Thetford C-402 te weinig spanning

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Rick1812
Berichten: 4
Lid geworden op: za 1 jul 2017 14:56

Thetford C-402 te weinig spanning

Bericht door Rick1812 » za 1 jul 2017 19:55

Goeieavond,

Het toilet van mijn fijne buurman spoelt niet door. De pomp is prima in orde (getest in mijn eigen caravan). De spoelknop (printplaat) is vervangen, de zekering preventief vervangen en alle contactpuntjes opgeschuurd ( waar mogelijk).
Ik heb de stroomaanvoer ( rood zwart) doorgemeten op de print, en deze schommelt tussen 2.16 en 5.54 V.
Wie o wie heeft er aanknopingspunten voor mij? Alvast bedankt

martijn v o

Re: Thetford C-402 te weinig spanning

Bericht door martijn v o » za 1 jul 2017 20:54

Mischien kun je een 12 volt op de print zetten om te kijken of het in de print zit of ervoor?

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Thetford C-402 te weinig spanning

Bericht door pd0bao » za 1 jul 2017 21:37

Het begin van de rood/zwarte aanvoerdraad opzoeken en kijken wat de spanning daar bedraagt, is dat een accu of omvormerspanning ? In het laatste geval en als de spanning ook daar zo zwalkt :mss sprake van een pulserende gelijkspanning dwz dat stroom wel in een richting stroomt maar nog wel van grootte verandert De afvlakking (indien überhaupt aanwezig) kan ook nog tekort schieten, als dat eerder niet zo was kan ook een C het hebben begeven.Wordt de uni-meter op gelijk of wisselspanningsbereik gebruikt? Werd tijdens de meting verder geen stroom aan de bron (accu/omvormer) ontnomen? Verder een leuke kluif succes,Jaap

Rick1812
Berichten: 4
Lid geworden op: za 1 jul 2017 14:56

Re: Thetford C-402 te weinig spanning

Bericht door Rick1812 » za 1 jul 2017 21:56

Het grappige is dus dat de stroom in de betreffende caravan (adria optima uit 94) op een soort paneel afgezekerd is middels 4 "groepen". Dit paneel wordt dan vanzelfsprekend gevoed vanaf de omvormer. Als ik de badkamergroep uitzet, dan heeft het toilet helemaal geen spanning.
Je spreekt over een afvlakking....kun je me vertellen wat dat is en waar ik het kan vinden?
Ik heb gemeten op wisselspanning en de voeding is middels een omvormer. Ik ben best wel handig met elektra, echter geen professional. Ik kan op internet ook geen duidelijke schakelschema's vinden. Ik kan me haast niet voorstellen dat er tussen de groep en toilet nog iets zit wat defect kan zijn. Inderdaad een "leuk" klusje.

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Thetford C-402 te weinig spanning

Bericht door pd0bao » zo 2 jul 2017 01:28

Rick, eigenlijk begrijp ik dat de "elektronica" in de drukknop niet zoveel voorstelt ? Niet meer dan een simpele aan/uit schakelaar ? Maar mss zit ik er naast dan hoor ik het wel. Dan de omvormer daar onder versta ik een apparaat dat de netspanning 230V wisselspanning omzet naar een lagere wisselspanning van zo'n 16V EN de soort stroom van wissel-naar gelijkspanning ,zoals vereist voor gelijkstroommotoren in waterpompen, radio -en tv app ed. Van Adria weet ik dat zij lange tijd slechts een trafo (sec) die dus wel de wisselspanning omzette in een lagere maar niet de soort stroom. De lampen deden het daar prima op veel meer stroom werd nog niet gevraagd. toen de elektrische waterpomp z'n intrede deed (eerst was er een voetpomp waaraan je lelijk je tenen kon stoten maar dat terzijde ,werd de voetschakelaar voorzien van wat diodes soms in Graetz schakeling en voilà op dat punt (alleen) was er gelijkstroom! nou weet ik niet meer tot welk jaar Adria dat volhield maar mss is bij de buurman slechts een trafo geplaatst ipv een omvormer: de leek maar ook menig monteur noemden alles een omvormer.daarom kijk eens wat er in die Adria zit en vermeldt de gegevens hier even (Bv primair 230 V Sec 13,8 V =) Ontbreekt =gelijkspanning symbool dan is slechts een trafo geplaatst ! Onze netspanning is wissel- van 50Hz die dus op de horizontale tijdas per sec 50 hele sinussen laat zien na (alleen) gelijkrichting bevinden zich op de seconde lijn 100 halve sinussen ( de 50 halve sin onder de lijn zijn "omgeklapt" naar boven) dit mag de naam dragen van gelijkstroom immers alles loopt in een (1) richting erg fraai is't niet dus volgt afvlakking waarbij de bovenkant van de halve sinussen zo vlak mogelijk wordt gemaakt.Voert te ver omdat hier uit de doeken te doen hoop dat deze summiere uitleg je iets verder helpt, met groet Jaap

