Losse accu aan caravan koppelen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4036
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door Gemineye » vr 28 apr 2017 21:23

Zo af en toe gaan wij eens voor een weekendje naar een camping waar geen stroom beschikbaar is. Nou schoot mij te binnen om dit snel op te lossen; is het mogelijk om een losse accu te kopen en hier gewoon een multicon west stekker aan te monteren? Dan laad ik hem thuis op, en zet ik hem in de disselbak als ik hem wil gebruiken. Op de camping sluit ik hem dan gewoon aan op de ingang van de caravan, zou moeten werken toch?

Iemand ervaring met zoiets? Denk ik te makkelijk? Wat voor accu is aan te bevelen? Is alleen voor af en toe en lichtje aan (led) en opladen telefoon enzo. Koelkast doen we dan op gas. Volstaat een 'normale' druppellader?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door evr66 » vr 28 apr 2017 21:34

Is prima te doen volgens mij. Alles wat werkt achter de auto, moet het doen, dus als dit voldoende is, prima. Zou gewoon ff bij lokale accuboer binnenstappen en jet hem voorleggen. Niet te duur/exotisch als je geen plannen voor een mover hebt. Had in mijn vorige caravan een of ander eigen merk agm 105 ah. Kostte nog geen 100 eur en dan heb je vermogen zat. Minder volstast waarschijnlijk ook en xal wat lichter zijn. Zou wel ff opletten en goed afzekeren zo dicht mogelijk bij de accu.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26750
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door Ab » vr 28 apr 2017 22:28

Dit kan heel goed.
Het is exact hetzelfde als wanneer de auto ervoor staat met de caravanstekker in de contactdoos van de auto (met uitgeschakelde motor)
Ik adviseer je wel om een semi tractie accu te nemen.
Een startaccu is minder geschikt. Kan wel, maar is snel leeg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door janoniem » vr 28 apr 2017 22:34

Wanneer de auto in de nabijheid staat, maar niet bereikbaar voor de caravanstekker, zou je ook een verlengsnoer kunnen maken met passende stekker voor de doos bij je trekhaak en een passende contra voor de stekker van je caravan. Ik meen dat je op Multicons dan de pinnen 9 en 13 (massa) moet gebruiken.
Laatst gewijzigd door janoniem op vr 28 apr 2017 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door WillyL » vr 28 apr 2017 22:37

het kan met een gewone startbatterij, maar de andere modellen zijn beter voor dit doel.
Vergeet wel je koelkast, die moet op gas...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36199
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door Chris » vr 28 apr 2017 22:46

En een simpel tweelingsnoertje met een zekering zou al voldoende zijn, maar een beetje degelijker is niet gek natuurlijk.
Ik heb dat ook gemaakt, zo met een kabeltje en een contra kabel steker...alleen ik heb de Jaeger.... en gebruik mijn moveraccu voor dit "truukje".
( en als extra kan ik ook de contour verlichting laten branden, heel prettig als je eens in het donker moet moveren...is 1 draadje meer in de Jaeger, of bij jou de Multicon)
En een knap kastje kan je ook netjes een zekering maken, doe dat wel...
Mijn kastje moet er nog in, maar ziet er zo uit, de rode en de blauwe draad komen aan de accu dus...( met zekering.)
De noodstroomschakelaar is voor wat jij wilt maken.
Het hele grote voordeel van deze methode is dat je NOOIT kan vergeten om de extra accu los te koppelen voor je de caravan op de auto aansluit....die Multicon Moet dan eerst los van de noodstroom....en kan dan pas in je auto....heel slim en super eenvoudig..en veilig dus.

Greetz
Chris
controlboxje.jpg
Laatst gewijzigd door Chris op vr 28 apr 2017 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door erichendri » vr 28 apr 2017 22:52

Goedkoper en slimmer kun je een leefaccu in
een caravan niet maken.
Zou hem tijdens het rijden in de auto leggen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4036
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door Gemineye » za 29 apr 2017 10:55

Dank allemaal voor de reacties. Ik zie soms zulke ingewikkelde dingen langs komen dat ik me afvroeg of mijn logica wel klopte. Ik duik er eens even in.

