Elektrisch auto's laden op de camping

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Remko Gooijert
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 24 jul 2017 22:24
Locatie: Loppersum

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Remko Gooijert » ma 4 sep 2017 21:54

Goedendag,

Is het mijn bekrompenheid of is men te gierig om niet 'gratis' je electrice XC90 T8 Twin engine op te laden.

Adria Adora 613 kost zonder opties een slordige € 25.000 achter een Volvo XC90 T8 Twin Engine vanaf een slordige € 82.000

Met een meer dan €100.000 combinatie kamperen op een camping waar mensen het merendeel van hun jaarinkomen in een maand of 4 moeten verdienen en dan 'gratis' je auto opladen (zucht)
Groet
Remko Gooijert

KIP 45 TLB '91 (solar)
Ventura Pacific 300 (met annex)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Conradi » ma 4 sep 2017 22:14

RE.gif
Nu maar hopen dat het zuchten je goed heeft gedaan :wink:

Om het voor je maar even direct duidelijk te stellen, ik heb geen enkel moeite om voor het elektrisch laden te betalen. In tegendeel, ik heb een gekalibreerde kWh-meter bij me, omdat veel campings en hotels helemaal niet zijn voorbereid om de afgenomen stroom te kunnen meten. Echter, tot nu heb ik nog geen camping meegemaakt die er een punt van maakt.
Dat ik campingbazen hun boterham misgun heb je niet uit mijn reacties kunnen halen :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Jan van Vijven » di 5 sep 2017 08:27

Volgende overweging,
Waarom zou je bij een camping moeten opladen? Of waarom moeten daar laadpalen staan?
Ik kan er ook niet tanken, de campingbaas is toch geen energie leverancier?
Als iedereen straks zijn Tesla daar even vol gooit zal er toch wat aan zijn infra moeten gebeuren!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door nicolaas » di 5 sep 2017 10:02

op zo'n grote caravan kunnen vast heel veel zonnepanelen
microhome 370 luxe

Ruud+Petra

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Ruud+Petra » di 5 sep 2017 10:29

RE.gif RE.gif

Waarom zou een campingbaas WiFi tot beschikking moeten stellen? Waarom zou een campingbaas zijn stroomvoorziening van 4 naar 10 amp gaan upgraden? Waarom zou een campingbaas speeltoestellen of een zwembad of...........

Allemaal omdat hij klanten wil trekken, omdat hij met de tijd meegaat, omdat de klanten erom vragen, omdat de klanten zich aangetrokken voelen tot die dienstverlening of voorziening. En als je er extra voor moet betalen? Ook geen probleem. Elke campingbaas zal daar zijn eigen keuze in maken.

En als dadelijk een substantieel deel van zijn klanten met electrisch aangedrven auto's aan komt rijden, geloof maar dat hij de infra erop gaat aanpassen en er wellicht geld voor gaat vragen (of niet). Want het is een ideaal moment voor een eigenaar van zo'n auto om hem daar op te laden. Hij staat er s'nachts toch maar.

De tijd zal het leren. We zitten nu in een soort van overgangsfase waarbij niemand precies weet welke kant het op zal gaan.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Hobby Linka » di 5 sep 2017 16:08

RE.gif

Meegaan in de tijd is prima. Maar als ik een elektrische auto thuis moet opladen moet ik dat ook zelf betalen. Waarom zou dit dan op een camping dan gratis moeten.

Auto opladen op de camping via een (betaal) laadpaal prima, maar gratis ben ik op tegen. De prijs van de camping per dag zal daar op aangepast worden. Dan betaal ik dus voor het gratis laden van de buurman zijn Tesla.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ruud+Petra

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Ruud+Petra » di 5 sep 2017 16:47

Helemaal mee eens. Dat ik "(of niet)" schreef zou ook mijn voorkeur niet hebben.

En die paar gasten die nu met de normale electra-aansluiting hun electrische auto ermee opladen? Tja, so what. Dat wordt natuurlijk anders als het er meer gaan worden.

Maar zo'n vaart gaat het voorlopig niet lopen. En als er al echte laadpalen gaan komen (op een centrale parkeerplaats?) dan zal daar in elk geval voor betaald moeten worden. Logisch. Ik denk dat de eigenaar van zo'n auto daar graag voor wil betalen. Elke ochtend volle accu's.