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Thetford C-402 te weinig spanning

Bericht door iemand » zo 2 jul 2017 09:01

mi moet je gewoon 12 volt meten, ook op de print.

begin daarom bij de bron en meet wat de spanning op de voeding is.
vanuit daar richting toilet en kijken wat je aan stekker-overgangen etc tegenkomt.
ergens zit het spanningsverlies.

een 12 volt spanningszoeker zou wel handug zijn.
kun je ook zelf even maken dmv een lampje; dan kun je belast meten en eigenlijk gelijk aan lampje zien waar de spanning minder wordt.
Laatst gewijzigd door iemand op zo 2 jul 2017 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Thetford C-402 te weinig spanning

Bericht door iemand » zo 2 jul 2017 09:06

naast de toiletcassette zit een zekering verstopt.
deurtje open, cassete eruit en rechts bovenaan en zo'n 30 cm naar binnen.

mogelijk is daar tgv corrosie de oorzaak
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Thetford C-402 te weinig spanning

Bericht door BertJan » zo 2 jul 2017 12:27

heb je ook naar de print bij de cassette gekeken.
deze zit rechts achterin achter een kunststof afdekplaatje

Rick1812
Berichten: 4
Lid geworden op: za 1 jul 2017 14:56

Re: Thetford C-402 te weinig spanning

Bericht door Rick1812 » zo 2 jul 2017 21:33

Nou, na een dagje alle aanwijzingen en uitleg toe te te passen (waarvoor dank!!) blijkt de omvormer/transformator prima in orde! Er komt voldoende spanning aan bij het kastje waar de zekering inzit ( bij de cassette). Waarschijnlijk is het printje aldaar (relais) gaan hemelen, of het onderdeel op de cassette zelf (wat daarmee in verbinding staat). Volgende week eens kijken of ik daar de oplossing kan vinden! Update volgt zodat iedereen er iets van kan leren! Tot zover bedankt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford C-402 te weinig spanning

Bericht door Chris » zo 2 jul 2017 21:46

Rick..

Effe voor de duidelijkheid..
Je meet toch wel GELIJKSPANNING he..
Pompjes draaien op gelijkspanning, die moet dus uit de omvormer/gelijkrichter komen.
Wat jij in de topic aanvang schrijft, 2,** tot 5,** volt zou wel eens op wisselspanning gemeten kunnen zijn, daar heb je het later wel over.
JE moet dus GELIJKSPANNING meten...!!!
Oudere omvormers hebben vaak niet van die hele goeie gelijkrichters..en als je dan wisselspanning gaat meten zie je eigenlijk alleen maar de puls op de gelijkspanning.

Je zou het toilet kunnen testen met een 9 volt batterijtje, daar zal de pomp echt wel op draaien.
Maar .... LET OP !!! zorg dat de + ook op de + komt, en de - op de -.
Doe je dat niet...dan heb je ws. brokken in het printje...

Chris
Cateye.jpg
Cateye.jpg (3.78 KiB) 2065 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”