkast.
Voor de rijverlichting is 1 draad zat.
Voor de constante stroom op 9 ook.
De geschakelde voeding op 10 voor de koelkast is altijd te dun. Als je gaat meten is 2 of 3 volt spanningsverlies onder belasting heel normaal.
Deze draden dubbelen is dus niet onverstandig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
RE.gif
of dus in het blok waar de kabel de caravan binnenkomt, of heeft niet elke caravan daar een verdeeldoos?
of dus in het blok waar de kabel de caravan binnenkomt, of heeft niet elke caravan daar een verdeeldoos?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
RE.gif
Dan blijft er in de kabel nog steeds de dunne massa zitten.
Wat Ab uitlegt, dat snijd hout tenminste.
Helaas kan dit niet altijd gerealiseerd worden, mijn Female kant is volledig ingegoten... niks extra's te freubelen dus.
Dan blijft er in de kabel nog steeds de dunne massa zitten.
Wat Ab uitlegt, dat snijd hout tenminste.
Helaas kan dit niet altijd gerealiseerd worden, mijn Female kant is volledig ingegoten... niks extra's te freubelen dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
Gewoon afknippen..
Voor een paar euro heb je een andere.
Voor een paar euro heb je een andere.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
@ Ab.
Ik heb wel eens multikabel gezien met 2 dikke adres, voor de geschakelde + en de massa.
Op jou foto lijken alle aders gelijk van dikte.
Of niet??
RE.gif
De aangegoten Jaeger van de auto... de female .. afknippen??? echt niet..
Daar kan GEEN vocht in, en de gesch. + van pen 10 en de massa zijn flink dikke draden.
Niet opgemeten, maar zou zomaar 4 mm2 kunnen zijn..
Aan de hut weet ik niet wat er in de kabel zit... hoop dik.... hoop..
Ik heb wel eens multikabel gezien met 2 dikke adres, voor de geschakelde + en de massa.
Op jou foto lijken alle aders gelijk van dikte.
Of niet??
RE.gif
De aangegoten Jaeger van de auto... de female .. afknippen??? echt niet..
Daar kan GEEN vocht in, en de gesch. + van pen 10 en de massa zijn flink dikke draden.
Niet opgemeten, maar zou zomaar 4 mm2 kunnen zijn..
Aan de hut weet ik niet wat er in de kabel zit... hoop dik.... hoop..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
Je hoeft ze ook niet in elkaar te draaien;als je de massa draden in de verdeel doos met elkaar doorverbind lopen ze door alle drie de massa draden( pin 3 en 13 en evt pin 12) van de stekkers en de verbindingskabel.janoniem schreef:Ik begrijp nog niet waar je die massa draden in elkaar wilt draaien. Aan stekker zijde lijkt me lastig worden, die dikte krijg je niet in een pen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
Chris.
In de (standaard) kabels zitten nooit dikkere draden dan 2.5mm2.
4 mm2 krijg je ook bijna niet in een Jaeger.
De kabel op mijn foto is een dikke jongen van zware professionele kwaliteit.
Er zitten 4 of 5 draden van 2.5mm2 in.
De rest is 1.5 mm2. Moeilijk te zien op de foto, maar is echt zo.
Vochtproblemen kan je met elke female stekker eenvoudig voorkomen.
Desnoods volblubberen met PU kit na montage.
(Heel extreem, maar afdoende)
In de (standaard) kabels zitten nooit dikkere draden dan 2.5mm2.
4 mm2 krijg je ook bijna niet in een Jaeger.
De kabel op mijn foto is een dikke jongen van zware professionele kwaliteit.
Er zitten 4 of 5 draden van 2.5mm2 in.
De rest is 1.5 mm2. Moeilijk te zien op de foto, maar is echt zo.
Vochtproblemen kan je met elke female stekker eenvoudig voorkomen.
Desnoods volblubberen met PU kit na montage.
(Heel extreem, maar afdoende)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?
Bedankt voor de reacties en de aanvullende informatie. Ik bouw de caravan van nul op dus zit niet met bestaande situatie waarbij iets verdwijnt in andere bekabeling of aansluitblokken (zichtbare bekabeling is er ook uitgegaan). Ik heb expres een 13 aderige kabel gepakt met 8 x 1,5 mm2 en 5 x 2,5 mm2. Dus combinaties van beschikbare aders geeft al snel voordeel. Bij binnenkomst gaat er een 4 mm2 kabel naar de koelkast. In de auto gaat ook 4 mm2 richting accu. Het zwakste gedeelte blijft het stukje stekkerkabel als ik het zo mag noemen. Bovendien bouw ik ook alles zo op dat het eenvoudig is aan te passen aan veranderde omstandigheden zoals een huishoud accu al dan niet in combinatie met zonnepanelen. Als laatste, het doorverbinden van de aders gaat plaatsvinden in de caravan. Ik was al blij dat ik alles netjes in de stekker kreeg (met adereindhulzen netjes opgelost). Ik kom nog wel een keer terug met andere vragen.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.