Truma APS 400-K omvormer
Truma APS 400-K omvormer
Beste leden,
Ik heb geen stroom meer op alle 12v apparatuur. Lampjes en pompjes doen het niet meer als ik de netspanning aangesloten heb. Als ik de spanning van de auto aangesloten heb dan doet hij het wel. Ik vond dat de omvormer (of wat het is) al wat geruis/gebrom liet horen, totdat ik de verlichting uit deed, toen was het weg. Ik heb wel 220v spanning op de stopcontacten. Ik heb de zekeringen nagekeken en die zijn nog goed. Wat kan er defect zijn? Hij is bijna 3 jaar oud. Mis ik misschien een zekering? Alvast bedankt!
Ik heb geen stroom meer op alle 12v apparatuur. Lampjes en pompjes doen het niet meer als ik de netspanning aangesloten heb. Als ik de spanning van de auto aangesloten heb dan doet hij het wel. Ik vond dat de omvormer (of wat het is) al wat geruis/gebrom liet horen, totdat ik de verlichting uit deed, toen was het weg. Ik heb wel 220v spanning op de stopcontacten. Ik heb de zekeringen nagekeken en die zijn nog goed. Wat kan er defect zijn? Hij is bijna 3 jaar oud. Mis ik misschien een zekering? Alvast bedankt!
Knaus sudwind 450 QU '14 achter een Nissan X-Trail '16
Re: Truma APS 400-K omvormer
Koppel de omvormer los van het 230 V net, wacht 15 seconden en steek de stekker weer in de contactdoos.
Dit zegt Truma in de handleiding.
Dit zegt Truma in de handleiding.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Truma APS 400-K omvormer
Klopt, dat las ik ook. Ook al geprobeerd.. De hele rit op de 12v accu in de hoop dat hij het thuis op het net het weer doet. Maar tevergeefs.... Bedankt in ieder geval.
Knaus sudwind 450 QU '14 achter een Nissan X-Trail '16
Re: Truma APS 400-K omvormer
Als omvormer bij netaansluiting wel 12 V secundair levert kan ook het(omschakel)relais auto/caravan nog kapot zijn Dan bereikt spanning omvormer ook nog niet het boordnet De kk staat toch niet per ongeluk zo geschakeld dat hij 12 V van omvormer kan trekken? Omvormer is daar nl niet op berekend,groet Jaap
Re: Truma APS 400-K omvormer
Hoi Rendall.
Ik heb met google gezocht naar een schema van de omvormer.
Helaas... die kan ik niet vinden.
Jammer, daarmee zouden we een eind verder kunnen komen.
Volgens mij is deze Truma een z.g. geschakelde voeding... lees maar gecompliceerd.
Reparatie eist dan ook een flinke dosis kennis.
Sorry....is er niets bij je dealer aan support te vinden??
Chris
Ik heb met google gezocht naar een schema van de omvormer.
Helaas... die kan ik niet vinden.
Jammer, daarmee zouden we een eind verder kunnen komen.
Volgens mij is deze Truma een z.g. geschakelde voeding... lees maar gecompliceerd.
Reparatie eist dan ook een flinke dosis kennis.
Sorry....is er niets bij je dealer aan support te vinden??
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma APS 400-K omvormer
Bedankt zover.. Hij heeft het 3jaar gedaan zonder moeite.. Ik weet niet of hij 12v van de omvormer trekt maar daar ga ik niet van uit.. Jammer dat er geen schema te krijgen is.. Mijn dealer zit in Duitsland en ik woon daar niet heel dicht bij. Ik heb ook al lopen zoeken op internet en kom vooral op Duitse forums. Daar mijn Duits niet al te best is kan ik wel achterhalen dat deze truma ook niet meer wordt gemaakt. Wat ik vooral gek vond is dat hij zo'n gek geluid maakte,een soort trilling felle hoge brom.. Afijn, wat kan het toch zijn... Hij doet 't gewoon helmaal niet op de netvoeding.. Zelfs geen klik oi. Ik las wel iets over een diode maar kon er niet uit halen welke.. Misschien helpt het, maar ik zat op een automaat met ingebouwde aardlek op de camping die ook de geest heeft gegeven. Ik zag al een paar keer goed de lampen dimmen etc. Die automaat mocht maar 4A geven maar ik trok gezamenlijk met een andere gebruiker veel meer. De automaat is dan ook doorgebrand. Toen ben ik overgegaan naar een andere groep en er was nog niks aan de hand. Tot een dag later. Ik heb een voltmeter op de 12v net in de caravan aangesloten en deze geeft wisselend tussen 4,3 en 5 volt. Als ik dan een lichte verbruiker aan wil zetten valt de spanning/voltmeter uit. Dus ipv 12v krijg een heel klein beetje volt die weinig kan hebben...
Knaus sudwind 450 QU '14 achter een Nissan X-Trail '16
Re: Truma APS 400-K omvormer
Hoi Rendall.
Deze Truma is een z.g. schakelende voeding.
