Truma ultraheat

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Chrisvanwijk
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 16:33

Truma ultraheat

Bericht door Chrisvanwijk » ma 8 mei 2017 12:33

Ik heb een Ultraheat ingebouwd, op zich een makkelijke klus, de Ultraheat werkt prima. Als ik de gebruiksaanwijzing lees zie ik dat het het beste werkt met de ringverwarming ventilator aan. Dat klopt inderdaad, de regelaar van de Teb-3 op de stand A, gaat prima totdat de thermostaat van de Ultraheat de ingestelde temp. heeft bereikt, de verwarming stopt dan echter de blower blijft zachtjes door blazen...
Met gevolg koude lucht over de vloer! Is het normaal dat de blower zachtjes blijft draaien? Moet hij niet stoppen als er geen warmte meer afgegeven wordt door de Ultraheat?
Ik ben benieuwd of hier een oplossing voor is...

Ab
Moderator
Berichten: 26750
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma ultraheat

Bericht door Ab » ma 8 mei 2017 13:02

Die is er wel..
Je zou er een instelbare temperatuurswitch tussen kunnen zetten.
De voeler in een van de slangen in een bankkast of zo.
De schakelaar dan opnemen in de stroomvoorziening van de blower (s)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26750
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma ultraheat

Bericht door Ab » ma 8 mei 2017 13:23

1494243011553382077048.jpg
Die A stand is heel vaak niet aanwezig.

Even klikken op de foto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma ultraheat

Bericht door Pino » ma 8 mei 2017 13:29

Stand A is inderdaad niet aanwezig op de bediening van de Ultraheat.
TS doelt op de truma ventilator bediening in de kachel. Die draait inderaad altijd zachtjes op stand A ook als de kachel koud is.
Mijn ervaring is dat de ventilator stand tussen 3 en 4 en dan de regeling op automatisch er voor zorgt dat je de fan amper hoort wanneer de kachel is afgekoeld.
Let wel dat ik afkoeling best een tijdje duurt. Helemaal wanneer je even op gas hebt gestookt
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma ultraheat

Bericht door WillyL » ma 8 mei 2017 18:57

Ter info, ik combineer de Ultraheat-(en gewone gas-)verwarming met een Airmix. Werkt ook prima!
Die Airmix is in theorie ook vrij eenvoudig zelf te installeren, maar ik was er toch wel enige uurtjes zoet mee. Met de inlaatbuis recht naar beneden kwam ik op een metalen dwarbalk uit. Het ganse geval werd dus verlengd, motor verplaatst naar een minder trilgevoelige plaats zodat inlaat zijn lucht verder van de inlaat van de kachel hapt.
De blazer laten we sindsdien tijdens de nacht steeds traag draaien, voldoende om verse en verwarmde lucht binnen te halen, klep van Airmix staat in de koude meestal half/half en bijna nooit op 100% binnenlucht.
Sindsdien geen hoofdpijn meer 's nachts, of dan toch niet door gebrek aan zuurstof / teveel CO2
proost.gif .
Tijdens de (buiten)overwintering staat de klep trouwens steeds open = extra ventilatie, behalve ingeval van vorst, dan houd ik de caravan op 5 graden via de Ultraheat (minimum, 1000W en de jaarlijkse netto opbrengst van de zonnepanelen als energielevering(=gratis), de ventilator draait dan ook rustig op minimumstand). Of dit nodig is? Ach baat het niet, schaden doet het denk ik ook niet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Chrisvanwijk
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 16:33

Re: Truma ultraheat

Bericht door Chrisvanwijk » ma 8 mei 2017 21:25

Bedank voor de reacties, ik ga maar eens zoeken of ik een koppeling kan maken tussen de Ultraheat en de blower. Ik vind het eigenlijk wel slordig van Truma dat hier geen pasklare oplossing voor is.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Truma ultraheat

Bericht door Hans1954 » ma 8 mei 2017 21:37

Toon van Eneco? Zonder dollen. De handleiding van de Ultra-Heat geeft het gebruik precies aan. En daar hoort een samenwerking tussen de kachel-delen bij. Een lopende ventilator kan een idee van kou geven, maar als je het gaat meten kom je er achter dat er geen temperatuurverschil is. Omwille van een Ultra-Heat een Air-Mix inbouwen lijkt me een slecht idee De Air-Mix is bedoeld als een mogelijkheid om frisse lucht toe te voeren aan de lucht die langs de kachel gevoerd is. Ultra-Heat is een bijverwarming.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26750
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma ultraheat

Bericht door Ab » ma 8 mei 2017 22:27

Screenshot_20170508-223004.png
Dit schakelaartje ertussen bouwen en je kunt de blower bij elke gewenste temperatuur laten aan of afschakelen.
Voor een paar euro en een beetje knutselen ben je klaar. Geen kouder aanvoelende luchtstromen meer als je dat niet wilt.
Je hebt wellicht nog wel een 230 volt relais erbij nodig, als de ventilator op 230 volt draait.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Chrisvanwijk
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 16:33

Re: Truma ultraheat

Bericht door Chrisvanwijk » ma 8 mei 2017 22:37

Bedankt Ab, dat ziet er goed uit, komt het printje bij Conrad of Aliexpres vandaan? De blower werkt trouwens op 12 volt dus dat moet wel lukken!

Ab
Moderator
Berichten: 26750
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma ultraheat

Bericht door Ab » ma 8 mei 2017 22:51

Miniinthebox.
Gewoon even googelen op temperatuurschakelaar dan kom je 'm wel tegen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma ultraheat

Bericht door Pino » ma 8 mei 2017 22:54

Ik heb dezelfde tussen mijn Ultraheat gezet. Van Aliexpress, 1,50...
Reden bij bij was dat ik de Ultraheat niet nauwkeurig te regelen vond. Standje 7 betekende een temperatuur tussen 20 en 22. Dat wilde ik wat nauwkeuriger doen. Werkt perfect!
edit: ik stuur dus de hele Ultraheat aan. Jij wilt alleen de ventilator aansturen. Dat kan uiteraard ook. Het relais kan 10A schakelen op zowel 230V als 12V
Bijlagen
2017-04-25 10.04.36.jpg
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Chrisvanwijk
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 16:33

Re: Truma ultraheat

Bericht door Chrisvanwijk » ma 8 mei 2017 23:12

Bedankt Ab, goed plan, de thermostaat van de Ultraheat is inderdaad niet erg nauwkeurig, ik ga e.e.a. bestellen zodra ik terug ben in Nederland, zitten nu nog in Frankrijk..

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”