Kip CERS 12

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
JoostV70R
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 20 aug 2014 08:55
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Kip CERS 12

Bericht door JoostV70R » wo 30 aug 2017 15:02

Mensen,

ik ben nog steeds in het blije bezit van een oude Kip 48TRZ uit 1991 met een omvormer van Kip zelf, de CERS12.

Afbeelding

In de caravan zit een boordaccu, ook omdat er een mover onder hangt.
Op zich werkt de boel prima, maar ik vroeg me deze vakantie toch wat af over het voltage wat op mijn display stond.
Ik meen me te herinneren dat -toen ik de caravan kocht met zijn oude accu- er waarden van 14V. op het display stonden. In 2015 een nieuwe accu geplaatst en de afgelopen jaren stond er dan zo'n 12,7V op het schermpje. Als je dan wat gemoverd had, dan stond ie wel eens wat lager, maar na een poosje aan de 220V stond ie dan weer op 12,7; conclusie: omvormer laadt ook bij.
Deze vakantie zag ik echter de spanning op het schermpje teruglopen naar 12,3 en ik merk ook dat met moveren de mover soms eventjes hapert. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat die accu alweer de geest aan het geven is, maar wat voor waarden zien anderen hier met een Kipje op hun scherm?
Ik twijfelde even of het ding nog wel bijlaadt, maar met een spanningzoeker zie ik wel dat er spanning op de polen staat dus dat werkt in principe.

Overigens zag ik nog een ander topic over revisie van de CERS, erg handig! thumbup.gif
Volvo V70R | Volvo 850 T-5R CY | Volvo V60D3+ summum R-design | Kip Greyline 48TRZ

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip CERS 12

Bericht door Chris » wo 30 aug 2017 15:23

Hoi Joost.

Welk type / merk / soort accu heb je nu?
En.. een accu laten testen kan nooit kwaad.
Als het goed is zorgt jou CERS voor het opladen, maar de oplaad curve van een CERS is niet een hi-tech laadpatroon.
Dus als je een gel of een AGM accu hebt zal deze niet optimaal geladen worden door de CERS.
De laadspanning is dan eigenlijk te laag, en dat geeft op den duur een luie accu.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JoostV70R
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 20 aug 2014 08:55
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Kip CERS 12

Bericht door JoostV70R » wo 30 aug 2017 15:39

Toevallig een fotootje op mijn telefoon staan; accu in 2015 geplaatst.
Ik haal hem er na het seizoen altijd uit, en hangt ie regelmatig aan de druppellader.

Afbeelding

Ik bedenk me nu wel: ik zag laatst dat mijn druppellader heb vóór het seizoen helemaal "vol" kreeg (ik bedoel dus: de ledjes voor het stappenplan van laden brandden allemaal) maar recent kwam ie na een halve dag niet meer boven 4 ledjes. scratch.gif
Ik ga sowieso de accu eerst eens laten doormeten; komt toch van een auto-electronica toko uit mijn buurt vandaan.
AdriaDirk schreef:Misschien goed om te vermelden wat voor soort accu je hebt en wat voor soort/type lader de accu laadt.
Ik heb het dus over het bijladen d.m.v. de omvormer die ingebouwd is ;)
Volvo V70R | Volvo 850 T-5R CY | Volvo V60D3+ summum R-design | Kip Greyline 48TRZ

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip CERS 12

Bericht door Chris » wo 30 aug 2017 15:48

Jammer dat ik niet een merk en type van de accu kan zien.
Maar gezien de dopjes lijkt het mij geen gel of AGM accu.
Dus.. de CERS zal hem goed moeten kunnen laden.
Dat je aan een externe lader geen "vol" krijgt is een veeg teken...
Zeul hem toch maar eens naar een accutester....
Helaas, daar hebben wij caravanners geen spullen voor, een voltmeter soms, maar accutesters.. zeker niet.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JoostV70R
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 20 aug 2014 08:55
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Kip CERS 12

Bericht door JoostV70R » wo 30 aug 2017 16:22

Het is idd. een gewone accu, 100 Ah.
Vrijdag bouw ik hem even uit en rij ik eens langs... Dan weten we hopelijk meer. Ik hou jullie op de hoogte!
Volvo V70R | Volvo 850 T-5R CY | Volvo V60D3+ summum R-design | Kip Greyline 48TRZ

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Kip CERS 12

Bericht door koos » wo 30 aug 2017 17:04

JoostV70R schreef:Het is idd. een gewone accu, 100 Ah.
Vrijdag bouw ik hem even uit en rij ik eens langs... Dan weten we hopelijk meer. Ik hou jullie op de hoogte!
Bij mij een Yellotop AGM accu en meestal rond de 14V. Kan ook wel eens 13.8V zijn. Afbeelding
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Kip CERS 12

Bericht door HenkR » wo 30 aug 2017 20:28

De standaard laders en ook de Cers geeft te weinig spanning voor een AGM en de accu zal hier kapot aan (kunnen) gaan.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Kip CERS 12

Bericht door meeder » wo 30 aug 2017 20:39

Hoe zit dat dan eigenlijk met Yellowtops in auto's, die gaan toch ook niet bij bosjes kapot omdat ze met 14.4V geladen worden?
Je kan een Yellowtop niet 100% opladen met 14.4V maar kapot gaan zal hij niet direct doen.

