stopcontact bijgemaakt: nu laatste stap

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

stopcontact bijgemaakt: nu laatste stap

Bericht door jazzper » wo 19 jul 2017 23:05

In onze caravan heb ik een stopcontact bij gemaakt. Het begon goed:
1gatenboor.JPG
50mm gatenboor, draden strippen en aanbrengen en vier kleine schroefjes en de boel zat.
2stopcontact.JPG
bewijsstuk 1. Wit is nou niet ideaal, maar andere kleuren waren niet op voorraad en ik wilde doorpakken.


3kabel.JPG
Vervolgens heb ik flexibele 16mm electrabuis getrokken. Paar gaten moeten maken. De hele routing kostte nog wel bakken tijd. Zo lastig werken een opgebouwde caravan. Enfin, van de treinzit, onder de watertankhouder door, door paar panelen onder ons bed door naar de kledingkast halverwege aan de andere kant. Alwaar de electrakast zit. Gebruikte kabel is 1,5mm2 drie-aderig. De slang zet ik nog wel vast maar eerst volledig up and running. En ik wil nog versterkingsdwarsbalkje vlak boven WCD maken om iets steviger te maken. Het is maar dun hout.

Afbeelding
full res alhier: http://i.imgur.com/zpl7IQU.jpg

Tenslotte kom ik hier onder uit. Een Scheiber TRA W 23 J BIP 36.12854.44 installatie. Die de 220V via aardlekschakelaar onderverdeeld in 220V, 12V gelijk en 12V wissel. Met nog wat zekeringen erbij. Als ik me niet vergis, en dat wil ik even dubbelchecken, is dit een prachtige situatie. Onder de aardlekschakelaar zie je rijen pinnen waar per N, aarde, P een keurig stekkertje is die je erop schuift. Ik kan toch gewoon mijn kabel voorzien van een schuifje of mof of hoe dat heet en erbij prikken? Dit is toch keurig voorbereid of zie ik iets over het hoofd?
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: stopcontact bijgemaakt: nu laatste stap

Bericht door Barreman » wo 19 jul 2017 23:15

Yep, dat kan. Het is een ééngroep-systeem, dus kleur bij kleur en klaar.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Ferdi

Re: stopcontact bijgemaakt: nu laatste stap

Bericht door Ferdi » do 20 jul 2017 06:26

Re, Re, waarom de stroom zover weg halen, normaal zijn er door heel de caravan genoeg verdeeldozen, waar je wat van af kan takken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Re: stopcontact bijgemaakt: nu laatste stap

Bericht door jazzper » do 20 jul 2017 20:52

Ferdi schreef:Re, Re, waarom de stroom zover weg halen, normaal zijn er door heel de caravan genoeg verdeeldozen, waar je wat van af kan takken.
terechte vraag! Dat was mijn eerste idee, maarr... aan die kant van de caravan was alleen een 12V verdeeldoos. Dichtsbijzijnde 220V is in badkamer en dan ook nog aan de verre kant. Als ik daar af wil tappen moet ik tig panelen en een wasbak lichten. Daar had ik geen zin in. De andere kant langs (wat ik nu gedaan heb) kom ik volgens mij eerder al langs de Truma boiler. Weet niet eens of die 220 of 12 is maar wilde daar nou niet van af tappen.

Dus... kabelschoentjes kopen en klaar!
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”