Inverter 12V -> 230 volt
Inverter 12V -> 230 volt
Wij willen onze Mobicool B40 (dieprviezer met compressor) ook in de auto op 230V laten werken ipv de 12V mode. Heeft iemand ervaring met een inverter voor dit doel?
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Inverter 12V -> 230 volt
dat kan echter vreet stroom en omvormer wordt behoorlijk warm.
dus afkoppelen als de motor niet aan staat.
neem een omvormer van voldoende vermogen.
dus afkoppelen als de motor niet aan staat.
neem een omvormer van voldoende vermogen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Opgenomen vermogen is ca 50W bij 230V....
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Compressor koelkasten hebben een forse aanloopstroom. De vraag is of de omvormer dit kan leveren.
Bij 50W is de opgenomen stroom van de 12 V accu ongeveer 4 a 5 ampere.
Bij 50W is de opgenomen stroom van de 12 V accu ongeveer 4 a 5 ampere.
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges
Jeep Patriot 2.4 4WD
Jeep Patriot 2.4 4WD
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Ik heb standaard 230 volt in de auto, maar ik gebruik de box gewoon op 12 volt, vaak sluit ik hem niet eens aan, hij blijft de hele dag koud
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Ik gebruik al jaren een omvormer om de koelbox in de auto op 220V te laten werken. De koelbox werkt dan simpelweg veel beter dan op 12 Volt.
Mij omvormer - een simpel ding van Belkin - kan al 140 watt aan.
Mij omvormer - een simpel ding van Belkin - kan al 140 watt aan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Inverter 12V -> 230 volt
RE.gif
zal me er eens in verdiepen, echter het stopcontact in de auto is zo'n platte stekker, dus zonder randaarde, ik geloof dat mijn auto 150Watt levert.
zal me er eens in verdiepen, echter het stopcontact in de auto is zo'n platte stekker, dus zonder randaarde, ik geloof dat mijn auto 150Watt levert.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Hoi Jackt.
Al eerder aangehaald..
Een compressor KK heeft een flinke aanloopstroom.
Lang niet alle inverters kunnen dit leveren.
Als je er een voor 4-5 ampere koopt, dat is ong. gelijk aan de 50 watt die je opgeeft, dan zal het niet werken.
De inverter zal dan niet willen starten.
Je moet echt ruim meer vermogen hebben, en ik zou zeker afspreken met een verkoper dat je het wilt proberen...
Zonde om er een te kopen die het niet aankan...
Chris
Al eerder aangehaald..
Een compressor KK heeft een flinke aanloopstroom.
Lang niet alle inverters kunnen dit leveren.
Als je er een voor 4-5 ampere koopt, dat is ong. gelijk aan de 50 watt die je opgeeft, dan zal het niet werken.
De inverter zal dan niet willen starten.
Je moet echt ruim meer vermogen hebben, en ik zou zeker afspreken met een verkoper dat je het wilt proberen...
Zonde om er een te kopen die het niet aankan...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Zit aan deze te denken...
https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... -230V.html
Reden voor deze oplossing is dat we de box als diepvriezer gebruiken en niet als normale koelbox....
https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... -230V.html
Reden voor deze oplossing is dat we de box als diepvriezer gebruiken en niet als normale koelbox....
Laatst gewijzigd door jackt op zo 2 jul 2017 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Grote kans dat ie het niet trekt.
Ik heb het ooit eens geprobeerd met een 300 W.
Het ging niet.
Bij het opstarten van de compressor vloog de inverter in storing.
Te hoge aanloopstroom.
Nu doe ik helemaal niks meer.
Is ook volstrekt onnodig. De koelbox blijft zonder stroom 2 dagen koud is mij gebleken.
Mits de koelbox goed vol zit en thuis goed koud is gemaakt.
Bij een overnachting gaat de stekker er weer in normaal gesproken.
Dat ben ik eens vergeten. Een dag-nacht en nog een groot gedeelte van de dag erop geen stroom.
Toch nog een koud biertje.