Dat is een behoorlijk Hi-Tech apparaat.
Normaal (vroeger) werkt (e) een trafo op wisselspanning, 230 volt en 50 Hz.
Bij een schakelende voeding gaat dat iets anders en wordt de frequentie intern enorm verhoogd waardoor een veel kleinere trafo een gelijk en ook veel stabieler vermogen kan leveren.
De reden dat er in vliegtuigen 400Hz gebruikt wordt, kleinere onderdelen, stabielere spanningen voor hetzelfde doel.
Wat jij nu hoorde was het gillen van die trafo, of wat ook nog kan, de sturing van die trafo.
Maar het gillen in doodsnood....helaas.
Dat deze omvormer stuk is weet je al, zodra je ook maar iets belast stort alle spanning in.
Waar het ding stuk is kan ik je zo nooit zeggen, het zit vermoedelijk voor de trafo... maar dat is vermoeden omdat het daar meestal fout gaat bij dit soort voedingen.
Je geeft ook al aan dat er voorafgaande aan deze toestand ook al iets geks gebeurde.
Meten, en weten wat je moet meten is het enige wat je kan doen.
Maar dan moet je echt een goede elektronicus zijn, anders heeft het helemaal geen zin.
Wat je nog zou kunnen doen is een paar goed gedetaileerde foto's van het binnenwerk maken.
En kijken of je ergens misschien een geblakerd onderdeel ziet, wat ik niet denk.
Let daarbij speciaal op de (kleine) trafo, diode's en condensatoren...dat zijn frequente boosdoeners.
Zet die foto's op het forum, zeker reactie's denk ik.
succes
Chris
Deze Truma is een z.g. schakelende voeding.
Dat is een behoorlijk Hi-Tech apparaat.
Normaal (vroeger) werkt (e) een trafo op wisselspanning, 230 volt en 50 Hz.
Bij een schakelende voeding gaat dat iets anders en wordt de frequentie intern enorm verhoogd waardoor een veel kleinere trafo een gelijk en ook veel stabieler vermogen kan leveren.
De reden dat er in vliegtuigen 400Hz gebruikt wordt, kleinere onderdelen, stabielere spanningen voor hetzelfde doel.
Wat jij nu hoorde was het gillen van die trafo, of wat ook nog kan, de sturing van die trafo.
Maar het gillen in doodsnood....helaas.
Dat deze omvormer stuk is weet je al, zodra je ook maar iets belast stort alle spanning in.
Waar het ding stuk is kan ik je zo nooit zeggen, het zit vermoedelijk voor de trafo... maar dat is vermoeden omdat het daar meestal fout gaat bij dit soort voedingen.
Je geeft ook al aan dat er voorafgaande aan deze toestand ook al iets geks gebeurde.
Meten, en weten wat je moet meten is het enige wat je kan doen.
Maar dan moet je echt een goede elektronicus zijn, anders heeft het helemaal geen zin.
Wat je nog zou kunnen doen is een paar goed gedetaileerde foto's van het binnenwerk maken.
En kijken of je ergens misschien een geblakerd onderdeel ziet, wat ik niet denk.
Let daarbij speciaal op de (kleine) trafo, diode's en condensatoren...dat zijn frequente boosdoeners.
Zet die foto's op het forum, zeker reactie's denk ik.
succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma APS 400-K omvormer
Ik zag er wel bij Ebay eentje te koop staan voor een redelijk bedrag...
http://www.ebay.nl/itm/PP488-Wohnwagen- ... Sw44BYMqWf
Wellicht is dat iets voor je??
Groetjes en succes
Chris
http://www.ebay.nl/itm/PP488-Wohnwagen- ... Sw44BYMqWf
Wellicht is dat iets voor je??
Groetjes en succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma APS 400-K omvormer
Bedankt Chris!
Dit is fijne info en duidelijk ook.
Wat ik nogal gek vind is dat hij de geest heeft gegeven na eigenlijk zo'n korte levensduur. Ik ben erg geïnteresseerd in hoe het apparaat dan werkt.
En vooral wat de oorzaak kan zijn. Dat 'gillen' was ook wel heel zachtjes onder de bank en wel duidelijker hoorbaar als ik de klep omhoog deed. Hoe ik foto's op dit forum kan zetten,weet ik niet..Misschien dat kan iemand mij dat vertellen, als dat überhaupt zin heeft? Maar ik heb al eens goed naar de plaat gekeken maar ik zag niks geks. Wel zie ik twee travo's, althans op elkaar lijkende spoelen wat condensatoren en diodes..denk ik..haha..