De suggestie van een verlengsnoer naar de auto vind ik eigenlijk ook geen gekke; dat is misschien nog wel eenvoudiger maar dan moet ik nog wel een constante stroom aanleggen in de auto. Nu verkrijg ik onderweg stroom in de caravan door even het mistachterlicht aan te zetten (???) Dat is genoeg om even het kraantje enzo te kunnen gebruiken. Dat zou betekenen dat ik het eenvoudig op kan lossen door de constante+ aan te sluiten op die pool van de caravan. Zekering er tussen en klaar?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door p_vingerhoets » zo 30 apr 2017 13:34

De autoaccu gebruiken als leef accu kan, maar zou toch adviseren om een losse accu te gaan gebruiken gewoon om het simpele feit dat je dan niet het risico loopt op een (te)lege auto accu om nog te kunnen starten.

De leefaccu kun je eenvoudig aansluiten via de stekker of een vastekker opstelling maken en opnemen in het complete net eventueel met een lader
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26750
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door Ab » zo 30 apr 2017 13:54

@ Genineye..
Ik begrijp uit jouw post dat je een 7-polige stekker op de auto hebt?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4036
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door Gemineye » zo 30 apr 2017 19:59

Nee de auto heeft een 13 polige jaeger, de caravan is 7 polig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36199
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door Chris » zo 30 apr 2017 20:20

RE.gif
Maar je wilde toch een losse accu gaan gebruiken?
De autoaccu heeft wel een risico, zeker als je caravan 7 polig is..
Vergeet je 1x de accu van de 12 volt af te halen dan zal de autoaccu tot de bodem leeg zijn de volgende ochtend.
En duwen aan een auto, daar heb ik een broertje dood aan.
Je neemt een risico...omdat bij 7 polige caravanstekers ALLE 12 volt gebruikers aan 1 pen zitten...ook de koelkast dus.
Blijft, als je een extra accu hebt, en deze als "noodstroom" inzet, dat je OOK GEEN koelkast moet gebruiken op 12 volt.
Die moet dan op gas.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4036
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door Gemineye » zo 30 apr 2017 20:26

Chris,

Tja ik twijfel eigenlijk wat. Zo'n losse accu lijkt me het meest zekere, maar de gesuggereerde optie met een kabel naar je auto is ook niet zo gek eigenlijk.

Het enige waar ik het voor zou gebruiken is af en toe een lampje (led) en opladen telefoon ofzo. Koelkast kan natuurijk niet, die moet op gas. Op zich zou auto accu daarvoor wel volstaan, maar het risico op niet meer kunnen starten is er natuurlijk altijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36199
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Losse accu aan caravan koppelen?

Bericht door Chris » zo 30 apr 2017 20:44

RE.gif
En je zou het nog makkelijker kunnen maker met een 2e accu in de caravan plaatsen.
Ergens in jou vakantie Kasteel komt die 7 aderige kabel vanaf de trekhaak binnen.
Ik die aansluitdoos kan je heel eenvoudig een "huishoud accu" aansluiten.
Daar moet dan wel een zware/dikke diode tussen, maar dan heb je een eigen systeem voor "noodstroom"....
( natuurlijk wel met zekering en lader...)
Als je die 2e accu echt en alleen maar voor het door jou geschetste gaat gebruiken heb je aan een klein accuutje meer dan zat....
Zoek voor de weet maar eens op AGM accu's en kleine vermogens...prijs valt erg mee denk ik.
AGM heeft het grote voordeel dat het onderhoudsvrij is en dus volledig afgesloten...dus ook geen ongewenste gassen tijdens laden.
Je moet alleen geen startaccu hebben, kijk dan naar leefaccu
Verschil zit in de dikte v.d. platen enzo, huishoud is langer een constante stroomafgifte, en startaccu is een moment, maar dan met grote stroomafgifte.

Greetz en succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”