omvormer 230 --> 12V
omvormer 230 --> 12V
Een nieuw probleempje bij het opknappen van onze hobby classic. Alle bedrading is opnieuw aangesloten en ik heb gelijk een 13 aderige kabel getrokken om de koelkast gescheiden van de overige 12V verbruikers te houden. Achteruitrijlicht en mistachterlicht aangesloten, alles top. Het volgende doet zich nu voor, de omvormer zit aangesloten op de binnenverlichting, toilet en waterpomp. Mijn idee, ik sluit de draden van de omvormer die aangesloten zitten op "batterie" aan op de 12V naar de koelkast, om zo de omvormer te laten weten of er wel of geen 12V van de auto komt... Gevolg.. de auto geeft een storing aan in het dashbord en blijft gewoon doorlopen als ik de sleutel eruit haal.. Als ik de verbinding met de caravan verbreek schakelt de auto zichzelf uit. Een creatieve manier om zonder sleutels te kunnen rijden maar het lijkt me niet wenselijk. Sluit ik het verkeerd aan of deugd de omvormer niet?
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: omvormer 230 --> 12V
Het is een beetje gokken.
Ik neem aan, dat je ook een boordaccu in je caravan heb.
Jouw omvormer kun je niet laten weten of er wel of geen 12V aanwezig is.
Als jouw omvormer een 'batterie'-aansluiting heeft, zal je omvormer, indien geen 220V aanwezig, de caravan via de boordaccu van 12V voorzien.
In jouw geval heb je dus je boordaccu verbonden met het D-kontakt van de auto, waardoor deze niet meer uit gaat.
Ik neem aan, dat je ook een boordaccu in je caravan heb.
Jouw omvormer kun je niet laten weten of er wel of geen 12V aanwezig is.
Als jouw omvormer een 'batterie'-aansluiting heeft, zal je omvormer, indien geen 220V aanwezig, de caravan via de boordaccu van 12V voorzien.
In jouw geval heb je dus je boordaccu verbonden met het D-kontakt van de auto, waardoor deze niet meer uit gaat.
Buien vallen niet.
Re: omvormer 230 --> 12V
beste Douwe,
Als de motor blijft draaien terwijl de sleutel eruit is wil dit natuurlijk niet zeggen dat het stuurslot er niet op kan
Als de motor blijft draaien terwijl de sleutel eruit is wil dit natuurlijk niet zeggen dat het stuurslot er niet op kan
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: omvormer 230 --> 12V
Nog even verder over na gedacht.
Ook zonder boordaccu zul je dit probleem hebben:
Op de manier waarop je het nu aangesloten hebt, zal de omvormer de constante 12V met de geschakelde 12V verbinden, omdat je omvormer geen 220V aangeboden krijgt.
Ook zonder boordaccu zul je dit probleem hebben:
Op de manier waarop je het nu aangesloten hebt, zal de omvormer de constante 12V met de geschakelde 12V verbinden, omdat je omvormer geen 220V aangeboden krijgt.
Buien vallen niet.
Re: omvormer 230 --> 12V
Ik zou het probleem in de auto zoeken.
Mijn boardaccu zet ook spanning op Pin 9, maar dat heeft geen invloed op de auto (en de vorige ook niet)
Het mag niet zo zijn dat door iets aan te sluiten op een 'vrij' beschikbare trekhaakaansluiting de motor van de auto blijft lopen.
Wat voor type auto is het?
Mijn boardaccu zet ook spanning op Pin 9, maar dat heeft geen invloed op de auto (en de vorige ook niet)
Het mag niet zo zijn dat door iets aan te sluiten op een 'vrij' beschikbare trekhaakaansluiting de motor van de auto blijft lopen.
Wat voor type auto is het?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: omvormer 230 --> 12V
Op zich zou het moeten kunnen werken zoals je omschrijft alleen zou de koelkast niet op de constante + aansluiting moeten zitten.
En de volgende vraag is dan of die aansluiting op de omvormer niet eventueel een laadaansluiting is om een boordacccu te laden.
Ik heb thuis een omvormer liggen die 24 volt levert (vanaf 220 v)
Maar die heeft inderdaad ook een aansluiting voor een 12 of 24 volt ingang welke ontkoppeld wordt op het moment dat de 220 volt erbij komt en dat is eigenlijk wat je wenst te bereiken denk ik.
Misschien eens meten of er een verbinding gemaakt wordt tussen de bijde plus aansluitingen als je de 220 eraf haalt.
En verder zul je eens goed naar de hele instalatie moeten gaan kijken ook in de auto of alle aansluitingen wel goed zitten.
En de volgende vraag is dan of die aansluiting op de omvormer niet eventueel een laadaansluiting is om een boordacccu te laden.
Ik heb thuis een omvormer liggen die 24 volt levert (vanaf 220 v)
Maar die heeft inderdaad ook een aansluiting voor een 12 of 24 volt ingang welke ontkoppeld wordt op het moment dat de 220 volt erbij komt en dat is eigenlijk wat je wenst te bereiken denk ik.
Misschien eens meten of er een verbinding gemaakt wordt tussen de bijde plus aansluitingen als je de 220 eraf haalt.
En verder zul je eens goed naar de hele instalatie moeten gaan kijken ook in de auto of alle aansluitingen wel goed zitten.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: omvormer 230 --> 12V
Afgelopen weekend heerlijk gekampeerd aan de rijn bij Koblenz, de omvormer aansluiting batterie losgekoppeld omdat ik de auto toch altijd afkoppel voordat ik de 230 volt aansluiting maak. De koelkast blijft tijdens het rijden koud en schakelt uit als de auto uitgezet wordt. Aangezien ik geen accu in de caravan heb is de laadfunctie voor mij niet van belang. Wel heb ik ontdekt dat een zwaardere omvormer waarschijnlijk niet verkeerd is aangezien ik nu geen andere verbruikers kan inschakelen als de waterpomp wordt gebruikt. Ik heb voor meer druk een zwaardere pomp ingebouwd en die vraagt nou eenmaal wat meer stroom.
Re: omvormer 230 --> 12V
ik heb een relais geplaatst en zodra ik 12v van de auto er op zet. gaat de complete 12v circuit in de caravan vanaf de auto. en heeft dus geen contact met het 12v systeem van de voeding/ omvormer.
als de 12v afvalt van de auto mag de spanning van de voeding het caravan circuit in
als de 12v afvalt van de auto mag de spanning van de voeding het caravan circuit in
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland