Massadraden onderling verbinden verstandig?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Paulusssttt » ma 9 apr 2018 09:29

Als stille meelezer heb ik nu toch eindelijk zelf een vraag. Ik ben de caravan aan het omzetten van 7-polig naar 13-polig multicon West. Nu zitten er in de kabel drie massa draden en ik heb hierbij de volgende gedachte. Is het verstandig om deze drie massa draden onderling te verbinden met de gedacht hoe meer massa punten hoe beter? Of zie ik hierbij iets belangrijks over het hoofd. De massadraden zijn 2,5 mm2 maar als ik die verbind verhoog ik op deze manier de diameter en verlaag ik de weerstand van de stroom op de "terugweg". Graag uw reactie.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door iemand » ma 9 apr 2018 16:36

je idee is prima....

en je hebt het mooi verwoord en geaccentueerd thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Micky » ma 9 apr 2018 16:41

ik zou ze gewoon aansluiten op de stekker waar ze horen, zo ook in de caravan, na het aansluitblok in de caravan worden ze doorgaans gesplitst, ook al heeft de 7 polige er maar 1 bijv. dus koelkast en de rest wordt na binnenkomst in de caravan gescheiden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Chris » ma 9 apr 2018 17:10

Ik denk ook dat er geen enkel probleem is hoor.
Hoe dikker de massa, hoe beter de massa dus...
Blijft wel dat er altijd ergens de zwakste schakel zal zijn, maar dat is niet meer de caravansteker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door janoniem » ma 9 apr 2018 17:28

Ik begrijp nog niet waar je die massa draden in elkaar wilt draaien. Aan stekker zijde lijkt me lastig worden, die dikte krijg je niet in een pen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Hobby Linka » ma 9 apr 2018 18:25

RE.gif

Bij mijn caravan zitten de massadraden bij elkaar in de lasdoos waar de buitenkabel vanaf de auto bij de binnen bedrading van de caravan komt. Dit is standaard af fabriek.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Ab » ma 9 apr 2018 18:36

:oops: Het idee om de massadraden te koppelen is niet slecht.
Het heeft echter alleen zin als deze draden ook ( 2 draden) op de koelkast komen.
Dan heeft het echter nog steeds geen zin..
Want in de stroomkring zit dan nog steeds maar 1 plusdraad.
Echter..er is nog een Pool over in de 13 p. stekker.
Als je daar ook een plusdraad opzet, en die ook aansluit op de koelkast, heb je dus 2 x 2.5 mm2 op de volledige stroomkring. Zowel op de plus als ook de min.
Uiteraard moet de 2e draad ook volledig doorgetrokken worden naar de auto-accu.
Dus niet alleen naar het relais in plus10.

Dit verhaal roep ik overigens al jaren.. knipoog.gif
Het werkt ook goed.
Ook omdat een 4 of 6 mm2 ( wat je eigenlijk zou moeten hebben op de koelkast) stomweg niet past in een Jaeger.
Wat wel kan, is met 1 dikke draad van voor uit de auto-accu (tenzij de accu achterin zit zoals bij BMW bijv.) naar het 13 polige aansluitpunt, en net daarvoor splitsen met 1x 2.5mm2 op Pool 10 en 12.
Dit kan je dan in de bestaande draad ook zo aansluiten. Mits er ook 13 draden inzitten.
Dat is niet altijd het geval.
Maar een nieuw stukje 13 aderig kost de kop ook niet, en is makkelijk aansluiten.
De kleuren van de draden zijn gestandaardiseerd.
20180319_160510.jpg
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door erichendri » ma 9 apr 2018 20:00

In de auto zijn de massapunten ook altijd gekoppeld.
Dit om storingen te voorkomen.
Ik zou dat in het blok onder de caravan doen, meer ruimte als in de stekker.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Ab » ma 9 apr 2018 20:13

Uiteraard.
Maar nogmaals..het heeft alleen zin als je het gaat gebruiken voor de koelkast.
Voor de rijverlichting is 1 draad zat.
Voor de constante stroom op 9 ook.
De geschakelde voeding op 10 voor de koelkast is altijd te dun. Als je gaat meten is 2 of 3 volt spanningsverlies onder belasting heel normaal.
Deze draden dubbelen is dus niet onverstandig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Micky » ma 9 apr 2018 20:14

RE.gif

of dus in het blok waar de kabel de caravan binnenkomt, of heeft niet elke caravan daar een verdeeldoos?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Chris » ma 9 apr 2018 20:14

RE.gif
Dan blijft er in de kabel nog steeds de dunne massa zitten.
Wat Ab uitlegt, dat snijd hout tenminste.

Helaas kan dit niet altijd gerealiseerd worden, mijn Female kant is volledig ingegoten... niks extra's te freubelen dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Ab » ma 9 apr 2018 20:16

Gewoon afknippen..
Voor een paar euro heb je een andere.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Chris » ma 9 apr 2018 20:17

@ Ab.

Ik heb wel eens multikabel gezien met 2 dikke adres, voor de geschakelde + en de massa.
Op jou foto lijken alle aders gelijk van dikte.
Of niet??

RE.gif
De aangegoten Jaeger van de auto... de female .. afknippen??? echt niet..
Daar kan GEEN vocht in, en de gesch. + van pen 10 en de massa zijn flink dikke draden.
Niet opgemeten, maar zou zomaar 4 mm2 kunnen zijn..
Aan de hut weet ik niet wat er in de kabel zit... hoop dik.... hoop.. whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door eurotrotter » ma 9 apr 2018 20:25

janoniem schreef:Ik begrijp nog niet waar je die massa draden in elkaar wilt draaien. Aan stekker zijde lijkt me lastig worden, die dikte krijg je niet in een pen.
Je hoeft ze ook niet in elkaar te draaien;als je de massa draden in de verdeel doos met elkaar doorverbind lopen ze door alle drie de massa draden( pin 3 en 13 en evt pin 12) van de stekkers en de verbindingskabel.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Ab » ma 9 apr 2018 21:26

Chris.
In de (standaard) kabels zitten nooit dikkere draden dan 2.5mm2.
4 mm2 krijg je ook bijna niet in een Jaeger.
De kabel op mijn foto is een dikke jongen van zware professionele kwaliteit.
Er zitten 4 of 5 draden van 2.5mm2 in.
De rest is 1.5 mm2. Moeilijk te zien op de foto, maar is echt zo.
Vochtproblemen kan je met elke female stekker eenvoudig voorkomen.
Desnoods volblubberen met PU kit na montage.
(Heel extreem, maar afdoende)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Massadraden onderling verbinden verstandig?

Bericht door Paulusssttt » ma 9 apr 2018 21:44

Bedankt voor de reacties en de aanvullende informatie. Ik bouw de caravan van nul op dus zit niet met bestaande situatie waarbij iets verdwijnt in andere bekabeling of aansluitblokken (zichtbare bekabeling is er ook uitgegaan). Ik heb expres een 13 aderige kabel gepakt met 8 x 1,5 mm2 en 5 x 2,5 mm2. Dus combinaties van beschikbare aders geeft al snel voordeel. Bij binnenkomst gaat er een 4 mm2 kabel naar de koelkast. In de auto gaat ook 4 mm2 richting accu. Het zwakste gedeelte blijft het stukje stekkerkabel als ik het zo mag noemen. Bovendien bouw ik ook alles zo op dat het eenvoudig is aan te passen aan veranderde omstandigheden zoals een huishoud accu al dan niet in combinatie met zonnepanelen. Als laatste, het doorverbinden van de aders gaat plaatsvinden in de caravan. Ik was al blij dat ik alles netjes in de stekker kreeg (met adereindhulzen netjes opgelost). Ik kom nog wel een keer terug met andere vragen.
DSC_9283.JPG
DSC_9386.JPG
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”