Maar de tijd zal het leren.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Conradi » di 5 sep 2017 17:59

Jan van Vijven schreef:Volgende overweging,
Waarom zou je bij een camping moeten opladen? Of waarom moeten daar laadpalen staan?
De range van een elektrische auto is gewoon veel kleiner in vergelijk met brandstof. Bij zo'n 300 km houdt 't wel op. Kortom, je moet simpelweg vaker opladen. Daar komt bij dat de eerste 80% van een accu relatief snel vol zijn, maar de laatste 20% heel lang duurt. Kortom, aan de snellader is de range dus nog maar zo'n 250km.
Voor een volledige elektrische auto heb je een (snel)laadpaal nodig, want die krijg je niet opgeladen met de standaard 230 V.

Een camping kan geen brandstofpomp plaatsen. Afgezien dat er geen noodzaak voor is, zijn de (veiligheids-)regels gelukkig heel strikt. Die gelden voor elektrische laden natuurlijk niet. Dat kan dus een mooie bijverdienste voor de camping worden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door eurotrotter » di 5 sep 2017 18:50

Micky schreef:RE.gif weenie.gif

Ik zou er niet teveel in investeren, elektrisch rijden is niet de toekomst volgens mij...
Helemaal mee eens,
Echte kerels rijden met motoren, mrgreen.gif
Apparaten hebben een stekker. [aschrik.gif]
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door eurotrotter » di 5 sep 2017 18:53

Conradi schreef:
Jan van Vijven schreef:Volgende overweging,
Waarom zou je bij een camping moeten opladen? Of waarom moeten daar laadpalen staan?
De range van een elektrische auto is gewoon veel kleiner in vergelijk met brandstof. Bij zo'n 300 km houdt 't wel op. Kortom, je moet simpelweg vaker opladen. Daar komt bij dat de eerste 80% van een accu relatief snel vol zijn, maar de laatste 20% heel lang duurt. Kortom, aan de snellader is de range dus nog maar zo'n 250km.
Voor een volledige elektrische auto heb je een (snel)laadpaal nodig, want die krijg je niet opgeladen met de standaard 230 V.

Een camping kan geen brandstofpomp plaatsen. Afgezien dat er geen noodzaak voor is, zijn de (veiligheids-)regels gelukkig heel strikt. Die gelden voor elektrische laden natuurlijk niet. Dat kan dus een mooie bijverdienste voor de camping worden.
Ik vind t allemaal prima,zolang ik als ,niet electrisch rijder,maar niet bij hoef te dragen aan de infrastructuur van deze laadpalen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door cessna182 » di 5 sep 2017 19:14

leuk onderwerp.

Ben benieuwd welke campingeigenaar zin heeft om EEN PAAR honderdduizend euro te investeren in een gepaste transformator en elektrische (her)installatie ??
Op dit moment is het slechts sporadisch dat een auto inprikt om op te laden en dus geen probleem. Eens de halve camping dat begint te doen krijg je een heel ander verhaal.
Zet vervolgens hier of daar nog een paar snellaadpunten over de camping of enkele hyperchargers aan 100KW per stuk, dan gaan ze eerst kijken wat er als hoofdleiding thv de straat is gelegd. Voor heel veel campings stopt hier al het verhaal.
Los van het juridische of hij wel-of geen energie mag verkopen. We spreken hier niet over een elektrisch kacheltje om de caravan warm te houden.
Mochten er nog geen wetteksten of spelregels hieromtrent bestaan: die zullen er wel komen.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Conradi » di 5 sep 2017 19:35

