Batterij afkoppelen of niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Familymen
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 jul 2016 16:03
Locatie: Tienen - België

Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Familymen » ma 4 sep 2017 12:51

Beste,

ik heb voor onze caravan een carport gemaakt; en de caravan gaat hier dus overwinteren. Nu heb ik gelezen dat de meeste mensen de batterij uit de caravan halen, nu is het bij ons zo dat wij zonnepanelen op de caravan hebben en nu vroeg ik me af of ik de batterij er ook zou uithalen en maandelijks aan de druppellader hangen of ze gewoon laten zitten en ze via de zonnepanelen verder laten opladen.

Hier iemand enig idee?

Thanks,
Steven
Mercedes E-klasse break (2013) - Dethleffs 510

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Pino » ma 4 sep 2017 12:57

Ik neem aan dat je een dak op de carport hebt. Dan doen de zonnepanelen van je caravan niets.
Accu kun je gewoon laten zitten. Wel een pool lostrekken wanneer je er ook geen 230V (druppel)lader op hebt zitten
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Familymen
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 jul 2016 16:03
Locatie: Tienen - België

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Familymen » ma 4 sep 2017 13:05

Pino schreef:Ik neem aan dat je een dak op de carport hebt. Dan doen de zonnepanelen van je caravan niets.
Accu kun je gewoon laten zitten. Wel een pool lostrekken wanneer je er ook geen 230V (druppel)lader op hebt zitten
Bedankt voor de reactie, correct er is een dak op maar het zijn doorzichtige platen :-)
Mercedes E-klasse break (2013) - Dethleffs 510

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Hans1954 » ma 4 sep 2017 17:19

Ik zou de accu een fijn plaatsje geven. Kelderbox of garage. Elke maand op een vaste datum even opladen en weer loskoppelen. Vind de accu het allerlekkerst.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

nerood

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door nerood » ma 4 sep 2017 17:28

De AGM accu in onze caravan overwinterd afgekoppeld (dmv schakelaars) in de stalling.
Geen zonnepaneel.
Met een zonnepaneel zal, mits voldoende licht, je accu bijladen.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Diny » ma 4 sep 2017 19:52

Het hangt er m.i. van af welke accu je hebt.
Er zijn accu's die je niet op hoeft te laden t
ijdens de winterstop en er zijn accu's waar het goed bij is dat wel te doen.
Zeker als je de caravan thuis hebt staan en het geen accu is waar opladen niet nodig is, zou ik hem gewoon in de caravan laten zitten en eens in de 4 weken 24 uur aan de stroom zetten.
Hoef je niks af te koppelen en het is een kwestie van even de caravan aan de stroom zetten.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Henri Berends » ma 4 sep 2017 23:07

Ik heb een YellowTop agm accu.
Haal 'm eigenlijk altijd uit de caravan. Deze hang ik aan min Ctek 5.0. Die draait dan een soort va automatisch reconditionerings-programma.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Ruud27

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Ruud27 » ma 4 sep 2017 23:14

Ik laat mijn YellowTop in de caravan maar deze staat in een vorst vrije stalling, onder de carport zal je wel last van vorst hebben, ik vraag me af of dit goed in voor de accu.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Chris » ma 4 sep 2017 23:26

Mijn Yellow top blijft volgeladen en daarna afgekoppeld in de caravan overwinteren in de niet verwarmde stalling.
De Yellowtops kunnen daar heel erg goed tegen.
Ze hebben bijna geen zelfontlading en ik kan de caravan in de lente ( na aankoppelen) zo weer de stalling uitmoveren.

Over Yellowtops heb ik al veel geschreven, zoek maar eens met de zoekfuncitie op dit woord....

succes..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door scooterandre » di 5 sep 2017 09:32

Over het thema vorst:
Als een accu volgeladen is, moet het wel zeer streng vriezen aleer de accu bevriest.
Bij een deels ontladen accu ligt het vriespunt van de accu al iets hoger.

De prestaties van een accu zijn ook minder als deze koud is. Uiteraard worden de prestaties van dezelfde accu weer beter bij hogere temperaturen.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Ab » di 5 sep 2017 09:54

De accu's van mijn auto's haal ik bij strenge vorst er ook nooit uit.
Wie zet die 's avonds binnen... weenie.gif
In de caravan komt ie er ook nooit uit.
De caravan staat thuis.
De stroomkabel gaat regelmatig eens in het naastgelegen stopcontact..of blijft daar maanden in zitten. Loskoppelen is dus ook totaal overbodig.
In de caravan zit een Yellow Top met een vast aangesloten Ctek.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Henri Berends » di 5 sep 2017 11:30

....... RE.gif ... Tja, als ik 'm bij huis had staan zou ik deze er ook niet uithalen. Dan zou ik ook af en toe alleen op netstroom zetten.... Ik sjouw ook liever niet met die zware YT 5.5
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Familymen
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 jul 2016 16:03
Locatie: Tienen - België

Re: Batterij afkoppelen of niet

Bericht door Familymen » di 5 sep 2017 12:49

Oke toppie, bedankt voor alle reacties - denk niet dat wij een yellow top batterij hebben.
Maar, ik kan natuurlijk wel maandelijks de caravan eens aan het stopcontact hangen - want het is anders wel een gesjouw met de batterij, pff :-)
Mercedes E-klasse break (2013) - Dethleffs 510

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”