Koelkast koelt niet voldoende

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door mkur1234 » di 6 jun 2017 16:30

Hallo allen,

Wij hebben vorig jaar een andere caravan gekocht (Knaus Südwind, bouwjaar 2008) en helaas hebben we hier van het begin allerlei problemen mee, zo functioneert op dit moment de koelkast (Domectic) sinds een paar weken niet goed.
Sinds afgelopen vrijdag heb ik er een thermometer in geplaatst. Deze heeft het hele weekend ca. 12-13 graden aangegeven, veel hoger dan de voorgeschreven 4 graden.
De buitentemperatuur overdag was die dagen tussen de 21-32 graden.
Dinsdag was het een stuk frisser (ca. 14 graden) en de temperatuur in de koelkast was ineens een stuk koeler (6-7 graden op de koudste stand).
Ik kan begrijpen dat een koelkast harder moet werken indien het buiten warm is alleen geloof niet dat hij tot 14 graden mag stijgen want dan bederft het vlees, melk etc.
Hij heeft dit eerder niet gedaan, overigens is de temperatuur in het vriesvak wel goed (- 6 graden).
Ik lees hier van alles over (van koelkast op z'n kop zetten tot extra ventilator plaatsen).
Om nu ineens de koelkast te vervangen vind ik ook ineens wel erg rigoureus.
Misschien moet hij opnieuw afgevuld worden?

Wie heeft dezelfde ervaring gehad en welke oplossing heeft geholpen??

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door MarcoC » di 6 jun 2017 16:50

Aan welke kant van de caravan zit de koelkast? Als het aan de kant van de tent zit dan is het logisch dat hij harder moet werken ivm de warmte in de tent.
Probeer eens een lagere stand te hanteren, vaak kan hij dan beter koelen omdat hij minder warmte te lozen heeft.
Anders zou ik beginnen met het plaatsen van ventilatoren..... thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gerhard N

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Gerhard N » di 6 jun 2017 16:53

Vaak helpt het, om de knop van de thermostaat , bij warme buitentemperaturen, iets lager te zetten. b.v. 3 of 4.
probeer het eens uit!

Cehash
Berichten: 15
Lid geworden op: za 27 jun 2015 12:35

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Cehash » di 6 jun 2017 17:20

Bij heel warm weer het diepvriesvak volledig vullen (eventueel met lege doos) en die zo weinig mogelijk openen.
De koelkast komt steeds op de tweede plaats en krijgt slecht "koelte" als het vriesvak de nodige temperatuur heeft bereikt (-5 à -15).
Wij hebben een koelbox op maat gekocht die net in het diepvriesvak past. Zo zit het vriesvak steeds "vol".

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Chris » di 6 jun 2017 17:21

Hoi Mkur.

Ik heb ook een Knaus, en de koelkast perikelen weet ik ook.
De eerste regel, en hoe gek dat ook klinkt is wat Gerard al schrijft.
Een lagere instelling betekend vaak een beter resultaat.
De KK op max zetten is juist fout.
Maar, ook mijn (nieuwe) KK die aan de tentkant zit, heeft het zwaarder dan de KK die frisse buitenlucht kunnen ademen.
Ik ben aan het meten geweest en ga 2 stuks 14 cm computerfans bestellen, langzaam lopende types.
Die jankende hoogtoeren dingen moet je mijden.
Ik maak ze zelfdenkend met een thermostaat schakelaartje wat op de koelribben gemonteerd gaat worden.
Die laatste heb ik al in huis, deze: https://nl.aliexpress.com/item/50-110-D ... 0.0.UxEfIb
Misschien ook een idee voor jou.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door graaf » di 6 jun 2017 17:56

Chris,
Geen thermostaat er tussen hoor! Want ik heb gehoord dat zo iets de eenvoud en effectiviteit nadelig beïnvloed! Grote denkers als Einstein waarschuwen al voor moeilijk gedoe met ingewikkelde schakelingen
Die alleen maar tot problemen kunnen leiden! In de perceptie van de gemiddelde forumbezoeker boos.gif

knipoog.gif whistle.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Paul » di 6 jun 2017 19:26

graaf schreef:Chris,
Geen thermostaat er tussen hoor! Want ik heb gehoord dat zo iets de eenvoud en effectiviteit nadelig beïnvloed! Grote denkers als Einstein waarschuwen al voor moeilijk gedoe met ingewikkelde schakelingen
Die alleen maar tot problemen kunnen leiden! In de perceptie van de gemiddelde forumbezoeker boos.gif

knipoog.gif whistle.gif
Haha ... lol ;)
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door karelV » di 6 jun 2017 19:39

AdriaDirk schreef:Heb je de koelkast al eens op gas geprobeerd ? Werd hij toen kouder ?



- probeer de koelkast zoveel mogelijk dicht te laten en niet te vaak te openen.


