Stekker aansluiting met de auto!!

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Schmits
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 17:56

Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Schmits » ma 27 nov 2017 17:42

Goedendag,
Vorige week als trotse nieuwe bezitters onze Fendt caravan bj 2008 opgehaald bij de dealer nadat deze alle benodigde controle check's had doorstaan. En ik hang de caravan aan een Volvo V60 bj2012 met orginele trekhaak met 13 polige stekker.posting.php?mode=post&f=76&sid=1222e048 ... b2c2e8a570#

Het aankoppelen en de verlichting auto --> caravan check was dik in orde, nog wat zaken te regelen en rijden maar...... onderweg viel het me opeens op dat de breedte lampjes het niet deden, ik stop en zie dat dat de verlichting het niet doet grrrr.. maar wel de knipperlichten / mistlicht en remlicht. Door naar huis, op nieuw uit en in gestekkerd geen verlichting. Naar de Volvo garage voor check v.d. auto. Dik in orde meneer. Caravan heeft geen zekeringen tussen de stekker en de verlichting.
Thuis alles met contact spray behandeld en nu bij willekeur doet de verlichting het wel of niet... Knipper / rem / mist / achteruit rijverlichting is allemaal goed.
Wie heeft idee wat het probleem kan zijn....posting.php?mode=post&f=76&sid=1222e048 ... b2c2e8a570#

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Micky » ma 27 nov 2017 17:52

als de auto in orde is en de verlichting brand soms wel soms niet, zou ik beginnen met de stekker te vervangen, niet opnieuw aansluiten, maar gewoon een nieuwe goede en degelijke kopen (Aspöck bijv.) dan weet je zeker dat dit deel ook oke is. ik had heel toevallig afgelopen weekend exact hetzelfde met een gehuurde aanhanger, het aanhanger bedrijf zei ook, direct de stekker te vervangen ipv er mee te gaan prutsen, meestal zijn ze ook al wat gecorrodeerd van binnen na een paar jaar als er een niet te beste op zit.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Ab » ma 27 nov 2017 18:56

Wat soms helpt, is met een scherpe schroevendraaier de pootjes in de stekker goed blank en wat ruw te krabben. Of van schuurpapier een heel klein rond buisje maken waar de pootjes inpassen, en opschuren.
Een nieuwe stekker monteren is beter en net zoveel werk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

marcel8
Berichten: 27
Lid geworden op: za 9 jul 2016 20:04

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door marcel8 » ma 27 nov 2017 19:04

waarschijnlijk meet de computer van de auto een verkeerde weerstand en schakeld dan de stroomtoevoer uit in dit geval dus vd verlichting . ik heb dit ook gehad, ik heb alle lampjes losgehaald schoon droog en blank gemaakt en alles werkt nu gewoon
lmc 555 audi a6 2.7 tdi

Gebruikersavatar
Tommy Turtle
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 feb 2017 12:56

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Tommy Turtle » di 28 nov 2017 13:27

hoort zich idd aan naar een auto-beveiligings-probleem.
Wij hadden hetzelfde. Mondeo ervoor en geen enkel probleem de caravan brandt als een kertboom.
Switchen we naar de mercedes gaat het normale licht niet aan. Knipper en remlicht werken wel.
Daar moesten we natuurlijk in het donker achterkomen op de duitse autobahn.
ADAC dank, het probleem was de aansturing vanuit de merc. Twee lampjes eruit en alles deed het.
We hebben nu de zijlampjes en de kentekenplaatverlichting dooe LED vervangen en nergens meer last van

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Ab » di 28 nov 2017 14:48

Dat kan ook nog..als thumbup.gif de stekker goed is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Schmits
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 17:56

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Schmits » di 28 nov 2017 21:02

Goedeavond,
Mag ik iedereen bedanken voor zn bijdrage.
Er zitten goede tips tussen die ik zeker ga uitvoeren.
Vanavond bv auto staat uit, ik doe achterklep open daarbij gaan de achterlichten vd auto branden maar ook die vd caravan vreemd. Ik start de auto en de verlichting vd caravan gaat weer uit!!! En niet meer aan.GRRRRRR
Zie in de Volvo onder de bekleding wel een unit zitten waar alle stekker bedading naar toe gaat, zou die mogelijk de boosdoener zijn.
Met vriendelijke groet Luuk

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Oenema » di 28 nov 2017 23:00

Klinkt mij als een controlesysteem in de auto welke overijverig is.
Ik zou met caravan naar de (Volvo) garage gaan en dan het probleem nogmaals uitleggen.
Denk dat ze het dan wel moeten kunnen vinden.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door cees2 » di 28 nov 2017 23:22