Zijn deze geschakelde travo's ook gevoeliger voor eventuele overspanning of onder spanning? En ik heb wat halogeen lampjes vervangen voor led lampjes,kan dat op den duur ook een oorzaak zijn? Ik heb ze al even in gebruik maar toch. Ik probeer een oorzaak te vinden zodat ik er de volgend keer op kan letten. Met toeval begint de laptop travo ook te 'brommen'. Deze heb ik op hetzelfde net gehad als de travo van de caravan. Het net waarvan de automaat met ingebouwde aardlek overbelast is geraakt en is verbrand van binnen.. Hij sloeg niet in zijn beveiliging.. Ik moet dus denk ik een nieuwe of een in ieder geval een andere hebben. Ik heb al wel dezelfde gebruikte omvormers gezien die beduidend minder kosten...Oja, de lampen zijn al een keer uit gegaan uit het niets..toen ik de aan schakelaar weer om zette deed hij het weer. Ik hoopte zo op een verboren zekering of zo... Nogmaals bedankt!!
Dit is fijne info en duidelijk ook.
Wat ik nogal gek vind is dat hij de geest heeft gegeven na eigenlijk zo'n korte levensduur. Ik ben erg geïnteresseerd in hoe het apparaat dan werkt.
En vooral wat de oorzaak kan zijn. Dat 'gillen' was ook wel heel zachtjes onder de bank en wel duidelijker hoorbaar als ik de klep omhoog deed. Hoe ik foto's op dit forum kan zetten,weet ik niet..Misschien dat kan iemand mij dat vertellen, als dat überhaupt zin heeft? Maar ik heb al eens goed naar de plaat gekeken maar ik zag niks geks. Wel zie ik twee travo's, althans op elkaar lijkende spoelen wat condensatoren en diodes..denk ik..haha..
Zijn deze geschakelde travo's ook gevoeliger voor eventuele overspanning of onder spanning? En ik heb wat halogeen lampjes vervangen voor led lampjes,kan dat op den duur ook een oorzaak zijn? Ik heb ze al even in gebruik maar toch. Ik probeer een oorzaak te vinden zodat ik er de volgend keer op kan letten. Met toeval begint de laptop travo ook te 'brommen'. Deze heb ik op hetzelfde net gehad als de travo van de caravan. Het net waarvan de automaat met ingebouwde aardlek overbelast is geraakt en is verbrand van binnen.. Hij sloeg niet in zijn beveiliging.. Ik moet dus denk ik een nieuwe of een in ieder geval een andere hebben. Ik heb al wel dezelfde gebruikte omvormers gezien die beduidend minder kosten...Oja, de lampen zijn al een keer uit gegaan uit het niets..toen ik de aan schakelaar weer om zette deed hij het weer. Ik hoopte zo op een verboren zekering of zo... Nogmaals bedankt!!
Laatst gewijzigd door Rendall op ma 8 mei 2017 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus sudwind 450 QU '14 achter een Nissan X-Trail '16
Re: Truma APS 400-K omvormer
RE.gif
Hoi
Een geschakelde voeding kan wel problemen krijgen bij een onderspanning of een frequentie die te laag is geworden. ( uit het net dus)
Maar van het vervangen van Halogeen door LED dat lijkt me niet.
Nu weet ik niet of de Halogeen op 12volt WISSEL spanning of 12 volt GELIJK spanning werkte.
Gevoelsmatig denk ik Gelijkspanning...
Dan heeft LED geen probleem, hooguit polariteit.. is het wissel... en heb je geen LEDs voor wisselspanning.. dan weet ik niet wat de gevolgen kunnen zijn...
Eigenlijk is dit nu wat koffiedik kijken...heb je niets aan...
Beter is het dan om die andere unit te kopen denk ik...
Repareren is niet 123 klaar..
Chris
Hoi
Een geschakelde voeding kan wel problemen krijgen bij een onderspanning of een frequentie die te laag is geworden. ( uit het net dus)
Maar van het vervangen van Halogeen door LED dat lijkt me niet.
Nu weet ik niet of de Halogeen op 12volt WISSEL spanning of 12 volt GELIJK spanning werkte.
Gevoelsmatig denk ik Gelijkspanning...
Dan heeft LED geen probleem, hooguit polariteit.. is het wissel... en heb je geen LEDs voor wisselspanning.. dan weet ik niet wat de gevolgen kunnen zijn...
Eigenlijk is dit nu wat koffiedik kijken...heb je niets aan...
Beter is het dan om die andere unit te kopen denk ik...
Repareren is niet 123 klaar..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma APS 400-K omvormer
Ik zie nu je bericht hier.
Ik denk dat er een te lage spanning op heeft gestaan, dus dat zal het kunnen verklaren.
dat hier geen soort bescherming voor zit...
Ik denk ook dat de halogeen lampjes geen wissel spanning variant waren.
Ook gaan ze dimmend aan en uit. Niet dat er toe doet denk ik.
Ik denk dat er een te lage spanning op heeft gestaan, dus dat zal het kunnen verklaren.
dat hier geen soort bescherming voor zit...
Ik denk ook dat de halogeen lampjes geen wissel spanning variant waren.
Ook gaan ze dimmend aan en uit. Niet dat er toe doet denk ik.
Knaus sudwind 450 QU '14 achter een Nissan X-Trail '16