Binnenverlichting koelkast

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
maantje76
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 jun 2017 13:20

Binnenverlichting koelkast

Bericht door maantje76 » di 27 jun 2017 14:44

Vorige week hebben is onze lange zoektocht naar een caravan eindelijk afgerond. Onze keuze was in eerste instantie gevallen op een Hobby 560 VIP uit 2010. Maar we hadden een slechte ervaring met de verkoper. We hadden een afspraak gemaakt voor een 2e bezichtiging. 15 minuten voor aankomst kregen we bericht dat hij verkocht was....Dat was dus even een tegenvaller. Maar vol goede moed zijn we verder gaan zoeken. Uiteindelijk is het een Dethleffs ET5 590S Lifestyle geworden uit 2011.

Een aantal bekende probleempjes zijn inmiddels verholpen, echter het ogenschijnlijke simpele probleem van een niet werkende binnenverlichting in de koelkast, gaat wat meer tijd in zitten. De eerste ingeving is uiteraard, O, dat is een kwestie van een nieuw lampje....Maar nee hoor, de multimeter laat zien dat de contacten geen spanning krijgen. Wat dan....deurschakelaar...o jee, waar zit die? Na wat onderzoek lijkt het er op dat de koelkast (Dometic RM7290) voorzien is van een reedschakelaar. Wat verder onderzoek laat zien dat de schakelaar nog wel functioneert. En het lampje ook gewoon werkt. Maar, in plaats van dat de lamp aan gaat met geopende deur, gaat hij uit. Met de deur dicht, gaat de lamp aan! Eenvoudig te testen door middel van een magneetje op de reedschakelaar te plaatsen. De spanning op de contacten van het lampje is dan ook keurig 12v.

Helaas krijg ik nergens de juiste service documentatie gevonden hoe een en ander aan elkaar geknoopt zit. Het lijkt er op dat er nog ergens iets van relais zitten, waar iets verwisseld is, maar mogelijk heeft iemand dit al eerder meegemaakt en zit ik er volledig naast :)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door JPGeetje » di 27 jun 2017 21:29

Kijk eens of de reed wel goed is aangesloten.
Vaak zijn deze uitgevoerd als wisselschakelaar (3 draadjes) en heb je dus een maak en een verbreek-contact.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

maantje76
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 jun 2017 13:20

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door maantje76 » di 27 jun 2017 22:16

Bedankt voor de reactie Jan. Mijn electronica kennis is prima, dus kan jouw tip prima volgen. Ik ben ze vooral tegengekomen als normaly open of normaly closed, niet met beide opties, maar ze zullen er zeker zijn. Het vervelende is dat er niet voldoende lengte op de bedrading zit om de schakelaar er volledig uit te halen. Mijn hoop is dan ook dat er iemand hier op het forum wat meer info heeft hoe een en ander aangesloten zit. Dit om te voorkomen de koelkast uit te moeten bouwen voor een stom lampje :)

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door Ivo » wo 28 jun 2017 14:12

Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door Hobby Linka » wo 28 jun 2017 18:40

RE.gif

Leuk, maar het is geen babbelbox onderwerp.

Graag on topic blijven.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

maantje76
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 jun 2017 13:20

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door maantje76 » wo 28 jun 2017 20:40

Lol

Inmiddels heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en de koelkast toch maar uitgebouwd.

Een en ander is nu duidelijk geworden. De 12v aansluiting voor binnenverlichting zit aangesloten op een strook kroonstenen aan de bovenzijde van de koelkast. De + gaat vervolgens naar de selectie schakelaar voor het kiezen tussen 230v, 12v, gas of volledig uitgeschakeld. De schakelaar geeft de + keurig door aan het lampje van de binnenverlichting, in alle standen, met uitzondering van de uit-stand. Precies zoals je het verwacht.

De - loopt via aan zener diode naar de reed sensor. Deze diode doet nog keurig wat er verwacht word van hem. De andere draad van de reedsensor gaat naar de - aansluiting van het lampje. Er zit dus geen relay meer tussen. De reed sensor schakelt het lampje rechtstreeks.

Na het doormeten van de reed sensor is het eenvoudig te verklaren waarom het probleem optreed. Het betreft een reed sensor met een NO (normaly open) contact. Dat betekent dat bij geopende koelkast het contact open is en dus de lamp uit gezien de kring niet gesloten is. Met de deur gesloten bekrachtigd het magneetje in de deur het contact, waardoor het contact dus sluit en de lamp gaat branden.

