omvormer 230 --> 12V

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Douwe
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 jun 2017 15:44
Locatie: Staphorst

omvormer 230 --> 12V

Bericht door Douwe » ma 12 jun 2017 08:50

Een nieuw probleempje bij het opknappen van onze hobby classic. Alle bedrading is opnieuw aangesloten en ik heb gelijk een 13 aderige kabel getrokken om de koelkast gescheiden van de overige 12V verbruikers te houden. Achteruitrijlicht en mistachterlicht aangesloten, alles top. Het volgende doet zich nu voor, de omvormer zit aangesloten op de binnenverlichting, toilet en waterpomp. Mijn idee, ik sluit de draden van de omvormer die aangesloten zitten op "batterie" aan op de 12V naar de koelkast, om zo de omvormer te laten weten of er wel of geen 12V van de auto komt... Gevolg.. de auto geeft een storing aan in het dashbord en blijft gewoon doorlopen als ik de sleutel eruit haal.. Als ik de verbinding met de caravan verbreek schakelt de auto zichzelf uit. Een creatieve manier om zonder sleutels te kunnen rijden maar het lijkt me niet wenselijk. Sluit ik het verkeerd aan of deugd de omvormer niet?

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: omvormer 230 --> 12V

Bericht door scooterandre » ma 12 jun 2017 09:43

Het is een beetje gokken.
Ik neem aan, dat je ook een boordaccu in je caravan heb.
Jouw omvormer kun je niet laten weten of er wel of geen 12V aanwezig is.
Als jouw omvormer een 'batterie'-aansluiting heeft, zal je omvormer, indien geen 220V aanwezig, de caravan via de boordaccu van 12V voorzien.
In jouw geval heb je dus je boordaccu verbonden met het D-kontakt van de auto, waardoor deze niet meer uit gaat.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: omvormer 230 --> 12V

Bericht door dennisb » ma 12 jun 2017 10:44

beste Douwe,
Als de motor blijft draaien terwijl de sleutel eruit is wil dit natuurlijk niet zeggen dat het stuurslot er niet op kan knipoog.gif
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: omvormer 230 --> 12V

Bericht door scooterandre » ma 12 jun 2017 12:12

Nog even verder over na gedacht.
Ook zonder boordaccu zul je dit probleem hebben:
Op de manier waarop je het nu aangesloten hebt, zal de omvormer de constante 12V met de geschakelde 12V verbinden, omdat je omvormer geen 220V aangeboden krijgt.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: omvormer 230 --> 12V

Bericht door Pino » ma 12 jun 2017 14:17

Ik zou het probleem in de auto zoeken.
Mijn boardaccu zet ook spanning op Pin 9, maar dat heeft geen invloed op de auto (en de vorige ook niet)
Het mag niet zo zijn dat door iets aan te sluiten op een 'vrij' beschikbare trekhaakaansluiting de motor van de auto blijft lopen.
Wat voor type auto is het?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: omvormer 230 --> 12V

Bericht door p_vingerhoets » ma 12 jun 2017 14:27

Op zich zou het moeten kunnen werken zoals je omschrijft alleen zou de koelkast niet op de constante + aansluiting moeten zitten.

En de volgende vraag is dan of die aansluiting op de omvormer niet eventueel een laadaansluiting is om een boordacccu te laden.

Ik heb thuis een omvormer liggen die 24 volt levert (vanaf 220 v)
Maar die heeft inderdaad ook een aansluiting voor een 12 of 24 volt ingang welke ontkoppeld wordt op het moment dat de 220 volt erbij komt en dat is eigenlijk wat je wenst te bereiken denk ik.
Misschien eens meten of er een verbinding gemaakt wordt tussen de bijde plus aansluitingen als je de 220 eraf haalt.

En verder zul je eens goed naar de hele instalatie moeten gaan kijken ook in de auto of alle aansluitingen wel goed zitten.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Douwe
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 jun 2017 15:44
Locatie: Staphorst

Re: omvormer 230 --> 12V

Bericht door Douwe » do 22 jun 2017 07:56

Afgelopen weekend heerlijk gekampeerd aan de rijn bij Koblenz, de omvormer aansluiting batterie losgekoppeld omdat ik de auto toch altijd afkoppel voordat ik de 230 volt aansluiting maak. De koelkast blijft tijdens het rijden koud en schakelt uit als de auto uitgezet wordt. Aangezien ik geen accu in de caravan heb is de laadfunctie voor mij niet van belang. Wel heb ik ontdekt dat een zwaardere omvormer waarschijnlijk niet verkeerd is aangezien ik nu geen andere verbruikers kan inschakelen als de waterpomp wordt gebruikt. Ik heb voor meer druk een zwaardere pomp ingebouwd en die vraagt nou eenmaal wat meer stroom.

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: omvormer 230 --> 12V

Bericht door Avdp » do 22 jun 2017 10:09

ik heb een relais geplaatst en zodra ik 12v van de auto er op zet. gaat de complete 12v circuit in de caravan vanaf de auto. en heeft dus geen contact met het 12v systeem van de voeding/ omvormer.

als de 12v afvalt van de auto mag de spanning van de voeding het caravan circuit in
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”