Led verlichting probleem?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door janoniem » vr 12 mei 2017 23:38

RE.gif
Volgens mij betrof het inderdaad 230 V want TS meldde in het eerste bericht dat het om G9 leds ging.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door TwanFendt » za 13 mei 2017 12:12

Inderdaad ging ( gaat) het over 230 v leds.
Chris, van dat blusweerstandje zou ik a.u.b. wat meer willen weten evt. Via pb
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door Hobby Linka » za 13 mei 2017 13:42

RE.gif

Er zijn steeds meer leden die overgaan tot het gebruik van led verlichting. Gewoon de reacties dus hier plaatsen zodat iedereen er wat aan heeft.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door Chris » za 13 mei 2017 15:28

RE.gif

Exact... Andre...

Blusweerstandje is heel makkelijk..
Kijk, een LED die heel flauw gloeit heeft last van "overspraak" in de bedrading.
De bekabeling naar het LEDje ligt vaak in een bossie bij elkaar en dat kan een beetje elkaar beinvloeden.
Minimaal weliswaar, een halogeen lamp vraagt zoveel vermogen dat die echt niet zal gloeien, gewoon omdat die lamp teveel belast.
Maar een LED...zal bij een minimale overspraak nog wel een heel klein beetje kunnen branden...brand dus eigenlijk op niets, maar wordt niet "gedempt" door een grote verbruiker wat de gloeidraad van een halog. lampje wel is. Een blusweerstandje kan dat dus verhelpen.
De waarde is wat expirimenteel, maar ik denk dat b.v. 10Kohm parallel over de LED voldoende zal wezen om de "fantoom" verlichting van de LED te dempen.

Eigenlijk is dit een beetje hetzelfde als de minimale spanning die je tussen de min en de aarde van een huisinstallatie wel met een goede digitale meter kan meten, maar met een analoge meter, door zijn belasting niet gemeten kan worden, je meet dus iets omdat de weerstand van het circuitje zo hoog is.

Wat eerder door Janoniem met een link gegeven werd is bijna zeker iets soortgelijks, alleen netjes ingegoten en met 2 draadjes eraan...tja,,,, daar moet je dan wel voor betelen.
Een weerstandje over elk LEDje kost vele malen minder, maar vraagt wat slimmigheid om op de LED te maken.

Dus..een Blusweerstandje van ~10Kohm.... op de 12 volt kring...bijna geen extra belasting voor het 12 volt systeem extra, micro ampere's...daar hoef je niet over in te zitten.
Op een LED die op 230 volt werkt zou ik een hogere weerstand nemen...iets van 100Kohm ofzo... het hoeft maar een minimale belasting te zijn om de restspanning te dempen....100Kohm zal wel voldoende zijn.

Wat mij nog bevreemd is dat TS meld dat het vorig jaar niet was....is er niets veranderd??? ander lampje, of een uitbreiding aan het caravan electrische systeem...waarom toen niet en nu wel.
Of is het vorig jaar miss. niet opgevallen..

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door Ivo » za 13 mei 2017 19:30

Ik heb het flikkeren van led lampen opgelost door een relais te plaatsen in het circuit. Een enkelpolige schakelaar (in mijn geval een bewegingsmelder) doet de lamp branden en na de looptijd onderbreekt die de fase. Als de fase onderbroken wordt onderbreekt de relais de nul en is de led lamp spanningsloos.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door Chris » za 13 mei 2017 22:34

RE.gif
Dat kan natuurlijk ook, maar is wel via Rome naar Parijs als je een gewone LED lamp met On/Off schakelaar ebt, dan is een weerstandje erg eenvoudig.
Trouwens..
Weerstandje 100K , voor 230V : https://www.conrad.nl/nl/mfr1145-metaal ... 19800.html
Weerstandje 10K, voor 12 Volt : https://www.conrad.nl/nl/royalohm-mor01 ... 89892.html

Als voorbeeld...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door TwanFendt » zo 14 mei 2017 12:51

Beste Chris,

Als de " lekstroom" er vorig jaar ook was geweest hadden we dat zeker gemerkt als we naar bedje gingen, want dat valt echt wel op in het donker.
Echter zit ik me nu af te vragen of ik de halogeen heb vervangen net na thuiskomst van de camping vorig jaar ( ja we worden stiekem ouder).
Het zou zomaar kunnen dat er toen nog de halogeen lampjes in zaten stom.gif

P.s. Bedankt voor de uitleg van de blusdioden thumbup.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door TwanFendt » ma 3 jul 2017 20:01

Probleem met hulp (materiaal en uitleg) van Chris opgelost haphop.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

AldertV
Berichten: 14
Lid geworden op: za 8 jul 2017 11:57

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door AldertV » di 11 jul 2017 21:11

Chris schreef:RE.gif
Dat kan natuurlijk ook, maar is wel via Rome naar Parijs als je een gewone LED lamp met On/Off schakelaar ebt, dan is een weerstandje erg eenvoudig.
Trouwens..
Weerstandje 100K , voor 230V : https://www.conrad.nl/nl/mfr1145-metaal ... 19800.html
Weerstandje 10K, voor 12 Volt : https://www.conrad.nl/nl/royalohm-mor01 ... 89892.html

Als voorbeeld...
Misschien domme vraag, maar hoe installeer je deze weerstand?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door Chris » di 11 jul 2017 21:24

RE.gif
Domme vragen zijn er niet, domme antwoorden zat.

Ik had TwanFendt een paar weerstandjes gestuurd, we hebben er duizenden van op m'n werk, dus...even grabbelen en klaar.
Nu had ik 3 waardes gestuurd, helemaal zeker weet ik het niet meer, maar is dacht dat de hoogste waarde 1 megohm, 1/2 watt was.
Ook uitgelegd dat de hoogste waarde het meest wenselijk was, er komt toch een minimaal stroompje te lopen... dus hoe hoger hoe minder lekstroom. ( we praten over een paar micro ampere's )
Twan's probleem was met 230 Volt LED's trouwens.
Elk armatuurtje of spotje wat ergens op of in gemonteerd zit heeft 2 aansluitdraadjes.
Die zitten meestal in een kroonsteentje, en daar kan je die weerstand heel goed samen in vast schroeven.
Let wel op dat de zaak geisoleerd is, er staat wel 230 volt op !!
Dus niks blank..
Twan heeft dit ook gedaan, in het kroonsteentje de weerstand tussen de twee aansluitingen.
En.. probleem opgelost... de lekstroom vloeit nu via het weerstandje af, geen fantoomlicht meer..

Chris
Cateye.jpg
Cateye.jpg (2.65 KiB) 2061 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Chris op di 11 jul 2017 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

AldertV
Berichten: 14
Lid geworden op: za 8 jul 2017 11:57

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door AldertV » di 11 jul 2017 21:51

Duidelijk. Dank je voor je uitleg.

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Led verlichting probleem?

Bericht door TwanFendt » wo 12 jul 2017 14:07

Ja was door Chris super uitgelegd en kon niet verkeerd gaan, had zelf de mazzel dat het probleem met een weerstand was opgelost. haphop.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”