Conclusie: De reed sensor is niet het juiste type. Een NC (normaly closed) is noodzakelijk. De geplaatste reed sensor is een originele van Dometic, met partnummer er op. Zoals een en ander aangesloten was en afgewerkt, doet mij niet denken dat er eerder aan geschroefd is. Vreemd verhaal dus. Vanmiddag een andere besteld. Deze zou morgen binnen moeten zijn. Waarschijnlijk is het probleem daar dus mee opgelost.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door Chris » wo 28 jun 2017 22:28

Hoi Maantje76.

Reedschakelaars kunnen ook defect gaan door "ompoling".
Als de magneet te sterk is kan zo'n schakelaartje van NO in NC veranderen....
Ook de plek waar de magneet de schakelaar "bedient" kan daarvoor bepalend zijn.
En als laatste, ook een te hoge stroom kan de functie veranderen van de kontakten
Een Reedswitch lijkt een simpel dingetje maar uit ervaring weet ik dat je daarmee gekke dingen kunt beleven.
Bij ons in de vliegtuigwereld zijn ze ook niet onbekend, en daarover kan ik boekdelen schrijven...
En welke kwaliteit je ook gebruikt, ze zijn allemaal kwetsbaar.
conclusie....ik denk niet dat Dometic een verkeerde heeft gebruikt, ik denk dat ie gewoon gedaan heeft wat vaker voorkomt... ompolen

Succes met de reparatie.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door iemand » vr 30 jun 2017 15:26

Kun je hem ook 180 graden omdraaien... dan draait het effect toch ook om ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door Chris » vr 30 jun 2017 23:40

RE.gif
Nee...
Zo werkt dat niet.
Een Reed schakelaar wordt gefabriceerd voor een bepaalde functie... NO of dus NC..
Door overbelasting van de kontakten of door een te sterke magneet kan de functie veranderen.... omdraaien werkt dan niet.
Alleen de gevoeligheid zal anders worden...ongevoeliger dus.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

liefhebber
Berichten: 85
Lid geworden op: do 13 aug 2015 13:54

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door liefhebber » za 1 jul 2017 09:42

Koop de MS-216-4 reed schakelaar voor EUR 6,09 bij Conrad (bestelnummer 503551). Een 3 draads wisselaar.
Die heb ik er al weer een jaar inzitten en werkt prima:
https://www.conrad.nl/nl/pic-ms-216-4-r ... 03551.html
De bruine en zwarte draad maken het contact bij openen deur.
Koelkast uitbouwen niet nodig.
Zie ook mijn topic:
viewtopic.php?f=79&t=26830#p480745

maantje76
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 jun 2017 13:20

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door maantje76 » zo 2 jul 2017 01:43

Het is inmiddels al gefixed. Dat exemplaar bij Conrad had ik in overweging. Maar Conrad verzend vanuit zuid Duitsland, wat wat vertraging met zich meeneemt. Gezien we nog wel het nodige te doen hadden en dit weekend alles nog even op willen zetten op een camping, ging dat te lang duren. Bij Dethleffs dealer was levertijd 2 weken...Heb de originele via een zakelijke relatie toch meteen op kunnen laten sturen. Het grappige daarbij is dat de draadjes slechts 10cm zijn, wat erg knullig uitkomt. Dus deze even verlengt en netjes afgewerkt met een krimpkousje....

@liefhebber, In mijn geval was uitbouw wel nodig. De oude was er niet uit te halen doordat de bedrading te kort was daarvoor. Sowieso was uitbouw nodig om uit te pluizen wat er aan de hand was...Maar zoals gezegd, het werkt als een...lampje :)

Dank allen voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door Chris » zo 2 jul 2017 10:37

RE.gif

thumbup.gif top gedaan.
En nu....deurtje dicht.. mrgreen.gif mrgreen.gif

Fijne vakantie.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Pascal!1

Re: Binnenverlichting koelkast

Bericht door Pascal!1 » vr 7 mei 2021 23:39

Zit er in db 440 ook een lampje in de ijskast hoor het graag anders iemand mij een foto kan sturen

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”