Ik heb het ooit eens geprobeerd met een 300 W.
Het ging niet.
Bij het opstarten van de compressor vloog de inverter in storing.
Te hoge aanloopstroom.
Nu doe ik helemaal niks meer.
Is ook volstrekt onnodig. De koelbox blijft zonder stroom 2 dagen koud is mij gebleken.
Mits de koelbox goed vol zit en thuis goed koud is gemaakt.
Bij een overnachting gaat de stekker er weer in normaal gesproken.
Dat ben ik eens vergeten. Een dag-nacht en nog een groot gedeelte van de dag erop geen stroom.
Toch nog een koud biertje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Hoi Jackt..
Ik zou eerder voor zoiets gaan: https://nl.aliexpress.com/item/Vehicle- ... 1c0f3cab9c
Duidelijk een veelvoud aan vermogen. Dan heb je kans dat de compressor wil starten.
Chris
Ik zou eerder voor zoiets gaan: https://nl.aliexpress.com/item/Vehicle- ... 1c0f3cab9c
Duidelijk een veelvoud aan vermogen. Dan heb je kans dat de compressor wil starten.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Punt is dat in eerdere posts al is opgemerkt is dat het alleen werkt met een zuivere sinus. Vraag is dus of de Chinese varianten een zuivere sinus leveren of een gemodificeerde sinus of blok golf. Ik zal er over nadenken en eventueel leverancier benaderen over ervaringen en mogelijkheden voor terug leveren bij onvoldoende resultaat.
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe...
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe...
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Ik heb een inverter vast in de caravan gemonteerd en daar draait mijn Mobicool 40 prima op. Ik heb wel een zware Weaco msi1812t (nu Dometic) hij kan 1600 watt continue leveren (maar dat houdt de accu niet vol) en 3500 watt peak. Is ook een apparaat met een nette sinus dus gevoelige apparatuur werkt er ook prima op.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Inverter 12V -> 230 volt
En de box zet 230 weer om naar 12 V.
Frans
Frans
Re: Inverter 12V -> 230 volt
RE.gif Nee hoor, de B40 heeft 2 gescheiden koelsystemen. Een compressor systeem welke uitsluitend op 230V werkt maar dat een veel hogere koelcapaciteit heeft en een thermoelektrisch systeem op basis van een Peltier element die op 12V werkt. Bij deze koelbox is het dus ook zo als hij op 12V niet meer zou koelen het andere systeem nog perfect kan werken daar ze redundant zijn.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Ik heb nog eens gezocht op internet en wat ik her en der lees is dat de compressor functie van de B40 niet geschikt is voor mobiel gebruik en dus alleen voor stationair gebruik bedoeld is. Compressor zou niet tegen beweging van de auto kunnen. Vandaar de 12 V optie op de B40. Echter deze 12V functie houdt de temperatuur onderweg niet beneden nul is onze (beperkte) ervaring tot nu toe hetgeen wel ons gebruiksdoel is namelijk gebruik als diepvriezer. Van een leverancier van inverters kreeg ik onderstaande reactie:
Deze omvormer is geschikt voor een koeling van nominaal 50W; https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... -230V.html
Ofwel je hebt een flinke inverter nodig met vaste aansluiting op de accu ivm stroom van ca. 50 ampere bij een vermogen van 600W/12volt. Op grond hiervan zie ik er van af de B40 ook onderweg op compressorstand te gebruiken en te vertrouwen op 12V werking eventueel aangevuld met extra koelelementen.
Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden.
Deze omvormer is geschikt voor een koeling van nominaal 50W; https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... -230V.html
Ofwel je hebt een flinke inverter nodig met vaste aansluiting op de accu ivm stroom van ca. 50 ampere bij een vermogen van 600W/12volt. Op grond hiervan zie ik er van af de B40 ook onderweg op compressorstand te gebruiken en te vertrouwen op 12V werking eventueel aangevuld met extra koelelementen.
Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Inverter 12V -> 230 volt
Done..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.