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn Mazda 6 ( bouwjaar 2016 ) in januari mijn nieuwe caravan opgehaald ( LMC Musica ) en thuis gekomen werkte de verlichting ook niet goed.
Kwaad op de caravanboer, stekker niet goed aangesloten ! Gecontroleerd met mijn fietsendrager en het zelfde probleem dus .....de fout zit in de stekkerdoos van de auto. Terug naar de Mazda garage en bij de controle daar bleek er een fout in de computer van de auto te zitten. Deze zat in het achterscherm van de auto ingebouwd, deze is vervangen en het probleem was opgelost !! Dit alles is onder garantie gebeurd en verholpen .
Cees.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Ab » wo 29 nov 2017 00:32

Als de caravan gewone lampjes heeft, en je kunt die vervangen door Led lampjes, is je probleem waarschijnlijk ook opgelost.
Spaart je heel veel geld uit.( tenzij je garage de elektronica gratis aanpast..)
Het is nu in ieder geval zeker dat het niet aan je stekker ligt.

Overigens kan je dit soort perikelen ook omzeilen door een klein relais te plaatsen. 10 Amp of zo. Afhankelijk van het stroomverbruik van de lampjes.
Dit aan te sturen door de achterverlichting. Dat gebruikt heel weinig.
De hoofdstroom rechtstreeks vanaf de accu.
Dan kan je genoeg lampjes laten branden.
Je moet er wel rekening mee houden dat links en rechts gescheiden is.
Dus ook 2 relais nodig.
Vanaf de relais kan je de normale draden weer gebruiken die naar Pool 5 en 7 van de stekkerdoos lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Chris » wo 29 nov 2017 10:31

Hallo Luuk.
Ik weet toevallig dat er bij Volvo 2 type TRM units zijn.
Dat is het kastje waar je eerder over schreef. Dat kastje aan je bekabeling van de trekhaak stekkerdoos.
Die kastjes.. de nieuwste zijn voor gloeilampen EN Led geschikt, de eerdere niet.
Handige truuk.. sluit even een andere caravan aan..dan weet je in welk deel je moet zoeken.
De TRM unit is een heel intelligent ding. Die houd alles van de aanhanger in de gaten, fouten vallen zo direct op.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kenneth
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 12:19

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Kenneth » wo 29 nov 2017 12:55

Hoi hebben ze in de autogarage je auto uitgelezen? Bij mij werkte de 12v niet in de caravan . Na uitlezen met computer enkele foutmeldingen. Garagist deed wat met het uitleestoestel en probleem was opgelost. Kost in een officiële garage 50€ voor en na garage 25 € (int zwart)Grt Kenneth
Fendt saphir 470 van 2007 mover enduro 303+ halfautomaat lithium-ion batterij 20ah Mercedes break 220 cdi van 2005

Schmits
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 17:56

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Schmits » wo 29 nov 2017 18:41

Hallo Kenneth,

Nee de auto is niet uitgelezen, de Volvo dealer had een opzet van de achterlichten op een standaard waarop met lampen te zien was wat wel en niet functioneerde. Daar was alles O.K. en reageerde hoofdwerkplaats meer kan ik niet...

Ook voor de laatste post bedankt voor de tips, de caravan staat nu in de winterstalling.
Ik heb notitie gemaakt van alle mogelijke oplossingen en ga daar in het voorjaar mee a.d. slag, er is hier inmiddels met pekel gestrooid dus ik zie het niet meer zitten om met de caravan te rijden.

Met vriendelijke groet,
Luuk Schmits

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Daphne » do 30 nov 2017 07:49

Schmits schreef:Nee de auto is niet uitgelezen, de Volvo dealer had een opzet van de achterlichten op een standaard waarop met lampen te zien was wat wel en niet functioneerde. Daar was alles O.K. en reageerde hoofdwerkplaats meer kan ik niet..
Die reactie kregen wij ooit van de VW dealer.Bij onze toen nieuwe Passat werkte de verlichting van de caravan ook niet. Na controle met een lichtbalk was het oordeel dat het echt aan de caravan moest liggen. Verhaal in verkorte versie: wij hebben de caravan opgehaald en mee naar de autodealer genomen en aan de bedrijfsbus gekoppeld. Alle verlichting van de caravan werkte! Het was echt een probleem van de auto en na een soft-en hardware aanpassing was het opgelost.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Den Adriaan » do 30 nov 2017 10:02

Exact het zelfde meegemaakt.
De caravan kreeg de schuld maar het lag werkelijk aan de nieuwe auto.

koniap
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 18 aug 2014 20:16
Locatie: Waddinxveen

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door koniap » vr 1 dec 2017 15:21

Ik lees dit en ik dacht gelijk aan mijn Volvo 440 16i van jaren geleden.
In het dashboard zat een lampje wat aangaf als er een achterlampje defect was. Het eerste jaar heb ik met de caravan gereden met een plakbandje over het lampje.
Alles zat volgens origineel schema (zeker weten, zelf aangesloten) Uiteindelijk schoot het bekende ei van Columbus in mijn gedachte.
Ik had een constante 12V draad naar achter en ik heb de remlichten en de achterlichten dus met een relais geschakeld.
Werkte als een trein

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door p_vingerhoets » za 2 dec 2017 09:56

Het meest lastige aan dergelijke problemen is eigenlijk dat er vanaf beide kanten geen fout is in technische zin.
De auto aansluitingen zijn goed en de caravan aansluitingen zijn goed.