Gaat bij ons niet lukken.........hik..............hik mrgreen.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18819
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Hobby Linka » di 6 jun 2017 20:13

Graag on topic blijven.

Onderwerp staat niet in de babbelbox.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door karelV » di 6 jun 2017 20:18

RE.gif

:oops: :oops:

Bij ons doet de koelkast het buitengewoon mrgreen.gif Zit ook aan de buitenkant en met de warme dagen werd alles erg koud op standje 3 a 4 van de vijf.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Paul » di 6 jun 2017 22:32

Ik heb de afgelopen 3 weken een digitale thermometer met externe voeler in de koelkast gelegd.
Je ziet duidelijk dat hij het tot een bepaalde temp prima doet (3.5 graad) zodra het in de voortent een beetje opwarmt is het gedaan en zie je de kk langzaam oplopen tot 5-8 graden.
Als je de kk regelmatig opendoet en er bijvoorbeeld wat warme flessen frisdrank inzet dan loopt de temp op tot 15 graden en daalt maar heel langzaam.
roosters uitnemen helpt vanzelsprekend maar ik ga ook ventilatoren inbouwen aangezien dat merkbaar werkt.

Het is dus duidelijk afhankelijk van type kk, hoe die is ingebouwd en waar (voor of achterkant).
Koelt hij niet goed, gewoon ventilatoren inbouwen en hij koelt direct een stuk beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-T555 met Tapatalk
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door morjos » di 6 jun 2017 23:23

Ik doe het anders...goedkoop, effectief en eenvoudig maar niet zo strak en mooi, nl :


Het onderste roostertje eruit, en een kleine tafelventilator ( kringloopwinkel : als ze die jatten is niet zo erg) op een tafeltje en op de opening richten lans onderkant, zodat een luchtstroming door het bovenste rooster (hoeft er zelfs niet af-) gaat.

Verder geen gedoe en werkt thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Ruud27

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Ruud27 » wo 7 jun 2017 00:01

Mijn ervaring is als het buiten de caravan tegen de 30° komt zet de koelkast dan lager bv standje 1 á 2 dat werkt bij ons het best wel hebben we ventilatoren op het rooster geplaatst

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Micky » wo 7 jun 2017 00:15

pvaken schreef:Ik heb de afgelopen 3 weken een digitale thermometer met externe voeler in de koelkast gelegd.
Je ziet duidelijk dat hij het tot een bepaalde temp prima doet (3.5 graad) zodra het in de voortent een beetje opwarmt is het gedaan en zie je de kk langzaam oplopen tot 5-8 graden.
Als je de kk regelmatig opendoet en er bijvoorbeeld wat warme flessen frisdrank inzet dan loopt de temp op tot 15 graden en daalt maar heel langzaam.
roosters uitnemen helpt vanzelsprekend maar ik ga ook ventilatoren inbouwen aangezien dat merkbaar werkt.

Het is dus duidelijk afhankelijk van type kk, hoe die is ingebouwd en waar (voor of achterkant).
Koelt hij niet goed, gewoon ventilatoren inbouwen en hij koelt direct een stuk beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-T555 met Tapatalk
Wel met thermostaat toch? :)


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door mkur1234 » wo 7 jun 2017 15:55

Bedankt voor al jullie reactie!

Ik zie dat meer mensen hier last van hebben.
De suggesties die ik lees zijn veelal de koeling op warme dagen liever iets lager zetten, zorgen dat de warmte van de koelkast goed weg kan door bv. tijdelijk het rooster aan de buitenkant te verwijderen (deze zit bij ons niet aan de tentkant) of zelfs de koeling extra te koelen met bv. een blower.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik er bij ons op de camping niemand anders over hoor .... op deze manier zal je dus met warme dagen nooit kunnen vertrouwen op je koelkast en zal je dus altijd een backup moeten hebben (bv. een koelbox).
Overigens heb ik het niet geprobeerd of deze klachten aanhouden zodra ik de koelkast op gas gebruik - om eerlijk te zijn heb ik überhaupt dit nooit geprobeerd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Micky » wo 7 jun 2017 16:48

Om eerlijk te zijn kan ik gewoon op onze koelkast vertrouwen hoor sinds de ventilatoren erin zitten helemaal, onze KK is 28 jaar oud.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door mkur1234 » wo 7 jun 2017 20:28

Onze vorige Knaus caravan was 13 jaar en had deze problemen ook niet, terwijl die koeling aan de buitenkant wel aan de zijde van de voortent zat.
Iets zegt me hierdoor dat hij dus niet goed functioneert.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door HansHobby » wo 7 jun 2017 21:42

Ik houd qua koelkast stand de volgende waardes aan...

