plaatsen zonnepanelen in bestaande installatie

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
dethleffsrondo
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 aug 2014 14:58

plaatsen zonnepanelen in bestaande installatie

Bericht door dethleffsrondo » di 2 mei 2017 22:56

Hoi Allen,

ik wil graag zonnepanelen op mijn Solifer monteren. Deze caravan heeft al een boordaccu (110ah) en af fabriek een lader aanboord.

Kan ik deze twee zonder meer combineren? Dus paneel via laadregelaar aan de accu en de rest gewoon aangesloten laten? Zolang ik nier aan de paal sta zie ik geen probleem. Maar als ik wel aan 220 sta, gaat dat vanzelf goed? Of moet ik het paneel fysiek ook echt afkoppelen?

Ook probeer ik te achterhalen hoeveel watt panelen ik nodig zal hebben om vrijwel nooit meer aan de paal te hoeven. Ik weet, dat hangt natuurlijk af van je verbruik, maar ik heb een 110ah accu die moet minimaal in een dag bijgeladen kunnen worden. Het is een semitractie loodaccu, 50% ontlading max heb ik ergens gelezen (klopt dit?). Als ik daar vanuit ga heb ik dus 55A per dag nodig (55A x 12V= 660w. Ik heb vervolgens gelezen dat ik moet rekenen met 4u volledige capaciteit per dag om de opbrengst te schatten. Kom ik uit op 165watt. Kan iemand vertellen of dit een kloppende berekening is?

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: plaatsen zonnepanelen in bestaande installatie

Bericht door Stef » wo 3 mei 2017 00:02

RE.gif

Je kan zonder meer een zonnepaneel bij jouw op de caravan zonder problemen monteren.
Het sijsteem wordt aangesloten op het 12 volt sijsteem en heeft niets te maken met het 220 volts sijsteem.
Je moet er wel rekening mee houden , dat er continu door het paneel wordt geladen wanneer er daglicht op komt en dat je een goede acculader hebt, die goed regelt wanneer je accu vol is.
Ikzelf laadt de accu alleen nog maar bij met de acculader wanneer het zonnepaneel het niet kan bijbenen en de accu dreigt leeg te raken. En mijn ervaring is dat ik dit alleen in de winter moet doen.

Mijn installatie bestaat uit een zonnepaneel van 150 watt, een steca 10 amp regelaar en een 102 ah AGM accu.
Een zonnepaneel van 150 watt is best wel groot en heeft op het dak best wel ruimte nodig.

Ik wil je ook nog wel adviseren om de verlichting in de Solifer te vervangen voor LED verlichting , dat heel veel zuiniger is dan de originele halogeen verlichting ( ander voordeel hiervan is , dat de lampjes absoluut niet meer warm worden.)
De lampjes die ikzelf gebruik zijn nog maar 1,2 watt tegen een halogeenlampje van 10 watt.!!
Uiteraard is het zo wat je s avonds gebruikt moet de volgende dag weer bijgeladen worden, en je weet voor je zelf wat je verbruikt.

Ook maak ik gebruik van tv en sateliet die ook op 12 volt werken en mijn ervaring is dat ikzelf met dit sijsteem voldoende bijlading hebt.

Mvg
Stef. zwaaien.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

dethleffsrondo
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 aug 2014 14:58

Re: plaatsen zonnepanelen in bestaande installatie

Bericht door dethleffsrondo » wo 3 mei 2017 22:32

Hey dank voor je reactie!

Ik heb het meeste klaarliggen nu. Moet nog kabels en stekkers regelen.
Dat moet met solarkabel en mc 4 stekkers?

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: plaatsen zonnepanelen in bestaande installatie

Bericht door Taan » do 4 mei 2017 08:58

De opbrengst van zonnepanelen hangt (natuurlijk) af van het weer, maar ook van de tijd van het jaar en de positie t.o.v. de evenaar. Ik heb geen verstand van de rest van de installatie, maar heb wel zonnepanelen op mijn (huis)dak en hou de opbrengst daarvan goed bij.
Mijn installatie van 3,74 kWp levert op een slechte zomerdag 10 kWh. (de slechtste dag was slechts 5 kWh). Op een goede zomerdag ga ik richting 30 kWh.
Als je dus 0,660 kWh wilt bijladen op een slechte zomerdag heb je 250Wp nodig. (in Nederland!)
Mijn panelen liggen overigens niet optimaal, maar daar zul je op je caravan ook rekening mee moeten houden. Ik neem aan dat je ze plat wilt leggen. Je zult ook wel eens last hebben van wat schaduw.

Het hangt zoals gezegd ook af van waar je bent op de wereld. Als je naar Noorwegen gaat heb je minder opbrengst dan dichterbij de evenaar
In Trondheim, Noorwegen levert 1000kWp gemiddeld in juni 4kWh per dag op. In Malaga, Spanje bijna 6 kWh. In Nederland is dit ca 4,25 kWh
Factor 1,5 is aanzienlijk.
21 juni is potentieel de dag met de hoogste opbrengst. elke dag ervoor of erna levert evenredig minder op. Grofweg kun je zeggen dat juni de top maand is. Juli staat gelijk aan Mei, Augustus gelijk aan April etc.
Dit is wel in potentie! Vorig jaar was juni namelijk bij mij niet de maand met de hoogste opbrengst.

Dit is een uiterst informatief linkje om je opbrengst te kunnen schatten http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php#
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: plaatsen zonnepanelen in bestaande installatie

Bericht door Stef » do 4 mei 2017 20:38

Zonnepanelen op een huis of op de caravan ; dat zijn wel even twee totaal verschillende zaken.
Bij de caravan is het uitsluitend bedoeld om de boordaccu weer volmte laden ; dus het verbruik van de vorige avond weer op te laden !

Wanneer het paneel voldoende groot is , zal dit goed te doen zijn
Afgelopen dag had ik mijn caravan gewoon buiten gezet met een accuspanning van ong 12,3 volt
Toen ik heb aan het eind van de middag weer binnen zette had ik een accuspanning van 13,2 volt.
Schijnbaar heeft het paneel dus toch wel wat gedaan , ondanks het feit dat het momenteel helemaal niet zo mooi weer is buiten.
Voordeel ook is : zodra er daglicht is gaat het panneel aan de gang tot het donker word

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: plaatsen zonnepanelen in bestaande installatie

Bericht door scooterandre » do 4 mei 2017 21:44

Bovenstaande link is zeer handig en komt aardig overeen met wat mijn paneeltjes op de dissel gemiddeld opleveren. (100Wp, 34Vmp, met de zon meedraaiend)
Ter indicatie dus heel goed te gebruiken, mits er een MPPT laadregelaar gebruikt wordt. De aan het net leverende omvormers zijn dat immers ook.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: plaatsen zonnepanelen in bestaande installatie

Bericht door Taan » vr 5 mei 2017 10:52

Stef schreef:Zonnepanelen op een huis of op de caravan ; dat zijn wel even twee totaal verschillende zaken.
Bij de caravan is het uitsluitend bedoeld om de boordaccu weer volmte laden ; dus het verbruik van de vorige avond weer op te laden !

Wanneer het paneel voldoende groot is , zal dit goed te doen zijn
Natuurlijk is dat niet totaal verschillend. Het zijn panelen die licht omzetten in elektriciteit. De instralingsverschillen die op huispanelen van toepassing is geldt hier ook. En ook hier wekt een paneel bij bewolkt weer minder op dan bij zon. En in april minder dan in juni.

En wat is dan voldoende groot volgens jou? Dat hangt dus af van de variabelen die ik hierboven aangeef.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”