RE.gif
De verwachting is dat, dat wat anders gaat. Vraag en aanbod doet daar z'n werk. Omdat in bijvoorbeeld Frankrijk in de zomer de stroomlevering aan de industrie afneemt, leveren de elektriciteitsjongens dat graag aan de toeristen. Kortom de energieleveranciers hebben alle belang om die palen te plaatsen, de camping krijgt daar een vergoeding voor en iedereen is blij.
eurotrotter schreef:Ik vind t allemaal prima,zolang ik als ,niet electrisch rijder,maar niet bij hoef te dragen....
Ik ben bang dat je dat kunt vergeten. De politiek wil ons aan de elektrische auto hebben. Omdat korting geven aan elektrisch rijders ze niet zo goed bevallen is, is de kans groot dat de accijnzen op brandstof omhoog gaan. Zo wordt het e-rijden gestimuleerd. Dat zal, zeker voor diesel, wel in heel Europa gaan gebeuren met misschien als uitzondering Duitsland. De Duitse auto-industrie geloofd nog steeds erg in de Diesel, maar de vraag is hoelang ze dat (economisch) kunnen volhouden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1738
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Carnavalswiertz » di 5 sep 2017 19:43

De vraag is natuurlijk ook of electrisch rijden mbv accu's de toekomst is, of alternatieven zoals bijvoorbeeld electrisch rijden op waterstof. Vandaag op de radio dat Nederland hier ver achterloopt, ondanks vele voordelen van waterstof- tov accu aangedreven electrische auto's.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door eurotrotter » di 5 sep 2017 19:44

Conradi schreef:RE.gif
. De politiek wil ons aan de elektrische auto hebben. Omdat korting geven aan elektrisch rijders ze niet zo goed bevallen is, is de kans groot dat de accijnzen op brandstof omhoog gaan. Zo wordt het e-rijden gestimuleerd. Dat zal, zeker voor diesel, wel in heel Europa gaan gebeuren met misschien als uitzondering Duitsland. De Duitse auto-industrie geloofd nog steeds erg in de Diesel, maar de vraag is hoelang ze dat (economisch) kunnen volhouden.
Dus als ik t goed begrijp is electrisch rijden alleen mogelijk door het stimuleren van electriciteit ten koste van de diesel of benzine voertuigen.
Zo ongeveer wat in t verleden met t vervoer over de weg gebeurt is;kunstmatig duur en moeilijk maken met allerlei regels en t rail vervoer bevoordelen met allerlei subsidies.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Remko Gooijert
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 24 jul 2017 22:24
Locatie: Loppersum

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Remko Gooijert » di 5 sep 2017 22:28

nicolaas schreef:op zo'n grote caravan kunnen vast heel veel zonnepanelen

haphop.gif haphop.gif haphop.gif haphop.gif Kun je zelf je Tesla opladen haphop.gif haphop.gif haphop.gif
Groet
Remko Gooijert

KIP 45 TLB '91 (solar)
Ventura Pacific 300 (met annex)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door Conradi » ma 11 sep 2017 21:37

Morgen is het persdag op de IAA Frankfurt, de grootste Europese autobeurs. Op de vooravond ervan organiseren diverse merken al een feestje.

Mercedes heeft aangekondigd dat vanaf 2022 al hun modellen ook met elektrisch aandrijving beschikbaar zullen zijn. Ze willen dan minimaal vijftig (!) verschillende modellen op de markt hebben. Volkswagen gaat hetzelfde doen, maar heeft daar tot 2030 voor uitgetrokken. Ze investeren rond de 70 miljard euro. Volvo had al aangekondigd dat vanaf 2019 alle auto's elektrisch zullen zijn en Land Rover wil dat in 2020 bereikt hebben.
Overigens betekent 'elektrisch' in alle gevallen een combinatie van volledig elektrische en (plug-in) hybride modellen. De verbrandingsmotor is dus nog niet helemaal uitgewuifd.

Belangrijke drijfveer is de Chinees markt, de grootste automarkt ter wereld. China stuurt al heel nadrukkelijke op elektrische auto's om de enorme smog tegen te gaan maar hint sinds kort op een toekomstig verbod van de verbrandingsmotor.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

warbout
Berichten: 104
Lid geworden op: za 30 aug 2014 23:03
Locatie: Albrandswaard

Re: Elektrisch auto's laden op de camping

Bericht door warbout » wo 13 sep 2017 10:59

Volgens het laatste nieuws over stekker apparaat rijden,
verwacht men dat pas rond 2024 de kinderziekten er uit zullen zijn.
Voorlopig is het prettiger om gewoon met gas/diesel of benzine motoren te rijden en zeker in de kampeerbranche.
Maar ja, ieder z'n meug he?

grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij, wij zijn het die voorbij gaan".

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”