Bij 25 graden is het advies stand 1 of 2
Bij 20 graden is het advies stand 2
Bij 15 graden is het advies stand 2 of 3
Bij 10 graden is het advies stand 3
Bij 5 graden is het advies stand 3 of 4

Sinds ik dit aanhoud komt hij niet meer boven de 7 graden uit. Ik heb wel ventilatoren en een glijbaan om de lucht naar buiten te geleiden.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door mkur1234 » do 8 jun 2017 10:38

De schakelaar aan de buitenkant van de koelkast geeft bij geen standen 1,2,3 etc. aan dus hier zal ik even mee moeten pielen.
Belangrijkste is ieder geval bij warm weer de temperatuur van de koelkast niet maximaal te zetten.
Ook zal ik proberen de de opening aan de buitenzijde extra te koelen (ik kan me herinneren dat onze caravan 2 vakken boven elkaar heeft), door bv. het klepje te verwijderen of zelfs ook nog extra te koelen door een fan.

Ik ben benieuwd of hiermee de koelproblemen mee verdwijnen.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Pino » do 8 jun 2017 11:01

mkur1234 schreef: Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik er bij ons op de camping niemand anders over hoor .... op deze manier zal je dus met warme dagen nooit kunnen vertrouwen op je koelkast en zal je dus altijd een backup moeten hebben (bv. een koelbox).
Overigens heb ik het niet geprobeerd of deze klachten aanhouden zodra ik de koelkast op gas gebruik - om eerlijk te zijn heb ik überhaupt dit nooit geprobeerd.
Veel mensen zullen niet eens meten in de koelkast. Een koelbox houdt de 5 graden ook niet vast als het warm is.
De koelkast op gas is zeker aan te raden. Vaak is de elektra infrastructuur niet al te best waardoor je ver onder de 230V blijft. Dan presteert de koelkast minder. In die gevallen (en als het warm is) gaat hij bij ons vaak op gas. Je zou het eens een dagje kunnen proberen. Voor 2 kilo gas kun je koelkast zeker een week laten draaien
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Ron » do 8 jun 2017 13:14

Let op met het gebruik van ventilatoren.
Teveel warmte afvoeren is ook niet goed.
Het verwarmings element moet het koelmiddel nog wel kunnen opwarmen.
Hoewel deze als het goed is geïsoleerd is.

Staat de koelkast wel waterpas ?
Ook dat kan van invloed zijn.

Verder is een absorbsie koelkast nu ook geen geweldige koeler.
Waarom dat ze in de caravan nog geen hybride techniek toepassen zoals bij koelboxen ? scratch.gif
220 v is een compressor 12 v en gas is absorbsie.
Dan zit je op de camping meestal goed.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door mkur1234 » ma 19 jun 2017 12:00

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend weer naar de caravan geweest en nog war verder onderzoek betreft de koelkast gedaan.
Aan de buitenkant (niet aan de voortentzijde) zitten 2 roosters, achter de bovenste zitten de koelribben en komt de warmte vanaf.
Ook hele weekend weer gemeten, komt met moeite op de 13 graden, wat misschien ook meespeelt dat de zijde waar de roosters zitten dicht tegen een volgroeide haag staan en hier dus weinig/geen eind staat en hierdoor ook de warme lucht moeilijk kwijt kan.
Ook een foto gemaakt van het bedieningselement van de koelkast waar onder andere de knop die de hoeveelheid koeling regelt, nog niet direct verschil gemerkt nav de tips hier.
Nu wil ik eerst 1x ventilator achter het bovenste rooster plaatsen met een sensor op de koelribben want vind ze best nog kostbaar (€ 50 met sensor). Als dit inderdaad helpt en hierdoor inderdaad de temp. in de koelkast aanzienlijk lager krijg, ga ik nog een tweede monteren.
Misschien een domme vraag maar de draden die daar liggen zijn die 12v of 220v want zie veel ventilatoren voor 12v?

Ook nav tips op het forum gekeken of er verschil in binnentemperatuur is als ik de KK op gas laten branden maar geen idee hoe ik dit moet aanzetten?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Ab » ma 19 jun 2017 17:25

Even een foto van het bedieningspaneel maken en op dit forum zetten.
Er zit zowel 230 volt als ook 12 volt achter of bovenop de koelkast.
Ventilatoren bij voorkeur op 12 volt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 422
Lid geworden op: di 15 jul 2014 16:53
Locatie: Nabij Maastricht

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door Luud » ma 19 jun 2017 17:41

mkur1234 schreef: Nu wil ik eerst 1x ventilator achter het bovenste rooster plaatsen met een sensor op de koelribben want vind ze best nog kostbaar (€ 50 met sensor).
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Een of twee ventilators uit een oude computer en een sensor los kopen. Ben je veel goedkoper uit.
Saab 90 met Kip 37 kompact hefdak uit 2000 of Saab 96 v4 met Kip 390 uit 1977 of Saab 95 v4 met .....??

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Koelkast koelt niet voldoende

Bericht door mkur1234 » ma 19 jun 2017 18:37

Zie foto
Bijlagen
rsz_20170617_093303-504x378.jpg
rsz_20170617_093303-504x378.jpg (30.98 KiB) 5000 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”