Omvormer eruit gegooid maar nu ?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Omvormer eruit gegooid maar nu ?

Bericht door Peter 1969 » vr 11 aug 2017 14:38

geachte forum leden

Mijn omvormer ( die kast met tientallen zekeringen en aansluitingen ) heef de geest gegeven, begon vreselijk te stinken met amper belasting.

Ik heb overwogen dat ding te laten reparen of een nieuwe vergelijkbare te kopen. Maar in de plaats daavan heb ik - was tijdelijk bedoeld - bij Conrad zekeringhouders gekocht en die in groepen opgesteld. De kabelbomen uitgeplozen ( gelukkig waren er labeltjes ) en aangesloten op de zekeringhouders met de zekeringsterktes die ze hadden. En die zekeringhouders weer aan de accu geknoopt. ( ook met een hoofdzekering ) In principe werkt alles dus nu op 12-14 V uit de accu en bij kortsluiting ploft de zekering(en). ( gebeurde al toen ik een LED lampje wilde aansluiten en de draadjes per ongeluk tegen elkaar aan kwamen ) Ik heb gewerkt met dezelfde knijp-sokjes die de orginele installatie had. Ik vraag me wel af of solderen niet toch nog veiliger was geweest gezien het gestoot en gerammel dat zo'n caravan moet verwerken.

De accu wordt nu opgeladen met een Ctek MXS 10. Ik ben alleen onzeker die nu op "supply" gezet moet worden - stabiele voeding - of accu laden. Hoe dan ook wordt de lader hooguit handwarm en heeft ook een temperatuur sonde voor de accu.

Ik heb zelf ook de verlichting van de ( 15 jaar oude ) Knaus omgebouwd naar volledig LED. Deels "echte" voor caravans en boten en deels van de Ikea die bedoeld waren voor 230 V maar zelf 12 V zijn. Ik begrijp dat die niet goed tegen spanningsfluctuaties kunnen maar er is nog niks kapot na 3 vakanties. Ook de oude ongewijzigde afnemers als toiletpomp, kranen en waterpomp, afzuigkap en kachelventilator werken nog goed. ( had wel de kachelventialtor aanvankelijk omgekeerd waardoor die niet in draaisnelheid te bedienen was maar dat is gecorrigeerd )

Er is ook nog een mover schakelkast bij gekomen op die accu, die heb ik vlakbij de accu gezet ( stond in handeleiding dat dat moest ) In bedrijf zal die wel heel wat stroom uit de accu nemen maar kan dat kwaad als alle andere vebruikers uit staan ? ( qua beschadiging van die gebruikers vanwege plotselingen spanningsverschillen )

Eigenlijk werkt dit tot mijn verbazing zo goed dat ik me afvraag waarom er zo'n grote en zware metalen kast voor nodig was om hetzelfde te doen ?? Of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd ? Ik ben niet bepaald een electro technicus....ik weet alleen voldoende mijn caravan niet in brand te steken met de 12 V installatie ( hoop ik )

En dan de koelkast. Die kan nu aan op de accu maar die is dan natuurlijk heel snel leeg. Die omvormer had zover ik gelezen had een spanningsbooster om stroom uit de auto te kunnen gebruiken maar onze auto heeft geen constante en geschakelde stroomdraden. Kan ik daarvoor zonnepanelen gebruiken of is dat onzinnig ? Vooral is dat het verlies aan laadvermogen van de caravan waard ik schat 20 kg ( 2 grotere panelen ). Als ik een ( 4 mm ) draad vanuit de auto zelf trek doe ik dat dan ( met een zekering ) vanaf de dynamo of vanaf de accu ? En ik neem aan dat ik dan beter de koelkast 12 V helemaal los kan maken van de caravan accu....om te voorkomen dat de auto probeert te starten op de caravan accu en die draden in de fik steekt. In principe gebruikt de LED verlichting zo weinig stroom dat ik geen auto lading onderweg nodig heb voor misschien wel een week en ik sta meestal na 2-3 rijdagen wel op de camping aan de stroom. En de mover heeft ook na aankomst altijd nog meer dan voldoende stroom gehad. Maar ik zou in principe wel de koelkast in werking willen hebben. De vries elementen zijn na een (halve) dag wel uitgewerkt.

