Omvormer eruit gegooid maar nu ?
Geplaatst: vr 11 aug 2017 14:38
geachte forum leden
Mijn omvormer ( die kast met tientallen zekeringen en aansluitingen ) heef de geest gegeven, begon vreselijk te stinken met amper belasting.
Ik heb overwogen dat ding te laten reparen of een nieuwe vergelijkbare te kopen. Maar in de plaats daavan heb ik - was tijdelijk bedoeld - bij Conrad zekeringhouders gekocht en die in groepen opgesteld. De kabelbomen uitgeplozen ( gelukkig waren er labeltjes ) en aangesloten op de zekeringhouders met de zekeringsterktes die ze hadden. En die zekeringhouders weer aan de accu geknoopt. ( ook met een hoofdzekering ) In principe werkt alles dus nu op 12-14 V uit de accu en bij kortsluiting ploft de zekering(en). ( gebeurde al toen ik een LED lampje wilde aansluiten en de draadjes per ongeluk tegen elkaar aan kwamen ) Ik heb gewerkt met dezelfde knijp-sokjes die de orginele installatie had. Ik vraag me wel af of solderen niet toch nog veiliger was geweest gezien het gestoot en gerammel dat zo'n caravan moet verwerken.
De accu wordt nu opgeladen met een Ctek MXS 10. Ik ben alleen onzeker die nu op "supply" gezet moet worden - stabiele voeding - of accu laden. Hoe dan ook wordt de lader hooguit handwarm en heeft ook een temperatuur sonde voor de accu.
Ik heb zelf ook de verlichting van de ( 15 jaar oude ) Knaus omgebouwd naar volledig LED. Deels "echte" voor caravans en boten en deels van de Ikea die bedoeld waren voor 230 V maar zelf 12 V zijn. Ik begrijp dat die niet goed tegen spanningsfluctuaties kunnen maar er is nog niks kapot na 3 vakanties. Ook de oude ongewijzigde afnemers als toiletpomp, kranen en waterpomp, afzuigkap en kachelventilator werken nog goed. ( had wel de kachelventialtor aanvankelijk omgekeerd waardoor die niet in draaisnelheid te bedienen was maar dat is gecorrigeerd )
Er is ook nog een mover schakelkast bij gekomen op die accu, die heb ik vlakbij de accu gezet ( stond in handeleiding dat dat moest ) In bedrijf zal die wel heel wat stroom uit de accu nemen maar kan dat kwaad als alle andere vebruikers uit staan ? ( qua beschadiging van die gebruikers vanwege plotselingen spanningsverschillen )
Eigenlijk werkt dit tot mijn verbazing zo goed dat ik me afvraag waarom er zo'n grote en zware metalen kast voor nodig was om hetzelfde te doen ?? Of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd ? Ik ben niet bepaald een electro technicus....ik weet alleen voldoende mijn caravan niet in brand te steken met de 12 V installatie ( hoop ik )
En dan de koelkast. Die kan nu aan op de accu maar die is dan natuurlijk heel snel leeg. Die omvormer had zover ik gelezen had een spanningsbooster om stroom uit de auto te kunnen gebruiken maar onze auto heeft geen constante en geschakelde stroomdraden. Kan ik daarvoor zonnepanelen gebruiken of is dat onzinnig ? Vooral is dat het verlies aan laadvermogen van de caravan waard ik schat 20 kg ( 2 grotere panelen ). Als ik een ( 4 mm ) draad vanuit de auto zelf trek doe ik dat dan ( met een zekering ) vanaf de dynamo of vanaf de accu ? En ik neem aan dat ik dan beter de koelkast 12 V helemaal los kan maken van de caravan accu....om te voorkomen dat de auto probeert te starten op de caravan accu en die draden in de fik steekt. In principe gebruikt de LED verlichting zo weinig stroom dat ik geen auto lading onderweg nodig heb voor misschien wel een week en ik sta meestal na 2-3 rijdagen wel op de camping aan de stroom. En de mover heeft ook na aankomst altijd nog meer dan voldoende stroom gehad. Maar ik zou in principe wel de koelkast in werking willen hebben. De vries elementen zijn na een (halve) dag wel uitgewerkt.
Sorry dat ik op dit moment geen foto's heb. Het lijkt een beetje op een systeem schakelkast daarbinnen nu. ( maar aangelegd door een leek ) En laatste punt : mocht dit eigenlijk wel ? Of is er regelgevig dat je een aanhanger niet zo mag wijzigen ? Ik wil hem toch om de 3 jaar een bovag beurt laten geven. ( vooral banden, remmen en gas installatie nazien )
Mijn omvormer ( die kast met tientallen zekeringen en aansluitingen ) heef de geest gegeven, begon vreselijk te stinken met amper belasting.
Ik heb overwogen dat ding te laten reparen of een nieuwe vergelijkbare te kopen. Maar in de plaats daavan heb ik - was tijdelijk bedoeld - bij Conrad zekeringhouders gekocht en die in groepen opgesteld. De kabelbomen uitgeplozen ( gelukkig waren er labeltjes ) en aangesloten op de zekeringhouders met de zekeringsterktes die ze hadden. En die zekeringhouders weer aan de accu geknoopt. ( ook met een hoofdzekering ) In principe werkt alles dus nu op 12-14 V uit de accu en bij kortsluiting ploft de zekering(en). ( gebeurde al toen ik een LED lampje wilde aansluiten en de draadjes per ongeluk tegen elkaar aan kwamen ) Ik heb gewerkt met dezelfde knijp-sokjes die de orginele installatie had. Ik vraag me wel af of solderen niet toch nog veiliger was geweest gezien het gestoot en gerammel dat zo'n caravan moet verwerken.
De accu wordt nu opgeladen met een Ctek MXS 10. Ik ben alleen onzeker die nu op "supply" gezet moet worden - stabiele voeding - of accu laden. Hoe dan ook wordt de lader hooguit handwarm en heeft ook een temperatuur sonde voor de accu.
Ik heb zelf ook de verlichting van de ( 15 jaar oude ) Knaus omgebouwd naar volledig LED. Deels "echte" voor caravans en boten en deels van de Ikea die bedoeld waren voor 230 V maar zelf 12 V zijn. Ik begrijp dat die niet goed tegen spanningsfluctuaties kunnen maar er is nog niks kapot na 3 vakanties. Ook de oude ongewijzigde afnemers als toiletpomp, kranen en waterpomp, afzuigkap en kachelventilator werken nog goed. ( had wel de kachelventialtor aanvankelijk omgekeerd waardoor die niet in draaisnelheid te bedienen was maar dat is gecorrigeerd )
Er is ook nog een mover schakelkast bij gekomen op die accu, die heb ik vlakbij de accu gezet ( stond in handeleiding dat dat moest ) In bedrijf zal die wel heel wat stroom uit de accu nemen maar kan dat kwaad als alle andere vebruikers uit staan ? ( qua beschadiging van die gebruikers vanwege plotselingen spanningsverschillen )
Eigenlijk werkt dit tot mijn verbazing zo goed dat ik me afvraag waarom er zo'n grote en zware metalen kast voor nodig was om hetzelfde te doen ?? Of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd ? Ik ben niet bepaald een electro technicus....ik weet alleen voldoende mijn caravan niet in brand te steken met de 12 V installatie ( hoop ik )
En dan de koelkast. Die kan nu aan op de accu maar die is dan natuurlijk heel snel leeg. Die omvormer had zover ik gelezen had een spanningsbooster om stroom uit de auto te kunnen gebruiken maar onze auto heeft geen constante en geschakelde stroomdraden. Kan ik daarvoor zonnepanelen gebruiken of is dat onzinnig ? Vooral is dat het verlies aan laadvermogen van de caravan waard ik schat 20 kg ( 2 grotere panelen ). Als ik een ( 4 mm ) draad vanuit de auto zelf trek doe ik dat dan ( met een zekering ) vanaf de dynamo of vanaf de accu ? En ik neem aan dat ik dan beter de koelkast 12 V helemaal los kan maken van de caravan accu....om te voorkomen dat de auto probeert te starten op de caravan accu en die draden in de fik steekt. In principe gebruikt de LED verlichting zo weinig stroom dat ik geen auto lading onderweg nodig heb voor misschien wel een week en ik sta meestal na 2-3 rijdagen wel op de camping aan de stroom. En de mover heeft ook na aankomst altijd nog meer dan voldoende stroom gehad. Maar ik zou in principe wel de koelkast in werking willen hebben. De vries elementen zijn na een (halve) dag wel uitgewerkt.
Sorry dat ik op dit moment geen foto's heb. Het lijkt een beetje op een systeem schakelkast daarbinnen nu. ( maar aangelegd door een leek ) En laatste punt : mocht dit eigenlijk wel ? Of is er regelgevig dat je een aanhanger niet zo mag wijzigen ? Ik wil hem toch om de 3 jaar een bovag beurt laten geven. ( vooral banden, remmen en gas installatie nazien )