Alleen de combinatie geeft wat onverwachte bijwerkingen op de electronica en aangezien meer caravan fabrikanten gebruik gaan maken van led verlichting zullen deze problemen op andere merken autos ook wel voor gaan komen totdat de autofebrikanten de electronica zover aangepast hebben dat ook led op de caravan aanahanger geen probleem meer is.


eigenlijk zouden ze toe moeten naar een canbus verbinding tussen auto en anhanger/caravan en een constante en geschakelde plus en dikke massa dan zouden veel van dergelijke problemen opgelost kunnen zijn.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Schmits
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 nov 2017 17:56

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Schmits » za 2 dec 2017 13:51

Idd de overtuiging gekregen wanneer de caravan uit de winterstalling komt voor een 1e weekendje weg de auto samen met caravan bij de Volvo dealer aan te bieden.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Conradi » za 2 dec 2017 14:47

Je kunt ook nog even een gewoon gloeilampje over de ledverlichting zetten, dan zou 'ie gewoon moeten werken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Chris » za 2 dec 2017 16:41

Hallo Schmits.

Toevallig ben ik ook net bezig met de trekhaak aansluiting van mijn V70.
Daardoor weet ik dat er 2 modellen zijn in de Trekhaak Module (TRM) die in jou Volvo zit.
De meest moderne is voor LED en gloeilampen,, de oudere heeft problemen met LED verlichting.
Rijst bij mij de vraag... Welk type lampjes zitten er in de Fendt??
Als het gloeilamp is zou het gewoon moeten werken, LED "kan" een TRM unit oorzaak hebben dus.

Meest eenvoudig is om een andere caravan even aan te sluiten op je auto, dan weet je alles.
Elke caravan dealer heeft ook wel een soort lampenblok, kan je zo op de 13 polige Jaeger aansluiten.
Dan weet je direct waar je moet zoeken... zit het in de auto, of in de caravan...
De Volvo dealer ZEGT wel dat het niet in de auto zit, maar.... maar.... dat is nog niet helemaal zeker.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door willem » za 2 dec 2017 17:40

Heb even gezocht op google zie: https://www.vdelzencaravans.nl/media/wy ... DT2008.pdf
Ik kan niet vinden dat er ledverlichting op dit bouwjaar zit, wat voor type dan ook. Het enige wat ik kan bedenken is dat
het probleem in de mistachterlicht of/en achteruitrijverlichting zou kunnen zitten in combinatie met jou auto.
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stekker aansluiting met de auto!!

Bericht door Chris » zo 3 dec 2017 11:27

RE.gif

Nee, origineel heeft Fendt dat niet in 2008.
Maar,, misschien heeft de vorige eigenaar er iets aan geknutseld.
Een ding is zeker, zodra je een caravan aan een auto knoopt waarvan de trekhaak aansluiting in het CANbus systeem is opgenomen, dan moet alles wel heel goed kloppen.
Zo niet, dan wordt het een knipperende kermis.
En Volvo heeft de trekhaak aansluiting in het CANbus systeem opgenomen.
Groot voordeel als het goed werkt, de auto signaleert direct als er een lampje op de caravan niet werkt. ( lampjes van de rijverlichting alleen)
Nu moet er dus een correcte TRM unit in de auto zitten, en die moet ook nog geladen zijn met het juiste software pakket.
Dat software pakket is niet gratis, maar hoort vaak bij de inbouw van de trekhaak.
Nu zijn er ook Aftermarket trekhaken, en die zijn niet gelijk aan de originele Volvo sets.
Voorbeeld, onder mijn vorige S40 had ik een origineel Volvo set, alles werkte zoals het moest.
Vrienden hadden ook een S40, maar met een after market set, geen uitschakeling van parkeersensoren en mistlicht, en alleen richting aanwijzers opgenomen in het CANbus systeem.
Maar... TS meld dat het een originele Volvo set is, dus als de software goed is geladen zou alles gewoon moeten werken.
Conclusie.. probeer eens een andere caravan aan te haken en kijk wat er dan werkt... gelijke problemen, dan zit het in de auto...
Geen problemen, dan zit het in de caravan.

Helaas, trekhaak aansluitingen die opgenomen zijn in het CANbus systeem is dus iets ingewikkelder, maar super dat de signalering op het dashboard te zien is.
Moderne techniek..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”