Sorry dat ik op dit moment geen foto's heb. Het lijkt een beetje op een systeem schakelkast daarbinnen nu. ( maar aangelegd door een leek [aschrik.gif] ) En laatste punt : mocht dit eigenlijk wel ? Of is er regelgevig dat je een aanhanger niet zo mag wijzigen ? Ik wil hem toch om de 3 jaar een bovag beurt laten geven. ( vooral banden, remmen en gas installatie nazien )
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op vr 11 aug 2017 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Omvormer eruit gegooid maar nu ?

Bericht door Avdp » vr 11 aug 2017 14:53

heel verhaal. mrgreen.gif

bij mij loopt alles van 12v in de caravan op een 12v 10A voeding vd aliexpres a 8€.
doet het prima. zelfs de ledverlichting brand mooier dan op de originele omvormer.

heb alleen geen 12v koelkast maar 230v
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Omvormer eruit gegooid maar nu ?

Bericht door Peter 1969 » vr 11 aug 2017 14:56

Avdp schreef:heel verhaal. mrgreen.gif

bij mij loopt alles van 12v in de caravan op een 12v 10A voeding vd aliexpres a 8€.
doet het prima. zelfs de ledverlichting brand mooier dan op de originele omvormer.

heb alleen geen 12v koelkast maar 230v
Ja sorry ik heb ook heel veel vragen mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Omvormer eruit gegooid maar nu ?

Bericht door Avdp » vr 11 aug 2017 15:04

hier ook zelfgemaakt zekeringkastje incl. relais welke schakeld als de 230v word aangesloten. en verbruiksmeter.

alleen nog geen foto van mijn voedingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Omvormer eruit gegooid maar nu ?

Bericht door p_vingerhoets » vr 11 aug 2017 15:38

Een koelkast op zo nepanelen laten draaien zal niet lukken. Dan beter op gas laten koelen of op 220 v

De omvormer die je eruit gegooid hebt is een grote geregelde voeding die van de inkomende 220 volt
12 volt maakt voor de verlichting en pompen e.d. ook zit daar dus de zekeringkast bij.

Je zou de koelkast via een eigen voeding op de 220 volt aansluiting kunnen plaatsen zodat je als je op camping bent toch je koelkast kunt gebruiken op de 220.

De 12 volt voorziening van de koelkast dan aansluiten op de geschakelde spanning van je auto voor onderweg

Hiervoor kun je een draad vanaf de accu via een relais naar de caravan leggen, en het relais laten schakelen via de dynamo of contactslot. Zekeren bij de autoaccu.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

janadria
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 sep 2017 14:22

Re: Omvormer eruit gegooid maar nu ?

Bericht door janadria » za 30 sep 2017 19:28

ik ben in het bezit van een adria adora 2004 en zou ook graag van die grote omvormer af willen
de omvormer is van het merkschaudt type ebl 209 b
is er iemand die daar een oplqssing voor weet

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Omvormer eruit gegooid maar nu ?

Bericht door Hans1954 » za 30 sep 2017 20:12

RE.gif Losschroeven en naar het milieuplein brengen. mrgreen.gif mrgreen.gif
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Omvormer eruit gegooid maar nu ?

Bericht door JosD » za 30 sep 2017 20:20

Avdp schreef:hier ook zelfgemaakt zekeringkastje incl. relais welke schakeld als de 230v word aangesloten. en verbruiksmeter.

alleen nog geen foto van mijn voedingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Mooi gemaakt, vakwerk thumbup.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Omvormer eruit gegooid maar nu ?

Bericht door Avdp » za 30 sep 2017 21:41

RE.gif

bedankt.
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”