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Kip CERS 12

Bericht door koos » wo 30 aug 2017 20:48

Tijdens de vakantie wordt de Yellotop opgeladen door de Cers en zonnepanelen. Thuis gaat de Yellotop aan de Ctec voor een voorledige lading op 14.6V
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

nerood

Re: Kip CERS 12

Bericht door nerood » wo 30 aug 2017 21:04

Naast onze CERS ook een ctek lader in de kast die, aan de 230V, de AGM accu vollaad.
Voordat de KIP op stok de accu even volladen en dan de accu middels een schakelaar isoleren.
Op de foto zie je 13,3V op de CERS, wat te weinig is om de Yellowtop goed vol te krijgen.
Na een tijd aan de Ctek wordt dit net boven 14V.
Bijlagen
IMG_2662.JPG

Dussel
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 30 aug 2017 21:01

Re: Kip CERS 12

Bericht door Dussel » wo 30 aug 2017 21:22

Hallo Joost,
Afgaande op het de foto van je accu denk ik dat je accu geen onderhoudsvrije accu is, dat wil zeggen dat je de accu om de zoveel tijd even moet pijlen.. zoals je dat met de olie van je auto zou moeten doen.
Wanneer je die zwarte dopjes eruit kunt draaien kijk je als het ware bovenop de accucellen, welke onderwater zouden moeten staan. Als dit niet het geval is zou je accu even bijgevuld moeten worden met gedestilleerd water. Als dit zo is zou dat meteen de verlaging in accuspanning kunnen verklaren.

Groetjes, Dussel

nerood

Re: Kip CERS 12

Bericht door nerood » wo 30 aug 2017 21:27

RE.gif
Zo'n accu zat er bij ons ook in.
Doordat deze accu kan gaan "gassen" en een explosief mengsel kan vrijkomen, knalgas, is de reden geweest om over te gaan op AGM. (De vorige accu was defect en moest er sowieso uit)
Ook accuzuur is een gemeen goedje.

https://www.nkc.nl/media/207166/2007_allesoveraccu.pdf

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip CERS 12

Bericht door Chris » wo 30 aug 2017 21:35

RE.gif
Met je accu doe je het goed.
Een CERS is heeft echt geen Hi-Tech lader in zich, de losse Ctek die je erbij hebt heeft dat juist wel.
Prima dus, ook v.w.b. knalgas en onderhoudsvrij etc.
En toen las ik het PDF.. dat was 10 jaar geleden goed, maar de accu ontwikkelingen hebben ook niet stilgestaan, gelukkig.
We hebben nu heel goede accu's, ook lichtgewicht accu's..
Zelf ben ik een heel groot fan van de Yellow Tops...en ik niet als enige forummer.
Velen hier zweren net als ik bij die accu...prijs/kwaliteit/vermogen is optimaal.

Groetjes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nerood

Re: Kip CERS 12

Bericht door nerood » wo 30 aug 2017 21:45

RE.gif
Artikel is idd oud, maar het ging me met name om de beschrijving van oudere types die overigens nog gewoon te koop zijn, en ook de daarbij behorende risico's.

Gebruikersavatar
JoostV70R
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 20 aug 2014 08:55
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Kip CERS 12

Bericht door JoostV70R » do 31 aug 2017 09:28

Thanks voor de reacties zover!
nerood schreef:Naast onze CERS ook een ctek lader in de kast die, aan de 230V, de AGM accu vollaad.
Voordat de KIP op stok de accu even volladen en dan de accu middels een schakelaar isoleren.
Op de foto zie je 13,3V op de CERS, wat te weinig is om de Yellowtop goed vol te krijgen.
Na een tijd aan de Ctek wordt dit net boven 14V.
Ik had de accu in het voorjaar ook weer bijgeladen met mijn C-Tek druppellader en daar had ie netjes de hele cyclus volgemaakt.
Tegenwoordig komt ie niet meer verder dan 4 lampjes na een uur of 5. Ook is mijn C-Tek enorm heet dan; heb jij dat ook?
Volvo V70R | Volvo 850 T-5R CY | Volvo V60D3+ summum R-design | Kip Greyline 48TRZ

