Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Pahov
Berichten: 50
Lid geworden op: za 5 aug 2017 13:40

Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door Pahov » za 5 aug 2017 20:45

Ik heb een oude Hylander Vision, waarbij ineens de aardlekschakelaar telkens omslaat. Van een buurman op de camping een kabel geleend, die deed het een halve nacht. Daarna diverse kabels geprobeerd, alle stekkers gewisseld, en uiteindelijk een gloednieuwe kabel gekocht, maar geen verbetering; bij aansluiten direct omslaan van aardlekschakelaar. Bij insteken van de leenkabel deed ie het wel weer gewoon. Alle stopcontacten gecontroleerd op losse kabels, alle apparaten uit de stopcontacten gehaald, inclusief koelkaststekker. Op advies mijn aardlekschakelaar ertussenuit gehaald en doorgelust, maar met nieuwe kabel slaat nu de aardlek van de camping door, nagenoeg direct bij aansluiten op het 220 net. Op 12 volt, op de moveraccu doet alles op 12 v het wel. Ik denk aan kortsluiting in de caravan ergens, hoewel ik het niet kan vinden. Kan de oorzaak een wellicht defecte omvormer zijn? Wat me ook hogelijk verbaast is dat we met een oude leenkabel kennelijk wel stroom kunnen houden, hoewel afgelopen nacht met deze kabel ook de aardlek omsloeg. Iemand een idee?

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door Conradi » za 5 aug 2017 21:06

Meestal zit er, na de zekering, een soort verdeeldoos naar de diverse 230v gebruikers. Maak steeds één aftakking los en check of de aardlek aan blijft.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Pahov
Berichten: 50
Lid geworden op: za 5 aug 2017 13:40

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door Pahov » za 5 aug 2017 21:36

AdriaDirk schreef:Ergens vocht / regenwater ingekomen ? Kijk eens achter de roosters van de koelkast of onder het keukenblok.
Binnen in het keukenblok is alles droog, rooster van de buitenkant gehaald om de stekker van de koelkast eruit te halen en daar leek ook alles droog...zal morgen nogeens extra inspecteren!

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk

Pahov
Berichten: 50
Lid geworden op: za 5 aug 2017 13:40

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door Pahov » za 5 aug 2017 21:56

Conradi schreef:Meestal zit er, na de zekering, een soort verdeeldoos naar de diverse 230v gebruikers. Maak steeds één aftakking los en check of de aardlek aan blijft.
Heb het kastje opgemaakt, onder de zekeringen lopen idd blauwe draden weg en zullen naar de diverse verbruikers lopen.. Zal ze morgen er een voor een eraf halen, hoewel ik dan nog niet precies weet, als hij blijft werken bij een afgenomen draad, waar die dan heen loopt.. Zoveel verbruikers heb ik volgens mij niet maar is zeker logisch en moet het proberen..!
Blijft raar dat bij een leenkabel hij het dan wel ineens doet.

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 952
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door Tjub » za 5 aug 2017 22:21

Bij mij was het de 230v element van de koelkast. Zet deze eens uit en probeer het dan eens. Zet dan de koelkast eens aan en kijk of de aardlek er weer uitvliegt..
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door theotrucker » za 5 aug 2017 22:41

De kabel heeft er zeker niks mee te maken. Jouw aardlekschakelaar zit na je kabel.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Pahov
Berichten: 50
Lid geworden op: za 5 aug 2017 13:40

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door Pahov » za 5 aug 2017 22:42

Tjub schreef:Bij mij was het de 230v element van de koelkast. Zet deze eens uit en probeer het dan eens. Zet dan de koelkast eens aan en kijk of de aardlek er weer uitvliegt..
Tjub, bij koelkast uit (op gas gezet) en knop om, vliegt de aardlek er ook uit, ook bij stekker van de koelkast er helemaal uit..
230 v element kan ik toch niet anders uitzetten dan via het uittrekken van de stekker, of heb ik het mis??

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door theotrucker » za 5 aug 2017 23:07

Verder zoeken. Alles uitsluiten wat het niet is.
Beter zo dan als het maar een keer per week gebeurd. De verlichting een voor een uitschakelen, de schakelaars losmaken. Met uitsluiten kom je er.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 952
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door Tjub » za 5 aug 2017 23:37

Pahov schreef:
Tjub schreef:Bij mij was het de 230v element van de koelkast. Zet deze eens uit en probeer het dan eens. Zet dan de koelkast eens aan en kijk of de aardlek er weer uitvliegt..
Tjub, bij koelkast uit (op gas gezet) en knop om, vliegt de aardlek er ook uit, ook bij stekker van de koelkast er helemaal uit..
230 v element kan ik toch niet anders uitzetten dan via het uittrekken van de stekker, of heb ik het mis??

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk
Mmmm, tja, dan zal het niet aan de koelkast liggen..
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door Stef » zo 6 aug 2017 00:21

Alles wat met een stekker verbonden is aan het 220 V net eruit trekken ! Ook aan de evt. Boiler denken.
Wanneer deze er nog uitvliegt , dan zit het in jouw bedrading.
Zoniet, dan een voor een alles weer in het stopkontakt stoppen en kijken of het bluift zitten of eruit vliegt.
Wanneer het in de bedrading zou zitten , dan alle verschillende aansluiting losnemen en een voor een weer aansluiten, zoals eerder aangegeven. scratch.gif

Veel succes ermee thumbup.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Pahov
Berichten: 50
Lid geworden op: za 5 aug 2017 13:40

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door Pahov » zo 6 aug 2017 12:12

Per stroomverbruiker alle bedrading uit de zekeringen kast gehaald, aardlek schakelaar eraf gehaald en telkens een weer aangesloten en gecheckt. Blijkt een stopcontact te zijn en deze gedemonteerd, alles weer gemonteerd, inclusief de aardlekschakelaar. Thuis weer eens kijken om een nieuwe te monteren. Bedankt voor de adviezen, heeft me een halve dag gekost om het te vinden vandaag, maar we zijn happy en ben blij met de adviezen! Nu maandag nog horen wat de auto reparatie zal worden, want die staat - afgesleept naar de garage- ook op maandag te wachten vanwege een lege radiateur.... Maar een ding alvast opgelost en we hebben weer stroom!!!

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk

Gebruikersavatar
apache007
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 21:54

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door apache007 » zo 6 aug 2017 12:19

Keurig. Zo zie maar, het kost wat tijd maar zelf toch maar mooi ontdekt. Nu hopen dat het met de auto meevalt.
“Don’t fear the future or regret the past but celebrate the present.” haphop.gif

Pahov
Berichten: 50
Lid geworden op: za 5 aug 2017 13:40

Re: Aardlekschakelaar slaat aan, oorzaak onbekend

Bericht door Pahov » zo 6 aug 2017 12:23

apache007 schreef:Keurig. Zo zie maar, het kost wat tijd maar zelf toch maar mooi ontdekt. Nu hopen dat het met de auto meevalt.
Haha ja maar ff steuntje in de rug is best handig, anders was ik er waarschijnlijk niet zelf aan begonnen!

Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”