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Kip CERS 12

Bericht door HenkR » do 31 aug 2017 10:30

Ik praat uit 2e hand. Mijn collega heeft mijn al eerder gemelde issue gehad.
De CERS parallel aan de CTEC op de accu werkt niet goed, want dan loopt het CTEC programma niet goed.
De accu die al "stuk" is gegaan door alleen maar met de lage spanning vanuit de CERS geladen te zijn, was ook niet meer aan de praat te krijgen met de CTEC. De CTEC deed er heel lang over om het hele programma te doorlopen en gaf hoop dat de accu ook weer een "regeneratie" kreeg. Maar hij bleef defect (geeft niet meer voldoende spanning zelfs niet voor alleen een lampje)
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Kip CERS 12

Bericht door Tafkah » do 31 aug 2017 12:20

Ik heb een soortgelijke setup, waarbij ik een CTEK permanent op de yellowtop heb en een Cers daar ook parallel op.
Ik heb een eenvoudige CERS (20A geloof ik) waarbij geen metertjes of schakelaars aanwezig zijn, anders dan een aan/uit schakelaar (tip-toets).
De enigste functie die de CERS dus biedt is het opladen van de accu tijdens het rijden en op het moment dat ik aan de paal sta. Daar de CTEK er ook al aanzit, heeft het opladen van de accu als ik verbonden ben aan de paal geen zin en laat daarom mijn CERS altijd uit.
12 volt voor verlichting, waterpomp etc komt dus rechtstreeks van de Accu.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de CTEK lader en status lampjes nooit controleer (ja ja, ik weet het, ik zal er eens op letten), maar ik heb in de twee jaar dat dit zo zit nooit problemen ondervonden.
Mijn tip zou zijn om bij gebruik van een CTEK lader op een yellowtop het 220 volt gedeelte van de CERS gewoon uit te laten wanneer de hut aan de paal staat....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dussel
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 30 aug 2017 21:01

Re: Kip CERS 12

Bericht door Dussel » do 31 aug 2017 12:22

de ctek lader mag wel warm worden maar niet heet.
Als je de boekjes erop na slaat zie je dat de lader een maximaal laadproces van ongeveer 48 uur kan hebben. Vanaf het 3e of 4e lampje begint de lader pas echt met laden, hiervoor zijn het pulsen naar de accu om een analyse te maken of de accu wel geladen kan/moet worden

Gebruikersavatar
JoostV70R
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 20 aug 2014 08:55
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Kip CERS 12

Bericht door JoostV70R » do 7 sep 2017 22:03

Update:
Boordaccu wordt dus door die antieke omvormer niet meer bijgeladen. Ik kan de boel nu laten fixen, maar ik ga het komend voorjaar doen. Ik verwacht de komende 2 weekenden geen nazomerweer meer dus de Kip gaat op stok :)
In 2018 dus een vervolg...!
Volvo V70R | Volvo 850 T-5R CY | Volvo V60D3+ summum R-design | Kip Greyline 48TRZ

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip CERS 12

Bericht door Chris » do 7 sep 2017 22:24

We houden het in de gaten Joost.. mrgreen.gif

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

HJ
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 27 apr 2022 15:19

Re: Kip CERS 12

Bericht door HJ » do 28 apr 2022 11:15

Wij hebben 40EK uit 1991 met cers naar zonder accu. Klopt het dat als ik een nieuwe 55ah accu plaats in de bak onder bank, deze de stroom overneemt als ik 220 volt stekker uit de caravan haal?????? Graag advies!!!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip CERS 12

Bericht door Micky » do 28 apr 2022 11:19

[re.gif]

als je de omvormer nog hebt ingebouwd en werkend wel, maar dan moet je wel een knop omzetten in de kledingkast, plaats anders even een paar foto's thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kip CERS 12

Bericht door iemand » do 28 apr 2022 12:33

Hallo HJ, welkom op het forum.

Heb je de manual van de CERS 12 ( evt al gevonden op internet) ?

Kip heeft een behoorlijk archief online staan dacht ik.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kip CERS 12

Bericht door dieseltijger » do 28 apr 2022 15:14

Gaat automatisch bij mijn Pluimvee.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

HJ
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 27 apr 2022 15:19

Re: Kip CERS 12

Bericht door HJ » vr 29 apr 2022 17:52

Micky schreef:
do 28 apr 2022 11:19
[re.gif]

als je de omvormer nog hebt ingebouwd en werkend wel, maar dan moet je wel een knop omzetten in de kledingkast, plaats anders even een paar foto's thumbup.gif
Waar en welke knop in de kast bedoel je??

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”